Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#81839
Kun je kippenpoten zien als botten? Dat wil zeggen, mag je die ook niet op een lege maag geven? Of gaat dat niet op omdat het meer vlees dan bot is? En geldt ook hier dat voor de vertering van de botten wat yoghurt, kwark of karnemelk goed is? En mag de hond na het eten van een kippenpoot ook een uur geen water drinken? Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#81924
Nou wat ik er van snap is dat je botten na een vleesmaaltijd kunt geven, het lijkt mij dat kippenpoten vlees en bot is, dus dat zou je gewoon op een lege maag moeten kunnen geven. En ik zou net als jij gedaan hebt de waterbak een uurtje wegzetten. Snap alleen niet wat je met die yoghurt ed. wil? ??? Bedoel je dat je dat daarna ipv water hebt gegeven? Voor een betere vertering? Daar zie ik de logica niet echt van, maar ik voer alleen nog maar kvv, dus ik ben ook geen expert. Geloof niet dat ik je echt tot hulp ben :( ;)
Door casangio
#81925
Anna Penta schreef: Kun je kippenpoten zien als botten? Dat wil zeggen, mag je die ook niet op een lege maag geven? Of gaat dat niet op omdat het meer vlees dan bot is? En geldt ook hier dat voor de vertering van de botten wat yoghurt, kwark of karnemelk goed is? En mag de hond na het eten van een kippenpoot ook een uur geen water drinken? Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
Hoi Anna,

Volgens mij zijn kippepoten hetzelfde als een karkas, alleen er zit minder bot in. D.w.z. geen 50/50% zoals in de vleugels. Ik geef mijn honden iedere dag probiotica 4 soeplepels. Ook die 15 kg weegt. Nee geen water laten drinken want bot is bot ook in een kippepoot.

groetjes, alma
Door yalla
#81930
Poten zijn gewichtdragende delen, die kun je beter niet geven. Vaak zijn ze te hard. Lees het document van Lizzy over 'honden en het eten van botten' nog maar eens door. Staat in de bibliotheek (van Barfplaats dan :D); de Openbare Bibliotheek heeft het stuk nog niet gehaald ;D ;D
Door Anna Penta
#81937
CaSanGio schreef:

Hoi Anna,

Volgens mij zijn kippepoten hetzelfde als een karkas, alleen er zit minder bot in. D.w.z. geen 50/50% zoals in de vleugels. Ik geef mijn honden iedere dag probiotica 4 soeplepels. Ook die 15 kg weegt. Nee geen water laten drinken want bot is bot ook in een kippepoot.

groetjes, alma
waaruit bestaat jouw probiotica Alma? Want ik heb begrepen dat yoghurt ook probiotica bevat en dat dat kan helpen bij een betere vertering van de botten.
Door Anna Penta
#81938
yalla schreef: Poten zijn gewichtdragende delen, die kun je beter niet geven. Vaak zijn ze te hard. Lees het document van Lizzy over 'honden en het eten van botten' nog maar eens door. Staat in de bibliotheek (van Barfplaats dan :D); de Openbare Bibliotheek heeft het stuk nog niet gehaald ;D ;D
Nou moe, dacht ik dat ik het nu eindelijk begrepen had ???
Kippenpoten zijn toch veilig? Okay, ze zijn wel een gewichtdragend deel maar een kippenbot kun je toch niet vergelijken met bijvoorbeeld een koe? Een bot dat honderden kilo's moet dragen of een bot dan enkele kilo's moet dragen, daar zit nogal verschil tussen ???

Maar volgens mij zijn er hier op de barfplaats volop mensen die kippenpoten, zelfs hele kippen geven hoor.
Door An
#81951
Ja ik zou er ook niet bang van zijn hoor, Ik gooi gewoon een kip op de grond, np. Kunnen ze heus wel weg mee ;D
Gebruikersavatar
Door Sonja
#81962
Kippenpoten zijn inderdaad dragend bot en dus harder dan andere delen van de kip. Maar ze zijn inderdaad zachter dan de dragende delen van grotere dieren.
Of je kippenpoten veilig kunt geven hangt naar mijn mening van de hond af: Hoe groot is hij, hoe goed kan hij kauwen en wat is hij gewend te verteren.
Mijn bouviers eten probleemloos hele kippen, maar ik kan me voorstellen dat er kleine rassen zijn die de poten niet goed weg krijgen. Mijn katten krijgen poten ook niet weg, maar karkas, nekken en vleugels weer wel.
Door vlcaki
#81978
<<Kun je kippenpoten zien als botten? Dat wil zeggen, mag je die ook niet op een lege maag geven? Of gaat dat niet op omdat het meer vlees dan bot is?<<

Kippepoten zijn kale botten, bij de meeste kippen die je koopt zitten ze er zelfs niet meer aan, bout en bil , dat is wat anders natuurlijk.
Nochthans zijn kippenpoten prima calcium leveranciers, waar een ervaren hond zeer zeker mee weg kan, maar geef ze nooit op een lege maag.
Zoals geen enkel ander kaal bot overigens.

<< En geldt ook hier dat voor de vertering van de botten wat yoghurt, kwark of karnemelk goed is? <<

yoghurt, kwark of karnemelk , 'k zie niet wat of hoe dat zou helpen bij de vertering van bot.
De vertering van bot en vlees begint in de maag onder invloed van de zure maagsappen, yoghurt edm. hebben daar niks mee te maken.

<<En mag de hond na het eten van een kippenpoot ook een uur geen water drinken?<<

Is volgens mij ook een fabeltje dat nergens op berust, mijn honden drinken altijd na een maaltijd of ze nu bot gegeten hebben of niet, maakt niet uit.

gr.
Roger.
Door casangio
#82026
Anna Penta schreef:
waaruit bestaat jouw probiotica Alma? Want ik heb begrepen dat yoghurt ook probiotica bevat en dat dat kan helpen bij een betere vertering van de botten.

Hoi Anna,


Mijn probiotica bestaat alleen uit geitenyoghurt.
Mij is gezegd dat dat beter is voor de vertering.
Ze doen het er prima op. Volgens andere hebben ze het weer niet nodig. Maar ik geef het ze wel. De honden van 40 kg krijgen ook 4 soeplepels. Dat is niet zoveel hoor. Zoveel mensen zoveel verschillende meningen. Je moet dat doen waar je ziet dat je hond het er prima op doet. Ik heb vroeger biologische yoghurt van de koe gegeven, maar geitenyoghurt vind ik iets beter omdat er ook wat meer vitamine A in zit en hetis mild en licht verteerbaar. Ik weet dat anderen weer kefir gebruiken, maar ik kan hier geen kefir kopen. Misschien dat ik wel eens de ingredieten ga aanschaffen om de kefir zelf te maken. In geitenyoghurt zit: Lb. Bulgaricus, Sc Thermophilus en L. Acidophillus. Ik koop de yoghurt bij een reformzaak en het is van de Drie geitjes,

groetjes, prettig weekend.
Door casangio
#82027
Ik geef mijn honden ook de poten van gevogelte.
Die grote honden hebben ze zo op, maar die van 15 kg is er veeel langer mee bezig. Gisteren hebben ze bijv. parelhoenpoten gehad. Die kleine hond is er bijna een half uur mee bezig geweest.
De botten van de poten zijn inderdaad iets harder dan het karkas, maar als honden nog een heel goed gebit hebben dat gaat het nog wel hoor!!
Door Lizzy
#82062
Kippenpoten zijn inderdaad gewichtdragend bot. Maar omdat kippen met 6 weken geslacht worden (biologische niet trouwens - die worden ouder, die hebben meer gelopen en dus is het bot harder!) zijn de botten vrij zacht.

Als ik eerlijk ben vind ik kippenpoten geen botten voor beginnende bot-etende honden.
Door Anna Penta
#82172
Mijn hondjes heb ik dus gister een kippenpoot met véél vlees gegeten. Ze zijn er 15 tot 30 minuten mee bezig geweest, eerst het velletje eraf gestroopt en toen beetje voor beetje het vlees en ten slotte het bot gesloopt. Eerder hadden ze al een vleugel gehad en ze barfen nu al zeker een maand.

De ontlasting was goed, van alle drie. Alleen Kitje had vannacht een beetje overgegeven, hoewel geen zichtbaar bot. Vergelijk ik dit met de vleugel, dan werd die slechter verteerd want twee hondjes gaven toen over en eentje spuugde een behoorlijk lang botje uit.

Nu wacht ik wel weer een tijdje met kippenpoten. Eigenlijk mogen ze - vind ik - helemaal niet gaan spugen na de barfmaaltijd.

Ik dacht er dus wel te laat aan dat ik de poten misschien niet op een lege maag had mogen geven, maar er zat zoveel vlees om dat het bijna een vleesmaaltijd was.
Door vlcaki
#82205
<<Ik dacht er dus wel te laat aan dat ik de poten misschien niet op een lege maag had mogen geven, maar er zat zoveel vlees om dat het bijna een vleesmaaltijd was.<<


Anna Penta, dan is het vast en zeker geen kippepoot, maar een kippebout of een kippebil.
Een poot is zo goed als kaal bot, van elke vogel trouwens bij mijn weten.


gr.
Roger
Gebruikersavatar
Door Sonja
#82213
vlcaki schreef:
<<Ik dacht er dus wel te laat aan dat ik de poten misschien niet op een lege maag had mogen geven, maar er zat zoveel vlees om dat het bijna een vleesmaaltijd was.<<


Anna Penta, dan is het vast en zeker geen kippepoot, maar een kippebout of een kippebil.
Een poot is zo goed als kaal bot, van elke vogel trouwens bij mijn weten.


gr.
Roger
Ja, hier hebben we denk ik weer het misverstand tussen Belgen en Nederlanders. In Nederland worden kippenbouten drumsticks genoemd en als de bil er nog aan zit heet dat een kippenpoot. Dat is dus iets anders dan het onderste deel van de poot, het klauwtje zeg maar,waar Belgen kippenpoot tegen zeggen. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door