Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yvonna27
#823932
hallo,

Zou iemand mij kunnen zeggen hoeveel voeding een sheltie van 4 maand nodig heeft?
Ook zou ik graag een tabel hebben hoe het verder moet bijkomen in de volgende maanden tot de volwassen hond.
Hartelijk dank  yvonna27
Door Lizzy
#824126
Het is en blijft een beetje gokwerk. En een tabel is al helemaal niet te geven. Een pup eet ongeveer 5% tot 10% van het lichaamsgewicht waarbij die 5% is voor een hond van een groot ras en die 10% voor een mini-ras. Jouw Sheltie zal ongeveer 7% van het huidige lichaamsgewicht aan verse voeding eten. Maar, naarmate de pup groeit, neemt ook de groei in de hoeveelheid voeding af. Bij een maand of 4 stabiliseert zich dit al. Dus voerde je eerst 7% van het huidige lichaamsgewicht, zul je nu ongeveer blijven voeren wat je nu voert, terwijl jouw hondje groeit. Dan zal bij ongeveer 7 maanden de hoeveelheid voeding gaan afnemen. Richting de hoeveelheid van een volwassen Sheltie. Ik denk dat een Sheltie 2% maar eerder 3% en misschien zelfs 4% van het lichaamsgewicht eet, op volwassen leeftijd.

Dus zeg even dat een volwassen Sheltie 10 kg weegt, dan weegt jouw hondje nu? Ongeveer 5 of 6 kg ofzo? (ik ben niet erg thuis in de Shelties :-[). Dan zal hij/zij nu ongeveer 400 gram voeding per dag nodig hebben? (7% van het huidige lichaamsgewicht). Dan zal dat dus langzaam af gaan zakken naar ergens tussen de 200 a 400 gram (da's 2% a 4% van 10 kg).

Dus ja, ik had je graag een klip en klaar tabelletje gegeven maar die is er helaas niet. Voer vooral met je ogen!
Door K&D
#825215
400 gram is een beetje veul. Dan rol je hem of haar over een poosje vanzelf weg  :D.

De dames hier hebben een volwassen gewicht van 5,8 (Kyrah) en 6,9 (Dubhe) kg. Kyrah is helemaal op vers grootgebracht. Ze kreeg als pup max. 180 gram per dag verdeeld over 2 of 3 (in het begin) maaltijden. ( dat is 3 % van het gewicht van een normale volwassen sheltieteef, Kyrah zou niet groot worden, dat wisten we)
Toen Kyrah 10 a 11 maand was, heb ik de hoeveelheid afgebouwd tot 140 a 150 gram en 1 maaltijd per dag.

Reutjes zijn wat forser en behoren zo rond de 8, 9  kg te zijn, maar er zit erg veel verschil in shelties. Je hebt ienieminies van 30 cm en 'reuzen' van boven de 42 cm.
Weeg je hondje eens en kijk even bij Gwensigor op de site. Daar kun je een  statistiek vinden over de groei en bloei van pups.

Overigens ben ik met Kyrah begonnen met kvv en toen ze een maand of 6 was ben ik overgestap op barf. Omdat ze zo klein zijn is het wat lastig een menu met gevarieerd bot samen te stellen. (alleen kip en kwartel is wat karig vind ik).
Na een maand of 6 zijn ze groot genoeg om het 'echte'  werk te leren. Eerst sloeg ik alle bot plat met de hamer en geleidelijk werd het steeds grover. Ik ben begonnen met kipkarkas, kwartelkarkas en eendennekken. Later kwam er parelhoen, konijn en lam/geitenrib bij.
Ze krijgen nu nog steeds deze botsoorten, aangevuld met fazant en haas. Het ligt er maar aan waar ik aan kan komen.
Laatst gewijzigd door K&D op do 13 sep 2007, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door