Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Maaike_L
#821448
Ik heb een Berner pup van 8,5 week oud die gisteren ineens rondliep met zijn bek helemaal vol met speeksel. Niet veel later bleek hij heftige diarree te hebben en kort daarop volgde het braken. Hij werd steeds stiller en uiteindelijk werd het zelfs steeds moeilijker om hem wakker te krijgen. Contact maken lukte al helemaal niet meer en dus stonden we binnen enkele tellen bij de dierenarts. Daar leefde hij even later al wat op, maar was nog steeds absoluut niet zichzelf.

Hij heeft een injectie gehad tegen het braken, een diarree remmer en een antibiotica. Inmiddels is er niets vreemds meer aan hem te merken, maar ik vraag me natuurlijk af waar het van komt, want dit wil ik nooit meer meemaken.

Hij is afgespeend op Carnibest en krijgt dat hier ook gewoon. Hij heeft gisteren een kleine hoeveelheid penssnoepjes gehad (die botjes), maar hij loopt in de tuin toch ook wel graag van de druiven te snoepen. Ik ruim het zoveel mogelijk op en blijf er steeds bij als hij er in de buurt komt, maar helemaal voorkomen kan ik het niet (straks gaan alle trossen er dus simpelweg vanaf geknipt worden en weggegooid), maar zouden deze klachten van die druiven kunnen komen? Ze zijn onbespoten en het is niet veel, maar hij heeft natuurlijk nog maar een klein lijfje.
Door ~Joke~
#821450
Druiven zijn net als rozijnen giftig voor honden, een volwassen hond zal niet zoveel van een druifje merken maar ik denk dat het bij een pup hard aankomt. Ik zou voorkomen dat hij er ook nog maar 1 naar binnen kan werken.
Door Lizzy
#821468
Oh bah, wat een toestanden! Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent! Dit zijn de symptomen van een 'duiven vergiftiging':

SYMPTOMEN
De eerste symptomen die u zult zien zijn herhaaldelijk braken en hyperactief tot nerveus of geagiteerd gedrag. Soms zien we ook diarree. In het braaksel en de ontlasting kunnen we (restanten van) gedeeltelijk verteerde druiven of rozijnen terugvinden. Na ongeveer 24 uur wordt de hond juist heel sloom en suf en hij/zij kan zelfs extreem slaperig worden. De ademhaling wordt onregelmatig. Verder kan de hond buikpijn krijgen en zal op den duur niet meer willen eten en/of drinken. Er ontstaan uitdrogingsverschijnselen. De urineproductie zal uiteindelijk helemaal teruglopen tot nul, als er niet wordt ingegrepen omdat de nieren uiteindelijk volledig stoppen met normaal functioneren.
Door Nicky
#821589
:o Jaia eet ook best wel vaak druiven...maar die zijn pitloos...ze heeft er nog nooit last van gehad...Is het ook niet zo dat alleen de pitten giftig zijn voor honden?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#821657
wel heel toevallig dit te lezen.
Mijn pup (toen 10 weken) heeft een keer een kikker opgevreten :-X
werd snel daarna echt giga ziek--braken, diaree, sloom en heel erg schuimen.
Kan het zijn dat jouw hond ook een kikker of slak heeft opgegeten?
Druiven kan ook ja.
ellen
Door 202Spots
#821711
Nicky schreef: :o Jaia eet ook best wel vaak druiven...maar die zijn pitloos...ze heeft er nog nooit last van gehad...Is het ook niet zo dat alleen de pitten giftig zijn voor honden?
Nee...ALLE druiven ,dus ook pitloze druiven kunnen gevaarlijk zijn.
Minder dan 5-7 is voor de meeste honden geen probleem,
maar meer dan 7 druiven is TEveel.
Beter om geen risico te nemen dacht ik.
Door Nicky
#821738
Nee zeker niet! Ze steelt ze soms bij mn vader...en dat mag de natuurlijk sowieso al niet doen! maar idd dan een stuk of 3 4 denk ik...
Door Eef+Stippels
#821857
Nicky schreef: :o Jaia eet ook best wel vaak druiven...maar die zijn pitloos...ze heeft er nog nooit last van gehad...Is het ook niet zo dat alleen de pitten giftig zijn voor honden?
Wandor en yindra hadden een tijdje terug bij ons ook de druivenstruik ontdekt. Ze hebben er die dag best wat van gehad maar hadden nergens last van.

Ik denk dat de gevoeligheid ook wel verschilt. Misschien net als bij chocola. Ik heb al zovaak gehoord dat mensen hun hond gewoon chocola gaven 'want dat vindt ie zo lekker' en daar gebeurde ook niets... Ik denk dat de ene hond er gevoeliger voor is dan de andere.
Door conleeuw
#821940
tuurlijk kan het wel druiven zijn ,maar omdat ik ooit een pup met parvo heb meegemaakt ben ik altijd toch bedacht erop, zou het niet kunnen dat hij last heeft van een van de honden ziektes???
Door Maaike_L
#822006
conleeuw schreef: tuurlijk kan het wel druiven zijn ,maar omdat ik ooit een pup met parvo heb meegemaakt ben ik altijd toch bedacht erop, zou het niet kunnen dat hij last heeft van een van de honden ziektes???
Inmiddels is hij (gelukkig!) volledig opgeknapt en heeft nergens last meer van. Hij is heel levendig en opgewekt dus een andere ziekte vermoed ik absoluut niet. Hij heeft ook geen verhoging.

In zijn braaksel en ontlasting zaten toch behoorlijk wat druiven, stiekem had hij dus toch meer binnengekregen dan ik dacht. Als ik de symptomen van Lizzy zo lees herken ik daar wel veel in, alleen het lusteloze/slaperige kwam bij hem al heel snel, maar misschien heeft dat er wel mee te maken dat het om een pup gaat
vanaalst schreef: Kan het zijn dat jouw hond ook een kikker of slak heeft opgegeten?
We hebben wel veel naaktslakken in de tuin, maar ik heb hiervan niets in zijn braaksel of ontlasting aangetroffen. Maar wel goed dat je het noemt, ik zal het wel extra in de gaten houden.

Bedankt voor jullie reacties. De druif zelf is inmiddels helemaal kaal en werkelijk alles zit in de container. Ik heb nog net niet het terras staan stofzuigen. ::)
Door conleeuw
#822072
gelukkig is het druiven geweest en niet iets engers. En hij is weer opgeknapt, gelukkig maar, het is altijd erg ziellig als een pup ziekjes is, ze zijn zo snel zo heel erg ziek, nu op naar een volledig herstel en heel veel kattekwaad ;)
Door Kuszco
#822789
Bij Lotje precies hetzelfde. Heeft vorige week ook van de druivenzitten snoepen. Ik zag het te laat. Ze is er een paar dagen ziek van geweest. Diarree en braken.
Ik wist wel dat druiven niet goed zijn voor een hond,en heb haar wel goed in de gaten gehouden. Maar dat het zo gevaarlijk kon zijn.
verdorie dat wist ik niet.
Gelukkig gaat het goed met je puppie.
De arme kleine.
Goed dat die druiven verdwenen zijn nu. Ik ga ze ook opruimen.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door Decibels
#822797
vanaalst schreef: wel heel toevallig dit te lezen.
Mijn pup (toen 10 weken) heeft een keer een kikker opgevreten :-X
werd snel daarna echt giga ziek--braken, diaree, sloom en heel erg schuimen.
Kan het zijn dat jouw hond ook een kikker of slak heeft opgegeten?
Druiven kan ook ja.
ellen
Het is waarschijnlijker dat dat een pad is geweest...Padden scheiden gif af als afweer. Mijn honden krijgen een hele dikke kop van paddegif....ik ben dan ook zéér alert op de akelige beesten.  Tóch...gisteravond zwom er één in de waterbak...de waterbak binnen wel te verstaan...gelukkig een kleintje en naar mijn idee scheiden die kleintjes nog geen gif af? Ik ben wat langer op gebleven, maar geen van de honden vertoonden verschijnselen van een dikke kop...
Door Decibels
#822923
vanaalst schreef: je heb gelijk het was een pad, het was zo'n dikke bruine :P :P :P
maar hij heeft er niet van geleerd :-[ :-[
ellen
nee...ze leren er niks van...helaas.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door