Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#821136
Ik heb mijn katten een keer konijn gegeven, wat ze overigens heerlijk vonden, maar ze lieten de botjes liggen. Nou heb ik vandaag weer konijn gehaald en nu is mijn vraag of ik het dan maar door de gehaktmolen zal halen? Dan krijgen ze wel de botten (calcium) binnen, maar het gaat mij juist om het knagen (voor het gebit). Welke van de 2 opties is het beste?

Oh, en ik heb 10 euro voor 905 gram betaald. Is dat een redelijke prijs? (bij de poelier op de markt)
Laatst gewijzigd door Mieuw op wo 05 sep 2007, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#821300
Ik betaalde bij een kleine islamiet 6 euro voor een kilo en dat was een volledig konijn. (bijna 2 kilo dus totaal iets van 10 euro ofzo)

Zijn het konijne poten?
Dat zijn vaak wel harde botten dus misschien is het beter om karkas proberen te krijgen... En anders idd door de vleesmolen...
Knagen ze wel aan kippennekken e.d?
Door Mieuw
#821409
Sommige van m'n katten eten wel kippennekken, en andere niet, het ligt dus een beetje aan de persoonlijkheid van de kat. Idem dito voor kippenkarkas. Kuikens eten ze wel met huid en haar op, maar dat is denk ik niet te vergelijken (te zacht).

Inderdaad heb ik ze de vorige keer een konijnenpoot gegeven, maar als ik de poelier mag geloven heb ik vandaag een heel konijn gekocht. Ik moet nog even nakijken welke 'delen' ik heb, want ik had haast vanmorgen en heb het even snel in de koelkast gelegd en ga het straks in afzonderlijke delen in de vriezer leggen. Als er dus karkas bij zit zou ik dat even kunnen proberen. Als ze dat ook niet eten weet ik dus zeker dat ik de poten gelijk wel door de molen kan halen.

Weet iemand trouwens het verschil tussen een wild en tam konijn, en tussen een wilde en tamme eend?
Ik heb het aan de poelier gevraagd, maar die praatte er met zoveel mooie woorden omheen dat ik de indruk had dat ie het zelf ook niet wist ::)
Door *Robin*
#821438
Ik geloof niet dat je aan het vlees kan zien of het wild of tam is... ik dacht dat je het wel kon proeven... Maar ik raad je niet aan om een hapje te nemen als het rauw is ;D

Ik heb dat konijn waar ik het net over had zelf in stukken geknipt, hier heb ik er een aantal foto's van:

http://s67.photobucket.com/albums/h307/ ... materiaal/
Gebruikersavatar
Door koekje
#821439
Mieuw schreef:
Weet iemand trouwens het verschil tussen een wild en tam konijn, en tussen een wilde en tamme eend?
Ik heb het aan de poelier gevraagd, maar die praatte er met zoveel mooie woorden omheen dat ik de indruk had dat ie het zelf ook niet wist ::)
wild konijn is lekkerder dan tam konijn.
zelf zou ik wel wild konijn eten, tam niet.

wild konijn heeft een andere smaak dan tam konijn, het spierweefsel is anders ofzo. en ik geloof dat een wild konijn ook minder vet heeft.

wild heeft een fijnere subtiele wildsmaak.

helaas zijn dit alleen culinaire voorbeelden, ik denk dat het qua voedingswaarde voor je barfers weinig uitmaakt, misschien een beetje in vetgehalte.
Door Mieuw
#821497
*Robin* schreef: Ik heb dat konijn waar ik het net over had zelf in stukken geknipt, hier heb ik er een aantal foto's van:

http://s67.photobucket.com/albums/h307/ ... materiaal/
Ah, ja, dat was inderdaad m'n volgende vraag. Ik heb dus een compleet konijn gekregen. De 4 pootjes en het hoofdje waren al los maar het lijf bestaat nog uit 1 deel. Dat deel alleen al weegt ongeveer 350 gram. Ik denk niet dat ik dat in z'n geheel kan geven, dus ik zal het eigenhandig in kleinere stukken moeten verdelen. Hoe doe ik dat? Echt alles zit er nog bij, organen, etc.
Pffft, ik heb er eigenlijk niet zo'n zin in om het in kleinere stukken te moeten knippen, als je bedenkt dat toen ik nog op de middelbare school zat ik uit principe heb geweigerd om bij biologie koeie-ogen, kikkers en ratten te ontleden... ::) Met andere woorden, zou ik ergens niet gewoon een flink hakmes vandaan kunnen toveren zodat het met 1 of 2 flinke klappen gebeurd is en ik er niet te veel mee bezig hoe te zijn.
En kan ik die stukken zo in hun geheel aan de katten geven? (of vleesmolen?)
Door Linneke
#821516
Ik zoi de stukken konijn in zijn geheel geven. En de botjes die dan overblijven daarna in de gehaktmolen doen. Of de dikste botjes er vantevoren uitsnijden en die appart malen. Dan moeten ze hun tandjes tenminste nog wel gebruiken voor het vlees. Anders wordt het een lekker-weg-slobber-maaltijd. Die gemalen botjes kun je dan de volgende keer met wat spiervlees ofzo mengen.
Door Mieuw
#821529
De poten geef ik idd wel zo, maar het lijf wil ik liever in 2en of in 3en hebben. Enig idee hoe ik dat het beste kan doen?
En kan ik m'n katten dat kopje ook zo geven?
Door Mevroi Kruim
#821599
Hakken! Serieus, ik heb voor dat soort grappen een bijl, gaat prima. Tam konijn krijg ik trouwens met de snoeischaar ook wel door, wild konijn niet. Dat is ook donkerder van kleur en ruikt sterker.
Mijn grotere niet zo oude katten kunnen prima met ruggegraat en ribben overweg maar de poten krijgen ze niet weg. Die gaan naar de honedn, evenals de koppen. Ik jas vanalles door de molen hier voor de oude tandeloze katten, eendennekken (pufhijg) eendenvleugels, halve konijnen, hele zachte geitenribben enz enz.
Door Mieuw
#821641
Ah, een bijl... :-X (ik en een bijl is toch een combinatie doe voor mijn gevoel niet samengaan...)

Goed, daar zal ik er dus een van moeten aanschaffen. Dan is dus weer mijn volgende vraag, waar moet ik op letten als ik een bijl koop. Moet het echt zo'n fikse bijl zijn, die je bij het tuincentrum koopt, of bestaan er ook 'slagers bijltjes'? En zo ja, waar zou ik die kunnen halen (Ikea misschien??) en waar moet ik op letten, en gaan dat soort bijltjes wel door een konijn heen (en met het oog op de toekomst ook andere botten van andere dieren).
En doe ik dat gewoon op m'n houten snijplank, of hoe werkt dat?? ???

En uit jouw verhaal begrijp ik dat katten zo'n kop die niet gaan/kunnen/willen eten. Met andere woorden, ik heb 1 konijnenkop in de aanbieding. Gratis af te halen in Almere!
(gatverdegatverdegatver, ik moet er toch niet aan denken om zo'n kopje door de gehakmolen te halen. Ik begin hoe langer hoe meer op Hannibal Lecter te lijken :-\ :-X )
Door Linneke
#821659
Hahaha (zie het al helemaal voor me).

Ik zou een keukenbijltje halen als ik jouw was, en ik geloof dat de ikea deze idd wel verkoopt. Ikzelf heb deze week voor het eerst staan hakken op een eenkarkas, maar dan wel met een tuinbijl. Het ging, maar echt super vind ik het niet( wat zullen de buren gedacht hebben toen ik in de tuin aan het vleeshakken was ::) ). Met een kleinere keukenbijltje kun je denk ik wat secuurder hakken dan met een tuinbijl.
Door Nynke
#821665
ik heb het kleinste tuinbijltje gekocht bij de praxis, 12 euro of zoiets. Werkt goed voor mij !! Maar ja, ik heb kleine honden, geen katten :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#821684
ik heb zelf een hakbijl van de ikea, van de serie skärpt (ofzoiets).
ik tjop er alles mee in stukjes. het is wel aan te raden een keramisch aanzetstaal uit dezelfde serie erbij te nemen.
Door Mevroi Kruim
#821752
Die is leuk!

Ik heb een echte tuinbijl, ik hak er bv ook geitenribben en lamsribben e.d. mee dus hij moet wel ff wat kunnen hier  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door