Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jon
#830954
Gisteren heb ik een mooie ossestaart gekocht. Hij is groot genoeg om voor Lhaki 3 a 4 botmaaltijden mee te vullen maar ik wil hem eigenlijk niet in stukken delen maar in z'n geheel aanbieden zodat ie een keer echt kan kluiven. (t Is geen hond die maar door eet)  Lhaki is een kleine hond en krijgt eigenlijk alleen relatief kleine botten zoals kippenek, vleugels, lamsrib etc.  en dat werkt ie toch vrij snel weg. Heeft iemand ervaring met het geven van ossestaart? (is het bijvoorbeeld hard ??? )  Ik heb ook een klein dun stukje van 125 gram maar ben toch ook bang dat ie dat in een keer probeert door te slikken. t Blijft natuurlijk toch een kwestie van uitproberen maar ik wil graag eerst wat ervaringen van andere barfers horen.

Ook nieuw in ons barfassortiment zijn de eendenekken. Ik neem aan dat dat vergelijkbaar is met kippenek of vergis ik me daarin??
Door Tanna
#830956
Mijn hond heeft een tijd kalfsstaart gegeten, ook in stukjes van zo'n anderhalf ons. Maar nadat ze 2 keer haast gestikt is - een akelige ervaring - zijn we ermee gestopt.
Door jon
#830972
Dus dan is mijn idee om het grote stuk te geven niet zo'n slecht idee?dat is te groot (een lang stuk van 3,5 ons) om in een keer naar binnen te werken en dan haal ik het restant gewoon weg.
t Zal zeker geen prettige ervaring zijn geweest. Lhaki heeft het wel een met een dikbevleesde rib gehad, net effe te gulzig. Gelukkig wist ie het zelf weer naar buiten te werken. Maar zo'n staart lijkt me nogal glad en ik zie een klein stukje zo ineens verdwijnen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Of moet ik met een groot lang stuk juist extra oppassen?????
Gebruikersavatar
Door pike
#830985
Ik heb één keer een kalfsstaart gehad en aan mijn beste kauwer gegeven, Armagnac. Hij begon aan het dunne uiteinde. De staart bestaat uiteraarde uit wervels, die naar het einde toe steeds kleiner worden. Dus ze kauwen de wervels er stuk voor stuk af (Armagnac ten minste). Uiteindelijk bleef dus de laatste en grootste wervel over, ook al was het kalf, toch best wel een flinke en zoals het zich liet aanzien ook wat hard want hij kreeg hem maar niet gekraakt, door het model kon hij hem ook moeilijk tussen zijn kiezen krijgen. Ik heb die toen geruild want was bang dat hij die uiteindelijk zou gaan inslikken en dat hij dan zou blijven steken. Ik voor mij vind de staart te link en niet voor herhaling vatbaar. Ik neem aan dat runderstaartwervels zowiezo hard zijn  :-\
Door roefus
#830993
Heb nog nooit staart gegeven.
Als ik hier hele eend koop (en dat zijn joekels van bijna 2 kilo) dan zit de nek erbij.
Die is steviger dan een kippennek, maar goed te eten.
Door jon
#830995
Ben ik even blij dat ik deze vraag toch maar even heb neergelegd.Mijn aanvankelijk enthousiasme over de staart begintl af te nemen: niet geven maar???   :-\

Die eendenek staat voor vanavond op het menu!!!! :)
Laatst gewijzigd door jon op di 25 sep 2007, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#831029
Ik zou gewoon ff kijken wat hij ermee doet. De kleinste wervels krijgt hij misschien wel weg en anders kan hij er lekker het vlees afkluiven.
Ik heb af en toe kalfsstaarten (leeftijd kalf onbekend) en de honden hier krijgen ze wel weg. Nou is Tara ook wel redelijk fanatiek en niet heel klein, ze weegt 20 kilo.
Door jon
#831067
Nou Lhaki is niet een heel fanatieke kluiver, k heb hem wel eens een halve kwartel gegeven maar daar deed ie niets mee. Maar misschien was dat nog onwennigheid want in stukjes moest ie hem toen ook niet.  En hij is natuurlijk een stuk kleiner als jouw hond, alhoewel dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt, behalve dan dat ie kleinere porties eet. ..... ik zit er nu toch weer over te denken het maar te proberen, kruimel. Ik wacht nog even af of ik nog meer reacties krijg. En anders heb ik straks een gratis af te halen staart in de aanbieding >:( :)
Door dorinekok
#831134
Je kunt er ook gewoon bij blijven terwijl hij eet. Volgens mij was je dat toch al van plan(?) Het is natuurlijk wel leuk als hij zo veel mogelijk variatie kan krijgen. En pakt het wel goed uit dan heb je weer wat lekkers voor hem. Maar goed, uiteindelijk moet je zelf beslissen. Ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het dan uitpakt.
Door jon
#831158
Tuurlijk zou ik er bij blijven en ik laat zeker nog weten wat ik ga doen.

In ieder geval heeft ie net z'n eerste eendenek op. Hij begon heel voorzichtig en kraakte alles goed maar na een minuut of vijf besloot ie dat het toch wel erg veel werk was. Ik heb de rest van de nek (nog 100 van de 135 gram) plat geslagen met zo'n joekel van een rubberen moker, en in iets kleinere stukken geknipt. In totaal heeft ie nu een kleine 90 gram op en dat is voor hem een goede maaltijd.
Hij moet alleen niet denken dat ik hem van die hapklare brokken voor blijf schotelen maar daar komt ie nog wel achter. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#831212
Om te beginnen geeft het niet hoor als je het kleiner moet maken. Armagnac at geeneens een blokje vlees, dat moest in ieniemienie stukjes. Nu weet hij wel beter!
Kijk als hij bijvoorbeeld alleen het vlees van de groter wervels kluift heeft hij er wel wat aan natuurlijk, ik denk dat de grotere wervels ook niet achterin tussen zijn kaken passen? Hier trekken ze nooit vlees van het bot, vleesbot wordt als één geheel gekraakt. Er wordt nooit en te nimmer een poot ergens opgezet. En als het dan niet tussen de kaken past tja dan is het volgens hun niet eetbaar. Daarom moet ik voor Armagnac ook de konijnekoppen in tweeën klieven anders kan hij ze niet verwerken  ;)
Door tieneke
#831218
Runderstaarten zijn echt veel te hard!
Een kalfsstaart is een heel ander verhaal maar geef dit alsjeblieft NIET aan schrokkerds!!!
Hier geen kalfsstaarten meer dus....ik kan ze zelfs gratis krijgen  :-\
Door tieneke
#831221
Eendennekken moet ook voor een kleinere hond geen enkel probleem zijn,hier krijgen ze 3 maaltijden per week(van de 14)hele eend en nekken en de ontlasting etc is heel goed hierna.
Door 202Spots
#831236
jon schreef: Ik heb de rest van de nek (nog 100 van de 135 gram) plat geslagen met zo'n joekel van een rubberen moker, en in iets kleinere stukken geknipt.
Ik denk dat gewone hamer of ijzeren moker veel beter zal werken dan 'n rubbere :-\
Wanneer je er goed op slaat dan hoef je niet meer in stukken te knippen want de nek hangt dan alleen met vel nog aan elkaar,en dan  kan door de hond heel makkelijk zelf stukken worden afgebeten.

En de ossenstaart? lekker voor jezelf soep van koken ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door