Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#817416
Mijn kat, Sjeng, zit nu nog aan het dieetvoer van RC en ik wil graag met hem over gaan op vers voer.

Maar omdat ik nog een beginneling ben en ik wil zien hoe hij erop reageert, wou ik eerst beginnen met bijvoorbeeld een paar keer per week, naast zijn dieetbrokjes, wat vers voer te geven.

Nu wou ik graag wat advies over hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Hij krijgt nu drie keer per dag wat brokjes, zou ik bijvoorbeeld een van die maaltijden kunnen vervangen door wat kvv of bijvoorbeeld een visje/kippennekje etc.? Moet ik dan veel rekening houden met wat hij ermee binnenkrijgt en hoeveel?

Alle tips en adviezen zijn welkom :)
#817428
ik zou een beginnetje maken door eens 1 brokmaaltijd te vervangen door 1 carnibest maaltijd (ik neem aan dat je brokken tegen gruis voert, of anders 1 blik maaltijd vervangen voor 1 maaltijd cb).

voor de gezelligheid kan je als midnightsnack, of middagtussendoortje eens een kuikentje of een kippennek geven. als je bang bent voor overgwicht kan je wat minder dieetvoer geven dan.

sien heeft vanaf het begin nooit moeilijk gedaan over vers, ot daarentegen is een ander verhaal.

als hij het niet lust, kan je eerst zn blik (of brok) mengen met wat cb, en zo de cb steeds meer opvoeren.

als hij een beetje de smaak van vers te pakken heeft, kan je eens met wat meer dingen varieren. een stukje lamshart, kippenvleugel, etc. op deze manier steeds meer vers op het menu zetten, en het dieetvoer verminderen.

als je echt wilt barfen, of steeds meer vers gaat geven, lees je dan even goed in in de artikelen en verhoudingen qua spiervlees/bot/orgaan.
#817610
Oudere katten kunnen een compleet drama maken van versvoer, of erop aanvallen alsof ze nu eindelijk eens echt kattenvoer krijgen  ;D het blijven aparte figuren  :-*

Ik ahd bij mijn bejaardenclub het beste resultaat met mengen. Ze aten hier standaard brokjes want aanbevolen door de da vanwege zooo goed voor de tandjes (Kruimel heeft nauwelijks meer gebit over daardoor  >:(). Ze waren dol op blikvoer, dus ik heb in het begin gemengd met blik en dat gaandeweg weggelaten. De oudste drie waren helemaal blij met het versvoer, die heb ik cold turkey overgezet. De twee jongsten vonden het 3x niks, die hebben er een tijd over gedaan en zijn behoorlijk afgevallen in de tussentijd. Komt ervan als je niet wil eten. Maar na 3 weken at iedereen vers, en met smaak.

Een geheide hit is hier trouwens ook vis uit blik, vooral zalm. Als ik dat ergens doorheen doe eten ze het vrijwel altijd, zelfs als het jakkiebah eend is.
#819369
Hartstikke bedankt voor de reacties :)

Het was inderdaad mijn bedoeling om dan eerst een brokmaaltijd te vervangen door versvoer. Hier in de buurt is er geen carnibest te krijgen, maar ik neem aan dat smuldier en rodi (en dan niet de complete versie voor honden met granen en groentes) ook kan.

Gelukkig vindt hij het heerlijk, dus dat scheelt overstap-gedoe :P

Ik denk dat hij het ook erg leuk vind om dingen als hart, vis en vleugeltjes te eten waar hij lekker op kan kauwen en waar hij even mee bezig is ;D (brokjes doe ik nu ook in wc-rolletjes zodat hij even bezig is)

Helaas denken inderdaad nog veel mensen dat brokjes zo goed voor de tandjes zijn... Nog een reden om over te stappen op versvoer/barfen.
#820144
Ik had nog een vraagje over de hoeveelheid versvoer ik zou moeten geven naast de brokjes.
Per maaltijd krijgt hij zo'n 20 gram brokjes, ik wil dan een van die maaltijden eerst vervangen met kvv, maar hoeveel zou dat dan ongeveer moeten zijn? Hij krijgt dan dus 40 gram dieetbrokjes + ... gram versvoer per dag.
#820154
ligt er geloof ik aan welk merk kvv je geeft.

voor cb is de dagelijkse hoeveelheid 30 tot 40 gram per kilo kat.
als je de helft brokken geeft, geef je dan de helft van de dagelijkse hoevelheid kvv.

als sien een cb-dag heeft, krijgt ze 150 gram.
1 maaltijd is dan 75 gram.
ik heb werkelijk geen idee hoeveel je van andere kvvs dient te geven; ik  heb alleen nog maar cb als kvv gevoerd.
#821729
Inderdaad typisch.
In smuldier 'vlees' zit 13% eiwit.
In de carnibest vleesmix zit 20% eiwit.

Ik zou hem inderdaad zo over kunnen zetten maar voor mijn eigen gemoedsrust wou ik het eerst ongeveer 50-50 doen en dan nog eens zijn urine laten controleren om te kijken hoe het gaat.
Ik ben wel een beetje een overbezorgd kattenbaasje  :-\  ;)
#821750
Hier in de buurt is er geen carnibest te krijgen, maar ik neem aan dat smuldier en rodi (en dan niet de complete versie voor honden met granen en groentes) ook kan.
Er is wel CB te krijgen in je buurt,kijk maar eens op de site van Carnibest
In Surhuisterveen zit er eentje en in Harlingen .
#822636
2 katten van mijn dochter hadden ook blaasgruis en zij heeft hun in een keer overgezet op vers.

Niks geen dieet brokjes meer.

Ze krijgen ongeveer 100 gram per dag.

Nu maanden laten heeft de ze urine laten controleren en de DA was verbaasd over hoe dat was ,mooier kon gewoon niet zei ze.
#822908
Citaat van Amanda.
te vinden bij
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 570.0.html


Ik had een tijd mijn katten een bepaald merk brokjes gegeven en na een korte periode had ik binnen 1 week twee katten met blaasontstekingen, kater was verstopt geraakt en beide hadden struviet.

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het door het voer kwam maar ben er direct mee gestopt. Toen ben ik over gegaan eerst op hill`s s/d en toen op c/d en voor de "gezonde" katten andere brokken.

Shady was ondanks deze voeding toch steeds verstopt geraakt. De laatste keer twee maal in een weekend. Toen ging ik naar een spoedarts in het weekend en die hield hem daar voor het weekend, aan het infuus en met catheter. Hij zou maandag een penisamputatie krijgen , maar de arts wilde eerst een foto van de blaas omdat die soms een afwijking kan hebben, dan werd het namelijk een andere operatie.

Nou inderdaad bleek hij een blaaspunt te hebben, op de foto`s was duidelijk te zien dat het een soort opvangbakje was van bacterieen, dat werd dus gruis, en als dat uit dat bakje kwam raakte hij verstopt.

Dit puntje is verwijderd, en sindsdien geen last meer. Waarschijnlijk is het bij hem de oorzaak van het probleem.

Vandaar dat ik de stap waagde naar vers. Want dat vond ik van de honden ook erg leuk. Maar met zo`n kater blijft het eng. Een verstopping is echt vreselijk, als ik denk aan de pijn die hij had wordt ik daar weer verdrietig van.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door