Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Troeteltrainer
#825801
Hallo allemaal,

Mijn jongste hondje (een gesteriliseerd teefje) is al geruime tijd aan de zware kant. Ze staat al zeer lange tijd op Carnibest dat wordt aangevuld door sperciebonen.
Deze sperciebonen (uit blik) zijn echt noodzakelijk voor haar maagvulling; indien ze te weinig maagvulling krijgt dan wordt ze ziek.

Nou ben ik bang dat op lange termijn de sperciebonen uit blik slecht voor haar nieren zijn; ze zijn namelijk zout. Ik heb geen zin/tijd om dagelijks verse sperciebonen te maken.

Is er een alternatief? Of maak ik me voor niets zorgen.

Afvallen doet ze niet en er is verder geen medische oorzaak voor gevonden. (geen schildklier ed).

Minder voeren is dus geen optie  :(

Groetjes, Floor
Door charmed
#825809
Krijgt ze al de light versie? Anders zou je dat kunnen proberen.

Zit me net te bedenken dat je ook wat fruit kan geven als maagvulling.
Laatst gewijzigd door charmed op vr 14 sep 2007, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#825811
Daar zijn de sperziebonen weer  ::) ::) ::)

Als honden van sperziebonen afvielen dan zou er allang een sperziebonen-dieet op de markt zijn, en waarschijnlijk ook voor mensen  ;) en ze zijn idd zout, er zit suiker in en soms ook nog kleurstoffen, en ze zijn gaar.
Groente in het algemeen is een goede maagvuller, en dan het beste rauw en gepureerd in een blender of staafmixer oid. Kijk maar eens onder de Zelf samenstellen sectie, daar staat veel info over groentemixen. Dat kost niet veel tijd en is veel gezonder.

Hoe wordt ze ziek als ze te weinig maagvulling krijgt?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#825812
[quote="Troeteltrainer"]
Hallo allemaal,

Mijn jongste hondje (een gesteriliseerd teefje) is al geruime tijd aan de zware kant. Ze staat al zeer lange tijd op Carnibest dat wordt aangevuld door sperciebonen.
Deze sperciebonen (uit blik) zijn echt noodzakelijk voor haar maagvulling; indien ze te weinig maagvulling krijgt dan wordt ze ziek.

Nou ben ik bang dat op lange termijn de sperciebonen uit blik slecht voor haar nieren zijn; ze zijn namelijk zout. Ik heb geen zin/tijd om dagelijks verse sperciebonen te maken.

Is er een alternatief? Of maak ik me voor niets zorgen.

Afvallen doet ze niet en er is verder geen medische oorzaak voor gevonden. (geen schildklier ed).

Minder voeren is dus geen optie  :(

Groetjes, Floor


[/quote]

Nee, wat betreft het zout maak je je geen zorgen om niks. Maar als je geen tijd en zin hebt om verse bonen of andere groenten voor haar te maken dan houden wat mij betreft de alternatieven op het gebied van caloriearme bijvoeding direkt op. Je zou nog een minder vette kvv kunnen proberen in combinatie met meer beweging.
Door K@rin
#825822
[quote="Kruimel"]
Daar zijn de sperziebonen weer  ::) ::) ::)

[/quote]

Ja, GEWELDIG Hè  :P :D :D

Bij mijn Pyrs is dat ook het enige wat werkt hoor !!
Een gedeelte van de normale voeding vervangen door sperciebonen, zodat ze niet zo'n "leeg" gevoel in de maag hebben !!

3 van mijn Pyrs staan op dit moment weer op de CB i.c.m. sperciebonen.
en nu na een week of 4 weken begin ik resultaat te zien.
Ik wil ook niet dat ze té snel afvallen.

Voordat ik de sperciebonen geef laat ik ze eerst ff weken in warm water en spoel ze daarna grondig af. ....

Zolang je er een komplete voeding bijgeeft zul je niet snel tekorten bij je hond krijgen, volgens mij.
Door Ine
#825841
Afvallen doen we hier door elke 10 à 14 dagen de dagelijkse portie iets te verminderen. Op die manier past ook de maag zich aan.
Het afvallen zal dan zeker niet snel gaan, maar de hond wordt er ook niet ziek van en zal uiteindelijk met de kleinere portie tevreden zijn.
Door sperciebonen bij te voeren als maagvulling, blijft de behoefte aan grote porties bestaan.
Door irmaa
#825843
[quote="K@rin"]
Ja, GEWELDIG Hè  :P :D :D

Bij mijn Pyrs is dat ook het enige wat werkt hoor !!
Een gedeelte van de normale voeding vervangen door sperciebonen, zodat ze niet zo'n "leeg" gevoel in de maag hebben !!

3 van mijn Pyrs staan op dit moment weer op de CB i.c.m. sperciebonen.
en nu na een week of 4 weken begin ik resultaat te zien.
Ik wil ook niet dat ze té snel afvallen.

Voordat ik de sperciebonen geef laat ik ze eerst ff weken in warm water en spoel ze daarna grondig af. ....

Zolang je er een komplete voeding bijgeeft zul je niet snel tekorten bij je hond krijgen, volgens mij.

[/quote]
Ja ,  het is nog steeds het beproefde dieet, sperciebonen. gewoon een gedeelte van je voer vervangen,
Heb het niet nodig op dit moment maar  ik heb jaren mijn oude reu en een liter sperciebonen uit blik gegeven en wat brokjes ( hij  jeukte zich het ongans op KVV toen nog AHV))) ( gecastreerde reu die dik werd van niets) en het werkte als een trein, voor een leo erg oud geworden in goede gezondheid: 12 jaar..  ;)
Nu zou ik trouwens wel kijken op welk vlees hij zo reageerde... maar die sperciebonen  blijf ik toch in ere houden, als het moet.
Laatst gewijzigd door irmaa op vr 14 sep 2007, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#825893
Maar als sperciebonen zo goed zouden werken, waarom dan gewoon geen verse sperciebonen?
Dan ben je toch gelijk van dat zout af?
Lijkt me niet zoveel moeite, om die 'n paar minuten te koken.
Je kunt ze tensotte ook uit diepvrieszakken nemen (óók zonder zout).
Door irmaa
#825991
Ja, das waar, ik spoelde ze niet eens af... hup zo de bak in ;D
Maar om elke dag een "liter" verse speciebonen schoon te maken... en verse bonen zijn ook wel erg duur soms.
Het gaat alleen om de vulling, en dat gaat prima.
Tuurlijk kan je beter verse of diepvries gebruiken.
Door dorinekok
#826041
gewoon diepvries sperziebonen nemen, eventjes in de magnetron en klaar is klara...
Trouwens vind ik niet dat "tijd" een belemmering moet zijn bij het voeren van je hond. En als geld het probleem is, zoek je gewoon wat anders uit. Diepvriesgroentes zijn zo wie zo vaak niet zo onderhevig aan prijsverandering.
#826061
[quote="dorinekok"]
gewoon diepvries sperziebonen nemen, eventjes in de magnetron en klaar is klara...
Trouwens vind ik niet dat "tijd" een belemmering moet zijn bij het voeren van je hond. En als geld het probleem is, zoek je gewoon wat anders uit. Diepvriesgroentes zijn zo wie zo vaak niet zo onderhevig aan prijsverandering.
[/quote]

A. Wij hebben geen magnetron, wij wonen in een hutje op de hei en hebben daar niet genoeg stroom voor
B. Ik besteeds mijn tijd liever aan het wandelen en het trainen van mijn honden
C. Geld is geen enkel probleem
D. Ik word heel ongelukkig van dit soort antwoorden

Groetjes, Floor
#826076
Nog even voor alle duidelijkheid: sperziebonen zijn GEEN wondermiddel om een hond of wie dan ook te laten afvallen. Sperziebonen bevatten energie/calorieen net als andere groentes, en meer dan sommige. Het is dan ook beslist geen eis dat een hond die moet afvallen perse sperziebonen moet eten. Andere groentes zijn ook prima, en rauw is sowieso veel beter dan blik of gekookt.
heb geen zin/tijd om dagelijks verse sperciebonen te maken.
B. Ik besteeds mijn tijd liever aan het wandelen en het trainen van mijn honden
C. Geld is geen enkel probleem
D. Ik word heel ongelukkig van dit soort antwoorden
Kijk, daar word ik dus treurig van, dat het teveel moeite is om de hond te helpen afvallen. Ik besteed mijn tijd ook liever anders dan met de gezondheid van mijn dieren bezig te zijn maar als het nodig is doe ik het uiteraard wel. En het lijkt me zo dat jij ook een rol gespeeld hebt in het dikker worden van je hond, uiteindelijk voer jij haar en elk pondje gaat ook bij een hondje door het mondje.
Door K@rin
#826077
[quote="Troeteltrainer"]
A. Wij hebben geen magnetron, wij wonen in een hutje op de hei en hebben daar niet genoeg stroom voor
B. Ik besteeds mijn tijd liever aan het wandelen en het trainen van mijn honden
C. Geld is geen enkel probleem
D. Ik word heel ongelukkig van dit soort antwoorden

Groetjes, Floor
[/quote]

Mijn idee ook hoor !
Ik heb echt geen zin om elke dag om voor 3-4 Pyrs sperciebonen schoon te gaan maken.
en ja het kan misschien met elke groente, maar ik vind een blik sperciebonen, lostrekken en afspoelen nu éénmaal  een goede oplossing, die ook nog werkt voor mijn honden.  :D :D :D
Ik ben dan ook een KVV-er en geen Barfer om o.a. diezelfde reden  :P
Ondanks dat heb ik nog steeds het idee, dat ik mijn honden niet te kort doe  ;)
Door 202Spots
#826245
Volgens de Nutrition Guru Mary Strauss:
"I wouldn't add pumpkin or green beans, as they just add empty calories. Instead, look for ways to replace carbohydrates in the diet with protein.
Carbohydrates and proteins have exactly the same number  of calories (4 kcals per gram), but protein supplies superior nutrition and contributes to lean muscle, while carbs are more likely to be converted to fat.
You could also try adding some high-protein foods such as eggs to help decrease the amount of carbs in the diet.
I would weigh her food and reduce the amounts very gradually until you start to see weight loss. She may not need a weight loss diet so much as controlled portion sizes and more exercise.
"
Dus eet de boontjes zelf op en geef de hond 'n extra eitje of cottage cheese inplaats van bonen.
En...zoals Ine ook al heeft aan geraden...gewoon elke week 'n beetje MINDEREN met de hoeveelheid voer 8)
dat is gezonder en werkt OOK om af te vallen!!
Laatst gewijzigd door mahuni op za 15 sep 2007, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#826252
[quote="K@rin"]
Ik ben dan ook een KVV-er en geen Barfer om o.a. diezelfde reden  :P
[/quote]
Wat voer je dan?

sjorry...ik las "ben GEEN kvv-er" inplaats van een kvv-er.. 8)
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 16 sep 2007, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door