Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Axel*
#831749
:( Kom net thuis en ik zie wat gedroogd bloed aan eli (3 maand) zijn staartpunt. De laatste 5cm hangen er zo wat bij te hangen, hij heeft erg pijn eraan en ik vermoed dus een gebroken staart.
Kan ik het tot morgenvoormiddag aankijken aangezien het late uur of moet ik nu nog naar de dierenarts?
Laatst gewijzigd door *Axel* op di 09 okt 2007, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#831754
Ik denk dat ik met mijn kat naar de DA zou gaan,vooral als ie veel pijn heeft..Is de huid ook helemaal gescheurd/open of zit de bot in de staart wat door de vel word vast gehouden?
Bloed het nog?
Kan je er zelf verband en tape om doen?
Door *Axel*
#831757
202spots schreef: Ik denk dat ik met mijn kat naar de DA zou gaan,vooral als ie veel pijn heeft..Is de huid ook helemaal gescheurd/open of zit de bot in de staart wat door de vel word vast gehouden?
Bloed het nog?
Kan je er zelf verband en tape om doen?
Hij heeft (naar ik denk) pijn als ik eraan kom, of Xena (andere kitten) speelt ermee  ???
Het weinige bloed is verdroogd, ik ga zo het staartje weken in isobetadine-oplossing zodat de bloedkorst afweekt en dan eens goed bekijken. Hij rent hier verder door het huis en speelt alsof er niks aan de hand is. Ik denk niet dat het bot door de huid heen zit, maar daarvoor moet ik eerst schoonmaken. het bloed niet meer.
Ik heb verband maar ik denk geen tape. Dan laat ik het beter met rust lijkt me.
Morgen om 9h kan ik bi de dierenarts terecht. Het lijkt me geen noodgeval.... Ben echter iemand die liever een keer teveel als te weinig gaat.
Zou ik anders eens bellen wat ik best doe?
Door Borke
#831761
Direct de DA bellen, een kat met pijn vind ik wel een noodgeval hoor!
Die DA die zit er niet mee, het is zijn werk en hij schrijft wel een fikse rekening voor je.
Houdt het kitten weg bij je andere dieren, een ander kitten wat ermee speelt helpt natuurlijk niet!
Door Mieuw
#831775
Ja, naar de DA!

Enkele weken terug had ik het vermoeden dat m'n poes haar poot had gebroken (zie topic 'achterpoot gebroken'). Ik heb het toen zelf wel afgewacht, en ben de volgende dag gedaan. Het bleek gelukkig niet gebroken.
Ik heb toen wel gevraagd in welke gevallen een breuk eventueel wél een spoedgeval is. Medisch gezien zijn er maar 2 breuken die echt als spoedgeval doorgaan, en dat is óf als het bot letterlijk door de huid heen steekt, óf als het kittens van 3 maanden of jonger betreft (ivm kraakbeen en verkeerd vastgroeien ed.).
Neemt natuurlijk niet weg dat als de kat veel pijn heeft en je als baasje zijnde dus machteloos bent, de DA dat ook als spoedgeval zal behandelen, maar de echte medische noodzaak minder is.

Beterschap.
Door *Axel*
#831778
Ik heb net de da gebeld: het verhaal uitgelegd, ik moet er morgen om 9h zijn. Nu de kat met rust laten. Dus ik heb  hem even apart gedaan.
Ik heb het staartje ontsmet, maar kan niks zien door de haren. Ik wil er ook niet te veel aankomen. Morgen dus direkt naar de da.
Bedankt voor het advies.
Door *Axel*
#831896
ben net terug van de dierenarts: jawel, gebroken  :(
een staartwerveltje is diagonaal doormidden. De da zegt dat ie een beet gehad heeft, maar dat kan dan alleen van zijn zusje zijn wat ik betwijfel. Maar het goede nieuws is dat alle zenuwen en de doorbloeding nog goed zijn.
Hij heeft een ab + pijnstiller spuit gekregen en de da had er een verbandje om gedaan, maar dat heeft ie er nu al weer af.
Dat is ook de reden waarom er eigenlijk niks kan aan gedaan worden, dus het moet zo aaneen groeien.
Wondje dagelijks verzorgen en zat terug voor nog een spuit.
geen idee hoe dat is gebeurd  :-\

En net loopt darqan tegen de frontlader van de traktor, in alle enthousiasme dat ik thuis kwam. Die heeft nou een wond op de buitenkant van zijn ooghoek  :( `t Is me het dagje wel.
Nou ik ga stallen mesten...
Laatst gewijzigd door *Axel* op do 27 sep 2007, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#832045
isabel debacker schreef: ben net terug van de dierenarts: jawel, gebroken  :(
een staartwerveltje is diagonaal doormidden. De da zegt dat ie een beet gehad heeft, maar dat kan dan alleen van zijn zusje zijn wat ik betwijfel. Maar het goede nieuws is dat alle zenuwen en de doorbloeding nog goed zijn.
Hij heeft een ab + pijnstiller spuit gekregen en de da had er een verbandje om gedaan, maar dat heeft ie er nu al weer af.
Dat is ook de reden waarom er eigenlijk niks kan aan gedaan worden, dus het moet zo aaneen groeien.
Wondje dagelijks verzorgen en zat terug voor nog een spuit.
geen idee hoe dat is gebeurd  :-\

En net loopt darqan tegen de frontlader van de traktor, in alle enthousiasme dat ik thuis kwam. Die heeft nou een wond op de buitenkant van zijn ooghoek  :( `t Is me het dagje wel.
Nou ik ga stallen mesten...
Gaat weer lekker  :-\ beterschap met de kleine  :-*
Door *Axel*
#832167
Ik weet even niet wat te doen.  :-\

De breuk zit me niet lekker. Het is dus een open breuk. En als het zo aaneen groeit zoals de 2 stukken bot (diagonaal gebroken en zijn over elkaar geschoven) nu staan, dan is het ieg niet zoals het hoort. De da zag geen heil in staart recht zetten omdat ie dan moet fixeren en dat verband of spalk er toch niet op blijft.
Nu ben ik gaan zoeken op internet en gelezen dat in zulke gevallen het stukje staart geamputeerd wordt. Het minst pijnlijk en minder kans op infectie.
Daar heeft de da het niet over gehad, hij had zelfs geen rontgen genomen als ik het niet had gevraagd  >:(
Ik heb dus omdat ik er niet gerust op ben naar mijn belgische dierernarts-vriendin gebeld en ze zei direkt: amputeren en heeft me ook nog duidelijk uitgelegd hoe het moet. Ik ga het niet doen hoor  ;D maar dan moet ik aan de da hier vragen hoe ie het precies doet en eventueel zeggen hoe ik het wil  ??? Nou zie ik niet goed zitten eigenlijk. Hij vindt me al zo`n betweter.

Maar euh.... wat doe ik nu. Ik heb geen probleem met amputatie. Eli heeft zo te zien niet veel pijn, alleen af en toe als ie staartje ergens tegen slaat of zo. Zusje is ook weer bij hem, want die 2 kunnen niet zonder elkaar.
Hoe pak ik het nu aan of wat is jullie opinie.
Iemand ervaring met staartamputatie?
Door 202Spots
#832174
Nee ik heb geen ervaring, maar ik zou denken dat het wel de eenvoudigste manier zal zijn om het stukje te amputeren.
Wanneer de DA het niet gaat zetten of tapen,dan zal er waarschijnlijk evengoed 'n bocht in de staart komen?
Zolang het geen show kat is zou ik dus zeggen..de staartje  dan maar iets inkorten.
Daar zal ze waarschijnlijk minder last van hebben.
Je DA ziet er geen heil in om te zetten....misschien vind ie 't zelf ook beter om te amputeren! Dus gewoon naar je eigen DA gaan en zeggen wat je wil! ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door