Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#822629
Graag jullie mening over het volgende:

Annak kan soms geen stap zetten, alsof zijn voorpoot blokkeert.
Vorige week gebeurde dit voor het eerst. Hij kwam van buiten naar binnen en bleef ineens stil staan. Hij begon echt te piepen (het soort wat hij doet als hij pijn heeft) en kon zijn ene voorpoot niet optillen. Het duurde hooguit 5 seconden en toen ging het weer. Ik vond het redelijk alarmerend maar omdat hij daarna weer normaal liep, dacht ik aan een incident.
Het is daarna nog een keer gebeurd op dezelfde plek: hij komt dan van buiten naar binnen en moet een klein trapje op (twee treden) wat volgens mij het probleem niet kan zijn. Bij de tweede keer dacht ik: "Toch even goed in de gaten houden". Echter, vanmorgen kwam hij mij wakker maken in de slaapkamer (iets wat hij eigenlijk nooit doet alleen als hij naar buiten moet) dus ik ga mijn bed uit (een half uur geleden) en laat hem buiten. Maar hij stond in de slaapkamer weer als aan de grond genageld. Het duurde nu nog korter, zo'n 3 seconden, voordat hij weer kon lopen en hij piepte er niet bij.

Ik ga maandag toch even naar de DA hiermee maar heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
Gebruikersavatar
Door cheeta
#822639
nee sorry :-[
ik hoop dat de da er wat mee kan, het is altijd lastig met dit soort dingen.
beterschap met Annak
Door bas rouge
#822640
Shit, je schrikt je een ongeluk natuurlijk. Ik zou zeker zijn rug en vooral zijn nek goed laten onderzoeken.
Ik heb honden met nekhernia zo plotseling stil zien staan en niet meer willen bewegen. Maar jij zegt dat het echt vanuit zijn poot komt, is dat een artrose poot of een gezonde poot?
Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#822649
Ik wou net zeggen. Timmie deed dit als ze last van haar nek had. Ineens stokstijf blijven staan en piepen. Vooral als ze de trap af kwam.
Dus ik zou ook richting nek zoeken.
Eerst de poot natuurlijk, want daar kan ook iets zitten.
Door conleeuw
#822661
ik kan jou niet helpen, kan mij voorstellen dat je naar de da wil, ik hou ook niet van dit soort mystries, geef mij liever een duidelijke oorzaak  :-\ sterkte ermee
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#822688
Oke dank alvast voor jullie reacties. Naar mijn mening komt het vanuit zijn voorpoot maar zijn nek kan natuurlijk ook heel goed. Ik krijg niet de indruk dat het vanuit zijn achterhand komt (hij heeft wel lumbosacrale instabiliteit). Maar ik vind hem de laatste tijd snel mank lopen en dat lijkt uit de voorpoten te komen maar (misschien vreemd) ik kan niet goed zien welke poot het is. De vorige keer bij de DA toen ik foto's liet nemen van zijn achterhand, heeft hij gevoeld en wat oefeningen gedaan aan de voorpoten. Hij had toen geen indicatie om daar een foto van te nemen. Ik laat dat maandag toch maar even doen.
Door Deesje
#822726
probeer even zo veel mogelijk relevante info te verzamelen en dan met name nuances te leggen.. ist trap op of af? of beide? steunt ie wel op de poot als ie stil staat of haalt ie zijn gewicht eraf/ tilt hem op? doet ie iets met zijn hoofd als ie die pijn heeft en niet vooruit komt (draait ie zijn nek of kijkt opzij)?

dit zijn allemaal heel kleine dingetjes waarmee je ook de da op n (goed) spoor kunt helpen..
normaal zou je bij lumbosacrale instab geen uitval of uitstraling naar de voorhand verwachten.. bij een thoracale (of evt cervicale, maar volgens mij geldt dat in mindere mate) instab zou een hernia achtige klacht kunnen leiden tot die uitstraling (zo'n elektrische stoot) waardoor hij heel kort idd pijn heeft.. als hij het heeft probeer te kijken of hij zijn houding verandert (om de evt compressie kwijt te raken)
het is moeilijk om er iets over te zeggen en je zult idd goed met de da of evt een dierfysio erover moeten overleggen.. probeer in ieder geval zo goed mogelijk op te letten wat zo'n pijnmoment provoceert en hoe de hond reageert op t moment.. (evt kijken of je het een keer kunt filmen als je weet waarbij hij last heeft?)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#822747
Deesje schreef: probeer even zo veel mogelijk relevante info te verzamelen en dan met name nuances te leggen.. ist trap op of af? of beide? steunt ie wel op de poot als ie stil staat of haalt ie zijn gewicht eraf/ tilt hem op? doet ie iets met zijn hoofd als ie die pijn heeft en niet vooruit komt (draait ie zijn nek of kijkt opzij)?

dit zijn allemaal heel kleine dingetjes waarmee je ook de da op n (goed) spoor kunt helpen..
normaal zou je bij lumbosacrale instab geen uitval of uitstraling naar de voorhand verwachten.. bij een thoracale (of evt cervicale, maar volgens mij geldt dat in mindere mate) instab zou een hernia achtige klacht kunnen leiden tot die uitstraling (zo'n elektrische stoot) waardoor hij heel kort idd pijn heeft.. als hij het heeft probeer te kijken of hij zijn houding verandert (om de evt compressie kwijt te raken)
het is moeilijk om er iets over te zeggen en je zult idd goed met de da of evt een dierfysio erover moeten overleggen.. probeer in ieder geval zo goed mogelijk op te letten wat zo'n pijnmoment provoceert en hoe de hond reageert op t moment.. (evt kijken of je het een keer kunt filmen als je weet waarbij hij last heeft?)
Ja dat is altijd lastig natuurlijk omdat het zo onverwacht is voor mij dus filmen wordt dan wel erg moeilijk. Maar ik realiseer mij dat ik mijn DA goed de situatie met details moet vertellen. Dank voor je uitleg.
Door Malamoods
#823252
Monique, sterkte morgen met Annak bij de da! Houd je ons op de hoogte? En een dikke knuf voor 'm!

Rachel.
Door Lizzy
#823254
Gatverdamme, ik lees dit nu pas Mo. Sterkte bij de DA morgen. Ik denk ook aan nekproblemen.... Ik zal in ieder geval duimen dat het niks ergs is!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#823351
Kreupel lopen met de voorhand kan overigens wel door achterhand problemen komen.
Jory had HD, en als ze daar last van had ging ze haar gewicht anders verdelen, waardoor de voorhand overbelast raakte en ze daar kreupel werd. Toen dmv chiropractie haar bekken is behandeld, liep ze vóór ook weer goed.
Door henneke
#823380
ik lees dit nu pas , sterkte vandaag Monique ik hoop dat hij iets kan vinden zodat je weet wat er aan de hand is  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door