Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Karin.K
#824015
Hallo allemaal,

Ik heb hier al zitten lezen en er al verschillende dingen uitgehaald. Toch heb ik nog een paar vraagjes en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Onze hond (kruising bordercollie/ duitse herder) heb ik sinds 2 weken over gezet op carnibest. Ze is 7 jaar en at altijd brokken (altijd gedacht dat dit gezond was). Maar lezen over vers vleesvoer bracht me op andere gedachten.

Ik heb het advies van medewerkers van carnibest nauwkeurig opgevolgs en de eerste week Carnibest Light door haar brokken gegeven. De tweede week ben ik volledig op carnibest overgegaan omdat het zo goed ging. Ik ging over op Lam-rijst en gaf het een 20 minuten nadat ik het uit de koelkast had gehaald.
Sheila ging aan de diaree en gaf soms over. Het overgeven is nu niet meer maar de diaree blijft. Ik ben haar 2 dagen rijst met kippenboillon gaan geven en wat carnibest erdoor. Ook VSM okuquest. En heb de leverancier weer gebeld voor advies. Ze wilde ook een dag niet meer eten.

Deze zei dat ik maar beter weer terug kon gaan naar brokken tijdelijk omdat de overgang voor Sheila waarschijnlijk teveel is. En in rijst zit weinig dus dit kan ik niet blijven doen.

Dus sinds gisteren geef ik weer haar brokken met wat carnibest erdoor.
De carnibest zet ik even in de magnetron zodat deze goed verhit wordt. Daarna geef ik het haar. En zo wil ik het weer gaan opvoeren tot volledig versvleesvoer.

Maar ze blijft maar aan de diaree. S`nachts moeten we eruit, en worden we niet wakker dan doet ze het binnen. Voor ons niet erg maar ik heb zo met Sheila te doen.

Hier komen mijn vragen:
Ik geef de vsm tabletten door een heel klein theelepeltje pindakaas, dit vind ze lekker, anders krijg ik het niet binnen, kan dit kwaad?
Ook geef ik de tabletten in haar eten. Hoeveel tabletten mag ik haar geven? Aanhouden voor kinderen onder de 12 of ouder? 

Nu verhit ik de carnibest nog maar hoe lang kan ik het dadelijk uit de koelkast laten staan zodat het echt op kamertemperatuur is? Ik heb ook het idee dat het snel te koud voor haar is.

Hebben jullie ervaring met honden die lang aan de diaree zijn? Bij Sheila duurt het nu al 4 dagen. De ene keer is het ietsje vaster met wat slijm erbij, de andere keer (net bijvoorbeeld) is het gewoon dun.
Hoe lang kan dit doorduren? want ik ben bang dat ze uitdroogd.
Kan ik beter met haar naar de dierenarts gaan en een ander middel halen tegen deze diaree?

Alle tips zijn nu erg welkom. Ik wordt er nu een beetje moedeloos van op het moment.

Heel erg bedankt alvast

groetjes Karin 
Laatst gewijzigd door Karin.K op wo 12 sep 2007, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#824052
Heb je deze topic uit de bieb al gelezen over ontgiften?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 823.0.html

Ik zou niet teruggaan naar brok, maar een paar dagen niets veranderen. Pindakaas is wel lekker maar veel te vet = niet goed bij diarree. De VSM tabletjes kun je gewoon achter de lippen stoppen onder het tandvlees bij de kiezen. Ze lossen snel op.
De CB niet in de magnetron doen, dan verdwijnen heel veel nuttige enzymen die ze nu nodig heeft. Een beetje gekookt water erover is beter als overgang naar vers.

Dat slijm is een heel goed teken. Dat is de oude slijmlaag van de darmen die zich aan het vernieuwen is. Hebben ze hier ook gehad. En zelfs weer toen ik overstapte van kvv naar barf.

Waarom geef je light? Ik zou liever de natuurversie geven.

Zolang je hond goed drinkt is er niet zoveel aan de hand. Je zou evt. wat bouillon door het drinkwater kunnen doen.


Met de zoekfunctie bovenaan kun je topics zoeken over ontgiften etc. Daar heb je vast wat aan. Doorzetten hoor! en sterkte.
Er volgen nog wel meer tips ;)
Laatst gewijzigd door K&D op di 11 sep 2007, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Karin.K
#824063
Bedankt voor je reactie.
Maar ik moet zeggen dat ik nu een beetje in de war raak. De medewerkers van carnibest zeggen wel dat ik weer heel eventjes terug moet naar de brok, dus dat doe ik al sinds gisteren. Om nu weer ineens te stoppen met brokken, verander ik dan niet teveel in korte tijd?

Ik geef inderdaad natuurvoer en lam-rijst carnibest nu, kleine beetjes door haar brokken. Maar ik heb zelf bij die brokken ook geen echt goed gevoel maar volg maar de instructies op. Ik mag toch aannemen dat ze bij carnibest goed op de hoogte zijn?

Ook zeggen zij dat carnibest tijdelijk eventjes in de magnetron kan. Omdat het dan de bacterien dood.

Ik ben nu al heel wat uurtjes hier op het forum aan het lezen. Dat ik haar bijv. banaan kan geven om te stoppen. En dat ik probiotica kan halen. weet alleen nog niet wat ze hier hebben bij de Etos of de apotheek, welk merk.

Nu is de diaree lichtbruin en dun, niet waterig. En kleine hoeveelheden.
Ik ga proberen de vsm tabletten zo in haar bek te geven. Ze sputterd nogal gauw tegen maar ik probeer het.

groetjes Karin
#824072
wie van carnibest zei dat? :-\

wat van vsm geef je?
ik zou het gewoon geven met wat ze lust, ik geef t met kaas of worst, ook als ze ziek zijn, hele kleine hoeveelheden geeft niet, als t maar binnen is.

het zou ook kunnen dat het niet aan de carnibest ligt, maar gewoon virusje is bv...
dat ze door het omschakelen iets minder weerstand hebben bv.

een hond droogt niet zo heel snel uit, mijn puppen zijn door een ziekte zo'n 5 maanden aan de diarree geweest en veel spugen en niet uitgedroogt geweest, is wel kwestie van opletten dat ze genoeg drinken.
ik deed toen altijd beetje warm water over het vlees voor extra vocht.

in dit weer laat ik het vlees rustig, mits de rollen dicht zijn of in een doosje of zo zitten uren uit de koelkast, zodat het echt op kamertemperatuur is.
je kunt denk beter wat warm water over het voer doen dan in de magnetron.
20 minuten maar uit de koelkast is veel te kort vind ik, dan is het voor mijn gevoel veel te koud.
maar ja mijn koelkast staat heel erg koud.
ik haal t als t ontdooit al is, ruim 2 uur van te voren eruit.

tja ik zelf zou zeggen brokken weg alleen carnibest geven,
mijn bull was ook verschrikkelijk aan t ontgiftigen, maar ben gelijk alleen maar op carnibest gegaan geen brok er meer in bij haar.

soms kan een hond gewoon niet tegen combi brok en vlees.

ik gaf probiotica erbij, solgar of protexin van bij de dierenarts vandaan.

ik zou trouwens ook gewoon natuur geven, alleen natuur even, verder geen boullion of wat dan ook erbij.
gewoon maar 1 merk, 1 soort tot ze gewend is.
Door roefus
#824076
Gewoon een lepel groene leem erdoor, helpt ook goed.
Het bindt de ontlasting als het ware.
Ik zou inderdaad niet teruggaan op brokken, maar nu eens even het beestje de tijd gunnen om te wennen aan het rauwe voer.
Desnoods even wat gekookt water erover, 'n paar dagen.
En ja, ik zou dus een lepel groene leem erdoor roeren.
Door Karin.K
#824077
Nee ik denk echt niet dat het een virus is. Maar dat het door de omschakeling komt.

Ik vind het echt een beetje lastig nu, ik weet de naam niet meer van de medewerker van carnibest maar ik bel dan met het nummer dat op de site staat. Ook zij zei dat lam-rijst of natuurvoer niet zo heel veel uitmaakt. Ik heb beide in de vriezer liggen.

Ik ben nu alles aan het lezen over diaree hier want ik wil dat het zo snel mogelijk stopt. En ik lees over vasten, dat heb ik ook een dag gedaan.
En dat diaree niet erg is mits er geen bloed bij zit. Nu dacht ik net een klein puntje rood te zien maar dat is misschien wat irritatie van de darmen. Ik hou het nu ook goed in de gaten. Ze doet het nu achter op de plaats want ze is gewend om buiten in de struiken te gaan zitten en dan zie ik dus niet hoe het eruit ziet. Ik ga dadelijk wel even met haar wandelen hoor  ;)


Nou ik ga hier verder met lezen. Bedankt voor het meedenken allemaal, jullie zijn echt geweldig! En meer tips zijn welkom hoor!

groetjes Karin  
Laatst gewijzigd door Karin.K op di 11 sep 2007, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Karin.K
#824080
Maar kan het niet zijn dat ik veel te vlug ben overgegaan op carnibest? En dat ik dat heel geleidelijk aan had moeten doen of nu moet doen? dat zeggen ze dus bij carnibest. En gisteren ben ik al terug gegaan naar brokken omdat ze dat adviseerde.
Als ik nu weer abrupt stop raakt ze toch helemaal van slag? Ik kan het toch beter afbouwen?
Laatst gewijzigd door Karin.K op di 11 sep 2007, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Magic
#824088
Lees ik het correct dat je binnen twee weken over bent gegaan van brokken naar Carnibest light en  Carnibest Lamb en rijst?
Mischien te veel en te snel verandering voor jouw hond.

En ik haal mijn Carnibest inderdaad minstens een uur 4/6 uit de vriezer
voor ze het krijgen.


Ging Carnibest light alleen wel goed?
Laatst gewijzigd door Magic op di 11 sep 2007, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Karin.K
#824095
Ja Magic ik denk dat het veel te snel gegaan is. De eerste week gaf ik  brokken en light CB en ging de tweede week helemaal over op CB lam-rijst en natuur. Omdat mijn hond al aan de magere kant is wilde ik stoppen met Light, en het werd me verteld dat dat heel goed kon.
Toen ze Light at gaf ze af en toe wel over maar was toen nog niet aan de diaree. Dat kwam pas toen ik volledig overging op CB.
Dus of het aan de soort CB ligt weet ik niet.

Mijn gevoel zegt nu dat ik rustig aan moet doen en niet teveel veranderen in korte tijd. Dus langzaam afbouwen, langzamer dan ik eigenlijk zou willen want ik ben geen voorstander meer van brokken.
Maar als Corine (oja zo heet ze) van carnibest zegt dat ik het het best zo kan doen kan ik het best maar even opvolgen vinden jullie niet?

Dit had ik nog gelezen hier, een bericht van Lizzy:
Wat je kunt doen: je kunt je hond inderdaad probiotica geven. Daarnaast kun je hem Roosvicee-stop geven of geplette bosbessen (als je die nog ergens kunt kopen). Verder kun je best overschakelen naar Carnibest maar ik ben met Twiz eens dat sommige honden daar ook nog wel eens van aan de diarree gaan. Maar OK, dat kun je eventueel ook gewoon incalculeren. Wat je kunt doen is de Carnibest de eerst komende dagen (niet te lang) overgieten met gekookt water of zelfs even een paar tellen licht koken. Daarna af laten koelen. Dan pas probiotica erover heen en dan aan je hond voeren. Samen met bijvoorbeeld wat Roosvicee stop. Geef je hond kleine beetjes. En dan inderdaad goed opletten hoe het gaat met Bailey en als je het niet vertrouwt: naar de DA! (als Bailey echt ziek wordt of koorts krijgt of uitdroogt: moet je echt naar de DA).

Dus met alle tips van jullie wordt ik beetje bij beetje wijzer  :)
Door boskat
#824145
ik zou de carnibest niet door de brok mengen,je kunt beter dan eerst CB,met gekookt water erover geven(wel afgieten enz)
dan 8 uren later brok

Heb onze hond met 9 jaar gelijk overgezet van brok op CB ,niks geen gekook etc en dat ging en gaat nog steeds goed,geen diarree gehad,niks ontgiftiging
Door Karin.K
#824150
Boskat helaas gaat het met mijn hond niet zo. Maar ik hoop op spoedig beterschap.
Een goed idee van je om niet te mengen. Zal het vanaf morgen gaan doen met 8 uur ertussen.

Maar dan heb ik toch nog een vraagje. Als je er kokend water over giet, doe je dat dan als het voer op kamertemperatuur is of meteen uit de koelkast??
Dat laatste heb ik gedaan en toen was het eten meteen toch weer koud, dus het haalt niet alle kou eraf heb ik gemerkt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door