Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tanja_04
#820841
Ik heb 10 honden. 5 van ± 8 kilo in gewicht, 4 van ± 28 kilo in gewicht en 1 van ± 15 kilo in gewicht, en dan nog een pup.

Misschien een rare vraag, maar hoeveel tijd zou ik nu kwijt zijn aan het gaan barfen met zoveel honden? En hoeveel kosten ongeveer? (niet dat dat uitmaakt ) maar ik zou eens willen weten of het haalbaar is. Tuurlijk is alles mogelijk maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wi zou me op weg kunnen helpen hiermee?

Ik heb al behoorlijk wat gelezen hier.. maar er staat hier inmiddels ZOVEEL info dat ik ga twijfelen of ik het wel kan met 10 honden.
Door Boefke
#820883
Er zijn hier wel meer mensen met meerdere honden, die zullen nog wel reageren. Tis vooral even investeren in vriezerruimte voor 10 honden. Maar het voordeel is dat je dan groot kunt inslaan en vaak dus voordelig geprijst vlees kunt kopen. Wat dat kost hangt helemaal af van wat enwaar je koopt. Qua tijd denk ik dat je vooral routine moet gaan opbouwen. Ik was in het begin soms een kwartier bezig met de maaltijd bereiden van slechts 1 hond. Nu 5 seconde. Dat komt omdat ik maaltijden al in hun geheel kant en klaar invries. Dus na het aankopen van vlees heb ik wel evenwerk om  alles in  de vriezer te krijgen, maar daarna niet meer.
Door pallas
#820927
Als je voldoende vriesruimte hebt, hoeft het niet veel meer tijd te kosten.
De meeste tijd gaat in het ophalen van vlees en het evt. portie maken zitten.

Of je nu twee of 10 bakken per dag vult, dat is meer kwestie van routine :)
Groente mix maken zal je ook wel wat practisch aan moeten pakken.
Ik maak voor 6 weken groentemix voor twee honden en gebruik dan een hele grote soeppan om de puree te mixen. Ik doen het dan in hoeveleheden voor drie dagen invriezen, niet meer in porties voor één dag.

Het wordt wel lastig als je een paar honden hebt die allegisch zijn, maar dat haal ik niet uit je verhaal.

Kortom, gewoon er voor gaan :)
Door Mevroi Kruim
#820955
Tja, het kost wel wat meer tijd dan ff een zak brokken opentrekken. Maar als je dan rekent dat je zeer waarschijnlijk veel minder tijd bij de da zult doorbrengen compenseert dat weer een beetje  ;)

Tis allemaal een kwestie van wennen, routine krijgen en handig inrichten. Veel vriezerruimte is onontbeerlijk, groot inslaan is zoveel efficienter dat het echt de investering loont.
In mijn barf-begin-periode (alweer bijna 6 jaar geleden) reisde ik stad en land af om zaken in te slaan, dat kostte behoorlijk veel tijd en moeite. Tegenwoordig zijn er goeie adressen waar je echt mega-hoeveelheden tegelijk kunt inslaan, plus hele goeie bezorgdiensten dus dat is al een stuk eenvoudiger.
Verder kost het verwerken en invriezen tijd, afhankelijk van hoe eea aangeleverd wordt. Herby bv levert in kiloverpakkingen, dat kan bij mij zo de vriezer in want dat zijn de porties die ik standaard ontdooi. Ik heb nog een kopvlees/pens/hart/lever adres waar de boel in grote verpakkingen wordt aangeleverd, dat is dus meer werk voor mij. Hetzelfde geldt voor bv Islam Centrum en kippenslachter.
Sommige zaken moet je zelf nog malen of hakken wil het voor je dieren geschikt zijn. Mijn katten zijn oud en tandeloos dus ik maal best veel voor ze, of nog beter, heer Kruimel maalt  ;D
En dan moet je eraan denken dat er ontdooid moet worden, je moet daar ook een goeie plek voor hebben. Ik heb bv inmiddels een waskamer annex vriezerruimte annex kattenkamer met werkblad en spoelbak, daar verwerk ik het binnengekomen vlees en ik zet er de emmers met deksel waar de te ontdooien maaltijden ingaan.
Groentemix kost ook tijd, ik maak ze altijd vers maar ik heb maar 2 honden, dat scheelt.

Routine doet heel veel. In het begin was ik ook heel veel tijd kwijt, vooral met het eten van de katten, tegenwoordig nog niet de helft.
Door Dogshome
#820981
Wij hebben nu 7 honden en het gaat nu vanzelf, de avond van te voren haal ik alles uit de vriezer.
En dat doe ik dan in twee kinderbadjes waarin ik het laat ontdooien.
Maar moet er wel bij zeggen dat wij alles bij Herby bestellen, dus alles is al in porties van een kilo.
We hebben 5 kilo nodig elke dag, bakken staan klaar en als alles ontdooid is bakken vullen en aanvallen.
Ik geef gemiddeld 5 soorten vlees en soms vis erbij, is maar net wat je zelf wil gaan doen.
Het meest eten ze hier  lamsvlees (nekken)  eend/parelhoender  konijn /haas (hele kip met alles erin ) en rundvlees, en dat wissel ik vaak af met anderen dier soorten.
Is maar net wat Herby in de aanbieding heeft, maar meestal heb ik wel een voorraad in de vriezers liggen.
Door conleeuw
#820995
nou heb jij een aantal honden die niet zo zwaar zijn, maar zeg maar dat je tussen 4.5 en 5 kilo per dag nodig heb (ik schat een beetje), stel dat jij een gemiddelde prijs voor jou producten betaal van 1,50 per kilo (geiten ribben kan je voor 1 euro de kilo kopen, kippennekken ook wel rond die prijs, kip karkas vaak iets goedkoper, hart en lever is weer iets duurder, zo ook rund en schaap en haas en konijn..... ook pens is vaak goedkoper dan 1 euro de kilo, dan kan je toch aardig diversiteit aanbieden voor 1,50 per kilo..... dan ben jij voor jou hele groep ongeveer 7, 50 kwijt per dag, tuurlijk kan jij het mischien ietsjes goedkoper maken, maar je kan het ook wel duurder maken, hangt een beetje ervan af wat jij kan vinden. Dan is er nog de kosten van een vriezer draaiende houden, dat kan ik niet inschatten wat dat allemaal kost, hangt van formaat, leeftijd en dies meer af.
De meeste tijd zit in het verpakken van de nieuw ingeslagen buit, daar kan wel eens een paar uurtjes in gaan zitten als je kilogrammen aanschaf. Maar, met veel honden om te voeren, kan je ook grotere paketten maken, hier maar twee honden, dus alles in dagverpakkingen is toch iets anders dan 5 kilo per verpakking ;) het is hoe dan ook haalbaar, als je eenmaal de aankoop heb gedaan en de verpakking achter de rug heb, is het gewoon zaak om uit te halen, ergens te laten ontdooien en dan in bakken te zetten en klaar is kees (duurt in het begin even eer je doorheb hoe bijvoorbeeld hoeveel iets per gewicht is, maar als je het eenmaal doorheb hoef je niet meer alles haarfijn af te wegen.
Ik ontdooi in een gamma ton in de schuur, dat is een tonnetje met een aanklip deksel, gaat prima ;)
Door Erna
#821730
porza schreef: ik ben ongeveer een half uur per dag kwijt aan het voeren     en dat is dan voor 16 honden en 5 pups ;D
Naa dat vind ik wel heel erg snel..Zelfs ik red dat niet met 10 honden.
- Bakken klaarzetten
- bakken vullen
- Bakken uitdelen
- wachten tot ze klaar zijn met eten
- bakken opstapelen
- bakken afwassen
- bakken opruimen.
- Emmers vullen met bevroren voedsel voor de volgende dag.

Kost al snel een half uur per keer voeren en dat is in ons geval een uur per dag.

Toen we nog brokken voerden ( In de tijd van Vrouw Holle) waste ik de bakken echt geen 2 keer per dag af. Nu dus wel en daar gaat al meer tijd in zitten.
Door wenche
#822284
Bij mij wordt alles, behalve de pens in de koelkast ontdooid.... het zit toch in luchtdichte zakken ;) vind alleen pens een smerig idee om in mn koelkast te hebben.... Ik voer tegen het middaguur en daarna gaat er een nieuwe portie te ontdooien vlees in de koelkast... gelukkig heb ik maar 1 hond die barft, dus dan heb ik aan een klein plekje in de koelkast genoeg...
Door Mevroi Kruim
#822443
Wat ik in de koelkast stop gaat in speciaal daarbvoor bestemde stevige goed afsluitende koelkastdozen van formaat XXL.
Pens gaat hier nooit in de koelkast, dat bewaar ik buiten in een emmer met goed sluitend deksel. Na een dag of wat is het volgens de honden op z'n lekkerst  :-X
Door Tanja_04
#822710
Wie kan me het beste adviseren qua weekmenu´s? Staan die hier ook op de website? Wat je precies geeft aan honden van 8 kilo / 15 kilo en 28 kilo ??
Door conleeuw
#822724
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,11.0.html

in de bibliotheek  vindt je een zee aan informatie over wat het inhoudt, en hoe je kan beginnen. Verder sta er onder zelf samenstellen ook een hoofdje met allemaal voorbeelden van hoe mensen hun menu samen stellen en de commentaar van de experts erbij, verder kan je ook in de bib de barfrekenhulp vinden.....

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 310.0.html

in deze topic staat waar je hem kan vinden en downloaden, het is een spreadsheet waarin je zelf dingen kan invullen om zo te rekenen hoeveel je van wat moet/kan geven.

success ermee
Door Tanja_04
#885395
thanks.

mijn brokken zijn bijna op, ik gaf al KKV en zo nu en dan kippennekken, eendennekken en dat soort dingen.
Ik ben me suf aan het lezen op de site. Hoop dat het me allemaal gaat lukken! Niet alle honden lusten ook alles hier.. dus het wordt nog even puzzelen.
Door Fallin
#885638
Het is in het begin inderdaad heel erg wennen. Ik heb 5 honden en ben nu met de maaltijden klaarmaken zo'n 5 minuten bezig. Dus dat valt wel mee. En als je dan ziet met hoeveel smaak het opgegeten wordt, dan is het de tijd zeker waard. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door