Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lyadeh
#832765
Een van de poezen van mijn dochter heeft een zware struviet " aanval ".  gehad.... Ze heeft er gelukkig geen blaasontsteking bij en kriijgt  daarom alleen pijnstillers en een dieet voorgeschreven.(blikjes- ik weet niet welk merk) Volgende week donderdag moet er weer urine gecontroleerd worden Ze had een erg hoge pH....Gelukkig wil mijn dochter straks vers gaan voeren.Welk merk kvv kan ze het best gaan voeren??Wij kunnen aan carnibest,rodi en duck komen.Carnibest heeft natuurlijk een kattenkvv maar zou van Rodi de honden rund/lamshart complete ook geschikt zijn???Het is een tut met eten dus het zal een hele zoektocht worden naar   een merk  dat  ze  zal willen eten. Het blikvoer van de da. vindt ze lekker ...dus dat  zou als "menging" kunnen worden gebruikt tot ze de kvv zo wil eten.
Ze zijn vorige maand verhuisd...kan dit ook een oorzaak zijn... ..  stress.....of kan struviet alleen door brokvoer ontstaan.??( Hoewel ze ook blikvoer te eten geeft )   Ook  heb ik ergens  gelezen ik dat je cranberry en / of zure vitamine C kan geven........WAT is zure vitamine C???en hoeveel  zou  je er een poes van mogen  geven???? Ze weegt een kilo of 3.......En hoeveel cranberry mag je geven.....???Cranberry heeft  mijn dochter  in huis...daar zou ze zo mee kunnen starten .Mijn dochter durft  nu nog  alleen het voorgeschreven  dieet voer maar te geven .Ze is nl erg geschrokken van de toestand van de poes en ze wil  het juiste voor de poes doen (  ja rauw voeren!!!!!! dat ziet ze nu ook in !!!!  ...... maar    kan het kwaad   om de poes er nu  al hart ..rundvlees...(ik voer mijn katten wel  rauw vlees en barf en kvv  en heb het er vaak met haar over gehad...maar student  weinig  geld  enz. Gelukkig heeft ze nu een baan...en is geld geen probleem meer .... ???) en kvv bij te geven?? Ze kan het zo bij mij ophalen......Ik durf haar geen advies te geven en heb daarom met haar afgesproken om het hier voorteleggen....Wat kan ze het beste doen???We  zijn vooral erg benieuwd naar het advies over de vit. C en de cranberry.!!
Vast bedankt voor de adviezen...
Lya  ,Manon (dochter) en Luna(poes)
Gebruikersavatar
Door koekje
#832804
bij mijn weten is rodi voor de hond niet compleet voor katten, omdat er geen taurine in zou zitten ofzo.
cb voor katten is een goede optie, maar wel prijzig.

met zure vit. c wordt ascorbinezuur bedoeld (even op t etiketje van een potje kijken of je de goede hebt).
dit verzuurt de urine, waardoor de pH waarde zakt.

met blaasgruis wordt vaak geadviseerd om een beetje appelazijn over de cb te doen. appelazijn kan je halen bij de natuurwinkel (en tis nog lekker om je eigen dressing ermee te maken ook  ;)).
cranberrys heb ik geen idee van, ik eet die dingen soms zelf, maar geef ze nooit aan mn katten.

ik wil haar aanraden om iig met de brokken te stoppen, en alleen natvoer en vers geven, eventueel met een scheut water eroverheen.

ik ben zelf ook student, maar barfen is echt niet overdreven duur.
het lukt mij financieel om 2 katten te laten barfen, en ik heb niet eens werk erbij. dan lukt het jouw dochter zeker ook :)
handig inkopen is het sleutelwoord, en goedkope adresjes vinden (bevriende slager of op de markt)
kvv (en dan zeker cb) is idd nogal prijzig, maar bij sommige leveranciers krijg je korting als je grote hoeveelheden besteld.
Door Mevroi Kruim
#832877
In vers vlees zit voldoende taurine ook voor katten, dus ook in de Rodi. Alleen in gekookt of verhit voer wordt de taurine afgebroken en moet je dus aanvullen. Geen probleem om af en toe Rodi te voeren.

Ik zou altijd een kvv zonder graan en ook zonder rijst voeren, koolhydraten maken de urine baissch en dat wil je nou net niet.

Zeker kan struviet door alleen brokken ontstaan, zo hebben mijn katten het ook gekregen. Droge brokken met veel koolhydraat zijn een prima recept voor basische urine en dus struviet.

Zure vit C is idd ascorbinezuur, geen andere fancy vormen of retard oid, gewoon de simpele goedkope vorm. Cranberrycapsules zijn ook een hele goeie manier om de urine te verzuren. Ik zou dat allebei geven en dan regelmatig de zuurgraad van de urine controleren. LKager dan pH 6 moet het niet worden, dan moet je minderen met de verzuurders. Appelazijn schijnt wel goed te zijn maar echt deugdelijk verzuren doet het niet.
Verder moet de kat zoveel mogelijk vocht binnenkrijgen dus zeker geen droge brokken maar versvoer met een flinke scheut (warm) water erdoor.

Hoe eerder ze met vers begint hoe beter. Het dieetvoer van de da is behelpen, het bevat nog steeds veel te veel basisch makende koolhydraten zodat er verzurende chemicalien aan worden toegevoegd. Niet gezond en bovendien absoluut onnodig als je goed voert.
Door lyadeh
#833027
Ok!!Kruimel heel erg bedankt voor je antwoord!!Hier kunnen we al veel mee.Van dat graan wist ik niet....Maar  er zijn niet veel kvv zonder graan??Ik had wel al het advies gegeven om water door het da blikvoer te doen.En droge brokken geeft ze dus niet meer.!!Ik zal je haar advies doorgeven!!Nogmaals bedankt.!!
Lya.
Door lyadeh
#833063
Ik heb nog wel een vraag over de vitamine C en de cranberry.Hoeveel en hoevaak per dag mag mijn dochter dat geven??En kan ze de cranberrypoeder zo over het eten strooien????
Door Kefraya
#833510
lyadeh schreef: Maar  er zijn niet veel kvv zonder graan??
Lya.
CB heeft een variant voor diabeteskatten, die is helemaal zonder graan of rijst. Dat is het enige verschil met de andere varianten van cb, daarmee dus ook geschikt voor gezonde katten.
Door Mevroi Kruim
#833617
Ik weet de doseringen niet precies, maar ik zou met een klein beetje beginnen, verpulverd door het eten, en dan geleidelijk opvoeren totdat de kat het niet meer eet, het is nl allebei niet echt lekker  :-X , of totdat de kat diarree krijgt. Van vit C kan de ontlasting nl dun worden. Dan de dosis tgerugschroeven tot een niveau waarop ze het goed doet. En de zuurgraad controleren, de urine kan nl behoorlijk snel zuurder worden en van te zure urine krijgt de kat ook stenen, nl oxalaat. Tussend e 6 en 6,5 is een goed niveau.
Door lyadeh
#834841
Kruimel schreef: Ik weet de doseringen niet precies, maar ik zou met een klein beetje beginnen, verpulverd door het eten, en dan geleidelijk opvoeren totdat de kat het niet meer eet, het is nl allebei niet echt lekker  :-X , of totdat de kat diarree krijgt. Van vit C kan de ontlasting nl dun worden. Dan de dosis tgerugschroeven tot een niveau waarop ze het goed doet. En de zuurgraad controleren, de urine kan nl behoorlijk snel zuurder worden en van te zure urine krijgt de kat ook stenen, nl oxalaat. Tussend e 6 en 6,5 is een goed niveau.
[/quote

Bedankt.Ik las je antwoord pas gisteravond. ??? Pc had kuren....Ze houdt het wel even in de gaten.
Door lyadeh
#835002
Kruimel schreef: Ik weet de doseringen niet precies, maar ik zou met een klein beetje beginnen, verpulverd door het eten, en dan geleidelijk opvoeren totdat de kat het niet meer eet, het is nl allebei niet echt lekker  :-X , of totdat de kat diarree krijgt. Van vit C kan de ontlasting nl dun worden. Dan de dosis tgerugschroeven tot een niveau waarop ze het goed doet. En de zuurgraad controleren, de urine kan nl behoorlijk snel zuurder worden en van te zure urine krijgt de kat ook stenen, nl oxalaat. Tussend e 6 en 6,5 is een goed niveau.
Mijn dochter heeft de urine weer laten controleren...het is nog te hoog en de da. wilde  haar sd ?? brokken meegeven maar dat weigerde ze. Ze geeft nu kvv......het is alleen niet handig om een lastige eter - gedwongen- op cb. over te zetten!!!! Gelukkig lust ze wel Rodi.. .Ze moet nu idd. de urine nog zuurder maken.De da raadde haar aan de urine tot 5pH !!!!!!!te laten dalen!!!????Een pH  tussen 6 tot 6,5 is toch beter ????
Door Mevroi Kruim
#835031
5 vind ik erg laag, maar met brokken als de urine sowieso geconcentreerder is dan op vers is het moeilijker om het gruis kwijt te raken dus misschien denkt die da, ff oplossen in zuur.
Het is in het begin moeilijk om de pH te laten dalen, door het gruis raakt de blaaswand geirriteerd en soms ontstoken en door die ontsteking wil de pH weer niet dalen en zo heb je een vicieuze cirkel.
Zoveel mogelijk vocht om door te spoelen, daarmee raak je al veel gruis kwijt en heb je ook goeie kans dat evt. ontstekingen minder worden, en vers plus verzurende middelen.
De meeste katten vinden die da-brokken ook werkelijk niet te knagen dus dan kun je ze net zo goed dwingen om vers te eten. In geval van een kat die echt weigert en ook ziek is ga ik wel over op dwangvoeren, je wilt niet nog meer narigheid door te weinig eten. Dan maar klem onder de arm en proppen.
En het kost tijd, ontstekingen en gruis zijn niet 1 2 3 weg, gewoon doorzetten en volhouden.

Wat bij sommige katten wel werkt is een beetje blikvis (sardien of zalm, liefst op water) door de kvv prakken. En vantevoren wat heet water door de kvv.
Hiero doen ze echt een moord voor blikvis, da's feest.
Door Fido
#835034
Er zijn bij ons al regelmatig blaasgruis katten omgezet van brok naar rauw. We monitoren regelmatig de urine en op twee katten na, gaan al die katten goed op rauw.

Gister nog urine nagekeken van een klant. Een maand geleden zat de urine vol met gruis en gister moest ik ze zoeken, zaten erwel maar heel weinig.
Het gekke was dat de pH nog erg hoog was 8 maar de rest en het sediment gaf aan dat het gruis bijna verdwenen was.
Het gaat ook heel goed met die kat, is erg positief veranderd.

We komen dit dus vaker tegen; een hoge pH en geen gruis meer.
Heb er geen verklaring voor. Wel geven wij het advies om de urine regelmatig te laten controleren (dit hoort eigenlijk ook bij de katten die op dieetbrok gezet worden maar in de praktijk gebeurt dit eigenlijk te weinig/niet)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#835058
Mijn dochter heeft 2 blaasgruiskatten en moest ook op de sd overgaan.

maar nu ze dus echt barft gaat het zo goed,


De urine tussendoor laten nakijken en de DA was verbaasd zo netjes dat het was.
Door lyadeh
#835101
Kruimel schreef: 5 vind ik erg laag, maar met brokken als de urine sowieso geconcentreerder is dan op vers is het moeilijker om het gruis kwijt te raken dus misschien denkt die da, ff oplossen in zuur.
Het is in het begin moeilijk om de pH te laten dalen, door het gruis raakt de blaaswand geirriteerd en soms ontstoken en door die ontsteking wil de pH weer niet dalen en zo heb je een vicieuze cirkel.
Zoveel mogelijk vocht om door te spoelen, daarmee raak je al veel gruis kwijt en heb je ook goeie kans dat evt. ontstekingen minder worden, en vers plus verzurende middelen.
De meeste katten vinden die da-brokken ook werkelijk niet te knagen dus dan kun je ze net zo goed dwingen om vers te eten. In geval van een kat die echt weigert en ook ziek is ga ik wel over op dwangvoeren, je wilt niet nog meer narigheid door te weinig eten. Dan maar klem onder de arm en proppen.
En het kost tijd, ontstekingen en gruis zijn niet 1 2 3 weg, gewoon doorzetten en volhouden.

Wat bij sommige katten wel werkt is een beetje blikvis (sardien of zalm, liefst op water) door de kvv prakken. En vantevoren wat heet water door de kvv.
Hiero doen ze echt een moord voor blikvis, da's feest.
Ik geloof dat ZIJ niet gek op vis is ...maar het is zeker te proberen!!Heet water heeft ze nog niet geprobeerd.....dus???mss helpt dat wel.
Gelukkig heeft Luna géén ontsteking... en gelukkig voelt ze zich prima..en is absoluut niet ziek!!!!Mijn dochter is pas één week met kvv begonnen dus het KAN nog niet echt veel beter zijn  ??? ???Ik heb net zuur-base strips besteld en vit.C(ascorbine) dus ze kan er tegen aan.Ik hoop dat dit de laatste vraag zal zijn.....Mijn dochter moet maandag weer werken en kan dus niet controleren of Luna haar eigen eten ..met cranberry EN vit.C zal eten(ze hebben nog een half pers).Mag mijn dochter het 1/4 tabletje vit.C zo in haar bekje geven>>>??Of is dit te  belastend  voor de maag???Alleen zo kan ze het  nl. in de gaten houden :-\ :-\Ze gaat dus met een kwart beginnen en dan wil ze het langzaam gaan opvoeren.Dus.......mag je het zo geven of MOET je het verpulveren???????
Door lyadeh
#835102
Fido schreef: Er zijn bij ons al regelmatig blaasgruis katten omgezet van brok naar rauw. We monitoren regelmatig de urine en op twee katten na, gaan al die katten goed op rauw.

Gister nog urine nagekeken van een klant. Een maand geleden zat de urine vol met gruis en gister moest ik ze zoeken, zaten erwel maar heel weinig.
Het gekke was dat de pH nog erg hoog was 8 maar de rest en het sediment gaf aan dat het gruis bijna verdwenen was.
Het gaat ook heel goed met die kat, is erg positief veranderd.

We komen dit dus vaker tegen; een hoge pH en geen gruis meer.
Heb er geen verklaring voor. Wel geven wij het advies om de urine regelmatig te laten controleren (dit hoort eigenlijk ook bij de katten die op dieetbrok gezet worden maar in de praktijk gebeurt dit eigenlijk te weinig/niet)
Bedankt voor je informatie!!!
Door lyadeh
#835105
marga1953 schreef: Mijn dochter heeft 2 blaasgruiskatten en moest ook op de sd overgaan.

maar nu ze dus echt barft gaat het zo goed,


De urine tussendoor laten nakijken en de DA was verbaasd zo netjes dat het was.
Ik hoop dat mijn dochter dat ook binnenkort kan zeggen!! 8) 8)Nu geeft ze nog kvv. maar ik hoop dat ik haar binnenkort ook aan het barfen krijg :) :) :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door