Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Magic
#821163
We lopen heerlijk langs de weilanden met ze alle
als Indira aan het spoorzoeken gaat ze heeft lol voor tien je ziet een staart boven het hoge gras uitkomen... ;D
Af en toe word er wat gegraven...

Tot ze in eens een spoor goed in haar neus heeft het in een versnelling hoger zet en ergens in duikt met een rotvaart.
Een akelig gepiep hoor ik en ik zie in haar bek een piepende muis rond spartelen. Het ging zo snel...
Ik geef een gil (commando) "los" en een ruk aan de riem van schrik ....
En de muis tuimeld na beneden met het nodige verbale kabaal.
En heb haar met veel moeite haar mee getrokken.


Nu vraag ik me af als dit weer gebeurt kan het kwaad als ze een levende muis eet...
Door arenda
#821242
De muis zal niet lang levend blijven dan denk ik zo. Maar wanneer ik mijn beestenspul zo aankijk geloof ik ook niet dat het erg veel kwaad kan. Mijn tuin ligt op sommige dagen bezaaid met muizen (aangedragen door het kattenspul) en af en toe verdwijnt er wel eentje in de bek van een hond. Meestal om er eens lekker mee rond te rennen, muis bungelend aan het staartje, maar soms wordt er flink op gekauwd. Ook de katten werken er heel wat weg, ik vraag me af waarom ik ze nog te eten geef.Muizen, kikkers, duiven en ander gevogelte wordt grif verwerkt tot maaltijd door mijn mini-tijgers.Ook vreten ze zich rond aan verschillende insecten.
Maar als antwoord op je vraag of het schadelijk kan zijn bewijst de gezondheid van mijn beessies toch het tegendeel. Blakend van gezondheid, allemaal weer!
Door Prince01
#821385
chico heeft 3 weken gelden, ook dode muis op had de kat gevangen en lag er al een paar dagen,
maar niks bijzonders gemerkt
Door Mevroi Kruim
#821593
Mijn honden eten zeer regelmatig muizen en verkeren in goede gezondheid.
Hoe zat het ook al weer met lintwormen en muizen? Was de muis geen tussengastheer?
FF opzoeken.
Iig hebben ze hier geen wormen oid.
Door arenda
#821725
De vlo is in elk geval een tussengastheer, en ik denk dat je bij elk "wild" gevangen dier kans hebt op besmetting. Maar het was toch zo dat het maagzuur van de barfhonden/katten sterker werd?
En daardoor de kans op overleving van zo'n lintworm weer kleiner...Of zit ik nou gewoon wat te wauwelen?  ::)
Door Mevroi Kruim
#821751
Nee hoor, dat klopt wel, van dat maagzuur. Maar een kleine kans op besmetting loop je altijd.

Zo werkt het dus

"Een lintworminfectie ontstaat door het opeten van een tussengastheer van de lintworm. In de meeste gevallen is dat de vlo (Dipylidium-lintworm), maar ook konijnen en kleine knaagdieren als ratten en muizen kunnen als tussengastheer van een lintworm (Taenia-lintworm) fungeren. De proglottiden (=ei pakketjes) van de twee reeds genoemde lintwormsoorten zijn niet direct besmettelijk voor hond of kat. Deze eipakketjes moeten eerst worden opgenomen door een tussengastheer (vlo, knaagdier, konijn) dus. In zo'n tussengastheer ontwikkelen de eitjes zich tot een soort half volwassen worm en als de tussengastheer dan wordt opgegeten door de hond of kat dan vindt er pas een lintwormbesmetting plaats. "
Gebruikersavatar
Door pike
#821938
Hier wordt ook zowat dagelijks naar muizen gegraven en soms vinden ze idd een nestje met jonkies, Armagnac springt er tijdens het wandelen en passant zó bovenop -pieppiep- en op is ie. Dat gaat razendsnel. Ze zijn er nog nooit ziek van geworden en wormen hebben ze ook (nog :P) niet.
Door tieneke
#821986
Hier gaat er haast iedere avond wel eentje strekken die door Tara wordt gevangen,ze is echt vliegensvlug en heeft er al heel wat gevangen,opeten doen ze niet...ze likken de muis gezamelijk het hoekje om  ::)
De katten zijn nogal bezig de laatste dagen en iedere keer gaan we haast weer op een weerloos muizenlijkje staan in de stal  :o :-X
Door arenda
#822536
Niet zeggen niet zeggen. Stond laatst met mijn blote voeten op zo'n muizelijkje. Ik zal je de details besparen, maar het was  :puke: :mouse1: :puke:
Door zurca
#823524
Ziggy eet hier dagelijks muizen, vers gevangen door Tous.
Toen ze schijnzwanger was en haast niets wou eten heeft ze zelfs een aantal dagen alleen maar muizen gegeten....

Ik laat haar haar gang gaan, de muizen worden gevangen midden in de polders. Soms vinden ze hier in de woonwijk een muis en die mag dus niet gegeten worden ivm mogelijk gif eten.
Gebruikersavatar
Door pike
#824348
[quote="zurca"]
Ziggy eet hier dagelijks muizen, vers gevangen door Tous.
[/quote]

Ze zorgen goed voor elkaar  :D Hier eten ze zelf op wat ze vangen/opgraven - ieder zijn eigen kuil  ;D die is onbetwist  ::).
Door Magic
#824473
Ok mag ze lekker verder jagen in de weilanden..
hoef ik me niet ongerust te maken als ze ze opeet  ;D
Door zurca
#824545
[quote="pike"]
Ze zorgen goed voor elkaar  :D Hier eten ze zelf op wat ze vangen/opgraven - ieder zijn eigen kuil  ;D die is onbetwist  ::).
[/quote]

Ja he?! ;) Bij Tous gaat het alleen om het jagen en vangen van een prooi. Daarna is het voor de baas (en zo hoort het ook voor een jachthond als Tous) maar deze baas is wat "ondankbaar" en schuift de vangst door ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door