Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mijnhond
#822953
Onze Berner is ernstig ziek, kanker, niets meer aan te doen. Hij krijgt nu rimadyl van de da, maar ik vroeg me af of ik iets anders tegen de pijn kon geven, iets natuurlijker.
Zolang hij nog enigszins een kwaliteit van leven heeft willen we hem niet laten inslapen. We houden van hem en willen hem zolang mogelijk nog bij ons hebben.  Hij eet en drinkt goed, houdt nog van zijn dagelijkese wandelingen in het bos. Zijn leven is nog goed.
Maar die pijn moet hij kwijt.
Iemand ervaring met pijn? iemand die me iets kan aanraden? Alvast bedankt
Door 202Spots
#822995
mijnhondgaatdood schreef: Onze Berner is ernstig ziek, kanker, niets meer aan te doen. Hij krijgt nu rimadyl van de da, maar ik vroeg me af of ik iets anders tegen de pijn kon geven, iets natuurlijker.
Zolang hij nog enigszins een kwaliteit van leven heeft willen we hem niet laten inslapen. We houden van hem en willen hem zolang mogelijk nog bij ons hebben.  Hij eet en drinkt goed, houdt nog van zijn dagelijkese wandelingen in het bos. Zijn leven is nog goed.
Maar die pijn moet hij kwijt.

Iemand ervaring met pijn? iemand die me iets kan aanraden? Alvast bedankt
Sorry...ik denk dat wanneer Rimadyl niet helpt...en je hond nog steeds pijn heeft, dan moet je of de dosis verhogen, of je afvragen wat de kwaliteit van z'n leven is MET de pijn...want MET pijn is zijn leven echt niet "goed"
En wanneer het over uitstelling van onvermijdelijke afloop gaat,
dan hoop altijd dat ik voor mezelf de wijsheid zal hebben om in te zien wat het beste is voor mijn dieren en wat IK zou willen is dan niet belangrijk meer.
Veel wijsheid en sterkte gewenst...

The Last Battle
If it should be that I grow frail and weak
And pain should keep me from my sleep,
Then will you do what must be done,
For this -- the last battle -- can't be won.

You will be sad I understand,
But don't let grief then stay your hand,
For on this day, more than the rest,
Your love and friendship must stand the test.
We have had so many happy years,
You wouldn't want me to suffer so.
When the time comes, please, let me go.

Take me to where to my needs they'll tend,
Only, stay with me till the end
And hold me firm and speak to me
Until my eyes no longer see.
I know in time you will agree
It is a kindness you do to me.
Although my tail its last has waved,
From pain and suffering I have been saved.
Don't grieve that it must be you
Who has to decide this thing to do;
We've been so close -- we two -- these years,
Don't let your heart hold any tears.

-- Unknown
Door tieneke
#823000
Als hij echt toonbaar pijn heeft en niet lang meer te gaan heeft zou ik persoonlijk snel de knoop doorhakken hoe vreselijk verdrietig en moeilijk dit ook is,pijnstillers zullen waarschijnlijk niet lang of genoeg gaan helpen op den duur.
Wij hebben zelf een zwaar zieke Leonberger gehad die we achteraf te lang hebben laten afglijden van de hond die hij ooit was,het blijft ook zo vreselijk moeilijk om je allessie zomaar te laten gaan  :'(
Heel veel sterkte met jullie beslissing  :-*
Door conleeuw
#823008
het is mij niet duidelijk uit jou schrijven of hji nu nog pijn heeft met de rimadyl en dat je alleen maar op zoek ben naar een alternatief daarvoor, of dat hij door de rimadyl heen nog pijn heeft, in de eerste geval zou ik zeggen, werkt de R.... laat het dan en geef hem deze pijnstilling, ik zou niet andere dingen gaan proberen, met de risico dat hij pijn moet lijden, indien hij ook met de R pijn blijft houden, dan zou ik opnieuw bekijken of het haalbaar is om hem nog langer bij je te houden.
Ik wens jou heel veel sterkte en vooral wijsheid in het maken van de moeilijkste beslissing die jij ooit namens deze hond zal maken.
Door 202Spots
#823233
conleeuw schreef: het is mij niet duidelijk uit jou schrijven of hji nu nog pijn heeft met de rimadyl en dat je alleen maar op zoek ben naar een alternatief daarvoor, of dat hij door de rimadyl heen nog pijn heeft, in de eerste geval zou ik zeggen, werkt de R.... laat het dan en geef hem deze pijnstilling, ik zou niet andere dingen gaan proberen, met de risico dat hij pijn moet lijden
Het is dacht ik ook niet zonder gevaar om van de een op de andere dag op 'n andere painkiller over te stappen...en sommige combinaties van verschillende drugs heeft ook risico's

Maar wat voor soort kanker heeft de hond?
Door mijnhond
#823785
Bedankt voor jullie reacties. Het gedicht is heel mooi.

Max heeft MH, maligne histiocystose. Een ongeneesbare kankervorm die blijkbaar vaak bij Berner Sennen voorkomt, vooral bij mannetjes tussen de 6 en 7 jaar. Hij heeft een tumor in zijn scrotum, wat hem flink belemmert om te zitten.

De pijn is momenteel draaglijk. Vanaf morgen krijgt hij prednison. Om de tumor iets te laten slinken, misschien. De da vond hem nog te goed, te waaks, te vief om hem te laten inslapen. Hoelang nog het voor hem draaglijk is weet zij niet, natuurlijk. We houden hem scherp in de gaten, zodra de pijn te wordt, dan... Zodra zijn lust tot leven minder wordt of hij nergens meer kan genieten...

Ik wens jullie allemaal veel succes en plezier met jullie lieve dieren. Het heeft voor mij nu nog weinig nut om met deze site verder te gaan. Het was heel kort. Maar toch zal ik af en toe komen kijken wat jullie te melden hebben. Het gaat jullie goed.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#823825
Heel veel sterkte met jullie mannetje :-*, en de zeer zware beslissing die genomen zal moeten worden.
Ik hoop dat jullie nog wat tijd is gegund om van elkaar te genieten!
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#823844
mijn Bas heeft jarenlang Rymadil gehad (weliswaar met name tegen de pijn van arthrose) en hij heeft daar geen nadelige gevolgen van gehad (dan bedoel ik problemen met zijn maag of iets in die richting wat je nog wel een hoort).

Het enige wat voor mij belangrijk was, was dat hij geen pijn had (de ene dag kreeg hij iets meer dan de andere dag). Kwaliteit van leven ging voor ook al zou dat betekenen dat het door de pijnstillers korter zou zijn. Bas is zes jaar geworden en ik heb hem om andere redenen moeten laten inslapen maar ook daarvoor gold GEEN pijn.

Ikzelf zou niet gaan experimenteren met pijnstilling in deze fase. Je wéét dat hij goed reageert op de Rymadil... lekker zo laten. Desnoods verhogen.

Wens je heel veel sterkte!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door