Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door casangio
#827034
Zoals ik al eerder in een bericht hier naar voren heb gebracht. Botten zijn even uit den boze behalve dan de botten van gevolgelte (gemalen) voor mijn hond i.v.m. een keelontsteking. De ontsteking is langzaam aan het verdwijnen. Het hoeft niet zo te zijn, maar wij denken dat deze  ontsteking  is ontstaan door beschadigingen in de keel i.v.m. het eten van lamsribben, alhoewel deze goed worden gekauwt, en dit in het verleden nooit een probleem was, althans geen zichtbaar probleem.  Maar toch wij vermoeden dat bij het inslikken van de stuk gekauwde botjes er keelbeschadigingen kunnen optreden, die niet meteen goed genezen om dan vervolgens te gaan ontsteken.  Als het een jonge hond is geneest dit hoogstwaarschijnlijk veel sneller dan bij een al wat oudere hond.  Nu is mijn vraag kan ik de hond i.p.v. eierschil, oesterkalk toedienen? De bedoeling is alleen de oesterkalk toe te dienen bij spiervlees, gevogelte wordt voor hem al gemalen met bot en al, dus dat is geen punt, maar het gaat meer over geit- lam- en rundervlees.Oesterkalk is ook een natuurproduct en het wordt ook goed door het lichaam opgenomen. Ik zelf neem het ook omdat ik geen melkproducten eet. En ja het is wel mijn bedoeling om deze hond niet meer aan grote botten te laten knagen zoals ribben, dus  de oesterkalk zou dan permanent als vervanging moeten dienen. Ik geef nu eiereschil en ik weet dat dit langdurig kan worden gegeven, maar als het zou kunnen zou ik de oesterkalk prevaleren boven de eierschil. Wat denken jullie??

Vraag: Zou het vermoeden van die keelbeschadigingen ergens op stoelen. Heeft iemand ervaring hiermee.
gr.
Door 202Spots
#827197
Ik heb geen idee waarom de keel van je hond,wel of niet beschadigds word door de botten...
Er zijn tig andere honden van alle leeftijden die daar dus geen probleem mee hebben.
Kan zijn dat jou hond gevoeliger is dan andere?
Of is de keel ontsteking veroorzaakt door 'n andere reden? Virus? verkouden?

Anyway...De oesterkalk tablet heeft 400 mg.calcium, de theelepel gemalen eierenschaal heeft 900 mg.
Door casangio
#827526
202spots schreef: Ik heb geen idee waarom de keel van je hond,wel of niet beschadigds word door de botten...

Helaas hebben wij dit ook niet. Het zou mooi zijn als we het wisten             

Er zijn tig andere honden van alle leeftijden die daar dus geen probleem mee hebben.
 

Dat is mij bekend, mijn andere honden hebben het ook niet!               

Kan zijn dat jou hond gevoeliger is dan andere?

Zou kunnen, heb dit niet gemerkt in die 4 jaar dat hij barft. Maar goed, hij wordt al ouder dus dat zou kunnen de reden zijn.

Of is de keel ontsteking veroorzaakt door 'n andere reden? Virus? verkouden?

Niet verkouden en geen virus. Een virus is besmettelijk, dan zouden de anderen het ook krijgen of hebben.

Anyway...De oesterkalk tablet heeft 400 mg.calcium, de theelepel gemalen eierenschaal heeft 900 mg.

Kijk hier heb ik wat aan, ik wist nl niet dat 1 tlpl eierschaal 900 mg bevatte. Bedankt voor je reactie;) ;)
Door Lizzy
#827531
Niet verkouden en geen virus. Een virus is besmettelijk, dan zouden de anderen het ook krijgen of hebben.

Nou, dat is natuurlijk niet het geval. Als de andere een betere weerstand hebben: worden ze niet ziek.
Door Lizzy
#827571
Volgens Mogens Eliasen zijn eierschalen compleet waardeloos. Nou denk ik persoonlijk dat compleet waardeloos misschien een tikje overdreven is (daar er best honden zijn die het goed doen op eierschaalpoeder), maar zelf zou ik er toch echt nooit voor kiezen om mijn hond permanent op de eierschaalpoeder te zetten. Voor een kortere periode: prima, maar voor langere termijn zou ik toch echt bot gaan malen. Nothing beats bones.
Door casangio
#836937
[quote="Lizzy"]
Volgens Mogens Eliasen zijn eierschalen compleet waardeloos. Nou denk ik persoonlijk dat compleet waardeloos misschien een tikje overdreven is (daar er best honden zijn die het goed doen op eierschaalpoeder), maar zelf zou ik er toch echt nooit voor kiezen om mijn hond permanent op de eierschaalpoeder te zetten. Voor een kortere periode: prima, maar voor langere termijn zou ik toch echt bot gaan malen. Nothing beats bones.
[/quote]

Hoi Lizzy,

Sorry, kon niet eerder reagerren. Bot malen zou ik natuurlijk ook liever willen doen, maar dat kan niet met die machine die ik toen uit Belgie heb gehaald. Weet jij dan een oplossing hiervoor?
Door Lizzy
#836945
[quote="casangio"]
Hoi Lizzy,

Sorry, kon niet eerder reagerren. Bot malen zou ik natuurlijk ook liever willen doen, maar dat kan niet met die machine die ik toen uit Belgie heb gehaald. Weet jij dan een oplossing hiervoor?
[/quote]

Hoezo kun je daar geen bot mee malen? Ik maal daar altijd bot mee.
Door casangio
#837177
Hoi Lizzy,


Ben vergeten bij te vermelden dat ik er wel kippebotten, enz..., gevogelte dus, behalve kalkoenvleugels mee kan malen, maar ik bedoelde eigenlijk bij lamsribben houdt het op. Vanaf dit formaat kan het niet meer. Ik voer wel gevolgelte met gemalen bot en ook vaak spiervlees en bij spiervlees geef ik altijd een theelepel gemalen eieerschaal per 1/2 kg vlees.  Of zit er in 400 gr gevogelte per dag met bot genoeg bot voor een hond van 43 kg. Ik ben hier nu aan het klooien omdat de hond helaas voorlopig geen grote stukken bot mag kraken en/of inslikken. Eerst moet alles weer echt op orde zijn. In het verleden heeft hij volloedig gebarft,  maar helas is het nu pech hebben en daar zoek ik een goede oplossing voor. Ik heb tot nu toe het advies van Dory opgevolgd.                         
groetjes                                                     
Door ~Joke~
#837206
Waarom maal je geen kipkarkas? Dat kun je dat aan gesneden lam geit ed toevoegen. Dat doe ik bij de mijne ook. Ik maal een aantal karkassen in 1 keer, gooi het in de vriezer en daar snij ik de benodigde hoeveelheid per keer vanaf. Zelf gebruik ik haaskarkassen maar als de hond kip verdraagt kun je voordeliger kipkarkassen gebruiken.
Door 202Spots
#837392
[quote="Lizzy"]
Volgens Mogens Eliasen zijn eierschalen compleet waardeloos. Nou denk ik persoonlijk dat compleet waardeloos misschien een tikje overdreven is (daar er best honden zijn die het goed doen op eierschaalpoeder), maar zelf zou ik er toch echt nooit voor kiezen om mijn hond permanent op de eierschaalpoeder te zetten. Voor een kortere periode: prima, maar voor langere termijn zou ik toch echt bot gaan malen. Nothing beats bones.
[/quote]

Ja,bot of gemalen bot blijft natuurlijk ideaal.,
maar wanneer dat niet mogelijk is dan is gemalen eierenschaal prima om te geven..
Mogens zegd er over:
Mogens pg 74
Je kunt de eierschalen ook geven – ze leveren wat mineralen, hoewel de balans tussen kalk en fosfor niet optimaal is. Daarom kunnen eierschalen niet gegeven worden in plaats van botten.

Dat is dus ZIJN mening ,maar niet iedereen is het daar mee eens
o.a:
Mary Straus WDJ June 2007
Ground eggshell can be used as a calcium supplement. Rinse eggshells and dry them on a counter overnight, or in the oven, then grind them in a clean coffee grinder. One large eggshell provides one teaspoon of ground eggshell, which contains 2,000 mg of calcium, so add ½ teaspoon ground eggshell per pound of food fed. Don’t use eggshells that haven’t been ground to powder, as they may not be absorbed as well.
~~
the following information on calculating how much calcium to add from various sources is derived from the kidney diet pages of Mary Strauss's excellent Dogaware website:
* One large eggshell makes about a teaspoon of ground eggshell, which contains about 5500 mg of straight calcium carbonate. 5500 mg of straight calcium carbonate contains 2200 mg elemental calcium. To prepare dried eggshells, you can leave eggshells to air-dry for several days, then grind them in a coffee grinder. They have to be very dry and finely ground to yield the amounts specified here. If they are not finley ground, they come out exactly as they went in, which does your dog no good at all.
    - When feeding a homemade diet with no other calcium included, add 1000 to 1500 mg (1 to 1.5 grams) elemental calcium per pound of food. This amount of elemental calcium would be supplied by 2,750 to 4,000 mg of straight calcium carbonate, such as found in Tums (do not use antacids that also include magnesium, such as Mylanta; Tums is OK). This amount can also be providied by using 1/2 to 3/4 teaspoon of finely ground eggshells, which would supply 1,000 to 1,500 mg elemental calcium.
- If using calcium citrate, you will need to use more (around 5000 to 8000 mg calcium citrate per pound of food), since calcium citrate contains only about half as much elemental calcium as calcium carbonate does.
~~~~~~~~~~~~~~
Dr.  Richard H.Pitcairn DVM
'Pitcairns Complete Guide to Natural Health for Dogs and Cats
page 38
Eggshell powder,this is the cheapest route because you can make the supplement yourself from eggshelss which are very high in calcium carbonate.
Here's how to make eggshell powder Wash the eggshells right after cracking and let them dry until you have accumulated a dozen or so.(Each whole eggshell makes abouth a teaspoon op powder,which equals about 1800 mg of calcium)
Than bake at med.heat  for about 10 min,(this removes the mineral coating sometimes added to keep the eggs from drying out) it also makes the shels dry and brittle enough to gind to a fine powder with nut and seed grinder,belender or mortar and pestle.Grind well enogh that there are no sharp pieces.
~~~~~~~~~~~~
Calcium must be present in the diet to balance with the phosphorus. Phosphorus is found in most foods and is often in over abundance in the diet. To balance this in home cooked diets or raw diets without bones, add calcium to the diet at 900 mg per pound of food served. This can be done with either supplements such as calcium carbonate or powdered egg shell. Do not add calcium to commercial dog foods, as these already have calcium added.
http://www.botrina.ca/articles/minerals.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zelf was en droog ik de eierenschaal,haal 't vliesje uit de schaal en maal 't in koffiemolentje tot poeder.
Door 202Spots
#837393
[quote="casangio"]
Ben vergeten bij te vermelden dat ik er wel kippebotten, enz..., gevogelte dus, behalve kalkoenvleugels mee kan malen, maar ik bedoelde eigenlijk bij lamsribben houdt het op. Vanaf dit formaat kan het niet meer.   
[/quote]
Je kan ten alle tijden de gemalen kippenbotten als calcium bij elk ander vlees soort toevoegen. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door