Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door petrap
#829831
Vanochtend tijdens de wandeling ontdekte ik opeens een rare roze plek onder Alegra´s neus  :o :o :o. Het is een beetje gezwollen. Ik heb geen idee waardoor het is veroorzaakt. Kan het een allergische reactie zijn??? Het is me gisteren niet opgevallen. Kan ik er calendulazalf op smeren? Ik ga morgen meteen naar de d.a. toe.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door petrap op zo 23 sep 2007, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#829844
Da's een gek plekje! Ik heb geen idee wat het is.

Zelf zou ik hier wel mee naar de DA gaan.

Het lijkt trouwens wel een beetje op een histiocytoma (da's een goedaardig gezwellletje dat vooral bij jonge honden voor komt. Maar Brutus heeft er eens 1 gehad op oudere leeftijd):

Afbeelding

Maar het zou ook heel goed een ontstekinkje kunnen wezen. Linga heeft ook eens zo'n soort plek op d'r lip gehad. Die werd daarna ook echt steeds dikker. Ging vanzelf na een paar daagjes weer weg.

Ik zou het een paar dagen aankijken en als het er nog zit: dierenarts. Ik zou er overigens niks opsmeren.
Door petrap
#829871
Bedankt Lizzy. Alegra heeft er kennelijk geen last van. Ze ligt rustig in haar zitzak en likt niet aan de plek. Het jeukt dus kennelijk niet. De plek komt inderdaad aardig overeen als die op jouw foto. Alegra is nu 5, niet bepaald een jonge hond meer. Wat doen ze trouwens met een dergelijk goedaardig gezwel?
Door Lizzy
#829879
petrap schreef: Bedankt Lizzy. Alegra heeft er kennelijk geen last van. Ze ligt rustig in haar zitzak en likt niet aan de plek. Het jeukt dus kennelijk niet. De plek komt inderdaad aardig overeen als die op jouw foto. Alegra is nu 5, niet bepaald een jonge hond meer. Wat doen ze trouwens met een dergelijk goedaardig gezwel?
Mijn DA heeft een biopt genomen. Toen dit de uitslag bleek (histiocytoom) hebben we het ding laten zitten en het zou vanzelf verdwijnen. En dat klopte. Het verdwijnt vanzelf, maar dat duurde vrij lang. In een heel enkel geval haalt de DA ze weg, als ze op een rottige plaats zitten. Maar eerst een biopt.
Door petrap
#830692
Vandaag naar de d.a. geweest. Ze vond het ook een vreemde plek en dacht in eerste instantie aan een ontsteking en in tweede instantie aan een auto-immuunziekte :o . Ze heeft een kuur van 10 dagen antibiotica voorgeschreven (synolux) en metacam voorgeschreven. Als het daarmee niet wegtrekt, neemt ze een biopt af.
Door Lizzy
#830864
Hitam schreef: Het ziet er uit als een ontsteking. Trekt waarschijnlijk ook vanzelf wel weg, met wat ondersteuning om haar weerstand te verhogen.
Naaah, helaas heeft de DA al een vette AB voorgeschreven.... Ik zou dat dus zelf niet geven. Geen AB en al helemaal geen Metacam.
Door petrap
#831181
Lizzy schreef: Naaah, helaas heeft de DA al een vette AB voorgeschreven.... Ik zou dat dus zelf niet geven. Geen AB en al helemaal geen Metacam.
Mijn d.a. is niet van de subtiele aanpak ::) . Laatst had Viento een irritatie aan z´n poot. Hij bleef maar likken en ik werd er zelfs ´s nachts wakker van. Afijn, na een paar dagen toch maar naar de d.a. Hupsakee, een spuit, een zalfje en prednison. De zalf heb ik een paar keer gebruikt, de prednison niet, dat leek me niet nodig. Het was na een paar dagen over.

Normaliter zou ik er geen problemen mee hebben om het een paar dagen aan te kijken, maar volgende week maandag gaan we naar Corfu en gaan de honden naar het pension. Dat maakt mij nu wat twijfelachtiger. Binnen hoeveel dagen zou het zonder AB weg moeten trekken?
Door Lizzy
#831340
Moeilijk te zeggen wanneer het weg zou moeten trekken. Ik denk niet dat daar een specifieke tijd voor staat. Hangt ook erg af van de weerstand/zelfgenezend vermogen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#831352
Antibiotica werkt normaal gesproken met een dag of twee drie. Dan zijn eventuele bacteriën weg. Maar hoe snel het geneest is inderdaad afhankelijk van het genezend vermogen van de hond.
Door Lizzy
#831359
Hitam schreef: Antibiotica werkt normaal gesproken met een dag of twee drie. Dan zijn eventuele bacteriën weg. Maar hoe snel het geneest is inderdaad afhankelijk van het genezend vermogen van de hond.
Volgens mij wilde Petrap weten hoe lang het duurt voordat het geneest zonder AB, in verband met het vertrek naar het buitenland/honden in het pension:
Binnen hoeveel dagen zou het zonder AB weg moeten trekken?
Ik snap wel dat ze liever heeft dat het plekje weg is voordat Alegra het pension in gaat...
Door petrap
#833347
Lizzy schreef: Volgens mij wilde Petrap weten hoe lang het duurt voordat het geneest zonder AB, in verband met het vertrek naar het buitenland/honden in het pension:

Ik snap wel dat ze liever heeft dat het plekje weg is voordat Alegra het pension in gaat...

Dat is dus niet gelukt :(, morgen gaan ze naar het pension en Alegra heeft nog steeds haar roze plek, iets minder vurig, maar voor de rest is het amper minder geworden, ook niet met de AB die ik toch maar heb gegeven. Het is trouwens geen Metacam, maar Meloxidyl, dat ze voorgeschreven heeft gekregen, maar volgens mij is dat wel een soort Metacam.
Door Decibels
#833352
petrap schreef: Dat is dus niet gelukt :(, morgen gaan ze naar het pension en Alegra heeft nog steeds haar roze plek, iets minder vurig, maar voor de rest is het amper minder geworden, ook niet met de AB die ik toch maar heb gegeven. Het is trouwens geen Metacam, maar Meloxidyl, dat ze voorgeschreven heeft gekregen, maar volgens mij is dat wel een soort Metacam.
meloxidyl is de goedkopere versie van metacam.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door