Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kay77
#827575
Hallo allemaal....

Sinds afgelopen zaterdag zijn wij met onze labrador (10 maanden) overgegaan van Proplan brokken naar Carnibest.
Kay vind het geweldig en het ging tot gisteravond ook helemaal super !

We zijn (op advies van de winkel en Carnibest zelf) overgegaan dmv de Carnibest te mengen met zijn brokken -> 1e dag 1 eetlepel, 2e dag 2 eetlepels enz enz)
Als Kay zijn eten kreeg haalde we de Carnibest uit de koelkast, deden het door zijn brokken en deden er wat gekookt water overheen.
Kay zijn ontlasting bleef goed !

Sinds gisteravond is Kay aan de spuitpoep  :(
Het is niet dat hij telkens moet, dus hij kan het nog wel ophouden, maar toch !
Vanochtend was het nog steeds water, en net bij de lange wandeling ook (hoewel hij eerst 20 minuten heeft gelopen voordat hij moest poepen, dus echt hoge nood heeft hij niet!)

Zou dit kunnen doordat zijn lichaan aan het ontgiften is ? En moeten we dus op de ingeslagen manier verder ?
Ik vind het zo zielig voor mijn mannetje !

Groetjes Monique
Door *Natasja*
#827576
Mijn mening is, dat je een hond het beste in 1 keer kunt overzetten op KVV (ervan uitgaande dat de hond gewoon gezond is). En je zult dan inderdaad misschien wat ontgiftingsverschijnselen zien, maar ik denk dat hoe langzamer de overgang van brokken naar KVV is, hoe langer de ontgiftingsperiode is.

Je zou hem Okugest kunnen geven tegen de diarree, vaak helpt dat al voldoende.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#827580
Bij spuitpoep is er meestal sprake van een infectie. Zou dus los staan van het voer. Ik zou 'm vandaag even niks geven. Wel zou ik 'm probiotica geven eventueel in een slobber yoghurt. Morgen kleine hapjes en dan zou je met een dag al wat verbetering moeten zien. Zoniet, dan zou ik even langs een da gaan.
Door kay77
#827584
[quote="*Natasja*"]
Mijn mening is, dat je een hond het beste in 1 keer kunt overzetten op KVV (ervan uitgaande dat de hond gewoon gezond is). En je zult dan inderdaad misschien wat ontgiftingsverschijnselen zien, maar ik denk dat hoe langzamer de overgang van brokken naar KVV is, hoe langer de ontgiftingsperiode is.

Je zou hem Okugest kunnen geven tegen de diarree, vaak helpt dat al voldoende.
[/quote]

Ik had er ook al aan zitten denken om het in 1 x te doen... wat ik dan alleen niet snap van Carnibest zelf, dat ze adviseren om te mengen met de brokken ?
Ik denk dat de meeste eerst op de site van Carnibest lezen als ze over willen en dit gaan volgen  :-[
Door ~anna~
#827589
Er zijn ook fabrikanten die het advies geven om 1 maaijtijd per dag te vervangen door kvv.
Dus 'smorgens br*k en 'savonds kvv of andersom kan ook.
En gaat dit goed b.v. na een week dan om de dag 1 maaltijd br*k weglaten/overslaan,je kan je hond zo in 10-14 dagen overzetten.
Bij diaree doe ik altijd een scheutje kamillethee door hun eten of in de waterbak dat verzacht lekker de hele buikstreek.
Door Karin.K
#827717
Hoi Monigue, heb je onderstaande topic: Problemen met overgang naar Carnibest al gelezen? Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn hond flink aan de race. Er staan hele goede tips tussen.

Succes
groetjes Karin
Door Karin.K
#827737
Hier ben ik nog even... ik vroeg me dat ook al af. Waarom zeggen de Carnibest medewerkers en ook mijn dierenarts dat het helemaal niet erg is om het door brokken te geven??

Waarom denken jullie dat er 8 uur tussen moet zitten?

Hier ben ik ook benieuwd naar want het is zo verwarrend.

groetjes Karin
Gebruikersavatar
Door Angelique
#827821
[quote="Karin.K"]
Hier ben ik nog even... ik vroeg me dat ook al af. Waarom zeggen de Carnibest medewerkers en ook mijn dierenarts dat het helemaal niet erg is om het door brokken te geven??

Waarom denken jullie dat er 8 uur tussen moet zitten?

Hier ben ik ook benieuwd naar want het is zo verwarrend.

groetjes Karin
[/quote]

Omdat dat vanuit het oogpunt van de fabrikant de veiligste manier is om over te stappen. Veel honden stappen probleemloos in 1x over, maar net zoveel hebben daar wel (grote) problemen mee.

Die 8 uur zou te maken hebben met het verschil in vertering tussen brok en vlees. En nu wil ik best meegaan met nieuwe inzichten, maar bij mijn honden heeft het mengen van brok met kvv ook nooit problemen gegeven en buiten Barfplaats om zijn er hele volkstammen die dit al een eeuwigheid doen om de brokjes op te leuken, dus ach, ik maak er dan ook nooit een probleem van als de betreffende hond er geen probleem mee heeft. Er zijn echter honden bij die bij deze combi een slappe ontlasting houden en voor die groep is het welicht beter om de spijsvertering te sparen en de kvv en brok apart te geven.
Door Lizzy
#827829
Ik denk juist dat het inmiddels weer verouderde inzichten zijn, dat brok niet met versvlees te mengen is. Volkstammen doen het, al jaren. Vroeger werden we ervoor gewaarschuwd. En op zich zit er ook wel wat in (zie de angst voor salmonella in de barfplaats bibliotheek). Maar dat is eerder theorie. De praktijk is dat het prima te mengen is. Bij honden die daar geen last van hebben. En net wat Angelique al schrijft: het is gewoon de veiligste manier van overstappen, dat mengen. Hoe langzamer: de minder kans op problemen. Voor heel gevoelige honden kan dit een uitkomst bieden. Honden die niet gevoelig zijn, qua spijsvertering: zet je gewoon in 1 keer over.
Overigens is het mengen van brok met een heus vleesbot nog steeds wel af te raden. Maagzuur van de hond wordt toch minder zuur op brokken, door de grote hoeveelheid koolhydraat. En een hond heeft voor de vertering van vleesbot wel zuur maagzuur nodig. Dat raad ik dus nog wel steeds af, vleesbot combineren met brok.
Door 202Spots
#827838
De klein gemalen botten zoals in de kvv kunnen idd met brok gemengd worden.
Maar zoals Lizzy schrijft...
Het geven van grote stukken vleesbot wat ze zelf moeten kluiven, zoals kippen rug/nek/vleugels of ribben e.d word afgeraden om samen met brokken te voeren,omdat de afgebeten stukken bot veel groter zijn dan de gemalen bot in kvv.
Door kay77
#827911
Bedankt allemaal voor het meedenken !

Ik denk zelf dat de diaree niet door een virus is maar door de overschakeling
(ik ben van mening dat als Kay een virus heeft hij zijn spuitpoep ook niet op kan houden, want als je moet dan moet je !)
En gezien Kay het prima op kan houden hou ik het op dat de diaree door de overschakeling komt.
Wat niet wegneemt dat ik jullie tips goed onthou !

Ook denk ik dat het hier te koud gegeven wordt  :-[
Wij halen s'avonds een rol uit de vriezer, en leggen die in de koelkast (om te ontdooien)
s'ochtends is het dan koud en dat in combi door de brokken is teveel geweest denk ik !

Ik zit zelf te denken om het als volgt te gaan doen:

- 18.00 uur een nieuwe rol Carnibest uit de vriezer in de koelkast
- 24.00 uur zijn ochtendportie uit de koelkast op het aanrecht
- 6.00 uur zijn ochtendportie

- 13.00 uur zij avondportie uit de koelkast op het aanrecht
- 18.00 uur zijn avondportie

Wat denken jullie, kan het zo, of is de Carnibest dan te lang uit de koeling ????

Alvast weer bedankt voor het meedenken !  ;)
Door kay77
#827914
[quote="kay77"]
Bedankt allemaal voor het meedenken !

Ik denk zelf dat de diaree niet door een virus is maar door de overschakeling
(ik ben van mening dat als Kay een virus heeft hij zijn spuitpoep ook niet op kan houden, want als je moet dan moet je !)
En gezien Kay het prima op kan houden hou ik het op dat de diaree door de overschakeling komt.
Wat niet wegneemt dat ik jullie tips goed onthou !

Ook denk ik dat het hier te koud gegeven wordt  :-[
Wij halen s'avonds een rol uit de vriezer, en leggen die in de koelkast (om te ontdooien)
s'ochtends is het dan koud en dat in combi door de brokken is teveel geweest denk ik !

Ik zit zelf te denken om het als volgt te gaan doen:

- 18.00 uur een nieuwe rol Carnibest uit de vriezer in de koelkast
- 24.00 uur zijn ochtendportie uit de koelkast op het aanrecht
- 6.00 uur zijn ochtendportie

- 13.00 uur zij avondportie uit de koelkast op het aanrecht
- 18.00 uur zijn avondportie

Wat denken jullie, kan het zo, of is de Carnibest dan te lang uit de koeling ????

Alvast weer bedankt voor het meedenken !  ;)
[/quote]

Ps doe de carnibest natuurlijk wel in een afgesloten tupper he  ;D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#827921
[quote="kay77"]

Ik zit zelf te denken om het als volgt te gaan doen:

- 18.00 uur een nieuwe rol Carnibest uit de vriezer in de koelkast
- 24.00 uur zijn ochtendportie uit de koelkast op het aanrecht
- 6.00 uur zijn ochtendportie

- 13.00 uur zij avondportie uit de koelkast op het aanrecht
- 18.00 uur zijn avondportie

Wat denken jullie, kan het zo, of is de Carnibest dan te lang uit de koeling ????
[/quote]

Ja hoor, zo kan het prima! Hier haalde ik de Carnibest meestal zo'n 12 uur van te voren uit de koelkast en m'n honden leven nog steeds ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door