Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Anna Penta
#81943
Ik ben erg benieuwd naar een goed antwoord op de stelling: brokken zijn goed voor de tanden (beweerde ik tot voor kort ook ;D, nu niet meer)

Ook vraag ik me af wat uitsluitend vers vlees voor het gebit doet. Masseert dat het gebit ook wel zodat plaque wordt tegengegaan? Of is daarnaast altijd iets te knagen nodig, zoals recreatiebotten?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#81952
[quote="Anna Penta"]
Ik ben erg benieuwd naar een goed antwoord op de stelling: brokken zijn goed voor de tanden (beweerde ik tot voor kort ook ;D, nu niet meer)

Ook vraag ik me af wat uitsluitend vers vlees voor het gebit doet. Masseert dat het gebit ook wel zodat plaque wordt tegengegaan? Of is daarnaast altijd iets te knagen nodig, zoals recreatiebotten?
[/quote]

Een gebit wat al vol met plak zit wordt niet alleen schoon door vers vlees. De plak is vaak knikkerhard en gaat er alleen af door hond flink op een bot te laten kangen, of door het gebit schoon te maken met krabber en/of ultrasone.
Als het schoon is blijft het op vers en een bot ook schoon.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#81953
Het gaat overigen neit speciaal om het masseren van het gebit, dat is door de brokkenboer bedacht. Belangrijker zijn de enzymen die vrijkomen in de bek bij de verse hap. Die voorkomen de vorming van tandplak.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#81964
Toen ik mijn honden nog brokken voerde :-[ gaf er regelmatig eentje over. En wat kwam er dan uit? Juist, complete brokken waar overduidelijk niet of nauwelijks op gekauwd was. Ik heb dus nooit begrepen waarom brokken de tanden schoon zouden houden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#81984
Ik vind het vooral lache (nou ja eerder huile) als ze die tekeningetje laten zien van een kies die een brok doorbreekt met speciale ribbeltjes, die dan het tandsteen van de kies moeten verwijderen. Wat zullen die lui gelachen hebben toen ze dat op papier gezet hebben. >:(
Gebruikersavatar
Door Sonja
#82025
Toen de Shih Tzu van mijn ouders werd gesteriliseerd, had de da ook maar gelijk tandsteen verwijderd (was ook wel nodig) en ongevraagd een zak van die anti-tandsteenbrokken klaargezet. Mijn ouders hebben die zak braaf betaald, maar die brokken bleken veel te groot voor dat kleine Shih Tzu-bekkie en dat beestje kreeg die brokken niet weg. Heeft m'n vader al die brokjes in vieren staan zagen. Want de da had gezegd dat ze perse voortaan die brokjes moest eten.
Hoe goedgelovig kan je zijn....
Door yalla
#82489
Ja je hoort dierenartsen vaak tegen eigenaren van kleine hondjes zeggen dat ze brokken moeten eten omdat ze daar op kauwen. Nou misschien sommige honden wel. Ben eens bij mensen geweest met een Lhasa en die kreeg Frolic. Dat waren namelijk mooie grote brokken waar ze wel op moest kauwen :(
Nu zit deze hond op vers vlees
Door risma
#82670
Hallo allemaal,

Denk niet dat brokken het gebit reinigen, als ze er al op kauwen blijft er ook wat plakken.
Het hondje thuis bij mijn ouders at altijd dieetvoer brokken van de DA, nou die had na drie jaar een laag tandsteen :o en stinken.

tandenpoetsen dat helpt wel ;D

Groetjes risma
Gebruikersavatar
Door Hitam
#82837
Vooral de koolhydraten in brokken zorgen voor tandplak. Brokken werken dus altijd slechter dan versvlees.
Mijn Hitam die kauwt niet, nooit gedaan en zal het ook niet doen. In mijn brokkentijdperk vond ik dat hij gewoon brokken moest eten. Dan at hij alleen maar als hij bijna omviel van de honger. Ik moest eigenlijk elke 3 maanden zijn tanden schoonmaken. Zelfs poetsen hielp niet. Ook op de T/D, antitandsteenbrokken van Hill's veranderde dat niet.

Op versvlees krijgt hij minder snel tandsteen, met poetsen erbij kan ik hem redelijk schoon houden, maar dan moet hij nog elke 14-18 maanden een keer schoongemaakt worden.

Met name bij katten merk ik dat als je ze geregeld kippenvleugels/nekjes en grote stukken vlees geeft dat je dan tandsteen kunt wegkrijgen.
Door crutz
#82849
[quote="Hitam"]

Met name bij katten merk ik dat als je ze geregeld kippenvleugels/nekjes en grote stukken vlees geeft dat je dan tandsteen kunt wegkrijgen.
[/quote]

idd, hier een kat die slecht tegen vers kan (kotsen, dagen achter elkaar, ook gekookt, helaas) behalve dan met kip,
zijn hoofd maaltijd bestaat dus ook nog uit brokken, maar sinds een paar maanden krijgt hij 3 a 4 keer per week een kippenekje en ja hoor, bijna 8 jaar oud, maar ineens weer witte hoektanden en knipkiezen ;D
Door Nelly
#85243
Mijn Ashley had na een jaar of 9 brokken eten behoorlijk veel tandsteen :-X Na één jaar kvv en wekelijks lekkere rauwe lamsbotten of kipkarkasjes zien z'n tandjes er al stukken beter uit. Zeg niet dat ze allemaal helemaal schoon zijn, maar toch.... En Angel d'r tandjes zijn met 5 jaar nog spierwit!!!!!!
Door Marion
#85895
Sinds Tommie alleen nog maar vers (zelf samengesteld) eet zijn zijn tanden witter geworden!
Ik denk zelf dat brokken plak veroorzaken, en doordat ze idd meestal niet op de brokken kauwen blijft die plak zitten en kan dan overgaan in tandsteen.
Volgens mij veroorzaakt vers vlees en groentes geen plak. Tommie heeft nog geen eens recreatiebotten gehad, dus zonder uitgebreid te kluiven krijgen ze al minder plak en tandsteen!

;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door