Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lolita
#833518
Zo, mijn eerste berichtje op dit leuke forum en ik zal maar meteen met de deur in huis vallen ;) .

Ik heb een labrador van bijna 8 maanden intussen, waarmee ik een waaier aan gezondheidsproblemen gehad heb.  Van de DA kreeg ze de ene "speciale" brok na de andere, ik zat wekelijks bij de DA, en dat resultaarde gewoon in een zielig, ellendig hoopje hond.  Chronische diarree, jeuken zonder einde, vaak vuile oren, ... :-[

Dan ben ik na een bezoek aan de derma en een second opinion die nog absurder was dan de vorige op eigen houtje overgestapt op KVV (Duck Penscompleet) en Farmfood.  Ik gaf ook gekookte worteltjes bij en banaan, Kefiryoghurt, probiotica, vuile pens, etc.  Dit ging goed, op de Farmfood na, maar na een maand werd de stoelgang toch weer onvast.  Ik heb dan een andere DA gevonden die dit allemaal wel zinvol vindt en die niet meteen met AB en diarreeremmers afkomt, maar de natuurlijke manier eerst probeert.  Nu geef ik sinds een week Duck Lamb&Rice, de DA vermoedde een glutenintolerantie en tussendoor ook nog wel een lapje vlees of een eendennekje.  Hij gaf ook een homeopathisch spuitje om het lichaam te detoxen van de restjes van de AB die eventueel nog de darmpjes ontregelden en hij gaf ook nog probiotica mee.  Het heeft een hele week goed gegaan, maar sinds het weekend toch weer niet 100% perfecte stoelgang en vanmorgen zelfs weer echt diarree :-[ .

Iemand ideetjes, ervaringen, ...?

Alvast bedankt!
Door Mevroi Kruim
#833616
Ik zou een eliminatiedieet doen met je hond. Dat betekent dat je een diersoort voert die ze nog nooit gegeten heeft, bv eend, of geit, en dat je een tijdlang alleen die diersoort geeft en helemaal niks anders. Geen groente, geen banaan, geen snoepjes, geen hapje van je eigen eten, niks. Als je het grondig wilt aanpakken begin je met een onderdeel van dat dier, bv spiervlees, dan vleesbot, en dan voeg je een voor een de organen toe; sommige honden reageren nl duidelijk op bv lever.
Op deze manier kun je uitvogelen of je hond allergisch is voor iets in haar dieet. Als de ontlasting op de nieuwe diersoort wel goed blijft dan weet je dat er iets in haar oude dieet zat waar ze allergisch voor was.
Je kunt dan geleidelijk aan nieuwe diersoorten gaan toevoegen, gaat het weer mis dan weet je wat de boosdoener is en kunt die vermijden.
Gaat het ook op de onbekende diersoort mis dan is het aannemelijk dat er iets anders aan de hand is.
Door conleeuw
#833639
Agosie, wat een elende zeg, gelukkig heb je nu een dierenarts die meedenkt en meewerkt, ik ben het met Kruimel eens, gewoon iets gaan voeren die ze nog niet eerder heb gehad.
En vergeet niet, een hondensnoepje kan al fout zijn!!, dus, even geen snoep. Orgaan vlees, kan de ontlasting dunner maken, dus ook pens, rustig aan met dat soort dingen, en geef je een keer pens of lever en dies meer, wees dan niet verbaasd als de ontlasting een beetje dunner is.
Je hoef ook niet in te zitten als je een aantal weken alleen een diersoort voer, dat kan best ;) Sterkte ermee
Door karin2
#833687
Lolita schreef: Zo, mijn eerste berichtje op dit leuke forum en ik zal maar meteen met de deur in huis vallen ;) .

Ik heb een labrador van bijna 8 maanden intussen, waarmee ik een waaier aan gezondheidsproblemen gehad heb.  Van de DA kreeg ze de ene "speciale" brok na de andere, ik zat wekelijks bij de DA, en dat resultaarde gewoon in een zielig, ellendig hoopje hond.  Chronische diarree, jeuken zonder einde, vaak vuile oren, ... :-[

Dan ben ik na een bezoek aan de derma en een second opinion die nog absurder was dan de vorige op eigen houtje overgestapt op KVV (Duck Penscompleet) en Farmfood.  Ik gaf ook gekookte worteltjes bij en banaan, Kefiryoghurt, probiotica, vuile pens, etc.  Dit ging goed, op de Farmfood na, maar na een maand werd de stoelgang toch weer onvast.  Ik heb dan een andere DA gevonden die dit allemaal wel zinvol vindt en die niet meteen met AB en diarreeremmers afkomt, maar de natuurlijke manier eerst probeert.   Nu geef ik sinds een week Duck Lamb&Rice, de DA vermoedde een glutenintolerantie en tussendoor ook nog wel een lapje vlees of een eendennekje.  Hij gaf ook een homeopathisch spuitje om het lichaam te detoxen van de restjes van de AB die eventueel nog de darmpjes ontregelden en hij gaf ook nog probiotica mee.  Het heeft een hele week goed gegaan, maar sinds het weekend toch weer niet 100% perfecte stoelgang en vanmorgen zelfs weer echt diarree :-[ .

Iemand ideetjes, ervaringen, ...?

Alvast bedankt!
misschien kan je voor de Belgische leden hier het adres en naam van deze DA in de Bibliotheek zetten ??

er zijn er veel te weinig zo  ;)

beterschap met Lola .
Door Lolita
#834079
misschien kan je voor de Belgische leden hier het adres en naam van deze DA in de Bibliotheek zetten ??

er zijn er veel te weinig zo 
Helaas pindakaas, ik ga nu in NL naar de DA, bij Biomentor in Valkenburg (en die staat al in jullie lijst).  Ik moet er maar 30min. voor rijden, dat heb ik wel over voor een advies waar ik wat aan heb.

Deze DA denkt niet dat het echt om een voedselallergie gaat, maar eerder om een "intoleratie" of slecht reageren op bepaalde dingen nav een sterk verminderde darmfunctie tgv een lange AB-kuur.  Hij gaat dus ontgiften en ik moet Lola gelijktijdig glutenvrij voeren (KVV Duck Lamb&Rice).  In het weekend heeft ze ook bot gehad (kalfsstaart), maar gisterenavond op de hondenschool krijgt ze me ineens zo'n diarree, nog veel erger dan 's morgens, allemaal stukjes bot zaten er in.  Ik dacht dat bot juist "stoppend" werkte???  Alles is dus een beetje contradictorisch op dit moment.  Overigens, alles wat ik momenteel geef is in overleg met de DA.  Dus zo een uitsluitingsdieet wil ik eerst even met hem overleggen, maar is wss niet zinvol aangezien het niet echt een allergie is. 

Toch bedankt voor de reacties hoor!

Kan het zijn dat ze geen bot kan hebben?
Door Mevroi Kruim
#834114
Als ze geen bot kan hebben is dat ook een vorm van intolerantie/allergie (die termen worden door elkaar gebruikt, het netto resultaat is in wezen hetzelfde, de hond kan ergens niet tegen en dat moet je dus niet voeren). Maar ik denk eerder dat ze ze gewoon nog niet goed kan verteren. Goed verteerde botten werken idd stoppend maar niet-verteerde niet.

Ik zou dus ff geen hele botten geven, en zeker geen kalfsstaart, dat is behoorlijk hard bot en zeker niet geschikt voor een hond met verteringsproblemen. Als je bot geeft zou ik het malen, kip bv kun je goed door een grote maat vleesmolen halen.
Ik zou beslist geen enkel graan voeren, ook geen rijst, dus geen lam en rijst. Honden met darmproblemen hebben vaak moeite met granen, ook met rijs ook al zitten daar geen gluten in. Ook het banaantje zou ik achterwege laten.

En ook met een intolerantie zou ik willen weten waarvoor dan wel, en dus een eliminatie-dieet doen. Ik heb een hond gehad met gluten-intolerantie, die kwam langzaam opzetten en na verloop van tijd werd hij zelfs van een piepklein stukje brood doodziek. Dmv eliminatie zijn we daar achter gekomen en heeft hij de rest van z'n leven geen graan meer gehad.
Door conleeuw
#834126
Lolita schreef: Helaas pindakaas, ik ga nu in NL naar de DA, bij Biomentor in Valkenburg (en die staat al in jullie lijst).  Ik moet er maar 30min. voor rijden, dat heb ik wel over voor een advies waar ik wat aan heb.

Deze DA denkt niet dat het echt om een voedselallergie gaat, maar eerder om een "intoleratie" of slecht reageren op bepaalde dingen nav een sterk verminderde darmfunctie tgv een lange AB-kuur.  Hij gaat dus ontgiften en ik moet Lola gelijktijdig glutenvrij voeren (KVV Duck Lamb&Rice).  In het weekend heeft ze ook bot gehad (kalfsstaart), maar gisterenavond op de hondenschool krijgt ze me ineens zo'n diarree, nog veel erger dan 's morgens, allemaal stukjes bot zaten er in.  Ik dacht dat bot juist "stoppend" werkte???  Alles is dus een beetje contradictorisch op dit moment.  Overigens, alles wat ik momenteel geef is in overleg met de DA.  Dus zo een uitsluitingsdieet wil ik eerst even met hem overleggen, maar is wss niet zinvol aangezien het niet echt een allergie is. 

Toch bedankt voor de reacties hoor!

Kan het zijn dat ze geen bot kan hebben?
ik vindt wel dat de hondenschool een bijzondere situatie is waarbij een hond met goed werkende darmen ook wel eens aan de dunne kan gaan omdat het zo spannend is..... speelt dat niet ook mee in deze situatie? ik weet het niet, denk ook maar mee, maar in mijn ervaring kan dat zeker een invloed hebben.
Verder ben ik het met voorgaande schrijvers eens,  geen granen, ook geen rijst (dus geen van de koolhydraten) een zieke darm kan daar niets mee, bovendien voeden de ongewenste bacterieen zich er wel mee, en zo blijft de situatie in stand ;)
Door Lolita
#834391
uh even een vraag tussendoor is de hond getest geweest op giardia?
Er is een volledig mestonderzoek gedaan van 3 opeenvolgende dagen, dus werkelijk ALLES wat in de stoelgang te testen is, is getest...en alles was OK.  Ook is er een volledig bloedonderzoek gedaan, ook niets te vinden.
Ik zou beslist geen enkel graan voeren, ook geen rijst, dus geen lam en rijst.
Ik heb dit zelf ook al meermaals gehoord en gelezen, maar dit raadt de DA (die overigens versvoeren promoot) dus aan.  Vannacht zijn de problemen weer geescaleerd, Lola heeft weer slijmerige diarree en vanmorgen zat er zelfs een beetje rood bloed bij.  Vanmorgen dus weer naar de DA gebeld.  Dat bloed is vermoedelijk van een gesprongen adertje tengevolge van het persen.  Aangezien Lola niet lusteloos is, vindt hij dit geen verontrustend signaal.  Volgens hem is die diarree eerder een teken dat Lola's lichaam behoorlijk wat te "ontgiften" heeft.  En zijn advies is nu net een hele dag ALLEEN MAAR rijst.  Witte, helemaal platgekookte natte rijst en actieve kool.  Blijkaar is goed doorgekookte rijst (dus niet zoals wij mensen rijst eten, maar een echte pap) net makkelijk verteerbaar voor onrustige darmpjes.  Ik weet het niet meer hoor, maar wat zouden jullie nu doen?
ik vindt wel dat de hondenschool een bijzondere situatie is waarbij een hond met goed werkende darmen ook wel eens aan de dunne kan gaan omdat het zo spannend is..... speelt dat niet ook mee in deze situatie? ik weet het niet, denk ook maar mee, maar in mijn ervaring kan dat zeker een invloed hebben.
Ik weet het, er zijn idd meerdere honden die plots van de spanning even moeten.  Maar bij Lola is het net omgekeerd.  Lola poept alleen maar thuis in de tuin, nooit tijdens wandelingen of op de hondenschool, TENZIJ het een "noodsituatie" is en ze het dus echt niet op kan houden.  (Ik weet, ik heb een rare meid.)  Op de hondenschol was het overingens ook echt van niet kunnen ophouden, het was met veel geluid en spetters (sorry, maar ik probeer het te omschrijven), hel liep er ocharme zomaar uit en dus zoals gezegd allemaal stukjes bot.

Ik vind het heel lief van jullie dat jullie zo helpen meedenken, maar wie o wie kan me helpen met die rijst?  Nu dacht ik net een DA gevonden te hebben waar ik wat aan heb.
Door conleeuw
#834415
ik kan jou niet helpen met de advies van de dierenarts, ik kan alleen vanuit mijn eigen kennis en ervaring helpen.
Ik zelf heb een darmziekte, ziekte van Crohn, dit is een ontsteking ziekte waarbij je ook last krijg van heel veel diaree en bloed in de ontlasting, en nog meer ongaangename dingen. Ik heb heel lang gedokterd, van alles en nog wat ingenomen aan medicatie, en bleef maar tobben. Toen heb ik een dieet ontdekt, een dieet ontwikkeld door iemand die jaren lang onderzoek heeft gedaan naar zieke darmen, en de dieet houdt in dat je helemaal geen "simpele" koolhydraten mag eten, ook geen lactose, geen zuikers, geen gluten, dus niets van die aard, de reden waarom wordt uitgebreid omschreven op de site van de SCDieet, dus daar ga ik niet nog een heel verhaal over schrijven. Wat ik weet is dat het werkt, haal alle, maar dan ook alle "eenvoudige" koolhydraten uit het dieet (dus, geen rijst, geen mais, geen granen, geen zuikers, geen lactose ook geen yoghurt uit de winkel) en de darmen worden opnieuw rustig. Op de forum van de SCDieet vindt je ook zat mensen met prikkelbare darm syndroom of spastische dikke darm and andere spijsverterings aandoeningen die de dieet volgen met goede gevolgen. Dat wil niet zeggen dat iedereen met een darmziekte meteen geholpen is met zo'n dieet, maar het is wel opvallend dat mensen die zich serieus houden aan de dieetvoorschriften heel vaak heel veel baat er bij hebben. Ik zelf ben nu al een aantal jaren zonder medicijne, en het gaat verbazend goed. Daarom dat ik ook hier bij honden met darm ziekten of problemen altijd weer de advies geef om alle koolhydraten uit hun dieet te halen, ook de lactose (dus geen yoghurt of andere gezuurde melk of gewoon melk producten) omdat ik uit ervaring weet dat het werkt, niet alleen bij mensen, maar ook vaak bij honden ;)
Verder moet ieder voor zich besluiten wat ze willen doen en of laten, als jij je prettig voel bij het advies van jou dierenarts, dan moet jij dat doen, ik kan niet zeggen dat het niet zal helpen of werken, ik weet alleen wat volgens mij wel zeker de beste aanpak is ;)
Door Mevroi Kruim
#834520
Ik sluit me bij Connie aan, ik kan je alleen maar adviseren, wat je uiteindelijk doet moet je zelf beslissen. Ik weet dat veel dierenartsen zweren bij gekookte witte rijst omdat dat alleen maar zetmeel is en de gangbare theorie zegt dat dat makkelijk te verteren is voor honden met darmproblemen. Mijn ervaring en die van veel mensen hier op het forum met dieren met darmproblemen, en ook van mensen met darmproblemen zoals Connie, is anders. Zetmeel is niet zo onschuldig als de da'en en reguliere mensenartsen denken.
Er zijn een aantal mogelijke verklaringen hiervoor maar bij mijn weten is dit nooit grondig onderzocht dus het blijven hypotheses.
Zo is de darmflora van zetmeel-etende mensen en dieren anders dan die van eiwit/vet-etende mensen en dieren. Zetmeel bevordert de groei van andere bacterien en die lijken bepaald niet gunstig voor zielige darmpjes.
Verder zijn honden 'ingericht' op het verteren van eiwit en vet. Een vet-stofwisseling werkt anders dan een koolhydraat-stofwisseling, ga je bij een hond met darmproblemen die door elkaar gooien dan maak je het probleem erger.

Nog even over de giardia, dat moet speciaal onderzocht worden met een aparte test, niet alle da'en doen dit standaard dus ik zou er zeker nog naar vragen.
Door danielle1980
#834524
Kruimel schreef:
Nog even over de giardia, dat moet speciaal onderzocht worden met een aparte test, niet alle da'en doen dit standaard dus ik zou er zeker nog naar vragen.
idd giardia word heel vaak overgeslagen, ze denken vaak aan n darminfectie of geven ab mee.
zelfs als er getest is, er zijn meerdere manieren om te testen, de 1 minder betrouwbaar dan de ander
Door Lolita
#835410
Vandaag mogen we - gelukkig - terug op controle bij de DA.  Lola is er vannacht wel 5 keer uitgemoeten :( - arm meisje toch.  Ik heb zelf natuurlijk ook geen oog dichtgedaan en ben erbovenop ook zelf goed ziek (verkouden in de ergste graad: sinusitis + keelontsteking + vies hoestje).  Ik neem voor de zekerheid ook maar een stoelgangstaal mee.  Als deze DA het dan zinvol acht nogmaals op Giardia te testen, hebben we dat alvast bij de hand.  Ik heb er uiteraard geen ervaring mee, maar of dit alles een normaal ontgiftingsproces is???  Straks weet ik hopelijk meer.  Bedankt voor alle reacties.  Ik kaart dit zeker streks met de DA aan!!!
Door Lolita
#837832
Ze heeft/had Giardia!!!

De DA heeft net gebeld, de resultaten waren binnen er zat Giardia in, verder was de stoelgang wel volledig normaal (wat spijsvertering en dergelijke aangaat).  De DA had me vrijdag al een doosje Panacur meegegeven omdat ik naar Giardia vroeg en hij er zelf ook al de hele week aan had zitten denken.  De 3 x 3 tabletjes zijn dus al achter de kiezen.

Ik kan die vorige DA wel iets aandoen!!!  Ik denk niet dat ik al ooit zo boos en zo opgelucht tegelijk geweest ben.

Volgens de nieuwe DA is het zelfs goed mogelijk dat Lola helemaal geen voedselallergie heeft, maar gewoon onverklaarbaar slecht reageerde op een bepaald moment owv de Giardia.  Bvb het gaat weken goed op eend en dan plots weer diarree.  Is wss allemaal aan de Giardia te wijten.  Hij denkt zelfs dat als de darmflora zich nu kan herstellen, de jeuk ook zal verdwijnen...

Ik hoop het echt uit de grond van mijn hart...

Andere vraag nu even: moet die behandeling met Panacur herhaald worden, of is dat met 1 x 3 dagen opgelost?  En hoe besmettelijk is Giardia voor de mens?  Kunnen wij dit ook krijgen, moeten wij voor de zekerheid een kuurtje doen met iets?  En hoe zit dat met andere honden waar Lola regelmatig bij is?

Duizendmaal dank voor de gouden tip om het toch nóg maar eens te laten testen!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door