Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door anneke62
#833954
Hoi allemaal,

Mijn eerste topic op het katten-gedeelte van het forum, ik heb namelijk een vraagje!
Onze kater Woody geeft al van jongs af aan regelmatig over, omdat hij dan te veel en te snel heeft gegeten. Tot een paar maanden geleden aten alle katten alleen maar brokken. Sinds ik Luca Barf en KVV voer, wil Woody hier ook wel van mee-eten, dus krijgt hij regelmatig wat.
Nu is het volgende aan de hand: wij zijn twee weken op vakantie geweest en in die tijd is hij na iedere maaltijd gaan overgeven (hij kreeg toen alleen maar brokjes). De oppas-oma belde wat zij moest doen en haar gezegd dat ze hem maar even op alleen kipfilet moest zetten. Dat ging goed, hij gaf niet meer over, maar zodra ze er voorzichtig weer wat brokjes bij gaf begon het weer.
We zijn nu terug en ik laat hem nu volledig op KVV en een klein beetje Barf staan, maar daar eet hij véél minder van dan zou moeten voor zijn gewicht van 6 kilo. Ook ben ik nog absoluut niet thuis in wat ik nu precies zou moeten geven van soorten KVV.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en adviezen hebben??
Door Suzan54
#834084
Versvleesvoeding is veel geconcentreerder dan de brokjes die voor een groot deel uit granen bestaan waardoor de dieren er zoveel van moeten eten. Dat dieren opgeschrokte brokje weer uitspugen hoor je vaak. Zijn maagje is minder dan gemiddeld geschikt voor dit voer. Blij toe dat jij ontdekt hebt dat terug naar natuurlijk mogelijk is. Heel veel dieren verliezen door al dat gespuug hun gezondheid.

Vind je dat hij te mager wordt? Slank is gezond. Je kan het je dierenarts vragen wat zijn/haar visie is. De meeste mensen denken dat hun kat goed op gewicht is terwijl hij juist te zwaar is. Net asl bij de mens is dit minder wenselijk en geeft het vroeg of laat risico op suikerziekte, gewrichtsproblemen etc.
Sommige dieren eten niet optimaal vers wanneer ze verwachten dat er straks nog wel wat commercieel voer wordt geserveerd of het zelfs doorlopend beschikbaar is. Die lokstoffen erin zijn nu eenmaal voor de meeste katten onweerstaanbaar.
Het boekje van Tannetje Koning noemt het begrip list en bedrog om verslaafde katten op natuurlijk voer over te krijgen. Dat is echt een aanrader en met een beetje handigheid kom je heel ver. KVV is bijzonder handig om er een paar brokjes doorheen te prakken. Van een paar zal hij echt niet gaan spugen en het stimuleert hem misschien wel om iets meer te eten.

Succes!
Door karin2
#834172
ook hier begonnen onze drie kattinnen te spugen na het eten van brokken  :(
ze krijgen nu alleen nog maar blikvoer (2 oudste zijn niet aan het vers te krijgen   :-\ vooral niet omdat mijn vriend het niet over zijn hart krijgt om ze ook maar een kwartiertje te laten vasten  >:( )
de jongste eet blik en barfonderdelen ('t begin is er )
sinds ik de brokken heb verbannen (sinds één maand ongeveer ) is er niet één keer meer gespuugd , daarvoor bijna elke dag .ben nog wel niet tevreden met blik  :(  maar is in ieder geval beter voor hun maag en nieren dan brok .
Door Mevroi Kruim
#834189
Ik heb een kat die makkelijk spuugt. Hij moet echt 2x per dag eten anders gaat hij schrokken en komt alles er weer uit. Met hem moet ik voorzichtig zijn met voeren, als hij een slechte periode heeft voer ik vooral gemalen of kleingesneden, gaat het goed dan kan hij grote stukken aan. Bij hem maakt het niet uit of het brokken, blik of vers is.

Eet je kat met smaak z'n kvv of vindt hij het maar zozo? Is hij goed op gewicht met 6 kilo of te dik? Mijn te dikke katten vielen heel goed af na de overgang op barf, en de dunne werden dikker. Ik maak me daar geen zorgen over, dat regelt zichzelf. En de meeste katten die ik ken zijn (veel) te dik en vooral de binnenkatten doen relatief weinig vergeleken met actieve buitenkatten en hebben dus ook veel minder nodig dan gemiddeld.
Door anneke62
#834236
Woody is een grote kater, 6 kilo is wel een goed gewicht voor hem, iets minder zou wel mogen maar niet te veel. Vandaag heeft hij inmiddels een stuk of tien kippenhartjes op en een eetlepeltje Duck, maar goed, het begin is er. Ik kijk het nog wel even aan en anders haal ik wat blikvoer erbij om te mengen met vers.

Een paar brokjes door het vers kan ook niet, want daar gaat hij ook gelijk weer van overgeven :o ???
Door karin2
#834395
hoe oud is Woody nu ?
ik heb het idee dat de katten  met het ouder worden
minder goed de brok kunnen verdragen de laatste tijd gaven ze bijna iedere dag over van die rotbr*kken  :-X
Door Mieuw
#834399
Ik heb een kat gehad die continu liep over te geven van zowel de brokjes, als ook blikvoer maar dan wel de 'blokjes in gelei'. "Mousse" blikvoer ging wel goed. Ik kwam er achter dat hij het te snel op at zonder te kauwen, en tja, daar raakt je maag natuurlijk door van streek.
Nu ze allemaal kvv eten gaat het goed met hem.
Door anneke62
#834679
Woody is zes jaar, dus nog geen oude kat. Ik denk ook dat het overgeven in eerste instantie kwam door te snel eten, want hij kon nogal schrokken van de brokken. De laatste dagen op alleen KVV gaat het eigenlijk heel goed. Hij heeft niet meer overgegeven en omdat hij steeds kleine beetjes eet krijgt zijn maag natuurlijk ook niet zoveel te verstouwen in één keer.
Ik hoop dat het zo blijft en in ieder geval 1 van de 3 katten over is op vers!!!
Door Mieuw
#834763
anneke62 schreef: Woody is zes jaar, dus nog geen oude kat. Ik denk ook dat het overgeven in eerste instantie kwam door te snel eten, want hij kon nogal schrokken van de brokken. De laatste dagen op alleen KVV gaat het eigenlijk heel goed. Hij heeft niet meer overgegeven en omdat hij steeds kleine beetjes eet krijgt zijn maag natuurlijk ook niet zoveel te verstouwen in één keer.
Ik hoop dat het zo blijft en in ieder geval 1 van de 3 katten over is op vers!!!
Dat zou heel mooi zijn.
Nu maar hopen dat het spreekwoord "goed voorbeeld doet goed volgen" op gaat, dan zijn je andere katten ook zo om  ;)
Door anneke62
#834794
Mieuw schreef: Dat zou heel mooi zijn.
Nu maar hopen dat het spreekwoord "goed voorbeeld doet goed volgen" op gaat, dan zijn je andere katten ook zo om  ;)
;D ;D ;D Dat geloof je toch zeker niet hé?? :D :D :D
Door Mevroi Kruim
#834798
anneke62 schreef: ;D ;D ;D Dat geloof je toch zeker niet hé?? :D :D :D
Nou .....

Hiero hebben de mutsen toch echt de kusnt afgekeken van de barfers  ;D
"Heeee ... als die ouwetjes dat zo fanatiek naar binnen zitten te werken, dan is het vast wel lekker eigenlijk ..."

;D ;D
Door Mieuw
#834813
anneke62 schreef: ;D ;D ;D Dat geloof je toch zeker niet hé?? :D :D :D
Mwa, bij mij was het ook wel zo'n beetje van 'als 1 schaap over de dam is...'
Door anneke62
#834822
Nou..................geloof het of niet................maar ik kreeg net te horen dat de jongste van het stel lekker mee zat te smikkelen van de kippenhartjes van Woody :o :o :o
Dus...................jullie hebben toch gelijk!!!
Door Mieuw
#834923
anneke62 schreef: Nou..................geloof het of niet................maar ik kreeg net te horen dat de jongste van het stel lekker mee zat te smikkelen van de kippenhartjes van Woody :o :o :o
Dus...................jullie hebben toch gelijk!!!
:D ;D ;D ;D ;D
Door anneke62
#837084
Het is nu een weekje verder en Woody is enorm opgeknapt van het vers vlees eten. Hij zit beduidend beter in zijn vacht, minder roos en glanzender en hij heeft niet meer overgegeven.
:offtopic2:
We hebben er nu alleen een probleem bij gekregen: er is nu een strijd ontstaan tussen Woody en Luca. Dan moet je dus bedenken dat Woody zes kilo kater is en Luca negen kilo reu. Woody valt Luca nu steeds aan als hij in zijn buurt komt.  :o :o Dat is sinds een paar dagen aan de gang en volgens mij heeft het met het eten te maken, want toen Woody nog gewoon brokken at en Luca vlees was er nog niets aan de hand. Ik probeer hem dus zoveel mogelijk bij Luva uit de buurt te houden, want ik moet er niet aan denken wat het resultaat is als die twee echt in een vechtpartij belanden!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door