Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door claudia-77
#827537
Ik ben nu bezig om een menu samen te stellen voor mijn honden.

Ik wil 1 keer in de week pens geven bijvoorbeeld 500 gram, maar waar moet ik deze grammen van af trekken ? Van het spiervlees ?
Want als ik naar de rekenhulp kijk zouden mijn honden 610 gram spiervlees per week moeten eten, maar dan hou ik nog maar 110 gram over om ze ander spiervlees te geven.
Ik wil niet dat ik en 610 gr spiervlees geef en dan ook nog eens 500 gr penslappen, dan heb ik straks honden die veels te dik worden.
Door roefus
#827540
Wat bedoel je met 'ander spiervlees'?
Of bedoel je 'orgaanvlees'?

Pens is in principe orgaan, dus zou je het bij 'orgaan' moeten rekenen.
Een beetje éxtra pens is zo erg niet, maar het is absoluut geen spiervlees.
Door claudia-77
#827543
roefus schreef: Wat bedoel je met 'ander spiervlees'?
Of bedoel je 'orgaanvlees'?

Pens is in principe orgaan, dus zou je het bij 'orgaan' moeten rekenen.
Een beetje éxtra pens is zo erg niet, maar het is absoluut geen spiervlees.
Oh sorry ik bedoel inderdaad orgaanvlees. Hier zouden mijn honden 370 gr per week van moeten eten - 50 gram lever dan hou ik nog maar 320 gram over per week. Wat moet ik dan meer geven ? pens of maagjes en hartjes e.d.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#827544
hier krijgen ze de ene week orgaanpakket (lever,nier, hart, hersens, enz) en de andere week een maaltijd pens
Door claudia-77
#827547
Ik dacht dat honden ieder week pens nodig hadden, maar dat hoeft dus niet als ik het zo goed begrijp. Ze hebben wel iedere week lever nodig he ? Is 50 gram per week lever genoeg voor een hond van 15 kilo ?
Door roefus
#827549
claudia-77 schreef: Oh sorry ik bedoel inderdaad orgaanvlees. Hier zouden mijn honden 370 gr per week van moeten eten - 50 gram lever dan hou ik nog maar 320 gram over per week. Wat moet ik dan meer geven ? pens of maagjes en hartjes e.d.
Ik weet niet precies hoeveel procent orgaanvlees je geeft ?
Je zou bijvoorbeeld 10% pens kunnen geven, en 10% ánder orgaanvlees (met name hart, nier, lever).
Door roefus
#827550
claudia-77 schreef: Ik dacht dat honden ieder week pens nodig hadden, maar dat hoeft dus niet als ik het zo goed begrijp. Ze hebben wel iedere week lever nodig he ? Is 50 gram per week lever genoeg voor een hond van 15 kilo ?
Het gaat erom dat ze in een tijdsbestek van 'n week of 2 alles binnenkrijgen.
Ik geef zelf iets meer lever, ongeveer ruim 50 gram per 10 kilo lichaamsgewicht.
Dat zou voor een hond van 15 kilo (Lara hier weegt ook 15 kilo  ;)) op pakweg 75 gram neerkomen.
Door claudia-77
#827553
Ik wil gaan geven:
Vleesbotten : 45 %
Orgaanvlees : 15 %
Spiervlees : 25 %
Groente : 15 %

Ik wil wat meer orgaanvlees gaan geven omdat ze 2 keer in de week behendigheid trainen en in de weekenden nog eens de wedstrijden.

Ik zal eens proberen om een menu samen te stellen en dan hoor ik het wel of dat goed is of niet.
Door roefus
#827556
claudia-77 schreef: Ik wil gaan geven:
Vleesbotten : 45 %
Orgaanvlees : 15 %
Spiervlees : 25 %
Groente : 15 %

Ik wil wat meer orgaanvlees gaan geven omdat ze 2 keer in de week behendigheid trainen en in de weekenden nog eens de wedstrijden.

Ik zal eens proberen om een menu samen te stellen en dan hoor ik het wel of dat goed is of niet.
Op zich zijn de percentages goed.
Ikzelf geef wat minder groente (denk ik), ongeveer 10%  :-\
Maar waarom meer orgaanvlees voor wat betreft de behendigheid/wedstijden?

En wat betreft vleesbotten, ook dat is afhankelijk van hoe bevleesd ze zijn (verhouding bot/vlees, zeg maar).
Gewoon goed naar je hondje kijken en naar de ontlasting.
Orgaanvlees laxeert (m.n. lever) en botten stoppen.
Ik denk dat je gaandeweg je eigen 'barf-maaltijd' vanzelf goed invult, door hiernaar te kijken.
Laatst gewijzigd door roefus op di 18 sep 2007, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door claudia-77
#827562
roefus schreef: Op zich zijn de percentages goed.
Ikzelf geef wat minder groente (denk ik), ongeveer 10%  :-\
Maar waarom meer orgaanvlees voor wat betreft de behendigheid/wedstijden?

En wat betreft vleesbotten, ook dat is afhankelijk van hoe bevleesd ze zijn (verhouding bot/vlees, zeg maar).
Gewoon goed naar je hondje kijken en naar de ontlasting.
Orgaanvlees laxeert (m.n. lever) en botten stoppen.
Ik denk dat je gaandeweg je eigen 'barf-maaltijd' vanzelf goed invult, door hiernaar te kijken.
Nee juist iets meer spiervlees, Dat heb ik ook weer van iemand gehoord dat ze daar meer energie uit halen.
Door claudia-77
#827564
roefus schreef: En wat betreft vleesbotten, ook dat is afhankelijk van hoe bevleesd ze zijn (verhouding bot/vlees, zeg maar).
Gewoon goed naar je hondje kijken en naar de ontlasting.
Orgaanvlees laxeert (m.n. lever) en botten stoppen.
Ik denk dat je gaandeweg je eigen 'barf-maaltijd' vanzelf goed invult, door hiernaar te kijken.
Zou ik dan mischien beter 45 % vleesbotten 50/50 verhouding, 20 % orgaanvlees, 25 % spiervlees en 10 % groente kunnen gaan geven ?
Door roefus
#827565
claudia-77 schreef: Nee juist iets meer spiervlees, Dat heb ik ook weer van iemand gehoord dat ze daar meer energie uit halen.
O oké, dat weet ik feitelijk niet.
Maar goed, je zou dan kunnen besluiten om 10% groente te geven, en dan 5% meer spiervlees ?
Door roefus
#827567
claudia-77 schreef: Zou ik dan mischien beter 45 % vleesbotten 50/50 verhouding, 20 % orgaanvlees, 25 % spiervlees en 10 % groente kunnen gaan geven ?
Ja zou kunnen.
Of 30% spiervlees (als je dat wat méér wilt geven) en 15% orgaanvlees.
Of inderdaad 45% vleesbotten, 25% spiervlees, 10 % pens, 10% overig orgaanvlees en 10% groente.

Alles afhankelijk van hoe de hondjes het erop doen.
Percentages zijn mooi voor het houvast, maar uiteindelijk moet je toch zélf kijken of de honden het goed erop doen  ;)
Door Lizzy
#827568
claudia-77 schreef: Nee juist iets meer spiervlees, Dat heb ik ook weer van iemand gehoord dat ze daar meer energie uit halen.
Spiervlees is inderdaad rijker aan energie dan pens. En spiervlees is ook rijker aan de meeste voedingsstoffen dan pens. Ik vind alleen om die reden al dat pens te veel waarde wordt toegekend. Maar runderhart bijvoorbeeld, bevat evenveel energie (kcal) als rundspiervlees. Runderlever bevat zelfs nog iets meer energie dan rundspiervlees. Dus dat spiervlees per definitie rijker is aan energie dan orgaanvlees of dat honden daar meer energie uithalen: dat klopt niet helemaal.

Overigens is het ene spiervlees is ook energierijker dan het andere. Rundvlees bijvoorbeeld, is energierijker dan paardenvlees. En paardenvlees is weer energierijker dan kalfsvlees. Maar lamsvlees en geitenvlees en eend zijn weer rijker aan energie dan spiervlees.
Door roefus
#827573
Als ik voor mijn honden zou kiezen, dan zou ik doodgewoon zo gevariëerd mogelijk voeren.
Dus ook vette en minder vette vleessoorten goed afwisselen, wat de verschillende prooidieren betreft.


Mochten ze dan wat afvallen, omdat ze meer energie verbruiken (door 'n druk programma) dan zou ik de algehele hoeveelheid opvoeren.
Dus doodgewoon wat méér voeren van alles.

Want of een hond 2% of 3% (of meer of minder) van zijn/haar lichaamsgewicht gevoerd moet worden, blijft natuurlijk afhankelijk van de individuele  energie-behoefte.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door