Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Vena
#820207
Ik heb een vraagje over de koolhydraten. Als ik het goed begrijp gaat de vertering van vers vlees beter als honden geen rijst, granen etc meer krijgen. Maar in de satinballs (voor honden om aan te komen) zit wel havermout. Werk je daarmee dan niet de vertering van zijn hoofdvoer vlees tegen?

Mijn hond krijgt nu 500 gram Bandit per dag en mag nog steeds wel wat meer wegen. We zijn bij de da geweest en ook zij bevestigde dit. Verder is mijn hond wel helemaal onderzocht. Ze krijgt nu zeven weken Bandit, ook op advies van da en verder ondersteunende preparaten voor haar verteringsstelsel. Ik zou haar wel Satinballs willen geven, maar ik weet dus niet of ik hiermee de vleesvertering belemmer.
Is het misschien beter om haar af en toe vis bij te voeren en zo ja welke vis?
Meer Bandit voeren wordt te duur, maar bio-industrie vlees wil ik haar ook niet geven.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Alvast bedankt!
Door conleeuw
#820219
ik zou inderdaad eerst proberen met af en toe vis, enige vette vis is prima. Kan jij mischien een andere KVV er bij doen die niet zo hoog in de prijs is? ik weet niet of je specifiek voor Bandit heeft gekozen vanwegen problemen of uit principe? maar anders kan jij mischien een combinatie van Bandit en een andere KVV voeren? dus iedere dag toch iets meer KVV???
Door Vena
#820245
Dankjewel voor je reactie. We hebben voor Bandit gekozen omdat die het zuiverste is en eerlijk gezegd ben ik ook blij dat het biologisch is. Want ik wil niet meewerken aan de bio-industrie. Maar het is ook vooral zo met de dierenarts uitgezocht omdat mijn hond wel gevoelig is.
Mijn hond weeg nu 16,6 kilo.  Volgens de berekeningen is 500 gram dan al best veel, of niet?
Ik ben wel pas sinds anderhalve week van 350 naar 500 gram overgegaan.
Voordat mijn hond Bandit kreeg at ze lange tijd erg slecht, nu gaat haar eten er met veel plezier in, daar ben ik al erg blij mee. En misschien moet ik het wat meer tijd geven, maar ik wil wel alvast vis proberen, hopelijk eet ze dat, want ze is niet zo'n makkelijke eter.

Wat ik me wel nog afvraag, waarom zit er havermout in de satinballs? En waarom komen honden daar dan meer van aan, terwijl granen niet goed zijn?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#820289
Ik heb zelf die Satin balls nooit zo goed begrepen, juist vanwege al die koolhydraten uit de stroop (pure suiker!) en de havermout.

Ik zou er zelf voor kiezen om (tijdelijk) wat meer Bandit te voeren. Ik weet niet hoeland je die al geeft, maar juist in het begin, door de omschakeling van brok (koolhydraten) naar vers,koolhydraatarm voer, kan het zijn dat een hond tijdelijk wat meer nodig heeft. Vergelijk het met het Atkins effect. Het lichaam moet zich gaan instellen op koolhydraat arme voeding.
Na een paar weken/maanden merk je ineens dat je hond minder nodig heeft als in het begin.
Wat je ook zou kunnen doen is wat vettere vleessoorten extra er bij voeren, zoals vette vis en geitenvlees of zo. Wellicht dat je ook aan biologisch vlees zou kunnen komen?
Door 202Spots
#820442
Vena schreef: Maar in de satinballs (voor honden om aan te komen) zit wel havermout. Werk je daarmee dan niet de vertering van zijn hoofdvoer vlees tegen?
Ik zou echt niet weten waarom je geen graan samen met vlees kan geven...de meeste hondenvoer bestaat tenslotte uit graan en vlees.
Ik denk dat er beter geen graan gegeven kan worden aan honden die allergies voor graan zijn, en slechte huid of andere problemen hebben (of krijgen).
Ik heb zelf ook wel satinballs gevoerd,en inplaats van de cornflakes, gebruikte ik gepofte rijst.
En gekookte havermout is ook beter dan de graan vlokken, zoals hier word geschreven:
of all the grains, oatmeal is resistant to milling, and since it is available in flaked form, it makes the best choice for dogs, as it has a higher protein and fat content.
http://www.b-naturals.com/Spr1999.php

Wanneer 'n hond 'n dikmakertje nodig heeft,dan zie ik er zelf dus niks verkeerds mee om als aanvulling op het gewone diet te geven.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#820468
Niet dat het niet samen met vlees zou kunnen, maar waarom zou je  koolhydraten gaan geven ipv bij voorbeeld wat vetter vlees als je hond moet aankomen?
Door 202Spots
#820488
De koolhydraten geven 'n andere vorm energy dan vet :-\
Wanneer je zelf veel brood eet,dan kom je daar vlugger van aan dan van'n bal gehakt.

Ik zeg ook niet dat je de satinballs als volledige maaltijd moet gegeven, of als enige maaltijd...
Maar wanneer het nodig is om in korte tijd wat extra gewicht aan de hond te zetten is het prima.

btw is stroop (of honing) dan geen natuurlijke suikerbron?
Beide verschillend dan geraffineerde suiker toch?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#820640
Dat je met koolhydraten een hond(en mens) snel in gewicht kunt laten aankomen, daar ben ik het zeker mee eens. Of je het op die manier wilt doen, moet iedereen natuurlijk zelf weten.
Ik vraag me alleen af, waarom je, als je Barft en dus koolhydraat arm voert, je dan ineens wel naar de koolhydraten zult grijpen als je een hond wilt laten aankomen. Je kunt het immers ook oplossen met bv wat vettere vleessoorten.
Nogmaals, een ieder moet dat voor zich zelf weten, maar ik vraag me dat al langere tijd af...

En stroop is volgens mij zo geraffineerd als het maar kan:
"Van Gilse is de ontdekker van Schenkstroop (verhitte suiker verandert van kleur en wordt stroop!) en heeft dan ook een mooi assortiment voor u in de winkel. "
Gebruikersavatar
Door Angelique
#820684
Meer Bandit voeren wordt te duur...tja, dan zul je denk ik toch wat beters moeten bedenken dan Satin balls. Die dingen zijn namelijk ooit "bedacht" door iemand die vlak voor shows even snel wat vlees op de botjes van zijn honden wilde hebben. En daarvoor zijn ze ook geschikt en niet als structurele bijvoeding omdat er naar het schijnt te weinig regulier voer gegeven wordt.
Is het niet een biologische slager in de buurt te vinden waar je eventueel wat vlees kunt krijgen. Voor de satin balls zou je anders ook biologisch gehakt moeten gebruiken, lijkt me nou ook niet echt een koopje. Vis bijvoeren kan natuurlijk wel, dat is wel een hele gezonde aanvulling.
Het lijkt me ook dat als je middelen geeft om de spijsvertering te ondersteunen dat het dan water naar de zee dragen is als je er dan van die koolhydraat/suikerballen in gaat stoppen. Dan zou ik liever de centen van de preperaten in fatsoenlijk voer investeren.
Door 202Spots
#820789
Sanyo schreef: Je kunt het immers ook oplossen met bv wat vettere vleessoorten.
Nogmaals, een ieder moet dat voor zich zelf weten, maar ik vraag me dat al langere tijd af...
Wanneer ik vette vlees soorten aan 'n hond zou geven die net pancreatitis heeft gehad....dan vraag ik om problemen,daarom is voor MIJN hond de gepofte rijst of havermout 'n betere optie.
En nogmaals....Satinballs is bedoeld als 'n tijdelijke aanvulling van het normale diet, of als tussendoortjes.
Er kan trouwens je eigen veranderingen aan de balls worden gemaakt, wil je geen havermout gebruiken dan laat je het weg.
Wil je er 'n potje pindakaas of vette smeerkaas doorheen gooien dan kan dat ook.
En stroop is volgens mij zo geraffineerd als het maar kan:
"Van Gilse is de ontdekker van Schenkstroop (verhitte suiker verandert van kleur en wordt stroop!) en heeft dan ook een mooi assortiment voor u in de winkel. "
Sorry..maar ik gebruik Maple Syrup wat zo uit de boom vandaan komt,en echte honing die ook niet bewerkt is :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 05 sep 2007, 05:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#820793
even nog over de hoeveelheid Bandit die jij geef, je zeg zelf dat je pas de hoeveelheid heb verhoogd, zou je niet even een paar weken afwachten of dit niet iets oplevert. en 500 gram is niet té veel hoor. Wat zou jou hond een beetje moeten wegen? En om eerlijk te zijn, ik voer liever met mijn ogen dan de weegschaal, stel mijn hond is té mager, dan geef ik meer (soms willen ze niet meer, dan is iets als satin balls wel een uitkomst, heb ik ook ooit gebruikt voor mijn deerhound die niet meer wou eten) is een hond te dik, dan voer ik gewoon wat minder (daar gebruik ik dan wel een weegschaal voor, het afmeten van de eten dan ;D)
Door Lizzy
#820826
Heel eerlijk gezegd vind ik structureel satinsballs voeren omdat meer voer geven te duur wordt nou ook niet zo'n goede oplossing. Of koolhydraten (granen) nou wel of niet belastend zijn wanneer je ze tegelijkertijd moet vlees voert: granen zijn altijd belastend. In welke vorm en combinatie dan ook. Het is gewoon geen carnivorenvoer.

(En als je hond een alvleesklierprobleem heeft, dan is dat natuurlijk een ander verhaal, maar we hebben het in dit geval niet over een hond met een alvleesklierprobleem maar over een hond die mager is).

Overigens gaf Juliette de Bairacli Levy iedere dag haver/tarwe aan haar honden. Maar ze raadde af dit te mengen met vlees. Als je dus al granen zou willen voeren, zou ik zelf granen bij de reformwinkel halen, deze weken en dan mengen met een beetje yoghurt of kwark. Of groente.

Vis is zo mogelijk nog dieronvriendelijker dan de bio-industrie, dus of dat nou een oplossing is? Bovendien vind ik dagelijks vis voeren geen gezond iets. Een, maximaal 2 keer per week wat extra vette vis kan geen kwaad, maar meer dan dat zou ik het zelf niet durven voeren. Zou dan sowieso kiezen voor hele vissen, met alles erop en aan. Dus bijv. sardien.
Door Lizzy
#820934
Ik heb hier nog eens over na zitten denken en helemaal begrijpen doe ik het niet. Ik snap best dat je je hond geen bio-industrie-vlees wilt voeren. Maar om nou ongeschikt voedsel (satinballs) aan je hond te gaan voeren...? Dat vind ik eigenlijk wel het andere uiterste... Schiet je dan ook niet je doel voorbij? Ik neem aan dat je je hond vers, rauw en biologisch voert omdat je je hond graag gezond voer wil geven? Is het niet mogelijk om voor veel minder geld biologisch rundvlees, biologische kip en biologisch lams/geitenvlees te kopen? Dan kun je daar zelf mee gaan samenstellen en ben je beslist veel goedkoper uit. Van wat je daar bespaard, kun je je hond de juiste hoeveelheden gaan voeren. Ik voer mijn honden uitsluitend biologisch rundvlees (kopvlees, longhaas, pens, tong, nier, hart, lever). En ik betaal zo rond de €2,50 euro de kilo. Volgens mij zomaar de helft goedkoper!
Door Vena
#820977
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben denk ik niet duidelijk genoeg geweest.

Ik wil mijn hond graag bijvoeren en zal haar zoveel geven als ze nodig heeft, alleen als ze nog meer Bandit nodig heeft wil ik proberen op een andere manier aanvulling te vinden, eventueel erbij Barfen.

Ik ben dus ook tegen de Satinballs, maar het wordt hier wel vaker geadviseerd. Daarom vroeg ik mij af, als een hond wel dikker hiervan wordt, hoe zit het dan met de eiwitvertering in combinatie met koolhydraten. Ik weet dat mensen eiwitten beter opnemen als je niet tegelijkertijd koolhydraten eet. Maar hierbij gaat het om TEGELIJKERTIJD. Maar ja wij zijn echte omnivoren.

In de overgangs fase kreeg mijn hond ook nog brokjes 's morgens en 's avonds kvv. Daarbij bleef ze mooi op gewicht.

Ik ga haar nog even wat tijd geven en kijken hoe ze op 500 gram Bandit reageert, als dit niet genoeg is, dan is erbij Barfen wel een oplossing. Het lijkt wel of ze heel langzaam aan wel aankomt.

Ik wilde haar eigenlijk gewoon even tijdelijk een extraatje geven zodat ze wat makkelijker aankomt, maar misschien moet ik meer geduld hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door