Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door el-grillo
#823993
Mijn katjes van 4 maanden probeer ik sinds 2 dagen over te zetten van brok/blik naar kvv. De eerste keer heb ik een beetje CB (overgegoten met een beetje gekookt water) gemengd met brok (later las ik dat mengen door brok niet goed is) en daarna door een beetje blikvoeding. Gelukkig zijn het geen moeilijke eters en vinden ze alles heerlijk! Volgens mij zullen ze ook hun bakje leeg smullen als ik ze een volledige maaltijd CB voorschotel zonder het te mengen.  ;D

Maar... ik zag wel dat ze nu allebei zachtere ontlasting hebben dan voorheen. Niet waterig ofzo, maar wel erg zacht/vochtig. Ik weet niet of dit normaal is bij de overstap. Moet ik nu rustiger aan doen met overstappen of kan ik ze best al een keer CB (ongemengd) voorschotelen? Graag jullie advies...
Door Femke
#823995
[quote="Grillie"]
Mijn katjes van 4 maanden probeer ik sinds 2 dagen over te zetten van brok/blik naar kvv. De eerste keer heb ik een beetje CB (overgegoten met een beetje gekookt water) gemengd met brok (later las ik dat mengen door brok niet goed is) en daarna door een beetje blikvoeding. Gelukkig zijn het geen moeilijke eters en vinden ze alles heerlijk! Volgens mij zullen ze ook hun bakje leeg smullen als ik ze een volledige maaltijd CB voorschotel zonder het te mengen. ;D

Maar... ik zag wel dat ze nu allebei zachtere ontlasting hebben dan voorheen. Niet waterig ofzo, maar wel erg zacht/vochtig. Ik weet niet of dit normaal is bij de overstap. Moet ik nu rustiger aan doen met overstappen of kan ik ze best al een keer CB (ongemengd) voorschotelen? Graag jullie advies...
[/quote]

Zachte ontlasting kan door de overschakeling komen, normaal gesproken hebben katten op KVV juist redelijk harde ontlasting.
Ik zou kijken of ze de KVV zo ook lusten, en dat dan volledig gaan voeren. Wil je je blikvoer nog opmaken dan kun je bijvoorbeeld 1 maaltijd in de week blik geven tot het op is. Maar misschien kan je de kat van de buren er ook wel blij mee maken  ;)
Door Mieuw
#824005
Ik heb er zelf te weinig verstand van hoor, dus ik gooi het maar ff in de groep, maar zou dit niet ook een soort van ontgiftings-reactie kunnen zijn?

In elk geval hebben mijn katten, nu ze eenmaal hoog en breed over zijn, hardere ontlasting dan voorheen en het ruikt vele malen minder  ;)
Door Lisa
#824074
[quote="Mieuw"]
In elk geval hebben mijn katten, nu ze eenmaal hoog en breed over zijn, hardere ontlasting dan voorheen en het ruikt vele malen minder ;)
[/quote]

Hier ook en daarnaast ook nog eens vele malen minder ontlasting.
Door Femke
#824082
[quote="Mieuw"]
Ik heb er zelf te weinig verstand van hoor, dus ik gooi het maar ff in de groep, maar zou dit niet ook een soort van ontgiftings-reactie kunnen zijn?

In elk geval hebben mijn katten, nu ze eenmaal hoog en breed over zijn, hardere ontlasting dan voorheen en het ruikt vele malen minder ;)
[/quote]

dat zou ook nog kunnen. In elk geval lijkt het mij niet iets om me zorgen om te maken.
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#825033
Nou... hier even een (behoorlijke) update...

Ik heb mijn katjes (Sam & Boris) die avond dus een volledig maaltijdje CB voorgeschoteld en zoals ik al dacht met smaak door beide opgegeten. Alleen die nacht was Boris vreselijk onrustig en ging heel veel naar de kattenbak om te plassen. Ik balen.. toch niet weer blaasontsteking!! Hij heeft dit namelijk drie weken geleden ook al gehad. De volgende ochtend eerst weer een goede maaltijd CB gevoerd en daarna na veel geklooi met een bij elkaar verzameld ienie-minie-plasje naar de dierenarts. Zij constateerde dat het probleem zeer waarschijnlijk door stress komt. Omdat het zo kort na elkaar is, en het bij katten sowieso niet vaak een bacteriele oorzaak heeft. Gelukkig geen blaasgruis, maar daar is hij natuurlijk ook nog veel te jong voor (18 weken). Maar stress... zucht... wat kan het zijn... De DA vertelde dat het heel veel verschillende oorzaken kan hebben, die moeilijk te achterhalen zijn. Het kan verandering van kattenbakkorrels zijn, of verandering in voeding (oeps.. :-[) of het baasje lang van huis... ga zo maar door. Ik weet dus niet of het aan de verandering van voeding ligt. We waren vorige week ook weinig thuis( i.v.m. de jaarlijkse feestweek in ons dorp), dus misschien is dat het wel. Ik vind het zo zielig voor hem. Hij is ook de meest onzekere van de twee... Ik wil hem in ieder geval een stabiele omgeving bieden met veel vaste patronen. Vanochtend heb ik ze trouwens nog wel een maaltijd CB voorgeschoteld (uiteraard nog wel met een scheutje gekookt water). Boris had het nu binnen een kwartier er weer uitgespuugd (overigens wel netjes in de kattenbak, de schat!!). Misschien ben ik toch wat te hard van stapel gelopen met de CB en moet ik het voor Boris maar even wat rustiger aan doen...

Sam doet het nu in tegenstelling tot Boris prima! Hij had toen hij nog aan de Royal Canin brok zat last van bloed in zijn ontlasting (waarschijnlijk allergisch voor die chemische bende) en heeft nu hij over is op Biofood en Almo Nature nergens last meer van. CB vindt hij ook heerlijk! Hij wordt ook al wat steviger (was altijd wat aan de magere kant). Volgens mij heeft hij ook een voorkeur voor alles wat niet in een speciaal vormpje geperst is (en groot gelijk heeft ie!). Hij dook zelfs nadat Boris had over gegeven de kattenbak in om het drapje van Boris ook nog even gezellig op te gaan peuzelen. Nou, ik dacht het dus even niet!!! Haha! ;D En heb alles uiteraard maar even snel uit de bak gevist...

Hopelijk duizelt het jullie nu niet aan de informatie, maar ik wilde het graag even kwijt.
O, en wat betreft de ontlasting van de twee; die zag er gisteravond al veel beter uit! :)
Door Femke
#831303
Grillie schreef: Nou... hier even een (behoorlijke) update...

Ik heb mijn katjes (Sam & Boris) die avond dus een volledig maaltijdje CB voorgeschoteld en zoals ik al dacht met smaak door beide opgegeten. Alleen die nacht was Boris vreselijk onrustig en ging heel veel naar de kattenbak om te plassen. Ik balen.. toch niet weer blaasontsteking!! Hij heeft dit namelijk drie weken geleden ook al gehad. De volgende ochtend eerst weer een goede maaltijd CB gevoerd en daarna na veel geklooi met een bij elkaar verzameld ienie-minie-plasje naar de dierenarts. Zij constateerde dat het probleem zeer waarschijnlijk door stress komt. Omdat het zo kort na elkaar is, en het bij katten sowieso niet vaak een bacteriele oorzaak heeft. Gelukkig geen blaasgruis, maar daar is hij natuurlijk ook nog veel te jong voor (18 weken). Maar stress... zucht... wat kan het zijn... De DA vertelde dat het heel veel verschillende oorzaken kan hebben, die moeilijk te achterhalen zijn. Het kan verandering van kattenbakkorrels zijn, of verandering in voeding (oeps.. :-[) of het baasje lang van huis... ga zo maar door. Ik weet dus niet of het aan de verandering van voeding ligt. We waren vorige week ook weinig thuis( i.v.m. de jaarlijkse feestweek in ons dorp), dus misschien is dat het wel. Ik vind het zo zielig voor hem. Hij is ook de meest onzekere van de twee... Ik wil hem in ieder geval een stabiele omgeving bieden met veel vaste patronen. Vanochtend heb ik ze trouwens nog wel een maaltijd CB voorgeschoteld (uiteraard nog wel met een scheutje gekookt water). Boris had het nu binnen een kwartier er weer uitgespuugd (overigens wel netjes in de kattenbak, de schat!!). Misschien ben ik toch wat te hard van stapel gelopen met de CB en moet ik het voor Boris maar even wat rustiger aan doen...

Sam doet het nu in tegenstelling tot Boris prima! Hij had toen hij nog aan de Royal Canin brok zat last van bloed in zijn ontlasting (waarschijnlijk allergisch voor die chemische bende) en heeft nu hij over is op Biofood en Almo Nature nergens last meer van. CB vindt hij ook heerlijk! Hij wordt ook al wat steviger (was altijd wat aan de magere kant). Volgens mij heeft hij ook een voorkeur voor alles wat niet in een speciaal vormpje geperst is (en groot gelijk heeft ie!). Hij dook zelfs nadat Boris had over gegeven de kattenbak in om het drapje van Boris ook nog even gezellig op te gaan peuzelen. Nou, ik dacht het dus even niet!!! Haha! ;D En heb alles uiteraard maar even snel uit de bak gevist...

Hopelijk duizelt het jullie nu niet aan de informatie, maar ik wilde het graag even kwijt.
O, en wat betreft de ontlasting van de twee; die zag er gisteravond al veel beter uit! :)

ik zie je update nu pas :-[ :-[ maar fijn dat het met Sam zo goed gaat. Gaat het met Boris inmiddels ook wat beter?
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#834182
Ach... wat zal ik zeggen. Toevallig pas bij de dierenarts geweest omdat de diaree bij Boris toch niet over ging. De ene dag was het behoorlijk erger dan de andere... Ook had hij last van een ontstoken oogje, dus daarvoor druppels/zalf gekregen en ook (je raad het al) speciaal brok(!)-voer om zijn darmen tot rust te brengen en daarbij nog een speciale pasta. Dus dat krijgt hij nu en Sam eet daar ook van de brok mee (helaas). Ze zijn ook allebei ontwormt om er zeker van te zijn dat dat de oorzaak van de diaree niet is. Het lijkt nu in ieder geval veel beter met zijn darmen te gaan. Als het zakje speciaal voer op is, ga ik weer over op Almo Nature brok en blik. Als dat goed blijft gaan, ga ik weer langzaam kvv introduceren, want vers blijft natuurlijk het einddoel! Bedankt voor de intresse en ik hou jullie op de hoogte!  ;)
Door Mieuw
#834268
Is het niet beter om niet te wachten tot het zakje met speciaal voer op is, maar het nu al geleidelijk te mengen met de almo en/of kvv? Want anders is de overstap ook gelijk weer vrij heftig voor z'n darmen, zo vinden ze nooit rust.
Door het nu vast te mengen kan z'n spijsvertering er aan wennen, en heb je minder problemen tegen de tijd dat z'n maaltijd voor 100% uit kvv bestaat.

Dat ze meer naar de kattenbak moeten om te plassen vind ik op zich niet iets heel zorgelijks. Er zit tenslotte veel vocht in de kvv en je gooit er notabene ook nog een scheut water over, dus dat moet er ook weer een keertje uit. En hoe meer ze plassen, hoe beter het is voor de nieren (goede doorspoeling).

Weet jouw DA dat je je katten kvv/vers geeft? Zo ja, hoe gaat hij/zij daar mee om?
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#834299
Helaas is het zakje al bijna op, maar ik zal je advies opvolgen en ga het laatste beetje dan alvast mengen.

Verder was het bij Boris echt een blaasontsteking omdat het hele kleine plasjes waren en er veel bloed bij zat. Daarom vind ik het inderdaad ook juist belangrijk dat er veel vocht in het eten zit en stap ik graag over op kvv. Alleen moet ik dat bij Boris dus blijkbaar heel voorzichtig aanpakken...

Verder heb ik het met mijn DA (nog) niet over het overstappen op kvv gehad. Ben eigenlijk een beetje bang voor een negatieve reactie omdat ze nu natuurlijk ook met dieetbrokken aan kwam zetten... :-[ Maar misschien vergis ik me daar wel compleet in. Ik ben in ieder geval wel van plan om het daar een keer met haar over te hebben!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door