Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Hanna
#830083
Nou ik heb na veel bloed zweet en tranen Anuki's eerste week menu in elkaar gezet om hem door jullie af te laten kraken!  ;D
Anuki weegt 25 kilo en is nog een beetje groeiende. Ze krijgt daarom 6 x 600 gr = 3600 pw (2% = 3500 pw)

Maandag: vasten

Dinsdag: 600 gr. vleesbot

Woensdag: 600 gr. organen

Donderdag: 600 gr. pens

Vrijdag: 300 gr zalmkop of andere viskop
            300 gr groentemix

zaterdag: 600 gr. vleesbot

Zondag: 600 gr. spiervlees of vis
Gebruikersavatar
Door pike
#830101
Als je zeker weet dat het wordt afgekraakt, dan ben je er zeker van overtuigd dat het niet deugd  ??? :-\

even rekenen
1500 gram vleesbot
1200 gram orgaan
600 spiervlees
300 gram groente

dat is dsu
41% vleesbot
33% orgaan
16% spiervlees
8% groente

Ik vind het teveel orgaanvlees. Om te beginnen.
Verders; op woensdag organen, uitsluitend, zou wel eens dun uit kunnen pakken
Het vleesbot uitsluitend geven, indien het 50/50 is dan zou dat wel eens wat vast uit kunnen pakken, is er veel meer vlees dan bot, dat vind ik die 41% vleesbot aan de lage kant.

ik weet het niet maar ik vind je menutje een beetje té eenvoudig in elkaar gezet. Ik zou het toch een beetje mengen, dus bijv. vleesbot met orgaan of met spiervlees combineren, en 300 gram groentemix in een keer vind ik ook erg veel. Beter kun je het een beetje verdelen over meerdere dagen. Heel veel honden eten niet zo'n grote portie groentemix in een keer.
Maar er komen vast wel meer reacties  ;)
Door Minna
#830199
Ik heb er geen probleem mee met onze honden dat ik vleesbot-dagen heb en dan spiervlees/ orgaandagen, en eens een pensdag.
Ik zou zelf drie keer per week een vleesbotdag doen met 600 gr per keer en twee keer per week een spiervleesdag met 500 gr. spiervlees en 100-200 gr orgaan er bij een beetje groenteprut er door heen en eens per week een pensmaaltijd van tussen halve kilo en een kilo.
Verder doe ik gewoon vleesbot en orgaan om de beurt, en voor een vastendag (hier eten ze ong. 5 x per week) krijgen ze iets wat wat zwaarder op de maag ligt, bvb een lamskop.
Maar ik ben ook nog geen expert, er zullen vast nog meer reacties komen, en ja elke hond is ook net weer anders.
Persoonlijk vind ik ook dat het orgaanpercentage wel ietsje hoger mag als je hart en pens geeft, en dat het wat lager mag bij veel long en nier en lever...
Door 202Spots
#830202
Dinsdag: 600 gr. vleesbot......
wat voor vleesbot? kip?konijn? lamribben?

Woensdag: 600 gr. organen
Veels te veel om alleen orgaan als maaltijd te geven
en er is geen bot of calcium bron dus zal gegarandeerd de volgende dag aan de race zijn...

Donderdag: 600 gr. pens
hmmm zou kunnen,maar ik zou er wat anders bij geven

Vrijdag: 300 gr zalmkop of andere viskop
             300 gr groentemix

Vrij veel groentemix in 1 maaltijd...

zaterdag: 600 gr. vleesbot
Wat voor vleesbot geef je?

Zondag: 600 gr. spiervlees of vis
Wat wil je voor calciumbron doen?

Ik zou het allemaal 'n beetje over de hele week verdelen,en meer combinaties per dag maken inplaats van 1 ding... :-\
Door Lizzy
#830231
Hanna schreef: Nou ik heb na veel bloed zweet en tranen Anuki's eerste week menu in elkaar gezet om hem door jullie af te laten kraken;D
Joh, dat moet je zo niet zien! Het is opbouwende kritiek!
Anuki weegt 25 kilo en is nog een beetje groeiende. Ze krijgt daarom 6 x 600 gr = 3600 pw (2% = 3500 pw)
Als Anuki nog groeiende is, dan zou het kunnen zijn dat de 2% niet voldoende is. Maar dat zie je gauw genoeg en dan kun je meer gaan voeren.
Maandag: vasten

Dinsdag: 600 gr. vleesbot

Woensdag: 600 gr. organen

Donderdag: 600 gr. pens

Vrijdag: 300 gr zalmkop of andere viskop
             300 gr groentemix

zaterdag: 600 gr. vleesbot

Zondag: 600 gr. spiervlees of vis
Het is jammer dat je hier niet vermeld wat je aan vlees, vis, vleesbot en orgaanvlees geeft. Want zo kan ik er eigenlijk niks uit opmaken. Stel je voert dinsdag kippennekken, woensdag kippenhart met kippenlever, zaterdag kipkarkas en zondag kip: dan vind ik het geen goed menu. Te weinig afwisseling. Maar stel dat je dinsdag parelhoenkarkas voert, woensdag een combinatie van pens + lever + hart + nier van verschillende diersoorten, zaterdag konijnkarkas en zondag herten of geitenvlees: dan is de afwisseling weer wel OK, snap je wat ik bedoel?

Ik vind het percentage organen ook te hoog en zou dat, inclusief pens, terugbrengen naar 20%. Ik zou zelf ook niet 300 gram groentemix in 1 keer willen geven. Groentemix heeft diverse functies, waaronder ruwvezelleverancier. Het is (in mijn ogen) beter omdat over meerdere maaltijden te verdelen. Dus bijvoorbeeld. op dinsdag orgaanvlees met groente en woensdag pens met groente en dan zondag spiervlees of vis met groente. Dus over 3 maaltijden verdeeld.

Ik vind trouwens dat je prima een spiervleesmaaltijd kunt geven zonder calciumbron. Zolang je over de week genomen voldoende vleesbot voert, hoeft niet elke maaltijd een calciumbron te bevatten. Ik denk alleen wel dat je hond op donderdag en vrijdag aan de dunne ontlasting gaat zijn van woensdag de organen (dat laxeert) en donderdag de pens (dat laxeert). Je zou daarom bijvoorbeeld de hoeveelheid organen op dinsdag naar beneden kunnen brengen en daar wat vleesbot erbij te geven. Maar ja goed, dat kun je ook even aankijken. Als je hond dunne heeft : dan weet je waar het van is.
Door Minna
#830322
Gek he dat sommige honden aan de dunne gaan van bvb pens, hier geen van de 6. Orgaan geef ik wel vaak in combi met spiervlees maar niet met vleesbot, maar dat geeft ook geen te zachte ontlasting. In het begin deed ik ook heel veel combinaties van meer dingen in een maaltijd, maar ik vind een iets per keer (met spier/ orgaan 2 dingen) veel makkelijker, maar idd je hond moet er wel tegen kunnen. Hele tijd diarree is ook niet leuk! ;)
Door Hanna
#830398
In ieder geval, bedankt voor de opmerkingen.
[quote="pike"]ik weet het niet maar ik vind je menutje een beetje té eenvoudig in elkaar gezet. [/quote]
Ik had het menu expres wat eenzijdig hier neergezet, want dan krijg en beter beeld hoe men (in dit geval jullie) over de opzet van een menu denkt.

[quote="Lizzy"]Het is jammer dat je hier niet vermeld wat je aan vlees, vis, vleesbot en orgaanvlees geeft. Want zo kan ik er eigenlijk niks uit opmaken[/quote]
Ik heb niet het type vleesbot en organen neergezet met de reden dat ik me er niet aanvast wil pinnen. Daarnaast kan ik nog niet zeggen wat ik allemaal aan Anuki geven kan aan variatie omdat nog ik niet precies wat te krijgen is in mijn regio voor een betaalbare prijs.
Ik ga wel verschillende dieren in één week geven en dit zal ook weer per week verschillen.
Als ik organen zeg zit daar geen pens bij in (dat krijgt ze immers al een andere dag) maar wel hart, nieren, lever en testikels van div dieren.

Daarnaast verwacht ik wel dat het menu in de praktijk de eerste weken nog veranderen aan dagmenu of volgorde van menu. Het is tenslotte niet gelijk perfect en het ligt er natuurlijk ook aan hoe Anuki erop reageert.

Een aangepast menu volgt...
Door Borke
#830446
Hanna schreef: Nou ik heb na veel bloed zweet en tranen Anuki's eerste week menu in elkaar gezet om hem door jullie af te laten kraken!  ;D
Anuki weegt 25 kilo en is nog een beetje groeiende. Ze krijgt daarom 6 x 600 gr = 3600 pw (2% = 3500 pw)
Onze honden zijn beiden goed op gewicht, uitgegroeid, actief, wegen beiden 22 kg en eten beiden 7x 500 gram is 3500 gram per week.

Als jouw hond ook actief is en nog in de groei is dan zou ik dus meer voeren dan jij nu doet.
Toen onze Borke nog in de groei was at hij 600 gram per dag, 7 dagen per week. Hij woog toen ergens tussen de 20 en de 21.5 kg., toen hij 1 jaar was en uitgegroeid maar nog niet uitgezwaard kreeg hij de 500 gram per dag (7 dagen per week) die hij nu eet.
Maandag: vasten

Dinsdag: 600 gr. vleesbot

Woensdag: 600 gr. organen

Donderdag: 600 gr. pens

Vrijdag: 300 gr zalmkop of andere viskop
             300 gr groentemix

zaterdag: 600 gr. vleesbot

Zondag: 600 gr. spiervlees of vis
Het verschilt per hond, maar Borke zou acuut verstopping krijgen als hij alleen maar vleesbot op een dag zou eten. Dan zit hij gillend van de pijn te poepen, dus ik zou orgaan of spiervlees erbij geven op die vleesbot dagen.
Deze hoeveelheid orgaan zou onze Sofi acuut aan de dunne brengen, daarbij vind ik het erg veel.

Zelf hanteer ik de stelregel dat ik niet op dagen achter elkaar geef: orgaan inclusief pens, groentemix en vis omdat dat allemaal tamelijk laxerend is.
Ik geef dan de dagen er tussen graag vleesbot met wat spiervlees en/of orgaan.

De zalmkoppen die ik voer wegen trouwens altijd meer dan de 300 gram die jij noemt, maar wellicht hak je ze in tweeen?

Goed van je dat je de stap hebt gezet om je eerste menu samen te stellen  ;D
Door Hanna
#830463
Nou, ik krijg deze week de eerste zalmkoppen binnen en kijk even aan hoe groot ze zijn, maar ze krijgt ze in het geheel :)
De vishandel besteld speciaal voor mij een kleine zalm van 2 kilo en ze verzamelen alle zalmkoppen voor mij, maar ik ga denk ik ook vragen om andere vis-koppen (beetje variatie en het is voor hem alleen maar afval!)
Ik pin me niet vast aan de 600 gram per dag. Als ik een stuk heb van 700 gr RMB krijgt ze dat gewoon op 1 dag. Ik hou haar gewoon in de gaten qua figuur en pas daar het één en ander op aan.
Door Hanna
#831509
Nou een nieuw menuutje:

Maandag: vasten (is gelijk)

Dinsdag: 600 gr. RMB
               100 gr. hart of testikels.

Woenstdag: ca. 600 gr. pens

Donderdag: 600 gr. RMB/Vis
                    100 gr nier of maag

Vrijdag: 300 gr. vlees
             300 gr. groentemix
             evt. eitje, schapenvet

zaterdag: 550 gr. vlees
                150 gr. lever

Zondag: ca. 600 gr. RMB

Ik voer RMB: Kip, rund, vis, schaap/lam/geit en wild*.
vlees: vis, rund, geit/schaap/lam, wild* en paard*.
organen: van div. dieren.

*zodra ik eraan kan komen.
Laatst gewijzigd door Hanna op wo 26 sep 2007, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#831542
Misschien is het makkelijker om je menu te plannen wanneer je precies kan zeggen wat voor soort RMB, wat voor vleesbot of wat voor vlees je in elke maaltijd wil gaan geven... :-\.
Door Hanna
#831573
Dat kan ik wel gaan doen, maar daar ga ik dan toch van afwijken! :-\ Ik heb namelijk niet elke week hetzelfde.
Zolang ik maar diverse dieren in de week geef...toch?
Door 202Spots
#831583
[quote="Hanna"]
Dat kan ik wel gaan doen, maar daar ga ik dan toch van afwijken! :-\ Ik heb namelijk niet elke week hetzelfde.
Zolang ik maar diverse dieren in de week geef...toch?
[/quote]

Ja je kan best afwijken van 'n menu,maar het is moeilijk om te zeggen wat er goed of verkeerd is wanneer je alleen, vleessbot of RMB als maaltijd geeft...
Zoals Lizzy al eerder schreef...kippenrug is vlees bot,kippen dij+poot is RMB,kippennek en vleugels is vlees met bot...allemaal prima om te geven maar 't blijft wel allemaal kip.
Wanneer je weet wat je in huis hebt dan is het makkelijker wanneer je als RMB b.v  kan zeggen...maandag 'n halve kip,dinsdag lams ribben, woensdag halve eend, donderdag runder strot ,vrijdag vis, zaterdag konijn, zondag vastendag
Snap je?
Door Ronja
#831872
Jé Hanna, leuk! Tis wel een vliegende start. Anuki gaat echt cold turkey, he?
Even een tip. Mocht ze van de organen toch aan de dunne gaan  dan kan je haar portie orgaan even met heet water begieten. Ik zou dat sowieso de eerste twee weken doen. Bij Ronja deed ik dat ook. Behalve een keer toen ze rauwe nier kreeg...(vergeten)  Flatseplats was dat. Nu niet meer, nu poept ze keurig. Maar ook ik, net als anderen op dit forum, combineer elke dag verscheidene dingen. Krijgt ze bijvoorbeeld een kipkarkas en nog een ons lever.
Maar Ronja is natuurlijk nog onder het jaar en krijgt dus meerdere maaltijden per dag. Dus ik moet toch drie keer iets doen.
Gaat Wolf over een tijdje ook op het rauw?
Ben trouwens heel benieuwd wat dit dieet met Anuki's jeuk doet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door