Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door natasja_den_broeder
#821170
Ik ben hier nog maar net en heb al het 1 en ander gelezen..

Ik wil voor lara mijn Labrador van 26 kilo een menu samenstellen.
Ze heeft al vaker kippenpoten op en daar kauwt ze goed op. Pens
krijgt ze nu ook al 1 keer in de week en de rest van de week kvv.
Maar Lara heb een granen ( gluten ) allergie en zelf van kvv heeft ze
nog jeuk. Een heel stuk minder als bij brokken hoor.

Maar ik weet nog niet waar alles bij hoort... ik kom er ook niet echt achter..

Spiervlees:
Kipfilet, Geitensnippers, Rundersnippers, Lamssnippers, Runderlappen

Vleesbot:
Kipkarkas, Eendenkarkas, Hazenkarkas, Geitenribben, Kippennekken,
Geitennekken, Lamsnekken

Orgaan:
Pens, Hart, Maag, Lever, Nieren

Vis:
Zalm kop, Kabeljauw kop, Sardientjes, Makreel

Groente:
Courgette , Komkommer, Broccoli, Wortel+loof, Chinese Kool,
Paksoi, Andijvie, Gember, Sla melange, Witlof, Knoflook, Komkommer


Als jullie aanvullingen hoor ik het wel

Ik moet natuurlijk beginnen met vleesbot bij de nekken en alles
maar ik vind het allemaal nog moeilijk

PS. die pup van 13 weken blijft op kvv tot een jaar oud ong. anders moet
ik blijven rekenen en je slaat toch voor een bepaalde tijd in...
Hij krijgt tussendoor wel barf dingen hoor.
Door Boefke
#821184
Je kunt uitgaan van 2 tot 5% van het lichaamsgewicht, dus tussen de 520gram en 1,3 kg per dag. Het zal even duren voordat je erachter bent wat precies de goede hoeveelheid is voor jouw hond, dus vooral ophet oog voeren. Wordt ze te dik dan  minder, wordt ze temager dan meer.

Dan voer je zo'n 40 a 50% vleesbot (wat ongeveer bestaat uit 50% bot en 50% vlees, als er minder vlees aan zit,dan moet je het precentage spiervlees hieronder iets verhogen);
20% a 30% spiervlees;
15% orgaan;
15% groentemix entafelrestjes.

Spiervlees zegt het eigenlijk al, is al het vlees (zonder bot) dat je kunt kopen. En dat naast wat je zelf al hebt opgeschreven natuurlijk ook van andere dieren zoals paard, konijn, kalkoen.
Bij vleesbotten moet je opletten dat je geen dragende delen neemt (poten bv) en botten van jonge dieren. Strotten kun je ook goed voeren. Dat bevat kraakbeen en is daarom niet echt een vleesbot en ook niet echt spiervlees, zit er tussenin. Honden zijn er vaak lekker lang mee bezig. Met nek van grotere dieren zou ik oppassen, alleen geven als je zeker weet dat het van heel jonge dieren afkomstig is. Van klein gevogelte (kip, fazant ed) kun je het hele dier voeren, dus wel met poten en al. Ook van konijn bv.

Struin eens lekker rond bij de menu-afdeling. Daar staan heel veel voorbeelden. En als je eenmaal een menu hebt samengesteld (hangt natuurlijk af van waar je allemaal aan kunt komen) dan kun je het hier weer neerzetten. Succes!
Door natasja_den_broeder
#821216
dank je wel voor je reactie... ik wil dolgraag barfen met die oudste maar
ik vind het allemaal nog best moeilijk... ik snap het wel aardig maar ook
het uitvoeren ervan...

Lara mag zo'n 2% van het lichaamsgewicht... Dat is 520 gram per dag
520 X 7 = 3640 per week

vleesbot= 1820 gr
spiervlees= 728 gr
orgaan= 546
groente= 546


Wat ik me nu alleen afvraag is... Laar krijgt nu 500 gr kvv per dag... en ze
ziet er echt super uit.. krijgt alleen maar complimenten.. moet ik dat dan
ook aanhouden met barfen of echt die 520....
Door *Robin*
#821437
Het hoeft helemaal niet zo precies hoor, die 20 gram mag je ook weglaten ;)
Door Boefke
#821444
natasja_den_broeder schreef: dank je wel voor je reactie... ik wil dolgraag barfen met die oudste maar
ik vind het allemaal nog best moeilijk... ik snap het wel aardig maar ook
het uitvoeren ervan...
vond ik ook hoor in het begin, maar het went echt vanzelf :)
Wat ik me nu alleen afvraag is... Laar krijgt nu 500 gr kvv per dag... en ze
ziet er echt super uit.. krijgt alleen maar complimenten.. moet ik dat dan
ook aanhouden met barfen of echt die 520....
Nee het kijkt idd niet zo nauw. Ik zou vooral naar je hond kijken. Mijn honden krijgen niet precies het goede gewicht (ik weet eigenlijk niet eens wat dat is, ik weeg nl niks en gok een btje), maar ik zie ze na een paar dagen minder gewoon afvallen en dan geef ik weer wat meer. Waar je wel op moet letten is dat ze in  twee weken tijd de juiste hoeveelheden van de verschillende ingredienten binnen krijgen. Dus over twee weken tijd moeten je percentages ongeveer kloppen. Kijkt ook niet op de 10 gram, maar globaal moet het in orde zijn. Je hoeft dus ook niet iedere dag een maaltijd te maken die uit alle percentages bestaan. Je kan best 1 dag alleen eenvleesbot geven als dat al 500 gram is. En  de volgende dag orgaan met een haaskarkas bv. En de dag erop spiervlees als hoofdbestanddeel enz. Wat wel handig is is omop de combi te letten. Als je alleen orgaan geeft, of alleen groentemix dan is dat laxerend, dus kan de poep heel dun zijn. Daar kunjedan beter bot bij voeren.
Door natasja_den_broeder
#821805
Ik wil zoie zo elke dag van iets geven denk ik... Want lara kreeg weleens een kippepoot en
dan kon ze de dag erna heel moeilijk poepen... dus probeer zoveel mogelijk op 1 dag te geven
misschien ene dag groente en andere dag orgaan... maar wel dat ze meerdere dingen binnen
krijgt....

Ik moet nog regelen om ergens vis te krijgen/kopen.... maar als ik een hele vis geeft is dat toch
een hele maaltijd? Hoe zit dat met alleen een kop? en nog 1 vraag vis moet ik bij vleesbot
rekenen??

Ik ben best erg... maar ik wil wel weten waar ik mee bezig ben
Gebruikersavatar
Door pike
#821929
Nee hoor je bent helemaal niet erg! Het is toch juist goed dat je wil weten waar je mee bezig bent.
Die van mij krijgen elke dag ook een "complete" maaltijd (vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groente), ze poepen daar gewoon goed op.

Een hele vis kan je als hele maaltijd zien mits hij groot genoeg is natuurlijk. Het gratenpakhuis van sardientjes echter stelt niet zoveel voor, dus een sardien kan je beter tot spiervlees rekenen.
Een zalm- of kabeljauwkop reken je tot vleesbot. Soms kan je goedkoop aan zalmkop met graat tot en met de staartvin komen. Aan die graat zit dan nog heel veel visvlees. Dan heb je ook aardig vleesbot.
Vis zonder graat is altijd spiervlees.
Door natasja_den_broeder
#822076
dank je wel... weer wat wijzer...

ik heb dus gister kunnen regelen dat ik GRATIS kabeljauw en
zalmkoppen kan krijgen... maar daar begin ik niet gelijk mee
hoor...
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#822099
Dat zijn leuke dingen als je iets gratis kan krijgen :)

het wordt steeds makkelijker hoor het barfen als je het eenmaal door heb :)


ik kijk tegenwoordig ook niet meer op 20 gram meer of minder.
de ene dag krijgen ze 250 gram dan weer 270 en dan weer 230 bv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door