Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door skydivesaskia
#823104
Sinds een paar weken eet Xenna heel slecht, hij is nu een jaar oud, rottweilerreu. Sommige dagen gaat zijn voer na 3 keer aanbieden wel op (ik haal het weg na een minuut of wat als hij er niets mee doet), ik probeer ook altijd wat meer te geven omdat hij in het begin eenzelfde hoeveelheid liet staan eigenlijk, en zo was het dan niet erg als hij dat laatste beetje niet altijd op at... afgelopen week ging het eigenlijk wel redelijk met eten, maar nu gister en vandaag is het echt slecht.... Gister heb ik hem met moeite een 900gram eten gegeven ofzo over de hele dag, en toen ik vanmorgen weer wat aanbood at hij niets, en nu net weer wat anders aangeboden en dat wil hij ook niet.... het maakt niet uit wat hij krijgt, ahv breda, smuldier (diverse smaken), kippenbout, pens, hart niets gaat er met smaak in, ook plakjes worst als beloning en koekjes gaan niet goed erin, er wordt op gekouwd alsof het iets smerigs is... Verder is hij gewoon zoals hij altijd is, vrolijk en speels, hij is wel mij wat aan het uitproberen, puberen. Het maakt ook niet uit of ik het eten geef of mijn man, meestal geef ik het maar die keren dat mijn man het geeft gaat vaak net zo slecht. Ook als ik het voer aan Kyra geef dan staat hij wel even raar te kijken, maar als ik hem later dan weer eten aanbied doet hij er niks mee.... Ik denk dat ik van de week toch maar even naar de dierenarts ga, Xenna ziet er niet slecht uit ofzo, maar ik wil voorkomen dat hij straks te weinig binnenkrijgt en we dan een stuk verder van huis zijn.... Ik ben alleen bang dat ik dan van mn dierenarts een of ander broksoort in mn maag (nou ja, die van Xenna  ;) ) gesplitst krijg en dat wil ik niet.... Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben gehad, en wat heeft bij jullie geholpen? (soms wil het wel helpen als ik wat tonijn door het voer heen doe omdat xenna daar gek op is, maar zelfs dat laat hij nu staan  :'( )
Door Femke
#823106
krijgt hij niet gewoon teveel?  Probeer eens een dag of wat rigoreus minder te voeren. Bijvoorbeeld 600 gram. Van een paar dagen zal hij daar niet van omvallen.

Verder: probeer er geen spektakel van te maken want dat vinden ze vaak juist prachtig. Ik zou niet 3 keer achter elkaar voer aanbieden. Eet hij 's ochtends niet? Dan niet, dan krijg je niet eerder dan 's avonds weer.
Ook zou ik niet gaan opleuken met van alles want weet je zeker dat hij zijn gewone prakje niet meer wil (immers, als je weigert dan komt er wat lekkerders voor in de plaats)

Overigens geldt bovenstaande uiteraard alleen als een medische oorzaak uitgesloten is.
Door Femke
#823108
wat ook nog kan: is er een loopse teef in de buurt? Ruikt en likt hij aan plasjes als je met hem buiten bent?
Door skydivesaskia
#823110
dat vroeg de fokster ook al of er een loopse teef in de buurt is, maar hij eet al een week of 3/4 slecht, dus dan zou dat verder geen probleem meer moeten zijn denk ik (of er moet er nog een rondlopen). Verder ziet zn bek er trouwens ook normaal uit en ik geef hem normaal een 1700 gram per dag omdat hij nog in de groei is. Maar ik ga eens proberen of hij wat doet als ik minder geef...
Door Lizzy
#823111
skydivesaskia schreef: Sinds een paar weken eet Xenna heel slecht, hij is nu een jaar oud, rottweilerreu. Sommige dagen gaat zijn voer na 3 keer aanbieden wel op (ik haal het weg na een minuut of wat als hij er niets mee doet), ik probeer ook altijd wat meer te geven omdat hij in het begin eenzelfde hoeveelheid liet staan eigenlijk, en zo was het dan niet erg als hij dat laatste beetje niet altijd op at...
Ik zou zelf stoppen met het drie keer aan te bieden. Een keer aanbieden, weghalen en de volgende maaltijd weer aanbieden. Niet eten? Weghalen en niet meer terug zetten. Hij is inmiddels gedresseerd en weet nu dat jij het toch wel drie keer aanbiedt.
afgelopen week ging het eigenlijk wel redelijk met eten, maar nu gister en vandaag is het echt slecht....
Heeft hij niks onder de leden? Is hij helemaal gezond? Geen gebitsproblemen? Andere problemen? Heeft de DA hem ooit onderzocht?
Gister heb ik hem met moeite een 900gram eten gegeven ofzo over de hele dag, en toen ik vanmorgen weer wat aanbood at hij niets, en nu net weer wat anders aangeboden en dat wil hij ook niet....

Is 900 gram niet gewoon teveel voor hem? Wat weegt hij? 45 kg? 50 kg? Ik zou hem eens lekker (net wat Femke zegt, ik ben het daar helemaal mee eens) 600 gram gaan geven.
het maakt niet uit wat hij krijgt, ahv breda, smuldier (diverse smaken), kippenbout, pens, hart niets gaat er met smaak in, ook plakjes worst als beloning en koekjes gaan niet goed erin, er wordt op gekouwd alsof het iets smerigs is... Verder is hij gewoon zoals hij altijd is, vrolijk en speels, hij is wel mij wat aan het uitproberen, puberen. Het maakt ook niet uit of ik het eten geef of mijn man, meestal geef ik het maar die keren dat mijn man het geeft gaat vaak net zo slecht. Ook als ik het voer aan Kyra geef dan staat hij wel even raar te kijken, maar als ik hem later dan weer eten aanbied doet hij er niks mee.... Ik denk dat ik van de week toch maar even naar de dierenarts ga, Xenna ziet er niet slecht uit ofzo, maar ik wil voorkomen dat hij straks te weinig binnenkrijgt en we dan een stuk verder van huis zijn.... Ik ben alleen bang dat ik dan van mn dierenarts een of ander broksoort in mn maag (nou ja, die van Xenna  ;) ) gesplitst krijg en dat wil ik niet.... Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben gehad, en wat heeft bij jullie geholpen? (soms wil het wel helpen als ik wat tonijn door het voer heen doe omdat xenna daar gek op is, maar zelfs dat laat hij nu staan  :'( )
OK, vergeet de vorige vragen over de DA. Je bent dus nog niet geweest. Ja, altijd slim om hem na te laten kijken. Ik denk alleen zelf dat het tussen zijn oren zit, maar, altijd uitsluiten dat dat niet het geval is. En brokken hoef je je niet aan te laten smeren. Je weigert gewoon beleeft. JIJ bepaald wat je hond eet, niet je DA.

Zijn er loopse teven in de buurt? Beginnen zijn hormonen hem op te spelen?

Ik denk zelf dat je hem anders aan moet gaan pakken en sluit me dus ook hier weer aan bij Femke. Aanbieden, niet eten: wegnemen en pas weer de volgende maaltijd opnieuw aanbieden. En weer niet eten? Weer direct wegnemen en niet nogmaals aanbieden.

Misschien is het geen gek idee om te gaan barfen en hem sowieso 1 keer per dag te gaan voeren. En desnoods langzaam zelfs te wennen aan vastendagen.
Door Lizzy
#823112
skydivesaskia schreef: dat vroeg de fokster ook al of er een loopse teef in de buurt is, maar hij eet al een week of 3/4 slecht, dus dan zou dat verder geen probleem meer moeten zijn denk ik (of er moet er nog een rondlopen). Verder ziet zn bek er trouwens ook normaal uit en ik geef hem normaal een 1700 gram per dag omdat hij nog in de groei is. Maar ik ga eens proberen of hij wat doet als ik minder geef...
Een Rottweiler van 1 jaar is niet meer in die zin in de groei en moet niet meer gevoerd worden als een pup. Die 1700 gram is in mijn ogen echt 2 keer teveel. Ik denk dat 'm daar je probleem zit. De gemiddelde middelgrote/grote hond mag bij een maand of 7 al teruggebracht worden naar het percentage voer van een volwassen hond. Je kunt hem dus nu gewoon 2% van zijn lichaamsgewicht gaan voeren. En zelfs dat is momenteel misschien wel teveel voor hem. Ik zou hem om te beginnen maar eens op 800 gram per dag gaan zetten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 09 sep 2007, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door skydivesaskia
#823292
bedankt voor de reacties, ik zal het voer gaan minderen, kijken wat het wordt, en ik heb woensdag  vrij dus als er in de tussentijd grotere problemen gaan spelen dan ga ik naar de dierenarts...
Ik geef trouwens deels barf en deels kvv, maar de kippenbout en penslap die er normaal zo in gingen kijkt hij ook niet echt superenthousiast naar...

maar goed, ik ga kijken hoe het gaat de komende dagen met jullie tips...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door