Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sabine Ooijen
#828976
Hallo,ik heb even een belangrijke vraag,want ik vind het erg moeilijk wat te doen.
Ik ken iemand met,niet schrikken,85 katten!!Daar heeft pas kattenziekte geheerst en er zijn er 27 aan overleden.En natuurlijk een hoop ziek van geweest.Het zijn er nu dus nog 58.
Nu is mijn vraag:wanneer is het veilig voor mij om daar weer binnen te komen i.v.m. mijn eigen 2 katten?
Avast bedankt.
Door Femke
#829117
Sabine Ooijen schreef: Hallo,ik heb even een belangrijke vraag,want ik vind het erg moeilijk wat te doen.
Ik ken iemand met,niet schrikken,85 katten!!Daar heeft pas kattenziekte geheerst en er zijn er 27 aan overleden.En natuurlijk een hoop ziek van geweest.Het zijn er nu dus nog 58.
Nu is mijn vraag:wanneer is het veilig voor mij om daar weer binnen te komen i.v.m. mijn eigen 2 katten?
Avast bedankt.
ik zou voorlopig nog wegblijven, zeker als het huis nog niet zeer flink onder handen genomen is:

Het virus is erg besmettelijk en is ook bijna niet dood te krijgen, ook niet met de meeste ontsmettingsmiddelen. Aangeraden wordt schoon te maken met Chloor (bleekwater: 1 deel bleekwater op 32 delen water). Dit zou het virus moeten doden. Chloor is levensgevaarlijk voor katten, dus alles goed naspoelen.

Alles wat een besmette kat afscheidt, is besmettelijk. Dus niet alleen ontlasting, braaksel, spuug e.d., maar ook haren, haarzakjes, huidschilfers en vlooien kunnen het virus dragen. Begrijpelijk dus dat het erg moeilijk is het onder controle te krijgen. Om de infectiedruk binnen een kattenpopulatie laag te houden, dienen zieke dieren apart gezet te worden. Ook door veelvuldig reinigen en ontsmetten kan de druk laag gehouden worden. Niet alleen kattenbakken, maar ook de vloeren, muren, eet- en drinkbakjes enz. moeten grondig gereinigd worden. Het is niet verstandig wanneer er kattenziekte heeft geheerst, voorlopig nieuwe dieren in huis te halen.

Ook voor katten die binnenshuis verblijven is een enting noodzakelijk aangezien bezoekers of baasje zelf mogelijke infectiebronnen kunnen zijn.

Dieren die de ziekte overleven, scheiden het virus extreem sterk uit gedurende 6 tot 8 weken na herstel. In mindere mate blijven zij tot zeker een half jaar tot een jaar besmettelijke stoffen uitscheiden.
Ze zijn wel immuun voor kattenziekte, en zullen het dus naar verwachting nooit meer krijgen.

bron: http://www.kattenstart.be
Laatst gewijzigd door Femke op vr 21 sep 2007, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Barfplaats wordt gesponsord door