Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#822655
Ik heb een poes waar ik graag nog 1 nestje mee zou fokken alvorens haar te laten castreren. Ze is al wat ouder maar ze is krachtig, kerngezond, is rastypisch erg mooi en heeft een stamboom die nagenoeg uitgestorven is.

Inmiddels hebben 4 verschillende dierenartsen onafhankelijk van elkaar haar beoordeeld, en mij goedkeuring gegeven voor nog 1 nest, het is dus gelukkig verantwoord (anders had ik het namelijk niet gedaan). Wel is mij het advies gegeven om haar van te voren vast goed voor te bereiden op de zwangerschap en daarna het geven van de melk aan de kittens. Er kwamen adviezen over Convalecence support en speciale zwangere katten brokken, maar ik heb gevraagd of ik in plaats daarvan niet gewoon het aandeel bot in haar dieet op kon voeren zodat ze op die manier extra calcium binnen kreeg. Nou, als ik er dan maar goed op lette dat het echt rauwe botten waren, want verhitte botten gingen op zo'n nare manier plinteren. Nee, ik zou er echt op letten dat het allemaal rauw was. Nou, dan was het goed. (pluim voor m'n DA!)

In elk geval, nu wil ik dus weten hoe ik dat het beste kan doen. Dit is juist 1 van de poesjes die het niet het niet zo nodig vind om veel te knagen, dus ze slubbert liever gewoon de KVV naar binnen. Zal ik dingen met botten er in (kippennekken en de botjes van het konijn die ze niet eten willen) gewoon maar door de gehaktmolen halen en dat door haar eten heen mengen? En loop ik op een gegeven moment niet het risico dat de verhoudingen verkeerd komen te liggen?

En is er sowieso nog een supplement oid waar ze in dit geval baat bij zou hebben? (voor extra weerstand, calcium, ik noem maar wat...)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#822690
Kijk uit dat je haar niet overvoerd met calcium  inplaats van goed doe je dan alleen maar slecht, een teveel aan calcium bij een zwangere kan voor heel veel complicaties zorgen. Ik denk dat je gewoon je kvv moet blijven voeren eendagskuikens erbij  dat je dan aardig goed zit . Als je zelf zwanger bent ga je ook niet ineens je calcium iname verdubbelen, dan eet je gewoon gezond en gevarieerd. Wat ik eerder zou doen is frambozenblad geven enige tijd voor de bevalling om de bevalling te vergemakkelijken
Door Mieuw
#822764
Ah, tja, ik ben tot op heden nog niet zwanger geweest, dus ik kan (helaas) niet uit ervaring meepraten.
Ik vrees dat ze geen eendagskuikens wil eten, tenzij ik ze door de blender haal, en daar heb ik zelf niet zo heel veel zin in :-\ Zijn er nog alternatieven?

Dat frambozenblad klinkt mij ook wel goed in de oren. Als ik haar de bevalling kan vergemakkelijken is mij dat ook wel wat waard. Hoe en wat moet ik me er precies bij voorstellen (wat doet het wel/niet) en waar kan ik het krijgen en hoe moet ik het haar aanbieden?
Door Borke
#823594
Vanuit mijn ervaring als kattenfokker kan ik je zeggen dat je geen speciale voeding hoeft te geven, behalve tot ca. 2 weken voor de bevalling. Dan is het ook niet nodig, want in de vrije natuur is er ook geen speciale voeding. Maar het kan handig zijn om de bevalling gemakkelijker te maken en om de melkgift goed op gang te helpen.

Wij hadden (in ons brokkenleven) een poes die zwanger was en die altijd wat aan de dikke kant was. Standaard advies voor zwangere poezen is om kittenvoer te geven, maar dat wilde ik liever dus niet doen. Zij at normaal 'light' voeding. Ik heb toen met de DA overlegt en die zei dat ik tot 2 weken voor de bevalling gewoon ligth kon blijven voeren en daarna normale voeding geven (dus geen kittenvoer) en dat is verder prima verlopen toen.

Hoe je dat in verse voeding vertaalt is denk ik zoals Sylvia het zegt ;)
Door Loeka
#823623
Wat noem jij al "wat ouder" als ik vragen mag?

Ik zat hier ook best wel in de stress omdat mijn "wat jongere" poes zwanger was. De da heeft haar nagekeken en zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken. En inderdaad, alles is goed gegaan. Ze heeft haar Bibi en af en toe wal los spul erbij gekregen en is in superconditie. Mensen die komen kijken voor kittens of zomaar die vragen wie nou de moeder is. Je ziet aan haar geen verschil met de andere poezen!  :D
Door Mieuw
#823734
Het gaat om mijn lieve Taipei.
Afbeelding

Ze is geboren op 24-02-1998 en is nu dus 9 en een half.

Gevoelsmatig vind ik dat vrij oud, maar ze is zo krachtig en sterk, en al haar bevallingen en kraamtijd verlopen altijd (schijnbaar) moeiteloos, en ze is kern- maar dan ook kerngezond uit een sterke, maar helaas redelijk uitgestorven lijn, dat ik graag nog een nestje met haar zou doen, zodat ik haar goede geentjes nog wat verder kan verspreiden.
Omdat ik behoorlijk twijfel, heb ik haar inmiddels door 4 verschillende DA's laten controleren, en alle 4 hebben ze gezegd dat het nog moet kunnen. Ik moet ook zeggen dat mijn twijfel ook puur op haar geboortedatum gebaseerd is, want als je dat niet zou weten zou je zeggen dat het een krachtige en gezonde kat in de bloei van haar leven is.
Ik heb het ook aan enkele (Noren) fokkers voorgelegd, en daar krijg ik nogal wisselende reacties op. Sommige zeggen dat ik het gewoon moet doen, andere zeggen dat ik het vooral niet moet doen. En weer andere zeggen dat ik naar de kat individueel moet kijken, en niet naar haar geboorte datum; dat je een jonge kat kan hebben die je beter uit de fok kan halen, terwijl je een oude kat kan hebben, die het nog prima doet als fokpoes. Dus tja...   :-\
Door danielle1980
#823746
mijn pers is 2 keer gedekt toen ze 13 en 15 was en bevallen van 5 en 3 kittens....

nee niet gepland...

maar het ging zo, vanaf dat mama dr uit amerika had gehaald heeft ze geprobeerd om haar te laten dekken, verschillende keren zelfs...

maar nooit wilde ze gedekt worden, dus we hebben haar nooit laten helpen want ze wilde toch niet gedekt worden en was steeds leeg.

tot er een mooie zwarte kater in de buurt kwam wonen en ze opeens ook naar buiten ging, dus buiten de tuin met hem  ::)
ware liefde...

dus ik zou zeggen volg je gevoel, je kent je kat het beste, denk je dat ze t kan, dan probeer je t gewoon.
Gebruikersavatar
Door koekje
#823795
Mieuw schreef: Het gaat om mijn lieve Taipei.
Afbeelding

Ze is geboren op 24-02-1998 en is nu dus 9 en een half.

Gevoelsmatig vind ik dat vrij oud, maar ze is zo krachtig en sterk, en al haar bevallingen en kraamtijd verlopen altijd (schijnbaar) moeiteloos, en ze is kern- maar dan ook kerngezond uit een sterke, maar helaas redelijk uitgestorven lijn, dat ik graag nog een nestje met haar zou doen, zodat ik haar goede geentjes nog wat verder kan verspreiden.
Omdat ik behoorlijk twijfel, heb ik haar inmiddels door 4 verschillende DA's laten controleren, en alle 4 hebben ze gezegd dat het nog moet kunnen. Ik moet ook zeggen dat mijn twijfel ook puur op haar geboortedatum gebaseerd is, want als je dat niet zou weten zou je zeggen dat het een krachtige en gezonde kat in de bloei van haar leven is.
Ik heb het ook aan enkele (Noren) fokkers voorgelegd, en daar krijg ik nogal wisselende reacties op. Sommige zeggen dat ik het gewoon moet doen, andere zeggen dat ik het vooral niet moet doen. En weer andere zeggen dat ik naar de kat individueel moet kijken, en niet naar haar geboorte datum; dat je een jonge kat kan hebben die je beter uit de fok kan halen, terwijl je een oude kat kan hebben, die het nog prima doet als fokpoes. Dus tja...  :-\


wooooooowww! wat een mooie fiere kat!

maareh, ik vind 9,5 nog niet bejaard hoor. ze is idd de jongste niet meer, maar als ze zo goed in conditie is zoals je beschrijft, en ze geniet gewoon van zwangerschap, zou ik me niet te veel zorgen maken.
en als ze gewoon gevarieerd en goed blijft eten, is er denk ik niets aan de hand.
Door Loeka
#823935
Mieuw schreef: En wat noem jij 'wat jonger'?  ;)
Ze is bevallen net na 11 maanden. Ze deed en doet het uitstekend! Op deze leeftijd is ze nog niet uitgegroeid en ook nog niet oud genoeg voor de testen op erfelijke ziekten in het ras. Sommige testen wel, de dna testen, die zijn dan ook al gedaan. Maar een belangrijke, PL, nog niet.
Door Mieuw
#824011
koekje schreef: wooooooowww! wat een mooie fiere kat!
Dank je, dank je, Peitje is ook wel mijn trots en glorie.  :biggrin2: (maar daarom zou ik het mezelf ook niet vergeven als er iets mis zou gaan)
Hoewel ze zéker niet aan de rasstandaard voldoet is ze in mijn ogen toch de meest perfecte Noor. Ze heeft gewoon een charisma en een karakter waar je wel van móet houden.

Loeka schreef: Ze is bevallen net na 11 maanden. Ze deed en doet het uitstekend! Op deze leeftijd is ze nog niet uitgegroeid en ook nog niet oud genoeg voor de testen op erfelijke ziekten in het ras. Sommige testen wel, de dna testen, die zijn dan ook al gedaan. Maar een belangrijke, PL, nog niet.
Ah, ja, ik kan me voorstellen dat je daar ook over in de rats zit. Dat betekend dat ze gedekt is toen ze rond de 9 maanden was, en dat is idd vrij jong.
Ik ben met een zelfde vraag ook een keer naar mijn DA gegaan (ik had verder geen zwangere poes, het was gewoon interesse), en die vertelde me dat de natuur dat soort dingen zelf regelt. Dus als een poesje vrij jong gedekt word, dat dan automatisch het nestje ook wat kleiner zal zijn, om moeder wat te ontlasten. En tja, als je bedenkt dat er bij jou 2 kittens uitgekomen zijn, dan klopt die theorie wel.
Door conleeuw
#825440
een pracht kat, en met 9 en een half in top conditie zou ik er zeker geen probleem mee hebben ;) vooral als ze kern gezond is bevonden door de dierenarts
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door