Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#832966
Ik las een paar stukjes over pompoen pitten maar kwam er niet goed achter hoe je die nu wel of niet geven moet.
Ik begreep dat je ze niet vers moet geven maar dat je ze verder gewoon in de grond moet stopen. Maar toch worden ze aan de honden gegeven.... Moet je ze dan drogen?
Het lijkt mij dan wel maar dat wordt nergens expliciet gezegd. Nu het weer pompoenen tijd is/wordt lijkt het me slim om ze nu te verzamelen, zodat ik ze door het eten kan geven.
Dus moet ik ze drogen en dan vermalen of moet ik ze drogen, de vellen er af halen en dan vermalen of moet ik ze eerst ontvellen , dan drogen en daarna vemalen???? Of moet ik ze ergens kant en klaar kopen?
ik nie snap nie.
Door Caroline A.
#833017
Je bedoelt de pitten die binnenin je pompoen zit? Die moet je schoonmaken en laten drogen. Is heel veeeeeeeeeel werk, wij kopen ze allemaal kant en klaar in een zakje en doen ze door de groentemix. ( dus niet heel geven maar gemalen).
Door 202Spots
#833028
dorinekok schreef: Ik begreep dat je ze niet vers moet geven maar dat je ze verder gewoon in de grond moet stopen.
En dan wat??? ;D
De pitten in verse pompoen zijn vaak meer schilletje dan pitje en is zoals al is gezegd 'n bere werk om ze te pellen en je houd bijna niks over!!
Gewoon deze gepelde grote groene RAUWE pitten in zak kopen en die in koffiemolentje fijn malen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 30 sep 2007, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dorinekok
#833065
202spots schreef: En dan wat??? ;D
Afbeelding

nou ik heb dus zo'n beetje alles over de pompoen pitten gelezen en Kruimel deed de suggestie dat je ze het beste gewoon in de grond kon stoppen. Tja daar werd ik  niet veel wijzer van. Hoewel ik het natuurlijk wel grappig vond. Maar ik snap nu dat het gewoon geen doen is om ze helemaal zelf te gaan bewerken. He, jammer, ik dacht dat ik een redelijk makkelijke manier had gevonden om wat exta's te geven. De walnoot bomen beginnen nu ook uit te vallen hier dus dan maar op zoek naar walnoten. En tamme kastanjes???? is dat wat????
Oh ja, noten en dergelijke zijn hier namelijk schreeuwend duur. Vraag me niet waarom.
groetjes!
Door Mevroi Kruim
#833076
Klopt, die ongepelde zaden kun je beter in de grond stoppen, het pellen is een heidens karwei. Maar bij de natuurvoedingswinkel kun je ze gewoon gepeld in zakkies kopen, en dan zijn ze prima om aan je hond te voeren.

Walnoten zijn prima, hazelnoten ook, maar tamme kastanjes hebben een heel andere samenstelling dan noten, ze bestaan voor het grootste deel uit zetmeel en bevatten niet veel nuttige olie. Heel erg lekker voor jezelf maar niet geschikt voor honden.
Door 202Spots
#833163
Kruimel schreef: Klopt, die ongepelde zaden kun je beter in de grond stoppen, het pellen is een heidens karwei. .
AHHH!!! NOU snap ik 'm!! ;D ;D ;D

En alle noten zijn goed voor de honden,met uitzondering van macademia noten!!!
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 30 sep 2007, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#833166
ik gebruik pompoenpit-olie, die ik bij de SLIGRO koop.
1 L kost ca. 12,- € geloof ik.
Door Ronja
#833223
Ik snap dit niet, wat is er zo moeilijk aan? Ik haal de pompoenpitten uit mijn eigen gekweekte pompoen, haal het vruchtvlees eraf en dan zet ik een bakje een week op de radiator. Tussen door haal ik ze een paar keer door mijn vingers om alle draadjes e.d eraf te halen.
Maar misschien doe ik iets verkeerd en kan ik die pompoenpitten beter aan de meesjes geven? Dat je aan de hond de kernen moet geven?
Door Mevroi Kruim
#833266
Ronja schreef: Ik snap dit niet, wat is er zo moeilijk aan? Ik haal de pompoenpitten uit mijn eigen gekweekte pompoen, haal het vruchtvlees eraf en dan zet ik een bakje een week op de radiator. Tussen door haal ik ze een paar keer door mijn vingers om alle draadjes e.d eraf te halen.
Maar misschien doe ik iets verkeerd en kan ik die pompoenpitten beter aan de meesjes geven? Dat je aan de hond de kernen moet geven?
Dan zit de schil er nog omheen en die is keihard en niet te verteren voor een hond of een mens. Of de meesjes er weg mee weten, ik betwijfel het eerlijk gezegd. Die schil verwijderen kan maar is een heidens karwei, vandaar de run op de handige zakjes gepelde pitten  ;D
Door 202Spots
#833303
Ronja schreef: Maar misschien doe ik iets verkeerd en kan ik die pompoenpitten beter aan de meesjes geven? Dat je aan de hond de kernen moet geven?
De gepelde pit moet je aan de honden geven, de schilletjes kan je weg gooien,want als je de hele pitten aan de vogels geeft,dan halen die de schilletjes er vanaf en eten alleen de pit op en laten de schilletje leggen.
Dus ik zou zeggen gooi al de gedroogde pitten voor de vogels neer en koop de gepelde pitten voor de hond!! ;)
Door Ronja
#833619
Nou, gefeliciteerd meesjes! Ronja zal het moeten doen met wat lijnzaad in de groentemix en nu, in de herfst met gemalen walnoten.  ;) De meesjes kunnen alle kernen uit de pitten halen, je hebt wel wat troep maar veel vrolijk gekwinkeleer. En weinig gedoe. Mocht Ronja de kunst van de vogels afkijken dan mag ook zij weer de pitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door