Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Misty
#819704
Mijn katten zijn inmiddels 9 maanden en wegen 6,5 en 5,5 kilo.
Ze eten per dag gemiddeld zo'n 350 gram/per kat vers vlees en kvv. Dat is ongeveer 6% van hun lichaamsgewicht.

Nou had ik begrepen dat je kittens onbeperkt kunt voeren omdat ze nog in de groei zijn. En ze groeien inderdaad nog, maar niet meer zo hard als in het begin. Maar ze eten nu ook al een tijdje dezelfde hoeveelheid.

Mijn vraag is nu bij welke leeftijd gaan ze minder eten, zodat je op ongeveer 3% van het lichaamsgewicht per kat uitkomt? Of is het de bedoeling dat ik ze minder ga voeren? Ik wil namelijk niet dat ze dik worden, wat nu nog niet het geval is hoor! Maar ik wil ook niet dat ze honger hebben.

Graag jullie ervaringen.
Door Loeka
#819736
Als ik je onderschrift zie dan heb je 1 van de grotere rassen  ;) Wat ik er van weet is dat de grotere rassen tot een jaar of 2 blijven doorgroeien. Ik zou zeggen zolang ze niet te dik worden gewoon eten geven wat ze op kunnen. Tenzij je, net zoals ik, een paar vreetschuren er bij hebt die onbeperkt eten heel letterlijk nemen en een soort Garfields worden als je ze hun gang laat gaan  :P
Gebruikersavatar
Door Misty
#819812
Onderschrift? Ik zoek me helemaal gek, waar kan ik dat vinden dan?

Het zijn inderdaad Maine Coons en of het echte vreetschuren zijn, dat weet ik nog niet. Die grote heeft inderdaad wel altijd honger, maar ja die is dan ook wel een kilo zwaarder dan die kleine. Ik hou het in ieder gaval in de gaten, want ik heb geen zin in 'Garfields'  ;) Ik had laatst wel het idee dat ze dikker aan het worden zijn, maar dat komt doordat ze nu ook breder worden. Ze zijn met name erg gespierd in de borstkast en voorpoten.

PS. Wat een ontzettende schattige kittens heb je!  ::)
Door Loeka
#819824
Misty schreef: Onderschrift? Ik zoek me helemaal gek, waar kan ik dat vinden dan?
De foto's onder je berichten bedoel ik :)
PS. Wat een ontzettende schattige kittens heb je! ::)
Dankjewel, ja dropperig zijn ze hè ;) Ze ogen niet alleen lief, ze ZIJN ook lief. De kater ligt het liefst met zijn kopje tegen je wang te slapen. Poesje gaat lief spinnen als je ze maar roept en een aai geeft :-*
Door Borke
#823706
Hier 6 Maine Coons varierend van 4 - 13.5 jaar en die eten weliswaar kvv, maar wel zoveel als ze willen. Ze wegen samen 40 kg en eten samen 1 kg per dag en daar blijft altijd een beetje van over.

Met brokken liet ik ze niet onbeperkt eten, want allen zijn inmiddels gecastreerd en dan worden ze vaak moddervet.
Eten je katten vers dan ligt dat heel anders ;D
Door crutz
#824053
heb hier een noorse boskat kater van nu 9,5 mnd
heb geen idee wat ie weegt,
maar voer nu nog onbeperkt,
voer wel alleen prooien,
hij eet ongeveer een halve kilo per dag op het moment
vaak zijn dat 2 kwartels, een halve kilo kuikens, wat ratten, muizen etc, maar heb gemerkt dat hij op een gegeven moment ophoudt met eten en omdat hij niet te dik wordt laat ik hem voorlopig nog maar even gaan.
want idd een ras wat lang doorgroeit,
merk ook wel dat t in fases gaat....
als jonge kitten vrat hij tegen de klippen op
toen een tijdje minder
en nu zit hij weer in een groeifase (maar dan qua uitzwaren) en eet hij weer meer...
Door Helen
#824337
Ik heb een rus en een htk. Die kan ik echt, maar dan ook echt niet onbeperkt voeren....Al vanaf 9 maanden oid niet meer. Ze eten echt een gram of 400 per dag als je ze onbeperkt voert en stoppen ook niet met eten. Ze zijn pas voldaan bij 400 gram. Ze krijgen allebei ongeveer 100 gram per dag en daar blijven ze slank van. Het zijn wel binnenkatten overigens.
Door Robian
#824878
De 3 Ragdoll's mogen van mij onbeperkt eten.
Luna is nu 7 maand en die vreet tegen de klippen op. Ze is echter super slank dus dan laat ik haar mooi gaan.
Meisje, de htk kat, krijgt echter afgemeten porties en ik zorg dat zij niet bij het voer van de anderen kan komen.
Als ik haar onbeperkt laat eten kan ik haar binnen de kortste keren door de kamer rollen.  :P

Zoals je ziet verschilt het bij mij thuis per kat. Zolang ze mooi slank zijn mogen ze van mij eten hoeveel ze willen.
Begint er echter 1-tje dicht te groeien dan ga ik de hoeveelheid voer beperken.
Door Robian
#828477
Loeka schreef: O wow wat heeft Meisje een heerlijke kop! :-*
Het is ook een lekker ding ;)

Trouwens dat kitten in je onderschrift mag er ook wezen.
Strikje erom en ik kom hem/haar wel ophalen ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door