Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#824828
Ik zit hier met een lastig probleempje (en waar moet je daarmee naar toe? Juistja, naar Barfplaats :D).
Het zit als volgt: Gitte heb ik sinds zondag tijdelijk? weer even op de Carnibest gezet, omdat ze na de avondmaaltijd (altijd bottenwerk of penslap) vaak piepend rondjes ging springen/draaien onderwijl proberend met haar neus/bek bij haar buik te komen. Dit is al heel lang aan de gang. Ik heb al geprobeerd haar maaltijden kleiner te maken, 3x op een dag eten geven en nu dus in gemalen vorm (voor het gemak nu even CB).

Tijdens en na zo'n piep/draai sessie heeft ze liever niet dat je aan haar buik komt, ze laat zich wel makkelijk stoppen. Nu heb ik 2 weken geleden toch eens heel goed aan haar buik gevoeld (ondanks haar protest :-X) en toen voelde ik een duidelijk bal zitten, aan de linkerkant, net achter haar ribben zeg maar. Ik schrok me natuurlijk kapot en dacht meteen: Tumor!!
De volgende ochtend wilde ik het aan mijn vriend laten zien en toen kon ik die bal niet meer vinden ???... Nu is mijn theorie dat ze misschien een vernauwing in haar darmen heeft zitten? En dat als daar voedsel doorheen moet wat niet goed gekauwd, verteerd is, dat dan pijn doet. Deze theorie is ook ingegeven door het feit dat haar ontlasting er ook heel vaak raar uitziet, beetje als een opgerold telefoonsnoer. Het is wel stevige ontlasting. Zag pas ook grote stukken bot (1 bij 2 cm. in haar ontlasting zitten), dus volgens mij werkt haar spijsvertering ook niet optimaal.

Dat was mijn eerste idee... maarrr nu bedacht ik mij vanavond ineens, dat Gitte toen zij Barfte haar medicijnen met yoghurt at (meng de poedertjes nu allemaal door haar CB). Afgelopen zondag en maandag heb ik gewoontegetrouw nog yoghurt in haar bak gedaan en die avonden heeft zij nog gepiept. Gisteren en vanavond geen yoghurt: geen piep.... Toeval?
Ik weet het niet, kan een hond allergisch zijn voor yoghurt?

Zouden jullie mee willen denken? Ik weet dat 4 dagen CB nog te kort zijn om conclusies te kunnen trekken. Stel dat Gitte toch regelmatig blijft piepen na de CB wat zou ik dan kunnen doen? 3x per dag vind ik eerlijk gezegd geen optie omdat ze al zo weinig te eten krijgt (wordt snel dik) en dan krijgt ze helemaal van die kleine hapjes. 's Avonds krijgt ze haar CB al in een Kong. Probleem van Gitte is namelijk ook nog dat ze snel misselijk is, ze gaat dan beklikken en ontzettende kwijlen, ik ben dan bang voor een torsie. Met Carbo-V heb ik het meestal wel binnen 2 uur onder controle, maar dat wil ik niet te vaak meemaken, niet goed voor m'n bloeddruk :o., maar ook niet voor Gitte, want die voelt zich hondsberoerd.

Ik heb geprobeerd het kort te houden, maar zie dat het weer een hele lap is geworden, sorry :-[. Ik hoop dat iemand tips heeft wat ik zou kunnen doen, of dat iemand iets hiervan herkent.
Door tessa
#824857
Ik zou gewoon carnibest blijven voeren als blijkt dat dat beter gaat, eventueel zou je dan af en toe wat  stukken spiervlees  erbij geven of een penslap.
Misschien kan ze de botten wat minder goed verteren.
Ik heb jaren carnibest gevoerd en dat beviel prima !
Gebruikersavatar
Door Nitus
#824911
Kruimel schreef: Allergisch voor lactose kan zeker, en dat zit ook in joghurt. Ik zou eerst eens kijken of ze het zonder joghurt beter doet.
Zouden ze daar zo heftig op kunnen reageren? En huttekase, zit daar lactose in? Want dat kreeg ze ook 2x in de week, maar dan 's morgen met groentes en daar reageerde ze nooit op.
Heb net op de verpakking van de huttekase gekeken en dat wordt gemaakt van gepasteuriseerde melk, dus lactose?..

Ga in ieder geval de yoghurt een tijdje achterwege laten.
Door Mevroi Kruim
#824913
In gepasteuriseerde melk zit gewoon lactose hoor. Wil dat uit een zuivelprodukt verwijderd zijn dan moet je de bacterien heel hard laten werken en eindig je met krijtzure melk/joghurt  :-X
Gebruikersavatar
Door Nitus
#824924
Kruimel schreef: In gepasteuriseerde melk zit gewoon lactose hoor. Wil dat uit een zuivelprodukt verwijderd zijn dan moet je de bacterien heel hard laten werken en eindig je met krijtzure melk/joghurt  :-X
Moet meteen aan Kefir denken ???

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat er lactose in de huttekase zat ;). Dus dan kan ik de yoghurt ook wel van het lijstje boosdoeners schrappen (laat het voorlopig wel uit het menu).
Door Lizzy
#825040
Ik denk dat het zeer zeker van de yoghurt kan komen! Ik reageer zelf niet goed op zuivel en dat geeft echt direct een fikse reactie! En dit kan zelfs een reactie geven tot en met de ontlasting!

Ik zou zelf stoppen met alle vormen van zuivel. Echt alle. Ook geen kefir. Ook geen geitenyoghurt. Want ik kan dus echt tegen geen enkele vorm van zuivel, ook niet tegen kefir/geitenyoghurt.

En dan even een weekje aankijken op Carnibest. Mocht ze nog wel krampen houden: is het een optie om haar Carnibest voor pups te geven of het zelf nOg fijner te malen en dan te mengen met wat water, dus dat je er een soort papje van maakt?

Nou, mocht ze op Carnibest niet meer piepen, zou ik zelf proberen terug te gaan naar een zelf samengestelde maaltijd. Want dan kan het dus de yoghurt zijn geweest en laat je die ook uit het zelf samengestelde menu, zou het heel goed kunnen dat ze ook geen pijn meer heeft op barf.
Door Kuszco
#825618
Mijn honden reageren ook niet goed op kefir,yoghurt of karnemelk.
Hebben dan meteen waterdunne diarree en voelen zich niet lekker. En je kunt flink beroerd zijn van zo'n reaktie,vraag maar eens aan iemand met een lactose intolerantie. Je  maag en of darmen schieten meteen in een kramp. Vreselijk pijnlijk. Misschien dat dat de bal is die je hebt gevoeld?
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door K&D
#825687
Voor het geval je nóg een bevestiging nodig hebt  ;) ....een allergische reactie in de darmen kan inderdaad accuut pijn geven. (ervaringsdeskundige  :-\ )
Gebruikersavatar
Door Nitus
#825856
Bedankt allemaal :-*, wist niet dat yoghurt zulke heftige reacties kon veroorzaken.... weer wat geleerd.

Tot nu toe heeft Gitte niet meer gepiept, dus heel voorzichtig hoop ik nu dat het 'alleen maar' de yoghurt is. Voorlopig houd ik alle zuivel uit haar menu.

Ga idd zoals Lizzy al voorstelde nog een weekje door met de CB en gaat dat goed weer BARF proberen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#827364
Nou lekker...  >:( Gitte had in tijden geen last meer gehad van overlopende anaalklieren, maar da's nu dus ff verleden tijd... zucht. In ieder geval geen gepiep meer na de maaltijd, dus dat is wel een vooruitgang. (elluk voordeel heb z'n nadeel :P ;))
Door Lizzy
#827369
Nitus schreef: Nou lekker...  >:( Gitte had in tijden geen last meer gehad van overlopende anaalklieren, maar da's nu dus ff verleden tijd... zucht. In ieder geval geen gepiep meer na de maaltijd, dus dat is wel een vooruitgang. (elluk voordeel heb z'n nadeel :P ;))
Is de ontlasting misschien dunner nu ze versvlees eet?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#827436
Lizzy schreef: Is de ontlasting misschien dunner nu ze versvlees eet?
Dat is dus het gekke, het ziet er bijna hetzelfde uit, zal het morgen eens aan een grondige tastproef onderwerpen. Want dat zou idd een logische reden zijn (dat ik daar nou zelf niet aan gedacht heb... :-[ )
Door conleeuw
#827470
helemaal met mijn voorgangers eens, alle melkproducten er uit, lactose intollerantie veroorzaak veel gasvorming, en dus ook ophoping, en dat kan al heelwat pijn veroorzaken, verder raken de darmen geiriteerd, waardoor de ontlasting dun kan worden, maar bij een lactose intollerantie kan het ook nog zo zijn dat buiten de ongemak in de maag/darmen, een algemene gevoel van ziek zijn er bij komt, nee, sla maar over. Gewoon geen melk producten, helemaal niet.
Ik duim dat het goed blijf gaan
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door