Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fatima
#833125
weten over onderstaande.

Mijn bulldogs eten op dit moment Carnibest, hier reageren ze goed op. Nu wil ik overgaan op volledig barf, maar omdat het best wel luie en kieskeurige honden zijn wil ik het langzaam opbouwen. Vanaf volgende week wil ik overgaan op 50%-50% barf-carnibest. Gisteren een bestelling doorgeven bij het islamcentrum in Rotterdam wat ik woensdag kan ophalen. Vanmorgen zitten zweten op de hoeveelheid vlees-botten en organen. Ik wil hier voorzichtig mee zijn omdat er al veel van dit alles in carnibest zit.
Hieronder wat ik heb bedacht  :)

Ik heb een amerikaanse bulldog van 19 maanden en weegt rond de 65 kilo en krijgt 1300 gram p/d een engelse bulldog van 13 maanden rond de 35 kilo krijgt 700 gram p/d. Beide honden zijn niet dik. Hun vetpercentage is minimaal. De engelse bulldog heeft weinig beweging en de amerikaan uiteraard het 4 dubbele nodig.

Wat ik ze wil geven:

Amerikaan:
700 gram carnibest
250 gram vleesbotten
300 gram spiervlees/vis
50 gram orgaan
incidenteel tafelrestjes hooguit 5%
en supplementen: glucobest-zalmolie(bij geen vis) zeewier

Engelse:
300 gram carnibest
150 gram vleesbotten
225 spiervlees/vis
25 gram orgaan
incidenteel tafelrestjes hooguit 5%
en supplementen: glucobest-zalmolie(bij geen vis) zeewier

Op deze manier wil ik ze langzaam laten overstappen naar volledig barf.

Groetjes, Fatima
Laatst gewijzigd door Fatima op zo 30 sep 2007, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boefke
#833135
Het ziet er prima uit!
Op zich hoef je je niet zo nauw aan de percentages te houden zolang je er nog een aanzienlijk deel carnibest bij voert. Maar omdat je helemaal wil overgaan op barf is het voor de oefening en gewenning wel zo makkelijk.
Probeer zoveel mogelijk diersoorten te voeren die niet al in de carnibest zitten.
Je hebt een mooi laag percentage aan orgaan aangehouden. Dat is prima, gezien er relatief veel orgaan in kvv zit. Bij helemaal barf moet dat wel iets omhoog. Je spiervlees percentage is vrij hoog tov vleesbot (als die goed bevleesd zijn). Je kunt gaan opletten wat voor jouw honden de optimale verdeling hierin is, door hun ontlasting in de gaten te houden. Slappe ontlasting=meer vleesbot, heel vaste/droge ontlaste=meer spiervlees.
Volgens mij ben je helemaal op de goede weg ;)
Succes! :D
Door Fatima
#848045
Bedankt voor je duidelijke reactie  :)
Helaas te weinig tijd gehad om online te zijn...wel online maar alleen gezocht naar een pupsel...en uiteraard gevonden! Mooi amerikaanse bull......ik is zo happy, volgende week halen we hem op  :D

Ik heb inderdaad andere vleessoorten gegeven zoals rund en geit. Wil niet te snel overschakelen. Ook 10 kg geitenribben besteld.....worden niet gegeten dus zijn die naar een kennisje van me gegaan...heeft een kennel waar die ribben erg welkom waren.
Kippennekken gaan er in als zoete koek. Nu is mijn vraag dat als ze geen andere vleesbotten eten ze geen stoffen tekort komen? Ik zelf denk dat het niet zo heel erg is omdat in cb ook alleen maar gemalen kippenbot zit....ben wel opzoek naar wildkarkas en probeer ze dit te laten eten. Ontlasting is goed dus ik hoef geen wijigingen in te voeren. Kreeg van het Islam Centrum de tip om eens lamsbotjes te proberen...indien het geen draagbotten zijn ga die de volgende keer bestellen. So far so good!


Gr, Fatima

Boefke schreef: Het ziet er prima uit!
Op zich hoef je je niet zo nauw aan de percentages te houden zolang je er nog een aanzienlijk deel carnibest bij voert. Maar omdat je helemaal wil overgaan op barf is het voor de oefening en gewenning wel zo makkelijk.
Probeer zoveel mogelijk diersoorten te voeren die niet al in de carnibest zitten.
Je hebt een mooi laag percentage aan orgaan aangehouden. Dat is prima, gezien er relatief veel orgaan in kvv zit. Bij helemaal barf moet dat wel iets omhoog. Je spiervlees percentage is vrij hoog tov vleesbot (als die goed bevleesd zijn). Je kunt gaan opletten wat voor jouw honden de optimale verdeling hierin is, door hun ontlasting in de gaten te houden. Slappe ontlasting=meer vleesbot, heel vaste/droge ontlaste=meer spiervlees.
Volgens mij ben je helemaal op de goede weg ;)
Succes! :D
Door jon
#848059
Ik heb mijn hond zelf in het begin een hele tijd alleen maar nekken gegeven toen ik 50-50 barf/kvv gaf. Nu krijgt ie nog steeds hoofdzakelijk kippenbot (nek, karkas, vleugel, drumstick of karbo en bij tijd en wijle lamsrib of eendennek. Ik geef nu nog zo'n 10 a 15 procent kvv. Volgens mij doe je  niets te kort als je verder met het spiervlees en orgaan maar genoeg varieert: je hebt gelijk dat in kvv ook alleen gemalen kippebot zit.
Door jon
#848763
Het leuke van barfen zit hem er bij mij juist in dat gewoon aan je hond gaat zien dat je hem/haar niets te kort doet en daar hoef je niet eens lang op te wachten  :)
Door Red_Hunter
#848887
Ik geef mijn honden half BARF, half KVV.
Daarvoor zaten ze volledig op KVV, maar ik vind ze toch nog verbeterd qua vacht en levendigheid en ze eten beter.
Enig nadeel: ze zitten de hele middag al te zeuren om hun BARF maaltijd die ze 's avonds krijgen, zo lekker vinden ze het waarschijnlijk ;)

Groetjes Trudie
Door Fatima
#849321
Hier ook last van...haha zijn net een stelletje uitgehongerde wolfen :)
Ik ben 12.45 thuis, laat de honden netjes uit...engelse bull kort rondje...de amerikaanse bull langer...snel naar huis want ik moet dan immers nog ontbijten....dat doen we dus samen. Korsten brood, stukje kaas, milkhake van yogurt en fruit voor de bullen (nee niet elke dag).....heerlijk! Rond half vijf de keuken in voor de barf...dan eten wij en tegen de tijd hun krijgen kan ik skieen van het bekgelek in mijn keuken en kan geen kant op door een hondenblokkade  ;D

Red_Hunter schreef: Ik geef mijn honden half BARF, half KVV.
Daarvoor zaten ze volledig op KVV, maar ik vind ze toch nog verbeterd qua vacht en levendigheid en ze eten beter.
Enig nadeel: ze zitten de hele middag al te zeuren om hun BARF maaltijd die ze 's avonds krijgen, zo lekker vinden ze het waarschijnlijk ;)

Groetjes Trudie
Door Fatima
#849324
Inderdaad, de overgang van brok naar cb zag ik binnen twee weken al het verschil. Ik moet zeggen dat ik heel veel plezier in barfen heb. Alleen met kalfshart heb ik moeite....de lucht die daar vanaf komt ga ik van over mijn nek.....bah  :busted:


jon schreef: Het leuke van barfen zit hem er bij mij juist in dat gewoon aan je hond gaat zien dat je hem/haar niets te kort doet en daar hoef je niet eens lang op te wachten  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door