Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#831069
Hallo allemaal,

Ik ben echt nog een newbie en check altijd met de zoekfunctie of de vraag al gesteld is, maar kon het zo gauw niet vinden  :-[

Ik zelf heb 2 honden. Steffie is een gecastreerd Kooikerhondje teefje. Kaatje is een gecastreerd Mechelse herder teefje. Steffie is ruim 8, Kaatje bijna 3.

Steffie heeft lange tijd brokken van Royal Canin gekregen. Kaatje tot ze een jaar of 1,5-2 was. Ik heb daar nooit echt problemen mee ondervonden. Toen ben ik is op internet gaan lezen en vol afschuw las ik hoe slecht brokken waren.  Vanaf dat moment ben ik de honden (cold turkey) KVV gaan voeren. Oa smuldier en rodi. Ik weet niet precies hoelang ik mijn honden nou KVV voer, maar ik denk ongeveer een jaar. Dit ging eigenlijk hartstikke goed.

Echter hebben allebei de honden veel prut bij hun oogjes. We zijn toen (december) naar de dierenarts geweest en ze hadden allebei een oogontsteking (eerst Kaat, later Steffie). Dit is met antibiotica wel redelijk verholpen, echter heeft Steffie nog steeds van die traanoogjes. Kaatje heeft regelmatig (en dan vooral smorgens) groene bolletjes prut bij haar oogjes. Aangezien ze het allebei hebben gehad ( niet tegelijk trouwens) denk ik dat het aan het voer ligt omdat ze hetzelfde krijgen. Ik ben een beetje aan het experimenteren en Steffie krijgt nou Nature Diet en Kaatje Enerqizer (ofzo iets, weet even niet hoe je het spelt, kan het niet eens uitspreken :-[ ) Echter merk ik bij Steffie nog geen verschil, en die is inmiddels ruime weken 3-4 denk ik aan de Nature Diet. Kaat krijgt nog wel smuldier/rodi/enerqizer gemengd.

Maar...

Sinds afgelopen weekend heeft Kaatje groenige slijmerige diarree en spuitpoep. Sinds gisteren geef ik haar rijst om de darmen even te laten rusten. Als de ontlasting weer goed is wil ik weer KVV voeren natuurlijk. Ik had Steffie toen Kaatjes smuldier gegeven en diezelfde avond had Steffie hetzelfde! Dus ik ben er bijna zeker van dat het aan de smuldier ligt. Ik heb het weggegooid.

Mijn concrete vraag: Wat kan ik ze nou het beste voeren? Ik wil graag dat Steffie van haar traanoogjes afkomt. Heb het idee dat ze het op brokken beter deden, maar dat kan toch haast niet  ???

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen!!
Laatst gewijzigd door Irish op di 25 sep 2007, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#831401
Uhm, bij Cavaliertjes zie ik het wel vaker. Nou lijkt een Kooikerhondje wel een beetje op een Cavalier, maar een Mechelaar....

Je had het ook toen je zo 100% rauw voerde, maar dan in de zin van NRV (karkassen etc?)

Ben benieuwd naar overige reacties, ik wil geen honden met prutoogjes, zielig  :(
#831404
Hoe lang voer je nu vers? Nature Diet is geen kvv, dus reken die even niet mee.

Mij is overigens nou niet helemaal duidelijk wat je je honden nu voert.

Rijst is trouwens een grote afrader, bij honden met diarree. Rijst verteerd namelijk nauwelijks en is gewoon geen hondenvoer, ook niet bij diarree.

Als je mijn eerlijke mening wilt weten over wat je ten alle tijden het beste kunt voeren is dat BARF. Gewoon zelf samengestelde voeding met vleesbotten, vlees, orgaanvlees, groente en diversen.
#831426
Kunnen ze niet gewoon een virus opgelopen hebben? Lijkt me stug dat ze op precies hetzelfde moment diarree van het voer krijgen. Hier loopt de een meestal een virus op en een dag later heeft de ander het ook. (Komt trouwens niet zo vaak voor).Over de oogjes kan ik niet oordelen. Zou eerst aan ontgiften denken,maar na een jaar lijkt me dat niet meer.
Bij diarree geef ik niet meteen rijst. Meestal probeer ik kleine maaltijden van hun eigen vlees te geven met wat gekookt water eroverheen. Als het echt niet overgaat kook ik wel eens wat kip. En dagelijks probiotica,en goed laten drinken.Vasten doe ik eigenlijk nooit.
Groetjes Liliane,Zita en lotje.
#831584
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ik voer nou ik denk 1-1,5 jaar KVV. Hoe zeg ik dat goed, ik varieer heel erg met welk KVV. Dan tijdje smuldier, dan weer is wat rodi etc etc.

Momenteel zijn ze niet meer aan de diarree. Ik geef ze nou langzaamaan weer Energiqzer.

Het liefst zou ik ook willen Barfen, maar wij hebben hier alleen maar een klein vriesvakje van de koelkast en mijn moeder wil niet apart een vrieskist kopen (ook geld niet voor) Snap ik ook wel weer.

Als ik ooit weer op mezelf/ ga samenwonen met me vriend ga ik hoogstwaarschijnlijk wel barfen.

Virusje heb ik ook aan zitten denken. Kaatje had al wat langer diarree (van het weekend, was toen zelf niet thuis, maar van mijn moeder/zus gehoord). Toen had ik Steffie ook smuldier gegeven en gelijk avond erop had Steffie diarree. Dus daarom dacht ik dat het aan de smuldier lag.

Nog een neewby vraagje, wat is die probiotica precies?
Laatst gewijzigd door Irish op wo 26 sep 2007, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#831765
[quote="Irish"]
Ben ik nou heel dom of moet je dan Yakult aan je honden voeren?

Las op versvoeding.nl wat over lijnzaadextracten, misschien dat is overwegen?
[/quote]

Yakult zou ik niet geven. Dat bevat suiker of zoetstoffen en dat vind ik een no no. Maar probiotica vind je ook in capsules van bijv Arkopharma (Acidophilus) en A Vogel (Aciforce).

Bij virusjes/diarree wil Okugest van VSM ook nogal goed helpen. Gewoon te koop bij drogist.
#831919
mijn vorige rottweiler naskaya had altijd veel last van vieze en ontstoken ogen
haar heb ik goed kunnen helpen met kamille thee
asrid heeft ook wel eens vieze ogen en bij haar werkt het ook
een ouderwets middel voor weinig geld

groeten van annie laumen en een poot van asrtid
#831935
[quote="AstridStraver"]
Voor vieze ogen: onze Sofi heeft er ook last van. Ik heb haar een tijdje 2x2 Traumeel tabletjes per dag geeven entoen had ze er veel minder last van...
[/quote]
Tinus heeft hier ook last van,zal ik ook eens proberen  ;)
Heb ze 2 weken achter elkaar een chlorella kuurtje gegeven maar hij heeft er nog steeds last van,heeft hij nog nooit gehad.
Door roefus
#831977
[quote="AstridStraver"]
Voor vieze ogen: onze Sofi heeft er ook last van. Ik heb haar een tijdje 2x2 Traumeel tabletjes per dag geeven entoen had ze er veel minder last van...
[/quote]

Dit heeft Roefus dus ook met regelmaat.
Nog helemaal niet aan Traumeel gedacht.
Hoelang heb je die Traumeel gegeven?
#832500
Dankjewel voor alle reacties.

Ik zal heel binnenkort is naar de drogist gaan. Kamille thee heb ik wel is geprobeerd, maar dan deed ik het maar 1 dagje ofzo, zal het is langer uitproberen!

En Traumeel is ook een goed idee.

Nogmaals bedankt.

Heb Kaat vanmorgen weer smuldier gegeven en volgens mij gaat het goed. Ik zat te bedenken dat ik misschien wel iets verkeerds doe. Ik haal na dat de honden 's morgens eten hebben gehad het voer/ smuldier eruit voor de avond. Het ligt dan buiten de koelkast. Denk bij een temperatuur van 20 graden ofzo. Zat te bedenken dat dat misschien helemaal niet goed is. Tis weliswaar voor een halve dag, maar toch.
#832678
[quote="Irish"]
Dankjewel voor alle reacties.

Ik zal heel binnenkort is naar de drogist gaan. Kamille thee heb ik wel is geprobeerd, maar dan deed ik het maar 1 dagje ofzo, zal het is langer uitproberen!

En Traumeel is ook een goed idee.

Nogmaals bedankt.

Heb Kaat vanmorgen weer smuldier gegeven en volgens mij gaat het goed. Ik zat te bedenken dat ik misschien wel iets verkeerds doe. Ik haal na dat de honden 's morgens eten hebben gehad het voer/ smuldier eruit voor de avond. Het ligt dan buiten de koelkast. Denk bij een temperatuur van 20 graden ofzo. Zat te bedenken dat dat misschien helemaal niet goed is. Tis weliswaar voor een halve dag, maar toch.

[/quote]

Ja, mijn honden hebben hier geen enkel probleem mee, met voer dat ik een dag buiten de koeling zet. Maar, wel met dat verschil dat het voer dat ik mijn honden geef niet gemalen is (ik barf) en volgens mij maakt dat wel uit. Tenminste, dat idee heb ik zelf wel eens. Ik heb zelf wel eens het idee dat gemalen voer eerder aan bacterie-groei onderhevig is als niet gemalen voer. Vooral een voer waarvan ik de pens al buitengewoon onaangenaam vind en me wel eens afvraag wat ze daar in hemelsnaam mee uit hebben gespookt. De pens van Smuldier meurt als een gek, terwijl de vuile (echt vuile) pens die ik heb naar boerderie ruikt, verder niks. Maar misschien is het onzin! En misschien dat iemand het weet, hoe het zit.

In ieder geval, haal het eten er anders 's middags laat uit en laat het om kamertemperatuur komen, desnoods door het in een roestvrijstalen voer-bak te doen en deze een minuut of 5 in warm water te zetten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door