Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anita*
#825939
Ik heb een vraagje, Tara heeft sinds eind Julli wat bultjes op haar kop. Ik heb er nooit aandacht aan besteed omdat ik dacht ach dat gaat wel over. Het word jammer genoeg wel erger en het zit nu ook op haar wangen. Krabben doet ze niet overmatig en sinds ik haar heb (nu bijna een jaar) krijgt ze al het zelfde voer: Bibi/ barf en af en toe Smuldier en Rodi tussendoor.Ik snap het eigenlijk niet want als het echt allergie zou zijn dan zou ze het toch over haar hele lichaam moeten hebben. Ze zit wel overal in met haar kop als we in het bos lopen(struiken en dergelijke) ook eet ze als de kans krijgt poep en gras.Sommige bultjes zijn wel stuk en zien er uit als wondjes. Ik zou graag iets weten voor ik naar de DA ga.Oh ja ik heb voor de vakantie wel een ander bestrijdingsmiddel gebruikt,Tick of van Exil in plaats van Frontline omdat er zoveel teken waren. Ik weet het eigenlijk niet waar ik het moet zoeken maar dat het niet hoort staat wel vast. Ze heeft absoluut geen vlooien, wie kan mij adviseren of heeft hier ook mee te maken gehad?

Afbeelding
Afbeelding

Het is op de foto niet helemaal duidelijk maar ja dan zien jullie toch wat.
Gebruikersavatar
Door Dian
#825941
Wat gebruik je als trainingsvoertjes? Rakker kreeg van die kleine brokjes uitslag op z'n wangen en onder z'n kin. Ging over nadat ik hem gedroogd vlees ben gaan geven tijdens de training. Misschien kan het met zoiets te maken hebben?
Door Anita*
#825942
Nou ik heb altijd gedroogde kipfilet maar inderdaad met de vakantie hebben we ook wel van die brokjes gegeven maar ik heb niet het idee dat het daar van komt want die heeft ze zo weinig gehad.
Door Decibels
#825954
Anita* schreef: want die heeft ze zo weinig gehad.
als ze er allergisch voor is, is er maar één nodig. Kijk maar naar een vlooienallergie....van één vlooienbeet kan de hele hond in brand staan. Ooit had ik een hond die allergisch was voor antibiotica. Ze had eens een oogontsteking en zonder er bij stil te staan deed ik er wat oogzalf in...binen een half uur had ik een 'buldog' i.p.v. een teckel...
Door Anita*
#825962
Ja dat is wel zo maar als het ergens in het voer zit is het een hele uitzoekerij want Tara krijgt van alles en dan weet ik niet waar ik het zoeken moet, ze heeft nooit ergens last van gehad en in het verleden heeft ze ook wel eens van die trainings brokjes gehad :-[
Door roefus
#825968
Als ze al de hele tijd ongeveer hetzelfde eet (en nooit ergens last van heeft gehad) ...vraag je dan eens af wat ze 'de laatste tijd' ánders eet.
Of dat je misschien ineens iets anders erbij geeft.

Overigens, ik kan me ook voorstellen dat ze inderdaad in bepaalde planten haar hoofd steekt.. :-\
Door Anita*
#825972
roefus schreef: Als ze al de hele tijd ongeveer hetzelfde eet (en nooit ergens last van heeft gehad) ...vraag je dan eens af wat ze 'de laatste tijd' ánders eet.
Of dat je misschien ineens iets anders erbij geeft.

Overigens, ik kan me ook voorstellen dat ze inderdaad in bepaalde planten haar hoofd steekt.. :-\
Ja dat is het hem juist, ik zit mij eigen suf te denken maar ze heeft zover ik weet niet anders als anders gehad daarom vind ik het zo moeilijk.
Door roefus
#825975
Anita* schreef: Ja dat is het hem juist, ik zit mij eigen suf te denken maar ze heeft zover ik weet niet anders als anders gehad daarom vind ik het zo moeilijk.
Is lastig hè?
Heeft ze het constant, of is het ineens veel meer?

Ik bedenk me ineens, dat als Roefus dit zou hebben, ik het helemaal niet zou zien (onder dat haar).
En die Tick of Exil, sinds wanneer gebruik je dat?
Door Anita*
#825978
roefus schreef: Is lastig hè?
Heeft ze het constant, of is het ineens veel meer?

Ik bedenk me ineens, dat als Roefus dit zou hebben, ik het helemaal niet zou zien (onder dat haar).
En die Tick of Exil, sinds wanneer gebruik je dat?
Dat heb ik maar 1 keer gebruikt, vlak voor de vakantie in juli, omdat er zoveel teken waren,en dit was speciaal voor teken. En ze heeft het nooit gehad, het is begonnen op haar kop en het breid zich nu uit op haar wangen en ik ben als de dood dat het over haar hele lichaam gaat zitten.
Door Erna
#825988
Anita, dit is iets wat typisch is voor dalmaten. Het komt veel voor en een echte oorzaak is er niet voor te vinden. Meestal adviseren we om er ook niets aan te doen, het verdwijnt vanzelf weer.

Als ondersteuning geven we ook wel eens borageolie capsules en dat geeft vaak wel goede resultaten.

Het is in ieder geval geen allergische reactie op voer of iets dergelijks. Sommige spikkels krijgen het van pollen.
Door henneke
#825990
Storm heeft ook van die bulten op zijn kop hoor , ik zal eens borageolie gaan halen en kijken of het een beetje weg kan gaan .
Door Jolly
#826010
heel herkenbare foto's.
Pim heeft dat ook, al zie je dat minder omdat hij natuurlijk zwart is.
De eerste keer dat ik het zag dacht ik dat hij gestoken was door beesten in de arena (hun speelgebied op bedrijf), soms zijn ze open, wat ik dan weer te wijten gaf aan het schuren met kop langs en door het hek.

Heel soms als het erger is,dus de wondjes open en korstjes erop, dan maak ik het schoon met soda en daarna likje wondgel erop, maar verder doe ik vrij weinig eraan.
Pim krabt er ook niet aan.
Door Anita*
#826014
Ok meiden bedankt, ben al en stuk geruster.Ik ga borageolie halen en wondzalf maar nog 1 vraagje ,waar haal ik die olie? Bij de da of bij de drogist?
Door Dami
#826026
Noah heeft dat hier dus ook, bultjes en korstjes(ook echt alleen op haar koppie en haar wangen) al zeker 4 maanden, ik dacht eerst dat het door het voer kwam, maar na een hele tijd ander voer te hebben gegeven, is het nu nog steeds, het is een tijd bijna helemaal weggeweest na een ab kuur, omdat ze dachten dat het een bacteriele huidinfectie was, maar nu heeft ze het alweer. Ik gaf hier de Krachtige visolie van de Hema(daar zit ook borageolie in), daar ga ik nu dus maar weer mee beginnen.
Succes en ik hoop dat de borageolie wat zal helpen!
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#826097
Anita* schreef: Ok meiden bedankt, ben al en stuk geruster.Ik ga borageolie halen en wondzalf maar nog 1 vraagje ,waar haal ik die olie? Bij de da of bij de drogist?
Meestal zijn borage-oliecapsules wel te krijgen bij het reformhuis of een goed gesorteerde drogist. Bruin heeft ze 's zomers ook, de bultjes. Ik denk zelf van de bloeiende grassen. In de winter trekt het weer weg. Mooi is het niet, maar ze hebben er doorgaans geen last van (jeuk), dus ik laat het maar zo.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door