Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#831082
Drie weken geleden heeft Ginger haar duimpje opengehaald aan een oesterschelp. De flap (aanhechting aan de poot) en het kussentje van haar duimpje lagen helemaal open. De eerste week hebben we haar veel in zee laten zwemmen en bij thuiskomst gesopt met groenebiotex. Twee weken geleden was het duimpje 4 keer zo groot; toch een ontsteking. Naar de DA geweest en antibiotica meegekregen. Vorige week was het nog niet geheeld, dus langer aan de AB. Afgelopen weekend de laatste tabletjes gegeven. Even gecheckt; de flap was mooi geheeld, maar het kussentje vd duim was nog niet geheeld. Ook had ze pijn als je erop drukte en kwam er geregeld vocht/bloed uit.
Gisteren weer heen geweest (bij andere DA); zij vond AB nu niet meer zinvol. We moeten weer soppen in groenebiotex en daarna insmeren met honingzalf.
Verder moet ze rust houden; geen bal gooien en niet ruig spelen ::). Ginger vind de honingzalf in ieder geval lekker...heb maar een babysokje om d'r poot getaped ;).

Nu heb ik begrepen dat voetkussentjes een behoorlijke tijd nodig hebben om te genezen.
Ik vind het alleen raar dat er eerst AB voor nodig is om de ontsteking te remmen, nu niet meer terwijl het nog steeds ontstoken is.
Kan het soppen met biotex dan nu wel afdoende zijn?
Door conleeuw
#831323
agosie, wat sneu voor Ginger, 't zal jou pootje maar zijn. Ik denk dat soppen wel zinvol is, wellicht gaat het ook hiermee schoon worden en uiteindelijk dicht groeien. Honing zalf... mmm kan mij voorstellen dat zij dat een goed idee vindt.
Sterkte ermee
Door Lizzy
#831343
Ik weet niet waarom deze DA er zo over denkt. Ik zou zelf trouwens geen 2 AB's achter elkaar geven. Da's gewoon too much. Ik ben trouwens helemaal af van Biotex. Ik heb hier met Linga d'r nagel met Biotex aan zitten kloten en het bleef maar ontsteken. Ik had ook geen zin in een 2de AB. Ik ben haar in de soda gaan zetten met ouderwets goed resultaat. Binnen enkele dagen hadden we het lek boven (oftewel was de ontsteking verdwenen). Ik zou dus zelf zeggen: in de soda, geen zalf erop en niet afdekken. Zoveel mogelijk laten drogen. Eventueel kun je wel bijv. Calendula tinctuur erop druppelen. Of echinacea extra forte. En dat laatste kun je ook inwendig geven, met wat extra vitamine C.
Door tigger
#831571
Soda dus; dat heb ik ook nog liggen ;). Morgen haal ik echinacea voor d'r, verder krijgt ze en extra sinasappeltje komende week.
Even uit nieuwsgierigheid; wat is nou precies het verschil tussen biotex en soda??

Gisteren gesopt met biotex en ingesmeerd met honingzalf (Ginger vond het bijzonder lekker..). Babysokje eromheen met kleefgaas zodat het goed bleef zitten. Ze heeft het de hele dag omgehad (waar ik bij was), ging prima. Dus ik durfde het 's nachts ook wel aan.
Haal haar vanmorgen uit de bench....sok is af ::); sok uit de bench gevist, kleedjes eruit.....geen kleefgaas te vinden :o. Dussss 2 theelepes zout in d'r strotje gegooid: "hmmm lekker, bijzonder...mwoohhhh beetje zouttt.... :puke:" En daar lag het kleefgaas ::). Dat doen we dus niet weer ;).
Door Eef+Stippels
#831597
Wat een toestand, erg vervelend voor Ginger. En niet zo handig dat ze het verband opeet  :o

Het lijkt me goed om de honingzalf erop te smeren (ook omdat dit wordt beschouwd als een plantaardig antibioticum).
Door Lizzy
#831637
Vivian schreef: Soda dus; dat heb ik ook nog liggen ;). Morgen haal ik echinacea voor d'r, verder krijgt ze en extra sinasappeltje komende week.
Even uit nieuwsgierigheid; wat is nou precies het verschil tussen biotex en soda??

Gisteren gesopt met biotex en ingesmeerd met honingzalf (Ginger vond het bijzonder lekker..). Babysokje eromheen met kleefgaas zodat het goed bleef zitten. Ze heeft het de hele dag omgehad (waar ik bij was), ging prima. Dus ik durfde het 's nachts ook wel aan.
Haal haar vanmorgen uit de bench....sok is af ::); sok uit de bench gevist, kleedjes eruit.....geen kleefgaas te vinden :o. Dussss 2 theelepes zout in d'r strotje gegooid: "hmmm lekker, bijzonder...mwoohhhh beetje zouttt.... :puke:" En daar lag het kleefgaas ::). Dat doen we dus niet weer ;).
Ohhhwww, die Dalmatiërs ook ;D ;D ;D. Die vreten alles, ook wat niet eetbaar is! Wat een muts, die Ginger van jou! Wel een gespierde actie van je hoor, met dat zout (heb ik bij d'r nichtje ook een keer gedaan. Als blikken hadden kunnen doden had ik nu gestrekt op de tegels gelegen. KWAAD dat ze was. En kotsen ho maar. Daar is ze te gierig voor).

Ik heb geen idee wat het verschil is tussen Biotex en Soda (weet dat er enzymen zitten in Biotex). Ik weet alleen dat Biotex hier niet helpt en soda wel.....
Door tigger
#838512
Vorige week maandag was het duimpje helemaal geheeld. Helemaal gaaf, geen korstjes oid. Zit ik net te knuffelen met Ginger; check even haar nageltjes zie ik dat het duimpje op exact dezelfde plaats weer is ingescheurd  :-\ (niet zo drastisch als de vorige keer gelukkig). Er is geen bloed, wel wondvocht (en pus?).
Kortom; weer haar rustig houden en weer met d'r pootje in de soda soppen :-\.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door