Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tamara*
#833060
Heb al met de zoekfunctie gezocht maar kan toch niet echt het antwoord vinden.
Ik zou graag willen weten hoeveel eieren een hond van ongeveer 30 kilo per dag mag hebben.
En als ze brokken eten of dat de voeding niet uit balans brengt. Ik weet dat veel eiwitten voor een grote hond niet goed is, maar vanaf hoeveel eieren zou dat gaan dan?
Door Mevroi Kruim
#833064
Goh, dan weet je meer dan ik, ik wist niet dat te veel eiwitten slecht zou zijn. Ik weet wel dat slechte kwaliteit eiwitten niet goed is, maar een hond die barft zonder graan krijgt toch echt behoorlijk veel eiwit binnen, meer iig dan er in brok zit, maar wel eiwit van hoge biologische waarde waar het lichaam wat mee kan.
Ei heeft een bw van 100, het is de standaard waarmee biologische waarde wordt gemeten, betere kwaliteit bestaat er niet. Vanwege het eiwit hoef je je volgens mij echt geen zorgen te maken.
Bij brokken zou ik zelf redelijk wat ei voeren om de matige kwaliteit van het eiwit in de brok te compenseren. Plantaardig eiwit is veel slechter te verteren voor een hond dus het is altijd maar de vraag of wat er in de brok zit aan 'ruw eiwit' ook echt door de hond gebruikt kan worden. Mijn barfhonden krijgen een ei of 2 per week, ze wegen 20 en 15 kilo.
Door dorinekok
#833067
volgens mij zat het vraagteken over die eieren in het biotine (?) gehalte dat in het wit van het ei juist te hoog of te laag (of zoiets) zou zijn. als ik het terug vind , zal ik het even kopieren....
Door dorinekok
#833068
Wat men bedoelt is dat er een stofje in eiwit zit (eiwit van ei) dat zich bindt aan biotine (een vitamine uit de B groep). Zo kan de biotine niet meer door de hond opgenomen kunnen worden. De hond zou dus een tekort aan biotine kunnen krijgen, zegt men.

Maar,

In het eigeel zit veel biotine en daarom is een ei in z'n totaal gewoon keurig in balans en ze kunnen daarom gewoon rauw/heel gegeven worden.



voilà gevonden. Het is een citaat van Lizzy
Door Decibels
#833071
dorinekok schreef: Wat men bedoelt is dat er een stofje in eiwit zit (eiwit van ei) dat zich bindt aan biotine (een vitamine uit de B groep). Zo kan de biotine niet meer door de hond opgenomen kunnen worden. De hond zou dus een tekort aan biotine kunnen krijgen, zegt men.

Maar,

In het eigeel zit veel biotine en daarom is een ei in z'n totaal gewoon keurig in balans en ze kunnen daarom gewoon rauw/heel gegeven worden.



voilà gevonden. Het is een citaat van Lizzy
Voor zover ik weet is het de stof Avidine die in rauwe eieren zit en de opname van vit B uit voeding tegenhoudt.
Door Mevroi Kruim
#833073
Decibels schreef: Voor zover ik weet is het de stof Avidine die in eieren zit en de opname van vit B uit voeding tegenhoudt.
Dat klopt, biotine is een van de B-vitamines. Er zit een kleine hoeveelheid avidine in het eiwit van het ei dat de binding van biotine tegengaat. Maar in de dooier zit zoveel biotine dat dat ruimschoots compenseert.
Door Decibels
#833075
Kruimel schreef: Dat klopt, biotine is een van de B-vitamines. Er zit een kleine hoeveelheid avidine in het eiwit van het ei dat de binding van biotine tegengaat. Maar in de dooier zit zoveel biotine dat dat ruimschoots compenseert.
maar volgens mij houdt avidine niet alleen de opname van biotine tegen, maar alle vitamines uit het B-complex?
Door Mevroi Kruim
#833083
Decibels schreef: maar volgens mij houdt avidine niet alleen de opname van biotine tegen, maar alle vitamines uit het B-complex?
"Avidin is a glycoprotein found in the egg white and tissues of birds, reptiles and amphibians. It contains four identical subunits having a combined mass of 67,000-68,000 daltons. Each subunit consists of 128 amino acids and binds one molecule of biotin. ."

Nee dus, het bindt specfiek met biotine.
Door Tamara*
#833086
Kruimel schreef: Goh, dan weet je meer dan ik, ik wist niet dat te veel eiwitten slecht zou zijn. Ik weet wel dat slechte kwaliteit eiwitten niet goed is, maar een hond die barft zonder graan krijgt toch echt behoorlijk veel eiwit binnen, meer iig dan er in brok zit, maar wel eiwit van hoge biologische waarde waar het lichaam wat mee kan.
Ei heeft een bw van 100, het is de standaard waarmee biologische waarde wordt gemeten, betere kwaliteit bestaat er niet. Vanwege het eiwit hoef je je volgens mij echt geen zorgen te maken.
Bij brokken zou ik zelf redelijk wat ei voeren om de matige kwaliteit van het eiwit in de brok te compenseren. Plantaardig eiwit is veel slechter te verteren voor een hond dus het is altijd maar de vraag of wat er in de brok zit aan 'ruw eiwit' ook echt door de hond gebruikt kan worden. Mijn barfhonden krijgen een ei of 2 per week, ze wegen 20 en 15 kilo.
Ik heb op meerdere plekken gelezen (niet hier) dat teveel eiwitten bij honden niet goed is. Puppen die ook eerder op volwassen brok overgaan omdat er teveel eiwitten in de puppybrok zit wat voor te snel groeien zou zorgen etc.
Kan best zijn dat hier helemaal niks van waar is hoor, wil graag weten hoe het dan wel zit.

Mijn vraag is als je al 'compleet' voert in de vorm van brok of kvv hoeveel eieren mogen honden er dan extra bij hebben?. Brengt het de voeding niet uit balans? Kan je elke dag een ei erbij geven zonder dat het verdere bijeffecten heeft?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#833099
Tamara* schreef: Ik heb op meerdere plekken gelezen (niet hier) dat teveel eiwitten bij honden niet goed is. Puppen die ook eerder op volwassen brok overgaan omdat er teveel eiwitten in de puppybrok zit wat voor te snel groeien zou zorgen etc.
Kan best zijn dat hier helemaal niks van waar is hoor, wil graag weten hoe het dan wel zit.

Mijn vraag is als je al 'compleet' voert in de vorm van brok of kvv hoeveel eieren mogen honden er dan extra bij hebben?. Brengt het de voeding niet uit balans? Kan je elke dag een ei erbij geven zonder dat het verdere bijeffecten heeft?
Gemiddeld geef je een grote hond 2 eieren per week. Over die balans....eet je zelf iedere dag "uitgebalanceerd"? Ik vind het altijd apart dat zodra er iets van "echt eten" bij de brokken gegeven wil worden dat men zich zorgen maakt om  "de balans" terwijl ik hele volksstammen dagelijks bergen met koekjes en raskjes en gerookte rommel bij zie voeren. :-\
Als je je druk maakt om balans en eiwitten dan zou je toch nog wat meer hier moeten lezen en dan met name wat BARf inhoud, waar vlees uit bestaat enz.

Het systeem van de pupbrok waar veel fokkers al jaren tegen ageren.

Pups groeien hard dus hebben veel voedingsstoffen nodig. Dus dachten da fabrikanten, we maken een brokje waar heel veel energie in zit. Was niet nodig geweest want dat pupje eet ook veel meer in gewicht aan brokjes, dus van de volwassenbrok eet hij verhoudingsgewijs wel het dubbele weg als een volwassen hond. Het pupje krijgt dus zowieso al meer voedingsstoffen binnen omdat hij veel meer in gewicht eet. Ga je dan ook nog een brokje voeren die een verhoogde energiewaarde heeft dan kweek je zeer snel groeiende pupjes, met alle pijnlijke gevolgen van dien. Een pupje wordt we groot, daar heeft hij geen extra extra energie voor nodig alleen maar meer van zijn normale voer.

De barfpups eten exact hetzelfde (op wat aangepast botwerk na) als de volwassenen....alleen meer.
Door Tamara*
#833127
Angelique schreef: Gemiddeld geef je een grote hond 2 eieren per week. Over die balans....eet je zelf iedere dag "uitgebalanceerd"? Ik vind het altijd apart dat zodra er iets van "echt eten" bij de brokken gegeven wil worden dat men zich zorgen maakt om  "de balans" terwijl ik hele volksstammen dagelijks bergen met koekjes en raskjes en gerookte rommel bij zie voeren. :-\
Als je je druk maakt om balans en eiwitten dan zou je toch nog wat meer hier moeten lezen en dan met name wat BARf inhoud, waar vlees uit bestaat enz.

Het systeem van de pupbrok waar veel fokkers al jaren tegen ageren.

Pups groeien hard dus hebben veel voedingsstoffen nodig. Dus dachten da fabrikanten, we maken een brokje waar heel veel energie in zit. Was niet nodig geweest want dat pupje eet ook veel meer in gewicht aan brokjes, dus van de volwassenbrok eet hij verhoudingsgewijs wel het dubbele weg als een volwassen hond. Het pupje krijgt dus zowieso al meer voedingsstoffen binnen omdat hij veel meer in gewicht eet. Ga je dan ook nog een brokje voeren die een verhoogde energiewaarde heeft dan kweek je zeer snel groeiende pupjes, met alle pijnlijke gevolgen van dien. Een pupje wordt we groot, daar heeft hij geen extra extra energie voor nodig alleen maar meer van zijn normale voer.

De barfpups eten exact hetzelfde (op wat aangepast botwerk na) als de volwassenen....alleen meer.

Oke duidelijk, dank je wel voor je antwoord.
Door Tamara*
#833128
dorinekok schreef:
Wat is dan eigenlijk je vraag?
Gewoon lekker twee eieren in de week voeren en dan zit je wel goed!
Op een eigen forum zit iemand die haar hond nu elke dag een ei geeft. Iemand anders las dat en dacht heee dat kan ik mooi over de brokken heengooien. Toen had ik iets van HO ff navragen of dat wel goed is zoveel eieren.
Door dorinekok
#833129
ja oke, ik snap het! succes ermee
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door