Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nicenmax
#829385
hoi allemaal,

Max heeft sinds woensdag middag flinke diarree. Mogelijke oorzaken;

- mijn vriend heeft per ongeluk een blikje tonijn met olie gegeven woensdag ochtend.
- dinsdag avond heeft hij kippenbouten gehad.
- iets van de straat gegeten
- virus
- zaterdag terug uit frankrijk.

Maar goed dat terzijde donderdagavond was het een echt hoopje ellende, en hij wilde toen ook niets eten.  :(
Vrijdag wilde hij wel weer eten en in de middag had ik het idee dat het beter ging. Ik had ook nog anti - diarre pillen van een andere keer en deze gegeven. vrijdagavond was de ontlasting  weer water. Dus toch maar naar de Dierenarts gisteravond.

Deze heeft me laten zien hoe ik kan checken hoe of hij uitgedroogd was of niet, dat was hij gelukkig niet, ook zijn buik voelde soepel aan zei ze. Dus maar weer dezelfde diarreepillen mee gekregen en iets voor darmkrampen... Deze laaste heb ik nog niet gegeven want het mocht alleen als hij er zichtbaar en hoorbaar last van had. Het punt is dat legt nl. de hele buik stil.

Maar ze vroeg me ook of er bloed in de ontlasting zat ik zei nee zover ik kan zien niet. Nu ben ik echter natuurlijk op gaan letten. Zonet weer naar buiten met hem (zo om het uur twee uur) en hij ging drie keer zitten en moest nu ook weer overgeven. Maar ja het kots was alleen gal en rood bruin, de diarree ja dat is stroop en ook roodbruin tot zeer donkerbruin..
Hoe zie ik nu of het bloed is of niet???  ???

Hij heeft vandaag nog niets gegeten ( heb ik ook nog niet gegeven) maar moet ik dit wel doen? Moet ik toch maar de DA weer bellen? ivm het weekend is het nu wel de spoed natuurlijk.... Verder is hij overig erg sloom en wil hij alleen maar slapen...

Heeft iemand hier enig ervaring mee of een goed advies???
Door Lizzy
#829389
Helderrood bloed aan de buitenkant van de ontlasting duidt meestal op iets van een gesprongen adertje door het persen. Bloed dat met de ontlasting vermengd is, komt uit het maagdarmkanaal. Dat zou veroorzaakt kunnen worden door een ontsteking. Maar ook hier zie je eigenlijk wel dat het bloed is. Als het een ontsteking betreft, heeft de hond meestal ook koorts en diarree. Bloedingen in de maag geven zwarte ontlasting. Echt pikzwart. Dus dat is hier niet aan de orde.

Heeft je hond koorts?

Wanneer de diarree gepaard gaat met braken, koorts, sufheid en buikpijn, vind ik dat je tenminste contact met een DA moet houden, weekend of geen weekend.

Ik denk zelf niet dat dit door de tonijn komt. Ook niet door de kippenbouten (tenminste, ik ga er vanuit dat je jouw hond gewend is aan verse rauwe voeding en vleesbotten en dat deze kippenbout niet het eerste vleesbot is dat je je hond geeft).

Iets van straat eten : kan.

En virus: aannemelijk.

Een ontsteking: aannemelijk.

Ik weet niet zo goed wat de terugkeer uit Frankrijk te maken kan hebben met deze diarree?

Ik vind diarree-stoppende middelen overigens helemaal niet zo geweldig, tenzij het echt niet anders kan en je levensbedreigende situaties hebt voor uitdroging. Maar anders blijf ik vinden dat diarree een reactie van het lichaam is om iets versnelt uit het lichaam te lozen. En wat je bereikt met diarree-stoppende middelen is dat hetgeen de hond UIT het lichaam wil werken nu opgeslagen wordt.

Een hond die niet wil eten: zou ik zelf laten vasten. Vandaag en morgen. Maar ik vertrouw het niet. Ik zou koorts opnemen en overleggen met een DA, denoods een andere DA. Zeker als hij sinds woensdag al sloom is en koort heeft en overgeeft.

In de tussentijd zou ik fijngewreven tabletjes Okugest van VSM geven (te koop bij drogist en apotheek). Ieder uur 1 tabletje tussen twee eetlepels pletten en in de bek geven.
#829402
bedankt voor de reactie.
Helderrood bloed aan de buitenkant van de ontlasting duidt meestal op iets van een gesprongen adertje door het persen. Bloed dat met de ontlasting vermengd is, komt uit het maagdarmkanaal. Dat zou veroorzaakt kunnen worden door een ontsteking. Maar ook hier zie je eigenlijk wel dat het bloed is. Als het een ontsteking betreft, heeft de hond meestal ook koorts en diarree. Bloedingen in de maag geven zwarte ontlasting. Echt pikzwart. Dus dat is hier niet aan de orde.
nee pikzwart is het niet, wel was het gister erg donker. Maar gal kan dat ook roodbruin zijn?
Heeft je hond koorts?
Nee, sorry ben ik vergeten er bij te zetten de DA heeft gister gecheckt en hij heeft geen koorts, dat vind ik het gekke.
Ik denk zelf niet dat dit door de tonijn komt. Ook niet door de kippenbouten (tenminste, ik ga er vanuit dat je jouw hond gewend is aan verse rauwe voeding en vleesbotten en dat deze kippenbout niet het eerste vleesbot is dat je je hond geeft).

Ook niet als het tonijn in de OLIE was? En ja hij krijgt al 2 maanden vers en al veel vaker bouten gehad.
Ik weet niet zo goed wat de terugkeer uit Frankrijk te maken kan hebben met deze diarree?
Een virus /steek van een insekt van aldaar??? Hijhad wel een scalibor band overigens.
Ik vind diarree-stoppende middelen overigens helemaal niet zo geweldig, tenzij het echt niet anders kan en je levensbedreigende situaties hebt voor uitdroging. Maar anders blijf ik vinden dat diarree een reactie van het lichaam is om iets versnelt uit het lichaam te lozen. En wat je bereikt met diarree-stoppende middelen is dat hetgeen de hond UIT het lichaam wil werken nu opgeslagen wordt.
Daar zit wat in ik geloof dat ik ze maar niet meer geef ik zie er tot nu toe toch geen reactie op.
Een hond die niet wil eten: zou ik zelf laten vasten. Vandaag en morgen. Maar ik vertrouw het niet. Ik zou koorts opnemen en overleggen met een DA, denoods een andere DA. Zeker als hij sinds woensdag al sloom is en koort heeft en overgeeft.
Ik heb geen idee of hij vandaag wil eten maar ik denk idd dat ik hem niets geef vandaag hoewel ik dat wel altijd een beetje zielig vind. Maar goed het is belangrijk dat het allemaal een beetje tot rust komt.
In de tussentijd zou ik fijngewreven tabletjes Okugest van VSM geven (te koop bij drogist en apotheek). Ieder uur 1 tabletje tussen twee eetlepels pletten en in de bek geven
Wil ik best halen en geven maar wat is de werking hiervan???
Wanneer de diarree gepaard gaat met braken, koorts, sufheid en buikpijn, vind ik dat je tenminste contact met een DA moet houden, weekend of geen weekend.
Ja hij heeft dus geen koorts, maar is wel suf en heeft denk ik ook buikpijn, als je voelt, voel je de buik soms samen trekken.  Dus wat nu toch DA????

Ik hoor 't graag weer!
#832686
hallo allemaal,

sorry voor de late reactie, maar druk druk druk!

Ik ben vorige week zaterdag toch maar weer naar de DA geweest. Ik was met hem uitgeweest en er kwam bijna alleen maar helderrrood bloed uit!!! ik me een hoedje geschrokken natuurlijk dus Da gebeld. Ik mocht wel langs komen als ik dat zelf fijn vond maar de assistente achtte het niet noodzakelijk Ik dus wel!

Afijn daar aangekomen heeft de Da een even gekeken onder de microscoop en ja hoor max had een fikse darminfectie!!!  :o  Antibiotica prik en pillen mee gekregen en pillen voor de darmkrampen.

Gelukkig heb ik daarna geen bloed meer in zijn ontlasting meer gezien en ging het 's avonds al een stuk beter! Zondags was hij nog een beetje duf en stonden zijn ogen nog niet goed maar hij kreeg al wel weer trek!!! Maandag gingen die ogen weer wat beter staan en de ontlasting begon weer vorm te krijgen.  Nooit gedacht dat ik blij zou wezen met vaste poep! ;D

Uiteindelijk heeft hij woensdag weer voor het eerst normaal gegeten daarvoor heeft hij alleen maar rijst met gekookte kip, kippenhartjes of gekookte kippenlever gehad. En een honger dat hijhad zielig hoor!  :( Nu is hij weer helemaal de oude de ontlasting is nog niet helemaal oke maar scheelt heel weinig! ;D

Maar nu heb ik gelijk een vraag.. Omdat hij natuurlijk licht verteerbaar voedsel moest heb ik bovenstaande gegeven maar ja rijst is niet ideaal en al die gekookte dingne denk ik ook niet maar wat dan?? Wat doen jullie in zo 'n geval???


O, ja de Da had het ook nog over OSR of iets een drankje met een opkikkertje kent iemand dat?

En last but not least natuurlijk heb ik bekend dat ik barfde en de DA zei: dit is niet van botten eten wat dat gaat meestal goed! ik was helemaal verbaasd! een Da die dat zegt dat hoor je niet vaak!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#832691
In geval van diarree en/of braken geef ik ook gekookt voer. Ik laat dan de hond eerst vasten en begin dan met een bouillonnetje te trekken van een stukje kip. Gaat dat goed dan geef ik telkens kleine porties gekookte kip. Als ik het heb dan gaat daar wat gekookte pompoen bij. Gaat dat dan goed dan schakel ik weer over op rauw en vermijd even de meer laxerende dingen zoals lever. Roosvicee stop door het drinkwater wil ook nog wel eens helpen.
Door pallas
#832692
Fijn dat het al beter gaat, dus toch een infectie.

Als je graag licht verteerbaar eten wil geven, zou ik het dus niet koken , maar evt wel malen of hele zachte botjes geven zoals kippenekken oid. De hoeveelheid kan je weer langzaam opvoeren, eerst vaak voeren en dan langzaam aan weer naar de normale aantal keer voeren.

Wat veel mensen ook doen na  een a.b. kuur is probiotica geven. (ik heb daar zelf geen ervaring mee) een beetjs pens door het eten helpt de darmflora ook weer op gang.

Geen rijst of andere koolhydraten, dat is zwaar verteer werk voor je hond.

ORS is een drankje waar zouten en suikers in zitten, in dit soort gevallen maak ik zelf wel eens een oplossing van een beker water met 1/2 theelepeltje zout en 1 of twee lepeltjes honing, door het vleessap gemeng drinken ze dat meestal wel op.
ORS hebben ze wel in smaakjes, misschien lusten honden het ookwel en het is makkelijk.

Trouwens heel fijn da die d.a. geen probleem maakt van botten eten :) :)
#832710
Ja rijst leek mij ook al niet de beste optie maar ja iedereen zegt het altijd.. zelfs nu de DA.

Dat drankje ga ik maar eens naar kijken, en ook de okugest ga ik maar in huis halen.

Overigens zou ik ook heel graag probotica gaan geven max is altijd heel zwak op de darmen geweest hoewel het met barfen beter gaat, maar het is nog langniet altijd perfect. Hij krijgt nu wel soms wat Yoghurt, begreep dat je dat ook als probotica kan geven. Ook vuile pens krijgt hij. 

Ik snap ook dat probatica goede bacterieen zijn voor de darmflora, maar wat is het verder precies kan ik het ook in pillen/ drankje geven en zo kopen in de winkel? en zo ja waar dan???
Door Lizzy
#833101
madelonverschoor schreef: Je zou een darm en leverbesparend dieet kunnen geven (een paar dagen)

113.40 gram gestoomde vis
113.40 gram yoghurt
1 ei
170.10 gram havermout
113.40 gram broccoli of zoete aardappelen
En waarom is dit een darm/leversparend dieet? Ik weet dat ze bij leverproblemen koolhydraat voorschrijven maar bij darmproblemen vererger je het probleem juist, door het voeren van koolhydraat. En in mijn ogen is gestoomde vis niet darmbesparend... Dus ik ben wel benieuwd naar de achterliggende gedachten.
#833300
Ik denk dat het Lever diet word bedoeld?
Werd ook aangeraden door Dr Dodds nadat Tor de pancreatitis had..en nadat ie 5 dagen niet had gegeten,werkte 't ook  voor gevoelige darmen.  ;)
Ik heb het voor 'n week of zo gegeven en ben toen over gegaan naar gekookte rijst, hoe gaarder de rijst is gekookt hoe makkelijker het is om te verteren.
(ongekookte rijst word niet verteerd, gekookte rijst dus wel)

Liver Cleansing Diet
White potato + sweet potato (50/50) cooked
White Fish lightly cooked eg: cod, halibut, mackeral, smelt, snapper etc
Ratio is 2/3 of potato mix with 1/3 of fish .

Season with mixed Italian Herbs or fresh parsely, salt and pepper. Later chopped carrots and green beans ( both cooked) can be added as can scrambled eggs. Yellow squash can also be added. Give a liquid childs multivitamin or a supplement such as Missing Link ( source of calcium)

Note from Dr Dodds :- I have some patients that have been on the diet for 7 years now-- that were near death before-- and are thriving ! Testimonials are numerous, without one negative comment other than some won't eat fish and so we give chicken to them.

http://www.canine-epilepsy-guardian-ang ... r_diet.htm
#833579
Klopt het is het leverdieet, maar Jay, heb er al eens over geschreven, had ook erg vaak last van zijn darmen ( dia en gelei) Sinds ik hem dit dieet geef gaat het goed, heb een keer geprobeerd er andere dingen (groenten, vlees) aan toe te voegen en dan zijn zijn darmen direct weer op tilt. Mijn DA hier raadde mij aan, niets meer te veranderen, sommige honden schijnen niet tegen rood vlees te kunnen, het is moeilijker te verteren en bij gevoelige darmen zijn brokken helemaal funest. Geef hem dit dieet nu al 6 maanden, hij ziet er geweldig uit en is weer energieker!
#833642
madelonverschoor schreef: Je zou een darm en leverbesparend dieet kunnen geven (een paar dagen)

113.40 gram gestoomde vis
113.40 gram yoghurt
1 ei
170.10 gram havermout
113.40 gram broccoli of zoete aardappelen
ik zou bij darmproblemen zeker geen havermout voeren, en ook yoghurt zou ik voorzichtig mee zijn, vooral als de darmen al zwak ziek en misselijk zijn
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door