Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#823276
dankzij het daverende succes van ot en het kuikentje vannacht, ben ik mbv de rekenhulp (3% lichaamsgewicht eetbehoefte per dag) maar eens een menuutje voor sien gaan maken.
over een paar weken ben ik ook door mn voorraad natvoer voor sien heen, en waarschijnlijk zijn dan ook alle kuikentjes op, dus kan ik dan met verse kuikentjes ook gelijk de rest van de barfspullen gaan halen.

dit zijn de percentages en bijbehorende gewichten voor 1 menu voor 1 week voor 1 sien van 4,5 kilo. sien weegt ongeveer 5 kilo, maar ze is een rode bol op pootjes, dus we gaan uit van 4,5 kilo sien.

rauw vleesbot: 50% - 470 gram
orgaan: 20% - 190 gram
spiervlees: 30% - 280 gram
(groente doen we niet aan want sien is een kat en geen cavia, tafelresten en voedingssuplementen krijgt ze anders ook niet, en bij een evenwichtige voeding zie ik daar het nut ook niet van in. sien is jong en gezond.)
binnen deze percentages en gewichten is er een gat van 5 tot 15 gram, nog niet meegerekend dat het menu gebaseerd is op een lichtere sien. om dit op te vullen, wil ik op zondag bv een extra kuikentje geven, en er is ruimte voor eventuele snoepjes/extraatjes.

sien krijgt 3x per dag eten. de eerste 2 eetmomenten zijn maaltijden, het 3e eetmoment is een hapje voordat we gaan slapen.

maandag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 70 gram kipnek
50 gram lamshart
- hapje: 40 gram spiervlees (kipfilet, rundlap, wat er in huis is)

dinsdag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 70 gram kipnek
40 gram spiervlees
- hapje: 1 kuikentje

woensdag:
- ontbijt: 1 sardien
- diner: 70 gram kipvleugel
50 gram (kip) lever
- hapje: 1 kuikentje

donderdag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 70 gram kipnek
40 gram spiervlees
-hapje: 1 kuikentje

vrijdag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
-diner: 70 gram kipvleugel
50 gram lamshart
-hapje: 1 kuikentje

zaterdag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 70 gram kipnek
40 gram spiervlees
- hapje: 1 kuikentje

zondag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 70 gram kipnek
50 gram lamshart
- hapje: 1 kuikentje


in de percentages en gewichten zijn de kuikentjes niet opgenomen zie ik nu.
volgens dit schema is het dus te veel.
hoe kan ik dat het beste aanpassen? sien eet graag kuikentjes, en ik vind het handige pakketjes.

de soorten vlees zijn dingen waar ik zeker van ben dat ik er makkelijk aan kan komen.

graag veel reacties, want mn schema klopt nu dus niet.

de 3 eetmomenten wil ik graag aanhouden, want dat is ze zo gewend, en omdat ze aan de lijn is, krijgt ze dan ook niet zo veel honger, omdat er altijd wel iets in haar maag zit.

het eten wordt niet vermalen.
sien heeft immers tanden en knaagt graag. ook is knagen beter voor haar, want dat doet ze meer moeite voor haar eten, wat bevordelijk is voor haar ronde lijn.
ik heb geen vleesmolen, en heb te weinig kracht om zo'n ding te gebruiken (ben geen grote sterke vent, en als meneer koekje op visite is, houdt hij niet van vlees malen).


graag veel reacties en tips en adviezen.
#823291
maandag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 35 gram kipnek
- hapje: 20 gram spiervlees (kipfilet, rundlap, wat er in huis is)

dinsdag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 35 gram kipnek
20 gram spiervlees
- hapje: 1 kuikentje

woensdag:
- ontbijt: 1 sardien
- diner: 35 gram kipvleugel
50 gram (kip) lever
- hapje: 1 kuikentje

donderdag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 30 gram kipnek
20 gram spiervlees
-hapje: 1 kuikentje

vrijdag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
-diner: 30 gram kipvleugel
50 gram lamshart
-hapje: 1 kuikentje

zaterdag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 30 gram kipnek
20 gram spiervlees
- hapje: 1 kuikentje

zondag:
- ontbijt: 2 kuikentjes
- diner: 30 gram kipnek
- hapje: 1 kuikentje

ik heb 2 orgaangedeeltes weggelaten, en alle vleesbot en spiervlees gedeeltes gehalveerd.
klopt het nu wel?
#823320
ik heb de percentages niet uitgerekend, want dat had je bovenaan zelf al gedaan.
ik zou er nog twee dingetjes aan veranderen:

Ik zou wat meer ander vlees geven dan kip. Denk dan aan regelmatig wat rund, lamsvlees, misschien kun je zelfs aan geit komen? Mijn katten doen echt een moord voor geitenvlees en ook voor konijn.
En ik zou 1 keer per week een visje voeren, sardientjes ofzo. Hoeft niet per sé altijd vers, mag ook uit blik.

Verder ziet het er goed uit!

Oh, misschien kan je ook nog aan eend komen?
Laatst gewijzigd door Femke op zo 09 sep 2007, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#823337
het is idd primair een kipmenu.
sien heeft een voorkeur voor gevolgelte, en dan kom je wel vrij snel bij kip uit. het is goed verkrijgbaar en goedkoop. eend lijkt me aan de prijzige kant en seizoensgebonden, parelhoen en kwartel moet wel lukken.
voor spiervlees kan ik dan met name andere vleessoorten als rund en lam nemen.
variatie gaat er zeker wel inkomen.
ik merk zelf dat ik een voorkeur heb om dingen te geven die ze zelf zou kunnen vangen. dus gevogelte en kleine (knaag)diertjes.
grote grazers kan af en toe als spiervlees, en wellicht wat orgaan.

ik wil eerst mn menu op orde hebben, voordat ik actief ga zoeken naar verschillende dingen.
misschien dat ik met de tijd ook muizen en hamsters bestel voor afwisseling van de kuikens. ik zit ook met mn beperkte vriesruimte, dus ik kan niet in 1x een hele geit kopen.

sien krijgt soms een blikje tonijn, maar das niet vaker dan 1 tot 2 x per maand, vanwege het zoutgehalte en zware metalen enzo.
de inhoud van het blikje wordt dan in 2en gedeeld, en is ter vervanging van het kuikentje voor het slapen.

ik wil graag weten of mn herziende menu klopt. of het genoeg is, maar niet te weinig en of het volledig genoeg is.
is de ene sardien voor woensdag ontbijt voldoende?

heb ik het menu ook beter aangepast?
(als het goed is, zijn de percentages goed gebleven, maar de hoeveelheden  minder omdat er bij de herziende versie wel rekening is gehouden dat de helft van het menu uit kuikentjes bestaat?)
#823563
Ik vind het er qua percentages goed uitzien. Maar ben het met Femke eens dat meer variatie echt nodig is, alleen kip is op den duur niet voldoende. Hoewel ik eerlijk toegeef dat mijn dieren ook zeker een jaar lang vrijwel alleen het tok-dieet gevolgd hebben en het er prima op deden. Ik ben er dus niet zo paniekerig over maar zou het zelf niet meer zo doen.
Overigens zou ik ander bot dan alleen kippennek en kuikens geven, bv ruggen of vleugels. Kun je desnoods knippen of malen. Nek is vrij veel kraakbeen nl, en kuiken vrijwel uitsluitend.

Wilde eend is idd seizoensgebonden maar tamme eend niet. Bij het Islam Centrum en via Herby te verkrijgen. Verder fazant, duif e.d., daar is of via Kiezenbrink of via Herby vaak wel aan te komen. En vergeet konijn en haas niet! Ook 'natuurlijke' prooien voor katten.
Rund is makkelijk, lam en geit via de Islamiet, hier zijn ze helemaal gek op paard. Hert lusten ze trouwens ook erg graag.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door