Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#832226
hallo allen,

Ik heb een vraagje voor een vriendin van mij.

Zij had de hier volgende vraag :

Bij onze poes, geboren april 2003, is nu blaasgruis geconstateerd. Struvietkristallen zijn gevonden in haar urine.
Dit vinden we erg jammer. En ook een beetje vreemd.

Ze is namelijk absoluut niet te dik. En zeker geen luie poes.
Ze krijgt overwegend Carnibest, maar ook brokjes.
Ze heeft wel een stressvolle periode achter de rug door logeerpartij en dekking.


En verder :

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met blaasgruis.
En welke voeding wordt dan gegeven?

Ik ben een beetje huiverig van al de chemische conserveermiddelen in het voer wat wordt geadviseerd door de meeste dierenartsen.
Wie heeft ervaring met Nutram voeder? Zie http://www.pettime.nl/petnutram.html
Het lijkt mij wel wat.

Heeft iemand ervaring met pure zalmolie over de voeding?
Heeft iemand ervaring met een cranberry extract? http://www.dierennieuws.nl/winkel/art/wink0721.htm

Dank voor eventuele antwoorden.


Groetjes Linda
Door YaYa
#832280
Hoi Linda,
Wij hebben ook een poes met blaasgruis (struviet). Ze had 2,5 jaar geleden voor het eerst blaasontsteking dus toen een kuurtje synulox meegekregen. Toen de kuur over was, was het bloed in de urine en dus de blaasontsteking ook weer terug.
Toen hebben we de urine laten controleren en ze had dus blaasgruis. Ze heeft toen blaasgruisoplossend voer gekregen en cystease en synulox. Het blaasgruisvoer vond ze niet te eten en van de cystease had ik niet echt een duidelijk resultaat. Maar goed even volgehouden. En na 6 weken opnieuw laten controleren. De blaasgruis was verdwenen en toen hebben we haar op normaal voer gezet met iedere dag een vitamine C tabletje.
En dat ging eigenlijk heel goed. Vanaf februari voeren wij carnibest met een flinke plens water en ze kreeg nog steeds vitamine C. Omdat het eigenlijk heel goed ging, zijn we daarmee gestopt. Stom, stom, stom, stom :-[ Want in augustus had ze weer blaasontsteking. Urine laten controleren en de blaasgruis was weer terug. Ze staat nu tijdelijk weer even op blaasgruisoplossend over (blikjes en zakjes omdat ik geen brokken wil geven) en over 5 weken laat ik de urine weer controleren. Als de struviet weg is, krijgt ze weer gewoon carnibest met een plens water en 2x per dag een tabletje vitamine C.
Het merk dat jij noemt, ken ik niet. Wel de cranberry. Die heb ik 2,5 jaar geleden ook aan Magic gegeven. Maar vond Vitamine C en Cranberry een beetje teveel van het goede en heb het toen bij vitamine C gehouden.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#832284
Mijn dochter had of heeft 2 blaasgruiskatten en sinds ze op vers rauw voer staan hebben ze er geen last meer van gehad.

Urine pas geleden na laten kijken en het was perfect.

Zij moesten ook speciaal dieet voer hebben maar dat krijgen ze nu helemaal niet meer.
Door Mevroi Kruim
#832615
Mijn blaasgruiskatten zijn ook overgegaan op vers en sindsien geen problemen meer. Zonder blaasgruisoplossers oid, en ook zonder extra verzuren.
Mochten ze weer last krijgen dan zou ik iig beginnen met de pH van de urine te meten en als die hoger is dan 6,5, gaan verzuren met vit C en Carnberry. En zorgen voor voldoende vocht.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#833015
Bedankt voor jullie ervaringen en reacties.
Ik ga dit door geven aan mijn vriendin.

Groetjes Linda
Door Suzan54
#833140
Ik denk dat dat meten van de PH-waarde erg belangrijk is om in de gaten te houden dat dit niet uit de hand loopt. Ik ben nog steeds erg onder de indruk van die kat wiens nieren vol bleken te zitten met oxalaatkristallen.
Hij kreeg naast zijn antistruvietdieet ook verzuurders in vrij hoge doseringen maar naderhand kwam ook dat voedingsschandaal boven water met die melamine in het graanafval dat via China in heel veel soorten diervoer terecht gekomen was en die slachtoffers overleden veelaf door nierfalen door die oxalaatkristallen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door