Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door porza
#823960
welke olie gebruiken jullie door het voer en wat is nou eigenlijk het verschil tussen lijnzaad olie /zonnebloem olie en maisolie.
ik gebruikte altijd lijnzaad olie en ben nu over gegaan op maisolie wil het verschil eens proberen te zien
Door roefus
#823963
Ik gebruik helemaal geen olie, behalve visolie.
Dit om de omega 3.
Ook deze is in mijn ogen niet nodig, als je honden voldoende vis eten ('n maaltijd per week).
Ik vind maïsolie geen toegevoegde waarde hebben en alle andere ook niet.
Door Lizzy
#823967
Lijnzaadolie bevat vooral omega 3 vetzuren (niet-actieve).

Zonnebloemolie bevat vooral omega 6 vetzuren (niet actieve) en vitamine E.

Maiskiemolie bevat wat omega 6 vetzuren (niet actieve) en vitamine E.

In mijn beleving zijn alle drie de olieen niet geschikt voor honden. Lijnzaadolie bevat wel omega 3 vetzuren maar deze zijn niet actief en moeten eerst in het lichaam omgezet worden. Dit vergt moeite en bovendien kan het lichaam van de hond ook wel eens niet goed in staat zijn om dit te doen. Lijnzaadolie kan ook allergische reacties veroorzaken. Ik vind visolie op alle fronten beter.

Zonnebloemolie en maiskiemolie vind ik nog minder geschikt. Ze bevatten dan wel vitamine E (da's leuk) maar ze bevatten ook veel omega 6 vetzuren en beide zijn al in ruime mate in (rauwe) voeding aanwezig. Een teveel aan omega 6 vetzuren is ronduit ongezond te noemen.
Gebruikersavatar
Door pike
#824046
Ik voer ook geen plantaardige olieën. Soms weigeren ze vis te eten, dan geef ik ze een beetje zalmolie. Maar verder niet.
Gebruikersavatar
Door porza
#824049
oke dus visolie waar halen jullie dat ,ben het nog niet tegen gekomen in de super markt.
Door roefus
#824073
porza schreef: oke dus visolie waar halen jullie dat ,ben het nog niet tegen gekomen in de super markt.
Ik haal de visolie capsules bij de Hema.
Maar je kunt ze sowieso bij elke drogist krijgen.
Gebruikersavatar
Door porza
#824329
roefus schreef: Ik haal de visolie capsules bij de Hema.
Maar je kunt ze sowieso bij elke drogist krijgen.
is er dan geen vloeibare vorm van ?
Gebruikersavatar
Door pike
#824330
ik heb zalmolie (vloeibaar) van www.dursydog.nl, maar visolie schijnt wel beter te zijn.
Laatst gewijzigd door pike op di 11 sep 2007, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
#824334
ik gebruik in principe ook geen olie. Een enkele keer als ik vind dat een hond b.v. wat slecht in vacht zit (na de rui of zo) dan geef ik wat visolie capsules. Wel krijgen ze hier 1-2 in de week wat schapenvet met zeewier.
Door K@rin
#824340
Ze krijgen bij mij allemaal elke dag Henne Zalmolie en de reuen krijgen daarbij elke dag ook een pompslag pompoenpitolie.
De teven krijgen dat 1 of 2x per week.
Door K@rin
#824349
danielle1980 schreef: waarom geef je die olie bij vroeg ik me af.
Mijn Pyrs eten niet graag rauwe vis.
omdat ik dan minder "droge" vachten heb en de pompoenpitolie is vooral goed voor reuen voor een goede blaas en/of prostaat werking
(BTW, ze maken er nu ook reclame voor op TV voor mannen   ;) )

1x per week eten ze nu trouwens wel graag de HB-zalm versie, dan doe ik er uiteraard geen visolie bij  ;)
Door danielle1980
#824354
K@rin schreef: Mijn Pyrs eten niet graag rauwe vis.
omdat ik dan minder "droge" vachten heb en de pompoenpitolie is vooral goed voor reuen voor een goede blaas en/of prostaat werking
(BTW, ze maken er nu ook reclame voor op TV voor mannen   ;) )

1x per week eten ze nu trouwens wel graag de HB-zalm versie, dan doe ik er uiteraard geen visolie bij  ;)
aha ok :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door