Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door willy
#82943
Anti-Vlo-Tekenspray

Recept van: C.J.H. Puotinen
Bron: “The Encyclopedia of Natural Pet Care”

Het recept:

·   20 druppels olie van: Pelargonium roseum (Roosgeranium)
OF Cymbopogon martinii (Palmrosa)
OF of Opopanax olie (in Nederland bekent onder de naam: Commiphora myrrha/Mirre).

·   3 druppels citronella olie

·   3 druppels rozemarijn of lavendelolie

·   3 druppels kruidnagelolie

·   1 eetlepel bay rum of bay tinctuur (op alcohol basis)

·   1 eetlepel zwarte walnoot tinctuur (op alcohol basis)

·   1 kopje water en/of Aloe-vera gel.

Mix de ingredienten door elkaar met 1 kopje water of aloe-vera gel; je kunt ook beide toevoegen. Dan goed alles door elkaar roeren.

Roosgeranium OF Palmrosa OF Mirre helpen teken te weren.
Citronella is onaantrekkelijk voor muggen.
Zwarte Walnoot weert vliegen en vlooien.
Rozemarijn OF lavendel EN kruidnagel gebruiken als algemene afweermiddelen.

Gebruik enkel zuivere olien in het recept en nooit synthetische olien. De spray is enkel geschikt voor honden. Gebruik de spray niet voor katten.
De spray niet langdurig achter elkaar gebruiken maar 1 keer in de 2 a 3 weken de hond er lichtjes mee insprayen. Hiervoor kun je een lege spuitflacon of kleine plantenspuit gebruiken. Zwemt de hond veel of loopt de hond veel door de regen dan kun je de hond er iets vaker (maximaal 2 keer per week) licht mee insprayen. Dit mengsel dus vrij schaars gebruiken, meer is beslist niet nodig en als je teveel gebruikt dan is dit op de eerste plaats niet goed maar daarnaast onprettig voor je hond. Spray niet op het hoofd van de hond en spray ook niet in de omgeving van de genitaliën.
Gebruik geen spray van essentiele olien op zwangere honden en pups.
Door Peet
#83148
Hai Lupa,
Je kan ze idd bij reformhuis of De Tuinen krijgen.

Ik heb het gemaakt en het ging goed....leek het....helaas afgelopen weekend op allebei de honden een teek gevonden...... >:( >:(
Nou lopen ze bij mij 2x per dag in het bos, dus de kans dat ik teken oploop is natuurlijk vele malen groter dan iemand die bijv aan zee of in de polder woont. Maar ik vind het wel jammer....kunnen we dit mengsel nog wat sterker maken tegen teken, want het werkt bij mij niet voldoende..... :-[

Iemand nog een tip?
Door Lizzy
#83154
Hoi Peet, misschien moet je anders de tea tree oplossing proberen die ik al jaren gebruik/maak? Geen idee of die wel goed helpt, maar je kunt het proberen.

Ik koop bij De Tuinen een Tea Trea Spray. Daar haal ik het spray-dopje van af en doe er een druppel of vier lavendel-olie, citroen-olie, geranium-olie en ceder-olie bij. Daar spray ik ze dan licht mee in.
Door Peet
#83270
Hmmm....ik heb er al T-Tree doorheen gedaan, als extra afweer tegen de teken....helaas....vind het echt jammer, maar die viezerds vinden mijn doggies erg lekker.....

Toch maar terug naar Frontline? :-[
Niet zo zeer nu, maar straks in Frankrijk wil ik toch echt geen risico lopen, ik zit in de Dordogne en wil geen barbesia riskeren.......

O jammer, jammer...... :-[ : :'(
Door Lizzy
#83326
Peet schreef: Hmmm....ik heb er al T-Tree doorheen gedaan, als extra afweer tegen de teken....helaas....vind het echt jammer, maar die viezerds vinden mijn doggies erg lekker.....

Toch maar terug naar Frontline? :-[
Niet zo zeer nu, maar straks in Frankrijk wil ik toch echt geen risico lopen, ik zit in de Dordogne en wil geen barbesia riskeren.......

O jammer, jammer...... :-[ : :'(
Mmm, heeeel jammer..... Ik neem mijn honden nooit mee op vakantie. Maar als ik naar FR zou moeten, dan geloof ik dat ik ze toch maar in zou spray'en met tinnuf.... of een tekenband om zou doen. Maw: ik zou ook geen risico lopen!
Door Peet
#83334
Tja, ik ben blij dat je het met me eens bent hoor Lizzy, hoe jammer ook.....Het is tenslotte maar voor 2 weekjes (FR dan he), dus als ze niet teveel zwemmen, kan ik met 1 x sprayen met Frontline wel toe...

...en dit sentimentele mutsje wil haar bejaarde Herdertjes nou eenmaal niet in een pension doen, want 1tje heeft daar 3 jaar in gezeten (asiel) en de ander kan niet meer ge-ent worden (wordt echt doodziek van)...dus dan is de keus wel gemaakt.....

Helaas, maar ok, het is niet anders.....Ik ga wel nog wat verder dokteren aan mijn heksen-mengseltje... ;D...gewoon voor gebruik in NL, misschien wat extra mirre en TTrea....en een drupje van dittum en een drupje van dattum...(waar is mijn puntmuts.... hihihihihi)...en ff bellen met mijn homeop DA, misschien weet zij ook nog wat.....
Door casangio
#88326
Hoi Lizzy,

Waar kun je Pelargonium roseum (Roosgeranium) of Cymbopogon martinii (Palmrosa) of opopanax olie, hetgeen in Nederland bekent is onder de naam Commiphora myrrha oftewel Mirre kopen dat staat niet bij het recept vermeld.

groetjes, alma
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door