Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ronja
#825505
Dit onderwerp is waarschijnlijk al lang behandeld. Kunnen jullie me verwijzen? Mijn DA wil Ronja graag steriliseren ivm voorkomen ziektes zoals kanker en diabetes type 2.
Jullie heben hier vast wel een mening over......
Wat is wijsheid? Volgens mijn DA toont ze dan het gedrag zoals normaal in de an-oestrus. 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#825529
Overgenomen van de website www.whgdierenartsen.nl



NADELEN VAN VROEGE CASTRATIE BIJ HONDEN

Drs. Amanda van Grondelle, dierenarts, verbonden aan WHG Westerhuis Kliniek voor Gezelschapsdieren, Dalwagen 29c, 6669 CA Dodewaard;
T 0488-410040; www.whgdierenartsen.nl

N.B.
Onze hand-outs worden vervaardigd aan de hand van niet alleen wetenschappelijke literatuur, maar ook van onze eigen inzichten op grond van persoonlijke ervaringen. Daarom kan de informatie voor een deel afwijken van de gangbare literatuur.

INLEIDING
Steeds vaker worden honden op jonge leeftijd al gecastreerd. Met ‘jong’ bedoel ik v??r de leeftijd van 6 maanden. Deze trend komt voornamelijk overwaaien uit de USA, waar om redenen van geboortebeperking dit beleid flink gestimuleerd wordt. Voor alle duidelijkheid: met ‘castratie’ wordt hier bedoeld het verwijderen van de testikels of de eierstokken. Als ik het over gecastreerde honden heb, dan heb ik het dus zowel over reuen als teven. Voor meer uitleg over de termen castratie en sterilisatie is het nuttig om het artikel uit onze bibliotheek over castratie en sterilisatie bij honden te lezen.

Nog afgezien van het feit dat er misschien wel sowieso teveel honden worden gecastreerd, zijn er in ieder geval nogal wat bezwaren tegen castratie op jonge leeftijd. Er zijn althans aanwijzingen dat we op zijn minst voorzichtig en kritisch moeten zijn en blijven bij het volgen van dergelijke trends.
In onderstaand artikel zet ik de bezwaren voor u op een rij.

UROGENITAAL APPARAAT
Het vroeg castreren van reuen en teven leidt tot relatief onderontwikkelde uitwendige geslachtsdelen, zoals de penis en de vulva. Dit kan ontstekingen van de voorhuid en de huid rond de vulva tot gevolg hebben. Door uitgebreid wetenschappelijk onderzoek is tevens aangetoond dat het vroeg castreren van teven, maar hoogst waarschijnlijk ook van reuen een grotere kans op de zogenaamde castratie onzindelijkheid met zich meebrengt.

BEWEGINGSAPPARAAT
De geslachtshormonen die worden geproduceerd in de eierstokken (teef) of testikels (reu) van de hond spelen een belangrijke rol bij de groei. Zo is in een aantal studies aangetoond dat bij vroege castratie de botten langer doorgroeien dan bij een intacte hond of een hond die op latere leeftijd gecastreerd wordt. Een hond die op jonge leeftijd gecastreerd wordt, zal dus langere maar lichtere botten krijgen. Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat dit soort structurele veranderingen in de bouw van het skelet ook gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van het bewegingsapparaat. Er is zelfs een onderzoek gedaan in Texas, waaruit zou blijken dat gecastreerde honden (overigens wordt hier niet gekeken naar de leeftijd waarop de castratie wordt uitgevoerd) een grotere kans op een voorste kruisbandlaesie zouden hebben. En de kans op de ontwikkeling van heupdysplasie zou vergroot zijn ten gevolge van het op vroege leeftijd castreren van honden. Of deze studies daadwerkelijk valide genoeg zijn om deze conclusies te trekken, durf ik te betwijfelen. Maar dat vroeg castreren invloed heeft op de groei van het skelet is wetenschappelijk bewezen en dat dit mogelijk het ontstaan van bepaalde aandoeningen aan het bewegingsapparaat bevordert, is zeker niet ondenkbaar!

TUMOREN
Een teef die vóór de 2e loosheid gecastreerd wordt, heeft een veel kleinere kans op het ontwikkelen van tumoren in de melkklieren op latere leeftijd in vergelijking met een intacte teef of een teef die op latere leeftijd wordt gecastreerd. Maar wat betreft de invloed op het ontwikkelen van andere tumoren horen we andere, minder positieve geluiden met betrekking tot het vroeg castreren van honden. Zo zou de kans op het voorkomen van een haemangiosarcoom (een relatief veel voorkomende tumor die o.a. voorkomt in het hart en de milt bij honden) groter zijn bij gecastreerde honden dan bij niet gecastreerde honden. Er zijn twee studies waaruit blijkt dat (vroeg) gecastreerde honden meer kans hebben op het ontwikkelen van botkanker (osteosarcoom). Op zich niet zo gek, want we wisten al dat bij honden(rassen) die (extreem) groot zijn vaker botkanker voorkomt en vroeg castreren zorgt ervoor dat een hond langer doorgroeit en dus veel groter wordt! Er is ook gerede twijfel of het castreren van reuen, op welke leeftijd dan ook, de kans op het ontstaan van prostaatkanker verkleint. Door sommige mensen wordt dit gunstige effect van castreren echter wel geclaimd. Dit betekent overigens niet dat castratie van een reu met een bestaand chronische prostaatproblemen (ontsteking, vergroting, etc.) zinloos is!

GEDRAG
Veel honden eigenaren denken dat hun hond rustiger en veel gemakkelijker wordt in de omgang na een castratie. Dit is echter niet zo zwart/wit als de meeste mensen wel denken! Bepaalde vormen van ongewenst gedrag, waaronder vooral angst gerelateerde problemen zouden juist vaker voorkomen bij (vroeg) gecastreerde honden vergeleken met intacte honden. Vooral bij reuen met een angstig en onzeker karakter kan castratie mijns inziens leiden tot regelrechte angstagressie. Ook op latere leeftijd schijnt er verschil te zijn in de achteruitgang van de cognitieve functies (dementieachtige verschijnselen) tussen gecastreerde reuen en intacte reuen.

SCHILDKLIER
Een gecastreerde hond wordt sneller te dik, dat weet bijna iedereen. Mogelijk heeft dat iets te maken met de verminderde werking van de schildklier na castratie. In ieder geval is aangetoond, dat castratie de kans op een te traag werkende schildklier duidelijk vergroot!

CONCLUSIES
Of het vroeg castreren van honden daadwerkelijk de kans op kruisband letsels vergroot is mijns inziens niet helemaal duidelijk. Het wel of niet ontstaan van een kruisband letsel is van zoveel factoren afhankelijk, dat er bij een onderzoek naar het verschil in frequentie van voorkomen van kruisbandletsels bij gecastreerde versus niet gecastreerde honden al snel verkeerde conclusies getrokken kunnen worden als niet al deze factoren worden meegewogen in het oordeel. Het zou dan ook niet juist zijn om op grond van dergelijke onderzoeken het vroeg castreren van honden volledig te veroordelen. Er zijn echter redenen genoeg om, als we gewoon logisch redeneren, aan te nemen dat het op jonge leeftijd castreren van honden nogal wat gevolgen heeft voor de ontwikkeling van een hond. Zowel op het lichamelijke als op het psychische vlak.

En laten we het vraagstuk eens van de andere kant bekijken: is het nou echt zo´n probleem om even te wachten met een eventuele castratie? Er zijn, denk ik, maar weinig mensen die een loopse teef echt niet uit de buurt van een reu kunnen houden gedurende een periode van 3 weken.

De boodschap die ik wil overbrengen is dan ook deze: Zie het castreren van uw hond niet als iets dat "zo hoort" of als iets wat u hoe dan ook moet laten doen. Overweeg goed wat de voordelen en nadelen zijn van het castreren van uw hond en als u besluit om uw hond te laten castreren, doe het dan niet te vroeg! Wacht in ieder geval tot de hond uitgegroeid en uit ontwikkeld is, zowel op het lichamelijke als op het psychische vlak. Pas dan is de keus ook weloverwogen en bewust te maken denk ik.
Door Decibels
#825929
tieneke schreef: Hier wordt er ook niet in een gezonde hond gesneden  ;)
hier ook niet...ook niet bij teven die met 'pensioen' zijn. Alleen bij medische noodzaak.
Door dorinekok
#826039
o jee, nu word ik alweer aan het twijfelen gebracht. Ik heb mijn honden dus allebei met ongeveer 7 maanden laten steriliseren. Juist omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat het beter was om het zo vroeg mogelijk te doen.
Ik heb niet veel vergelijkings materiaal maar ik heb tot nu toe geen enkel probleem ondervonden. Ik weet natuurlijk niet hoe ze zouden zijn zonder sterilisatie. Babiche heeft in de omgeving nog een zusje lopen en die is zeker niet gesteriliseerd. Ze komt uit een eerder nest en ze zijn zo goed als identiek. Babiche is niet langer of groter of iets dergelijks. Verdedr zijn ze nog te jong (4 1/2 en 1 1/2) om andere problemen te hebben. De onderontwikkelde vulva's vind ik ook geen probleem maar ook daarbij weet ik natuurlijk niet wat er zich in de toekomst kan voordoen.
Zelf heb ik voornamelijk tot sterilisatie besloten omdat we ook een reu in huis hadden en ik geen 10-tallen kleine hondjes wilde hebben. Ik zag het wel als onoverkomelijk om 3 weken lang de boel gescheiden te houden. Tel daarbij de raadgevingen van alle kanten op, om zo vroeg mogelijk tot sterilisatie over te gaan en de keus is gauw gemaakt.
Door tiny
#826082
Helaas hebben wij Tessa wel laten steriliseren. Dit heeft geleid tot vachtverandering en trager werken van de schildklier. Daar heeft ze jarenlang fothyron voor geslikt. Mijn nieuwe DA adviseerde daarmee te stoppen omdat er toch niets veranderde. Vorig jaar ben ik over gestapt van brok van barf. In een jaar tijd is haar gewicht gedaald van 12,3 naar 11,1 kg. En ze ziet er prachtig uit. Op de foto zit Tessa links.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#827354
toentertijd wilde de DA Bas op de leeftijd van zes maanden al castreren want dat zou "beter" zijn.... geen idee waarom maar dat is mooi niet doorgegaan... zes maanden!!! waar heb je het over; mijn gevoel riep toen al dat dat veel te jong is en dat hij eerst "volwassen" moest worden en uitgroeien.

Het is vaak met dit soort dingen dat je jezelf even goed moet (laten) informeren en niet zomaar op de DA af gaan.
Door Minna
#827700
Onze teven zijn nog intact (met uitzondering van Papu, die is wegens medische noodzaak gesteriliseerd, alles er uit dus) maar ik ken een aantal teven en reuen die vroeg gecastreerd zijn, maar die hebben geen problemen, die zijn wel allemaal geopereerd tussen de 6 en de 12 maanden.
Dit winter is het de bedoeling om onze dames te laten gecastreren. Alleen met Pika zit ik gigantisch te twijfelen...zij heeft de meeste (heel erg) last van de hormonale schommelingen, ze is traag en ongelukkig, maar; twee nestbroers van haar zijn overleden aan een autoimmuunziekte, die werd getriggerd door narcose. Dus het is erg moeilijk, ik wil eigenlijk dat ze altijd zo vrolijk en gelukkig is als tussen twee loopsheden maar stel eens voor...
Met Hope willen we zowieso niet het risico nemen dat ze gedekt wordt (ze is een mix) en Pim en Ko worden volgend jaar 6, als Pim een beetje op tijd loops was geweest had ze een nest gekregen maar zij slaat er zo maar een over etc, dus je kan er heel moeilijk rekening mee houden, een keer heeft ze er 8 maanden tussen andere keer 15. Ik denk dat alles altijd en voor- en nadelen brengt maar het jammerlijke is dat in artikels meestal alleen het een of het andere naar voren komt.
Bvb gedrag en gewicht, moet ik eerlijk zeggen dat Papu nu makkelijker is in haar gedrag dan toen ze nog intact was, en ze is ook perfect op gewicht, niks dik of vadsig.
Door treasure
#827758
ik wil nu niet negatief gaan doen......maar ik zal beslist niet alles doen wat mijn dierenarts zegt,ik heb altijd aangenomen dat het beste advies van mijn da kwam...........daar ben ik dus heel erg van teruggekomen,echt heel erg,van het een kwam het ander......maar daar waren dan ook weer medicijnen voor

gebruik je gezond verstand........en denk er goed over na.......
Gebruikersavatar
Door Angelique
#827827
Minna schreef: Onze teven zijn nog intact (met uitzondering van Papu, die is wegens medische noodzaak gesteriliseerd, alles er uit dus) maar ik ken een aantal teven en reuen die vroeg gecastreerd zijn, maar die hebben geen problemen, die zijn wel allemaal geopereerd tussen de 6 en de 12 maanden.
Dit winter is het de bedoeling om onze dames te laten gecastreren. Alleen met Pika zit ik gigantisch te twijfelen...zij heeft de meeste (heel erg) last van de hormonale schommelingen, ze is traag en ongelukkig, maar; twee nestbroers van haar zijn overleden aan een autoimmuunziekte, die werd getriggerd door narcose. Dus het is erg moeilijk, ik wil eigenlijk dat ze altijd zo vrolijk en gelukkig is als tussen twee loopsheden maar stel eens voor...
Met Hope willen we zowieso niet het risico nemen dat ze gedekt wordt (ze is een mix) en Pim en Ko worden volgend jaar 6, als Pim een beetje op tijd loops was geweest had ze een nest gekregen maar zij slaat er zo maar een over etc, dus je kan er heel moeilijk rekening mee houden, een keer heeft ze er 8 maanden tussen andere keer 15. Ik denk dat alles altijd en voor- en nadelen brengt maar het jammerlijke is dat in artikels meestal alleen het een of het andere naar voren komt.
Bvb gedrag en gewicht, moet ik eerlijk zeggen dat Papu nu makkelijker is in haar gedrag dan toen ze nog intact was, en ze is ook perfect op gewicht, niks dik of vadsig.
Ik heb hier twee gecastreerde dames lopen. De ene is met 4 jaar gedaan, die had veel last van "buien" rond de loopsheid en ze zou toch nooit gedekt mogen worden, dus vandaar deze beslissing. Dit is pas een half jaartje geleden, dus over gevolgen valt nog weinig te zeggen, vooralsnog is ze onveranderd, wel een beetje op het eten gelet. De oudste is met 9 jaar gedaan (nu bijna 11) nadat ze een viezige uitvloeiing had na de loopsheid, bij die ook geen consequenties.
Maar dit zijn dan wel volgroeide honden, zowel geestelijk als lichamelijk en dan valt een deel van de tegens weg die wel bestaan bij zeer jong gecastreerde dieren.
Door Fynn
#828859
Hoi
Hier een teef waar de eierstokken bij weggenomen  zijn op de leeftijd van 18 maanden na 1x loops geweest te zijn.
Ze heeft passieve urineverlies en heeft van januari tot juni kale plekken in een zadelpatroon.

We hebben een reu van 2 jaar en nog 1 van 18 weken maar daar gaat toch echt niet gecastereerd worden.

Onze da geeft gelikkig nooit ongevraagd van dat soort adviezen zou daar ook gelijk wat van zeggen.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#828867
Vandaag was ik met de honden bij de DA voor hun rabiësenting. Hij begon weer over castratie. (Romie en Rika zijn bijna 6 maanden ???).
Ik heb hem onderbroken met resoluut :"Nee, in gezond vlees wordt niet gesneden."
Hij vroeg me of ik wist wat de risico's waren. Gelukkig ging hij er verder niet over door. Hij kent me al een beetje. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door