Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#822758
Gistermiddag had Gollum een geitenpoot met veel vlees eraan gegeten. Het vlees had ze eraf gekloven, poot laten liggen (te hard denk ik). Een paar uur later racete ze door de lamellen in de woonkamer, ik deed de balkondeur maar even open want ik dacht die heeft diaree of moet kotsen.. En ja hoor, de diaree spoot eruit. Ik heb het maar even aangekeken en 's avonds had ze nog een klein stukje kopvlees gehad.
Vanochtend riep ik haar op bed want ze is jarig, ze mag bijna nooit op bed dus ik verwachte een racemonster maar ze kwam niet  :( Pas toen ik naar de woonkamer kwam wilde ze naar me toe, maar ze zakte steeds door haar achterpootjes. Van Don (mijn vriend) hoorde ik dat ze ook al 2 keer gekotst had. Aangezien ik het park al een tijdje mijd omdat ik dooie eenden en vissen zag liggen was ik gelijk bang dat ze toch wat te pakken had gehad en misschien botulisme had opgelopen. Ik heb gelijk de weekend DA gebeld, en die wist mij te vertellen dat ze net een hond op de intensive care hadden opgenomen wegens botulisme  :o
Nou dat werkte niet echt mee aan mijn ongerustheid dus ik er gelijk heen. Gol had geen koorts (dus geen botulisme vertelde de arts), en gaf geen pijn aan bij de pootjes. Toen de DA haar buik betaste begon ze erg te piepen, ze trok haar rug ook hoog op dus duidelijk pijn in dr buik  :( Ze heeft een prik tegen het braken gehad en een pijnstiller, ook heb ik een diarreeremmer meegekregen en pijnstillers voor morgen..
Ik heb maar voor de zekerheid gevraagd hoe ik een darmobstructie of darmperforatie kan herkennen omdat ik me toch nogal ongerust maakte zo voor het weekend, ze hadden ook geen foto's gemaakt ofzo..

Zou het door de geit komen of heeft ze toch wat van straat gevroten? Normaal heeft ze een maag van schokbeton, ze eet ook vanaf haar 3e maand volledig rauw (vandaag 1 jaar) en bij geit heeft ze nog nooit zulke diaree gehad. Wel eens wat zachte poep na geit, maar nooit zo erg dat ze niet kon lopen..
Nu voelt ze zich al wat beter, maar ja ze heeft ook een pijnstiller gehad dus.. Ik moest haar kipfilet met rijst geven, de rijst skip ik maar denk. Ik vroeg nog, rauw of gekookt? Neeeeej zei ze, nooit rauw!!  ;D Leuk moment om je DA te vertellen dat ze altijd rauw eet  8) Ze was het er niet zo mee eens, maar daar hebben het nog wel een keer uitgebreid over als ze tijd heeft.
Ze heeft net wel wat biogarde gehad van me, dat vond ze wel lekker. Straks maar wat kipfilet koken voor haar?
#822762
Golum schreef: Gistermiddag had Gollum een geitenpoot met veel vlees eraan gegeten. Het vlees had ze eraf gekloven, poot laten liggen (te hard denk ik). Een paar uur later racete ze door de lamellen in de woonkamer, ik deed de balkondeur maar even open want ik dacht die heeft diaree of moet kotsen.. En ja hoor, de diaree spoot eruit. Ik heb het maar even aangekeken en 's avonds had ze nog een klein stukje kopvlees gehad.
Vanochtend riep ik haar op bed want ze is jarig, ze mag bijna nooit op bed dus ik verwachte een racemonster maar ze kwam niet  :( Pas toen ik naar de woonkamer kwam wilde ze naar me toe, maar ze zakte steeds door haar achterpootjes. Van Don (mijn vriend) hoorde ik dat ze ook al 2 keer gekotst had. Aangezien ik het park al een tijdje mijd omdat ik dooie eenden en vissen zag liggen was ik gelijk bang dat ze toch wat te pakken had gehad en misschien botulisme had opgelopen. Ik heb gelijk de weekend DA gebeld, en die wist mij te vertellen dat ze net een hond op de intensive care hadden opgenomen wegens botulisme  :o
Nou dat werkte niet echt mee aan mijn ongerustheid dus ik er gelijk heen. Gol had geen koorts (dus geen botulisme vertelde de arts), en gaf geen pijn aan bij de pootjes. Toen de DA haar buik betaste begon ze erg te piepen, ze trok haar rug ook hoog op dus duidelijk pijn in dr buik  :( Ze heeft een prik tegen het braken gehad en een pijnstiller, ook heb ik een diarreeremmer meegekregen en pijnstillers voor morgen..
Ik heb maar voor de zekerheid gevraagd hoe ik een darmobstructie of darmperforatie kan herkennen omdat ik me toch nogal ongerust maakte zo voor het weekend, ze hadden ook geen foto's gemaakt ofzo..

Zou het door de geit komen of heeft ze toch wat van straat gevroten? Normaal heeft ze een maag van schokbeton, ze eet ook vanaf haar 3e maand volledig rauw (vandaag 1 jaar) en bij geit heeft ze nog nooit zulke diaree gehad. Wel eens wat zachte poep na geit, maar nooit zo erg dat ze niet kon lopen..
Nu voelt ze zich al wat beter, maar ja ze heeft ook een pijnstiller gehad dus.. Ik moest haar kipfilet met rijst geven, de rijst skip ik maar denk. Ik vroeg nog, rauw of gekookt? Neeeeej zei ze, nooit rauw!!  ;D Leuk moment om je DA te vertellen dat ze altijd rauw eet  8) Ze was het er niet zo mee eens, maar daar hebben het nog wel een keer uitgebreid over als ze tijd heeft.
Ze heeft net wel wat biogarde gehad van me, dat vond ze wel lekker. Straks maar wat kipfilet koken voor haar?
Het is al zo vreselijk vaak gezegd op dit forum maar goed nog 1 keer dan:

Geitenpoot is dragend bot en totaal ongeschikt om aan je hond te geven!!!!!!!!!!!
#822771
ze hoeven niet iets te eten buiten om een ziekteverwekker op te lopen, Jazz eet nooit buiten, maar hier in de locale park heeft ze al heelwat keren wat opgepikt, dan werd er ook uitgebreid gespuugd en gesch*ten..... dus, het kan van alles zijn.
Jij schrijf dat ze de bot van de geit niet heb gegeten, dus dat is het ook niet. Ik had haar toch geen kopvlees gegeven toen ze al ziekjes was, maar goed, ieder doet wat zij denken goed is, dus ongetwijfeld dacht jij ook iets in haar maag is beter dan een lege maag.
Ik denk, gewoon even niets geven vandaag, morgen ochtend als er wat rust in de darmen en maag is wel weer wat... kleine beetjes..... dat zou ik doen, sterkte met de zieke ;)
#822772
tieneke schreef: Het is al zo vreselijk vaak gezegd op dit forum maar goed nog 1 keer dan:

Geitenpoot is dragend bot en totaal ongeschikt om aan je hond te geven!!!!!!!!!!!
Ik dacht alleen om te kluiven kan geen kwaad.. Volgende keer maar beter het vlees er alleen afsnijden  :(
#822777
Golum schreef: Ik dacht alleen om te kluiven kan geen kwaad.. Volgende keer maar beter het vlees er alleen afsnijden  :(
Hier heb ik eens een kalfspoot met veel vlees eraan gegeven en dacht dat ze alleen het vlees eraf zouden kluiven....als ze de kans hadden gehad hadden ze gewoon de hele poot soldaat gemaakt en ze hadden er dus al aardige stukken keihard bot vanaf gekloven,heb het meteen afgepakt en weggegooid.
#822780
conleeuw schreef: ze hoeven niet iets te eten buiten om een ziekteverwekker op te lopen, Jazz eet nooit buiten, maar hier in de locale park heeft ze al heelwat keren wat opgepikt, dan werd er ook uitgebreid gespuugd en gesch*ten..... dus, het kan van alles zijn.
Jij schrijf dat ze de bot van de geit niet heb gegeten, dus dat is het ook niet. Ik had haar toch geen kopvlees gegeven toen ze al ziekjes was, maar goed, ieder doet wat zij denken goed is, dus ongetwijfeld dacht jij ook iets in haar maag is beter dan een lege maag.
Ik denk, gewoon even niets geven vandaag, morgen ochtend als er wat rust in de darmen en maag is wel weer wat... kleine beetjes..... dat zou ik doen, sterkte met de zieke ;)
Nee ik heb goed gekeken en blijf er altijd bij bij het eten, er was helemaal niks van het bot af. Ik had haar een stukje kopvlees gegeven omdat ze toch wel honger aangaf, ze heeft zowat de hele avond naast haar bak gelegen..
Ik zal wel rustig aan doen met haar vandaag  :)

@ Tieneke; Golum eet heel rustig en was het vlees met haar voortandjes eraf aan het trekken. Ze heeft de poot gestript en er verder niets mee gedaan, vond het ook verder niet meer interessant om aan te sabbelen.
Maar inderdaad, het is gewoon stom om het risico te lopen  :(
#822792
pike schreef: Dat is dus bij Schuur. Waarschijnlijk heeft die noooooit tijd voor zulk soort discussies! Veelst e druk
Er werken er een paar vreemde snuiters idd.. Is Schuur die oudere man? Ik ben erg slecht in namen altijd  :-[ Ik sprak vandaag een vrouw, die is wel aardig op zich maar het onderwerp is nog nooit op voedsel gekomen. Ik kom er ook niet zo vaak gelukkig   :)
Ken jij een dierenarts in P'end die bekend is met rauw voeren?
#822809
Nee helaas ken ik die niet, daarom vroeg ik welke da jij had. ik kom bij Bleeker en consorten. Ik heb daar de discussie (nog) niet gehad en probeer dat ook te vermijden, ben niet zo goed in dat soort dingen. Schuur is idd de oudere. Ik kom er niet meer. Toen ik een keer met mijn tekkel wou gaan, ruim 15 jaar oud en al twee weken aan de diarree, kon ik over TWEE weken terecht. Ik zei "pardon???" oh U wou iets eerder komen??? Ja dacht het wel, beestje is ruim 15 jaar en al twee weken aan de dunne dus het gaat bepaald niet goed en over twee weken is ie waarschijnlijk dood. Maar ik kon dus niet eerder dan pas over twee weken komen. "We zitten vol". Toen heb ik gezegd Dag ik zoek wel een ander. Bleeker gebeld en ik kon nog dezelfde ochtend langskomen.
#822812
tieneke schreef: Het is al zo vreselijk vaak gezegd op dit forum maar goed nog 1 keer dan:

Geitenpoot is dragend bot en totaal ongeschikt om aan je hond te geven!!!!!!!!!!!

dat ligt helemaal aan je hond hoor, ik haal in duitsland regelmatig lamsvoorbout (ook dragend, maar met veel mooi vlees eraan).
Mijn honden eten dit probleemloos: ze trekken/scheuren het vlees en kraakbeen eraf en laten het bot liggen. En zoals ik het lees doet Gollum het op dezelfde manier en dan zie ik er totaal geen kwaad in.

@ Golum: ik zou je hond even laten vasten, misschien wat bouillon laten drinken. Geitenvlees kan wel wat vet zijn en valt bij mijn honden ook niet altijd even goed.
#822814
Femke schreef:
dat ligt helemaal aan je hond hoor, ik haal in duitsland regelmatig lamsvoorbout (ook dragend, maar met veel mooi vlees eraan).
Mijn honden eten dit probleemloos: ze trekken/scheuren het vlees en kraakbeen eraf en laten het bot liggen. En zoals ik het lees doet Gollum het op dezelfde manier en dan zie ik er totaal geen kwaad in.

Hier krijgen ze dus GEEN dragende/ recreatiebotten,ik zie het zeker niet als onschuldig daar de tanden er van slijten en er honden zijn die er wel degelijk grote stukken van af weten te werken en doorslikken!
Ik hou het wel bij geschikte botten.

Citaat van Golum:
Het vlees had ze eraf gekloven,poot laten liggen(te hard denk ik) 

Beter lezen  ;)
#822821
ik kan heel goed lezen  ;) zelfs zonder bril:
Golum schreef: Nee ik heb goed gekeken en blijf er altijd bij bij het eten, er was helemaal niks van het bot af. Ik had haar een stukje kopvlees gegeven omdat ze toch wel honger aangaf, ze heeft zowat de hele avond naast haar bak gelegen..
Ik zal wel rustig aan doen met haar vandaag  :)

@ Tieneke; Golum eet heel rustig en was het vlees met haar voortandjes eraf aan het trekken. Ze heeft de poot gestript en er verder niets mee gedaan, vond het ook verder niet meer interessant om aan te sabbelen.
Maar inderdaad, het is gewoon stom om het risico te lopen  :(

en dat is exact wat mijn honden ook doen omdat zij bescheiden eters zijn
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door