Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Saskia C.
#832424
Ben eigenlijk benieuwd naar mensen die ook een hond met vuurwerk angst hebben en wat ze er aan doen of gedaan hebben om het te verhelpen of te verminderen.

Bowie hebben we nu anderhalf jaar en bij zijn vorige eigenaar heeft hij angst voor vuurwerk opgelopen omdat er toen hij een puppie was vuurwerk naast hem ontploft is.

Afgelopen jaarwisseling werden we eigenlijk verrast over hoe erg hij er last van had, want we hebben nooit honden met vuurwerkangst gehad. Ik heb hem toen, omdat ik niets anders in huis had maar Bach Rescue druppels en Rustcomplex van Groene Os gegeven. Dat hielp wel iets, maar had nog niet gewenste effect.

Nu wil ik eigenlijk bijtijds met iets beginnen zodat hij de periode rond de jaarwisseling en de jaarwisseling goed doorkomt. Want hij durft dan namelijk niet naar buiten en houdt zijn ontlasting heel lang op.

Nu hoop ik dat er mensen hier zijn die er ervaring mee hebben en mij tips kunnen geven van wat ik het beste er aan kan doen en wat ik eventueel kan gebruiken. Het liefst iets homeopatisch, maar als het niet anders kan ook wel een regulier iets.
Door Tanna
#832485
Tanna schreef: Probeer eens rescue remedy, dat is bachbloesemtherapie.
O jee, dat had je dus al gedaan, sorry!
Door Saskia C.
#832511
Tanna schreef: O jee, dat had je dus al gedaan, sorry!
Klopt en dat had helaas niet het volledige gewenste effect, maar dat zorgde er wel voor dat hij in huis minder bang was.
Door treasure
#832525
ik ben even radeloos als jij,hier worden ze helemaal panisch,zo ziielig,bij ons in de straat klinkt het of er met wapens geschoten word,klein straatje en een hoop vuurwerk,zo vreselijk hard :'(echt echt verschrikkelijk,
ik heb wel eens iets kalmerends van de dokter gehad,pppppfff,de dag erna liepen ze nog op hun poten te zwaaien
ik doe overal alles dicht,ook de gordijnen,zet de muziek behoorlijk hard,met die herrie hoort dat toch niemand,en ga bij de honden zitten,en dan slepen we ons maar weer erdoor
ik heb er toch zo n vreselijke hekel aan,vooral omdat ik ex racers heb,met een vreselijk verleden,ze zijn  zo wie zo al schrikachtig,dat duurt dan weer een hele tijd voor het weer een beetje minder is :'( :'(
Door Nonique
#832540
Wij bereiden onze honden altijd voor op de vuurwerk geluiden.
Dit doen we door ruim vooraf dagelijks of regelmatig onderstaande bestandje af te draaien en dat langzaam luider en langer tot ze gewend raken aan de geluiden.

Ik heb het bestandje even op de server geplaatst vanwaar je het even kunt beluisteren en ook kunt downloaden.
Mogelijk kun je er iets mee.


Vuurwerk_luisteren

Groetjes,
Monique

Oefen bestandje downloaden - Vuurwerk
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832541
De Rustcompositum van de Groene Os heeft hier goed zijn werk gedaan.

Ik weet niet wanneer je met de bachdruppels e.d. begonnen bent. Maar de grootste angsthaas hier heeft jaren geleden een behandeling gehad met o.a. Mimulus van Bach, maar daar zijn we al wel half november mee begonnen. Dan op de laatste dagen  de RR erbij, zo om het uur en toen was het voor meneer redelijk te harden. Hij was niet blij, maar hij wilde in ieder geval niet meer door de ramen. Vorig jaar zo'n 2 dagen voor tijd met de Rustcompositum begonnen en meneer heeft rustigjes de avond en nacht doorgebracht.
Door Ziviaantje
#832564
Wat in iedergeval heel belangrijk is is dat je de angst 100 % negeert, geen aandacht er aan schenken en zeker niet troosten. Er bestaat een verdamper ( D.A.P ) die je in het stopcontact doet die een geur afgeeft die geruststellend is. Je moet het wel ruim van te voren gaan gebruiken, want het heeft pas na 2 weken effect. Dus bijv. al eind november. Hetzelfde bestaat sindskort in een bandversie, ziet er uit als een vlooienband en werkt vrijwel direct. Je kunt het bij de dierenarts kopen ( google even voor meer info ).
Door treasure
#832576
ja,ik weet dat je de angst moet negeren,anders is het eind helemaal zoek
ik blijf gewoon bij ze in de kamer,ik wil toch in de buurt zijn voor het geval dat ze echt rare dingen gaan doen.

de rustcompositum van de groene os,krijg je die bij een homeopaat?
ik ga in ieder geval eens kijken wat er allemaal op dat gebied is,en dan inderdaad op tijd beginnen,hopelijk helpt het ..........het liefst zou ik met die dagen in een hutje op de hei zitten......
Door Saskia C.
#832583
aussie schreef: Wat in iedergeval heel belangrijk is is dat je de angst 100 % negeert, geen aandacht er aan schenken en zeker niet troosten. Er bestaat een verdamper ( D.A.P ) die je in het stopcontact doet die een geur afgeeft die geruststellend is. Je moet het wel ruim van te voren gaan gebruiken, want het heeft pas na 2 weken effect. Dus bijv. al eind november. Hetzelfde bestaat sindskort in een bandversie, ziet er uit als een vlooienband en werkt vrijwel direct. Je kunt het bij de dierenarts kopen ( google even voor meer info ).
We negeren de angst van hem ook. En de andere hond geeft ook geen krimp. Binnenshuis ging het met de rescue druppels en rustcomplex ook wel.

Maar het grootste probleem is dat hij dus niet naar buiten te krijgen is zodra hij maar een knalletje hoort en om een hond zo'n lange tijd zijn ontlasting op te laten houden lijkt me ook niet echt gezond. Want zodra hij een knalletje hoort weigert hij dus zijn ontlasting te doen.
Door Saskia C.
#832587
Angelique schreef: De Rustcompositum van de Groene Os heeft hier goed zijn werk gedaan.

Ik weet niet wanneer je met de bachdruppels e.d. begonnen bent. Maar de grootste angsthaas hier heeft jaren geleden een behandeling gehad met o.a. Mimulus van Bach, maar daar zijn we al wel half november mee begonnen. Dan op de laatste dagen  de RR erbij, zo om het uur en toen was het voor meneer redelijk te harden. Hij was niet blij, maar hij wilde in ieder geval niet meer door de ramen. Vorig jaar zo'n 2 dagen voor tijd met de Rustcompositum begonnen en meneer heeft rustigjes de avond en nacht doorgebracht.
Maar wil die hond van jullie dan wel nog naar buiten voor zijn ontlasting? Want dat is het grootste probleem bij Bowie. We zijn afgelopen jaar te laat met druppels begonnen, omdat we geen idee hadden dat zijn angst voor vuurwerk zo groot zou zijn. Daarom wil ik nu op tijd met vuurwerktraining of zoiets dergelijks starten. Weet alleen niet of er mensen goede ervaringen hebben met vuurwerktrainingen bij een hond die al heel erg bang daarvoor is.
Door tiny
#832604
Ikzelf begin met de puppy's de training vaak met sterretjes. Heel voorzichtig komt daar later een knalerwtje bij. En al die tijd mogen de baasjes met de hondjes blijven spelen. De hondjes die niet angstig zijn mogen dan dichterbij komen. Heel voorzichtig opbouwen dus. Maar ook hier, Tessa gaat niet naar buiten tijdens de knallen. even een plasje naast het huis, meer niet. Ach, ontlasting komt dan de andere dag wel weer. Het schijnt ook nog zo te zijn dat als een hond zich niet durft te ontlasten het systeem zich uitschakelt totdat er een mogelijkheid komt dat hij/zij zich wel kan ontlasten. Het blijft de rottigste tijd van het jaar voor de hondjes. >:(
Door annielaumen
#832623
bekende van ons hebben een hond die panisch is voor vuurwerk
niks heeft geholpen
ook geen training
zij hebben goede resultaten met prodier nervositeit  van vsm

annie laumen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#832638
Saskia C. schreef: Maar wil die hond van jullie dan wel nog naar buiten voor zijn ontlasting? Want dat is het grootste probleem bij Bowie. We zijn afgelopen jaar te laat met druppels begonnen, omdat we geen idee hadden dat zijn angst voor vuurwerk zo groot zou zijn. Daarom wil ik nu op tijd met vuurwerktraining of zoiets dergelijks starten. Weet alleen niet of er mensen goede ervaringen hebben met vuurwerktrainingen bij een hond die al heel erg bang daarvoor is.
Vroeger durfde hij helemaal niet naar buiten, maar tegenwoordig laten we hem naar buiten op de tijdstippen warop we het minst geknal hoeven te verwachten en zowaar hij durft zomaar. Mazzeltje hier is dan dat hij niet van het land af hoeft. Pech hier is dat ze met carbid schieten :-X
Door Saskia C.
#832681
Angelique schreef: Vroeger durfde hij helemaal niet naar buiten, maar tegenwoordig laten we hem naar buiten op de tijdstippen warop we het minst geknal hoeven te verwachten en zowaar hij durft zomaar. Mazzeltje hier is dan dat hij niet van het land af hoeft. Pech hier is dat ze met carbid schieten :-X
Hier kan Bowie ook meteen in de achtertuin die erg groot is om zijn behoefte te doen, maar zodra hij maar 1 knalletje hoort is hij al weer vertrokken en weigert daarna naar buiten te komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door