Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sonja0207
#830250
hallo

ik heb een teckel langhaar standaard.
zij is pas 3jaar en heeft al een hernia gehad.
het is een bekend probleem bij teckels (lange rug, korte pootjes) maar hoe kan ik haar nu het meest ontlasten van de pijn?
ze is nu goed op haar gewicht, ze mag niet (heeft ze nooit gemogen) springen en trap lopen mag ze ook niet (heeft ze ook nooit gemogen).

wat kan ik nog meer doen?
en hoe groot is de kans dat ze geopereerd moet worden?

met vriendelijke groeten

Sonja
Door Decibels
#830253
3 jaar is wel erg jong zeg...!! Benbang dat dit een hondje wordt/is, wat haar hele leven ontzien moet worden. Heeft ze momenteel last?

Opereren is tegenwoordig eigenlijk geen optie meer. Er zijn verschillende betere methodes. Sowieso is rust bij een hernia heel erg belangrijk en daarbij kun je kiezen voor b.v laseren of fysiotherapie, warmtepackingen, zwemmen, met als ondersteuning homeopatische middelen.
Door Lizzy
#830258
Hallo Sonja,
Hoe groot de kans is dat ze geopereerd moet worden is eigenlijk niet te zeggen.

Ter ondersteuning vind ik acupunctuur erg goed werken. En qua homeopatische ondersteuning HerniaVetsem van VSM.

Verder ben ik van mening dat rust roest. En dus zou ik voorzichtig maar zeer regelmatig blijven lopen.

Sterkte met haar!
Door Decibels
#830260
Lizzy schreef:

Verder ben ik van mening dat rust roest.
niet bij een hernia...!! Daar is het advies juist rust...verplichte benchrust zelf.
Door Lizzy
#830318
Decibels schreef: niet bij een hernia...!! Daar is het advies juist rust...verplichte benchrust zelf.
Nee hoor, dat is echt achterhaald. Zie bijv.
Veel mensen denken dat ze bij een hernia absolute rust moeten houden en ‘plat’ in bed moeten gaan liggen. Dit is niet het geval, hoe minder bedrust, hoe beter. Het is beter om gedoseerd rust te nemen, dat wil zeggen het rustiger aan doen, maar toch zo actief mogelijk blijven.
Hoe langer iemand bedrust neemt, hoe moeilijker het is om weer actief te worden. De conditie gaat erdoor achteruit en de spieren worden slapper.


http://www.werkendlichaam.nl/aandoeningen/pagina/6

Of
Te veel bedrust werkt averechts
Vroeger werd bij een hernia zes weken bedrust voorgeschreven. Dat gebeurt niet meer, omdat bedrust niet bijdraagt aan het herstel van een hernia. Toch denken nog veel mensen dat langdurige bedrust nodig is. Probeer dat meteen uit uw hoofd te zetten. Tegenwoordig wordt maximaal twee weken bedrust voorgeschreven. Liefst korter: hoe eerder u weer in beweging komt, hoe beter het is. Bedenk ook dat bedrust niets bijdraagt aan het herstel van de hernia; het is alleen bedoeld om de ergste pijn te doorstaan.
http://www.boekenoverziekten.nl/scripts ... 2055055001

Of
Probeer zoveel mogelijk gewoon te blijven bewegen en door te gaan met uw dagelijkse activiteiten. Maar vermijd houdingen en bewegingen die hevige pijn veroorzaken of de rug belasten
.

http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE ... 2610535643

En als je googled vind je nog veel meer van dit soort sites waar men deze adviezen geeft.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 24 sep 2007, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
#830345
dieren zijn wat dit betreft toch anders dan mensen. Zo kunnen ze niet bedenken wat wel en niet kan. Ontdekken b.v dat ze niet op de bank kúnnen springen, als ze al gesprongen hebben....In het begin stadium van een hernia kan het dier, door één verkeerde beweging finaal en volledig verlamd raken. Helemaal als het dier ook nog pijnstillers krijgt (en dat krijgen ze bij een hernia) gaat ie door z'n eigen 'kunnen' heen. Vandaar de verplichte benchrust. Als je daarnaast fysiotherapie (zwemmen, fiets-bewegingen, etc) geeft dan krijgen ze beweging zonder belasting. Uiteraard bouw je benchrust langzaam af en de beweging langzaam op, naarmate er meer en meer verbetering optreedt. Gemiddeld gaan er weken, zo niet maanden inzitten, in de behandeling van een hernia.
Door Lizzy
#830369
Decibels schreef: dieren zijn wat dit betreft toch anders dan mensen. Zo kunnen ze niet bedenken wat wel en niet kan. Ontdekken b.v dat ze niet op de bank kúnnen springen, als ze al gesprongen hebben....In het begin stadium van een hernia kan het dier, door één verkeerde beweging finaal en volledig verlamd raken. Helemaal als het dier ook nog pijnstillers krijgt (en dat krijgen ze bij een hernia) gaat ie door z'n eigen 'kunnen' heen. Vandaar de verplichte benchrust. Als je daarnaast fysiotherapie (zwemmen, fiets-bewegingen, etc) geeft dan krijgen ze beweging zonder belasting. Uiteraard bouw je benchrust langzaam af en de beweging langzaam op, naarmate er meer en meer verbetering optreedt. Gemiddeld gaan er weken, zo niet maanden inzitten, in de behandeling van een hernia.
Nou, ik heb het natuurlijk ook niet over op de bank springen of traplopen. Ik schrijf "En dus zou ik voorzichtig maar zeer regelmatig blijven lopen". Ik heb zelf een hond met een hernia gehad en ik heb eerst ook volledige benchrust als advies gekregen. Met als gevolg dat al haar spieren instortte, met als gevolg dat zij direct daarop een verlamming kreeg. Ik ben toen bij goede therapeuten terecht gekomen en die hebben me stuk voor stuk aanbevolen om vooral te blijven lopen. Voorzichtig elke dag kleine stukjes blijven lopen. En dat advies was vele malen beter dan de benchrust, waar zij ook nog eens stik chagerijnig en humeurig van werd, hetgeen haar herstel bepaald geen goed deed.
Door Femke
#830380
sonja0207 schreef: hallo

ik heb een teckel langhaar standaard.
zij is pas 3jaar en heeft al een hernia gehad.
het is een bekend probleem bij teckels (lange rug, korte pootjes) maar hoe kan ik haar nu het meest ontlasten van de pijn?
ze is nu goed op haar gewicht, ze mag niet (heeft ze nooit gemogen) springen en trap lopen mag ze ook niet (heeft ze ook nooit gemogen).

wat kan ik nog meer doen?
en hoe groot is de kans dat ze geopereerd moet worden?

met vriendelijke groeten

Sonja



dit zijn klachten waar een osteopaat of een chiropractor heel goed mee uit de voeten kan! Ik zou een afspraak maken met één van de twee.

Beterschap met je teckel  :-* :-* :-*
Door Decibels
#830381
Lizzy schreef: Nou, ik heb het natuurlijk ook niet over op de bank springen of traplopen. Ik schrijf "En dus zou ik voorzichtig maar zeer regelmatig blijven lopen". Ik heb zelf een hond met een hernia gehad en ik heb eerst ook volledige benchrust als advies gekregen. Met als gevolg dat al haar spieren instortte, met als gevolg dat zij direct daarop een verlamming kreeg. Ik ben toen bij goede therapeuten terecht gekomen en die hebben me stuk voor stuk aanbevolen om vooral te blijven lopen. Voorzichtig elke dag kleine stukjes blijven lopen. En dat advies was vele malen beter dan de benchrust, waar zij ook nog eens stik chagerijnig en humeurig van werd, hetgeen haar herstel bepaald geen goed deed.
als je een teckel gewoon 'los' in huis laat lopen, kun je niet voorkomen dat ie ergens op-af springt. Ik heb 2x een totaal verlamde hond gehad...(één van mezelf) en die liep na 6 weken weer tussen de roedel en de andere was opgegeven door verschillende DA's (waaronder de Uithof) De opgegeven hond die al 2 mnd verlamd was, ging na 8 weken bij mij te zijn geweest lopend naar huis. En hij loopt nog steeds...inmiddels is ie 15 jr oud.
Door Truus
#830501
Timo had een beginnende hernia . Met hernia vetsum en fysotherapie hebben we hem weer op de been kunnen krijgen. Hij beweegt gewoon en ergens opspringen vermijden we zoveel mogelijk. ( Harry heeft een loopplankje gemaakt). Nu op 12 jarige leeftijd gaat het nog steeds prima gelukkig. Ik geef ook glucosamine.
Beterschap met je hondje.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#830763
Ik ben het met Femke eens: chiropracter of osteopaat!
En rustig bewegen, niet springen ofzo, wel wandelen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#830845
Kay (9) heeft op 3 plaatsen een hernia (dit weet ik al 4 jaar), en zij heeft heel veel baat bij accapunctuur, fysio, hydrotherapie. Ook heb ik zelf een magneetveld aangeschaft, waar ze geregeld onder ligt. Ik ontzie Kay niet. Ja. ze mag geen behendigheid meer, maar probeer haar wel zoveel mogelijk haar gang te laten gaan en haar niet een gouden kooitje te stoppen. Anders heeft ze geen leven ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door