Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Gervi
#819690
Hallo allemaal. Aansluitend op eerdere vragen over of kvv compleet is of niet heb ik de volgende vraag.

Ik heb een Duitse Herder pup van 15 weken. Ik heb hem nu 7 weken en heb hem vanaf begin af aan Carnibest Natuurvoer gegeven. Daarnaast heeft hij altijd iets te kauwen in de vorm van een bullepees of andersoortig beentje/hard tussendoortje. De fokker gaf hem Royal Canin brokken (de Duitse Herder pup variant). Dasko vindt Carnibest erg lekker. Hij krijgt ook wel eens een plakje worst en kaas, maar voor wat betreft de maaltijden uitsluitend Carnibest Natuurvoer.

Wel heeft hij meer van de Carnibest nodig dan ik verwacht had. Op de site staat dat pups tussen de 40 en 60 gram per kilo lichaamsgewicht nodig hebben. Voor een groot ras als de Duiste Herder zou je dan verwachten dat dit eerder richting de 40 gram gaat. Om op de kilo per week gewichtstoename te komen heeft hij echter zo’n 55 a 60 gram per kg nodig.

Hij weegt momenteel ongeveer 15,5 kg. Hij groeit goed en komt tot nu ongeveer 1 kg per week aan. Z’n puppyvacht is al grotendeels vervangen door een zeer glanzende vacht en ook z’n ogen en neus glimmen. Z’n ontlasting is ook prima. Hij is zeer levendig en speels. Kortom alles gaat uitstekend.

Maar… Volgens de mensen op de hondenschool is Carnibest toch niet zo compleet als het zou moeten zijn en zij adviseren toch ook een maaltijd brokken te geven. Met name om  gewrichtsproblemen te voorkomen. Ze verkopen zelf Duck, dus zijn bekend met KVV. Dit in tegenstelling tot de dierenartspraktijk waar ik kom. Zij kenden Carnibest helemaal niet en hebben ook al bedenkingen. Ze vinden dat m’n hond er uitstekend uitziet, maar wilde wel het etiket zien van het voer.

Nu lees ik hier over groentemix, vis, eieren met schaal, verschillende Carnibest varianten enzovoort. Ondanks dat mijn hond het volgens mij uitstekend doet op Carnibest, vraag ik me toch af of al die extra zaken toch niet nog beter zijn. Of is compleet echt compleet en zijn toevoegingen in principe overbodig als de hond het er goed op doet.

Het gaat me er niet om dat ik hem niet iets anders of extra’s wil geven, maar ik vraag me af of het inderdaad  beter zou zijn.

Bedankt voor jullie reacties.

Afbeelding

Gerard
Laatst gewijzigd door Gervi op ma 03 sep 2007, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#819717
Die carnibest is net zo compleet als die Duck die ze bij de hondenshool verkopen. Brok bijvoeren is echt nonsens, nergens voor nodig. Dat de dierenarts nooit van carnibest heft gehoord zegt niet zo heel veel, meestal kijken ze qua voer niet verder dan de neus lang is. Het etiket aan hun tonen zal weinig nieuws brengen. De uitkomst na "bestudering" van een da is meestal dat je toch beter brokken kunt gaan voeren.

Die 40 gram is maar een richtlijn en helaas pindakaas zijn er veel honden die niet voldoende hebben aan de opgegeven richtlijn. Hier eten ze geen kvv maar komen pups op die leeftijd eerder op 70 gram dan op 40 of 50. Vooral als het lekkere aktieve pups zijn dan kun je ze de voerbak wel om de nek hangen. Houd zijn gewicht goed in de gaten, bijkomen circa 1 kilo per week is mooi. De hoeveelheid voer blijft niet toenemen, op een gegeven moment zie je dat ze wat dikker worden (en dus vaak teveel aankomen per week) en dan kun je geleidelijk aan gaan minderen.

Als je iets wilt bijvoeren dan zou ik kiezen voor spiervlees, wat verse sardines, 2 eitjes per week. Groente mag natuurlijk ook, maar zal qua bijvoeding in die zin dat je dan minder cb nodig hebt niet veel zoden aan de dijk zetten. Geef wat vlees betreft liefst die dingen die niet i de cb zitten zoals b.v. geitenvlees, eendenek e.d.

Wanneer je het over petfood hebt dan is compleet zo compleet dat je hond geen tekorten zal krijgen qua vitaminen/mineralen. KVV is net zo compleet als een brok, maar biedt daarnaast meer voordelen voor de hond omdat de (meestal) met premixen opgeleukte ingrediënten van kvv in de basis gezonder zijn de de opgeleukte ingrediënten van een brok.
Het is geen probleem, ergo IK (en ook nog wel wat anderen) vinden het zeer verstandig als je toch wat afwisseling gaat bieden met hierboven genoemde zaken.
#819720
Gervi schreef: Hallo allemaal. Aansluitend op eerdere vragen over of kvv compleet is of niet heb ik de volgende vraag.

Ik heb een Duitse Herder pup van 15 weken. Ik heb hem nu 7 weken en heb hem vanaf begin af aan Carnibest Natuurvoer gegeven. Daarnaast heeft hij altijd iets te kauwen in de vorm van een bullepees of andersoortig beentje/hard tussendoortje. De fokker gaf hem Royal Canin brokken (de Duitse Herder pup variant). Dasko vindt Carnibest erg lekker. Hij krijgt ook wel eens een plakje wordt en kaas, maar voor wat betreft de maaltijden uitsluitend Carnibest Natuurvoer.

Wel heeft hij meer van de Carnibest nodig dan ik verwacht had. Op de site staat dat pups tussen de 40 en 60 gram per kilo nodig hebben. Voor een groot ras als de Duiste Herder ziou je dan verwachten dat dit eerder richting de 40 gram gaat. Om op de kilo per week gewichtstoename te komen heeft hij echter zo’n 55 a 60 gram per kg nodig.
Die 40 tot 60 gram zijn ook maar richtlijnen. Mijn pup (Dalmatier, volwassen gewicht 28 kilo) at 70 gram per dag per kg lichaamsgewicht (geen Carnibest maar BARF).
Hij weegt momenteel ongeveer 15,5 kg. Hij groeit goed en komt tot nu ongeveer 1 kg per week aan. Z’n puppyvacht is al grotendeels vervangen door een zeer glanzende vacht en ook z’n ogen en neus glimmen. Z’n ontlasting is ook prima. Hij is zeer levendig en speels. Kortom alles gaat uitstekend.
Mooi!
Maar… Volgens de mensen op de hondenschool is Carnibest toch niet zo compleet als het zou moeten zijn en zij adviseren toch ook een maaltijd brokken te geven. Met name om  gewrichtsproblemen te voorkomen. Ze verkopen zelf Duck, dus zijn bekend met KVV. Dit in tegenstelling tot de dierenartspraktijk waar ik kom. Zij kenden Carnibest helemaal niet en hebben ook al bedenkingen. Ze vinden dat m’n hond er uitstekend uitziet, maar wilde wel het etiket zien van het voer.
Wat een geleuter! Brokken zou ik al zo niet bijvoeren (bagger) en Duck is net zo compleet als Carnibest. Van dit soort adviezen (kun jij niks aan doen hoor) krijg ik echt acute jeuk....

Ik persoonlijk zou mijn pup niet op laten groeien op 1 merk versvleesvoer, laat staan 1 smaak versvleesvoer van 1 merk. Puur omdat ik niet in complete voeding geloof en omdat ik nooit op 1 paard zou willen wedden. Maar ja goed, dat is ook onder andere waarom ik barf. Maar Carnibest natuurvoer is completer dan welke brok dan ook.
Nu lees ik hier over groentemix, vis, eieren met schaal, verschillende Carnibest varianten enzovoort. Ondanks dat mijn hond het volgens mij uitstekend doet op Carnibest, vraag ik me toch af of al die extra zaken toch niet nog beter zijn. Of is compleet echt compleet en zijn toevoegingen in principe overbodig als de hond het er goed op doet.
Carnibest natuurvoer is compleet. Het bevat alle vitamines en mineralen die een hond nodig heeft. Bovendien bevat het een juist calcium/fosforverhouding. Dus sec gezien: hoef jij er niks bij te geven.

Toch, ik geloof niet in complete hondenvoeding. Want alle complete hondenvoeding (brokken, versvlees van welk merk dan ook) is samengesteld op de standaard hond. En standaard honden bestaan niet. Het zou bijv. best kunnen dat een hond van stofje A net meer nodig heeft dan een andere hond. En wanneer je altijd 1 soort voer geeft, kan je hond het op een gegeven moment toch 'niet meer zo lekker doen'.

En ik vind alleen natuurvoer dus een beetje karig. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Het is eigenlijk vergelijkbaar met een pup op laten groeien op 1 merk brokken hoewel dan 10 keer beter. Waarom 10 keer beter? Versvlees is rauw, is vers en bevat dus enzymen en goede bacterieen en bovendien zijn de vitamines en mineralen van natuurlijke oorsprong en dus veel beter opneembaar.

Maar vraag je mij mijn eerlijke mening? Dan denk ik dat het wel beter kan. Je hebt altijd goed, beter, best. En ik denk dat jij hartstikke goed bezig bent. Absoluut GEEN brokken gaan voeren!!! Maar het kan dus beter. Door de smaken Carnibest af te wisselen. En door eventueel inderdaad af en toe wat groente-restjes te geven, 2 rauwe eitjes per week, af en toe een vers/rauw sardientje. Je zou zelfs ook andere merken kunnen voeren. Hoeft niet, mag wel.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 03 sep 2007, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#819722
brokken hebben inderdaad 0 meerwaarde..

varieren met carnibest en evt andere kvv zou ik daarentegen wel doen.. verschillende diersoorten aanbieden is alleen maar goed voor de afwisseling..

en als een dierenarts totaal niets weet van kvv is t een beetje bullsh*t om om een etiket te vragen lijkt me maar goed.. misschien eens kijken voor een dierenarts die wel (volledig) achter rauw staat???

mijn thai ridgeback pup (nu 15 weken) krijgt duck, carnibest, soms bandit en gewoon rauw en doet t er uitstekend op... ik geef zelf liever carnibest dan duck, ziet er gewoon smakelijker uit (echt bloed).. bandit bevalt ook goed maar die verpakkingen zijn wat minder handg (vind ik).. naast de kvv krijgt hij een aantal maaltijden vleesbot, spiervlees, vis (1x per week) en groente (minder orgaan omdat dat al veel in kvv zit).

 
#819751
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zal wat meer gaan afwisselen met de Carnibest varianten en wellicht eens een ander merk erbij proberen.

Duck en Rodi vindt ik erg fijn gemalen en een beetje raar van kleur. Carnibest ziet er inderdaad beter uit. Je kunt de verschillende soorten vlees redelijk goed herkennen.

En ik zal hem 2x per week een rauw eitje met schil gaan voeren en kijken of hij sardientjes en groente lust.

Verdere tips zijn altijd welkom!

Gerard
#820263
hallo 

hier even weer van mij ,het is een poos geleden dat ik hier was ,maar had het heel erg druk met 2 tuinen op de kop gezet van ons zelf en van m'n dochter .........maar goed  wij hebben dus een berner senner ............... nu 1 nog de nadere is op 8 1/2 jaar overleden  in maart ik moest hem laten inslapen omdat hij dooe die hernia van hem niet goed kon poepen en daardoor heel erg veel pijn had ............maar goed de andere is nu inmiddels 1 1/2  jaar oud en kon niet goed door zijn vacht komen  nu is hij weer mooi door compleet voer van smuldier hij is inmiddels 70 cm en 55 kilo  en ziet er erg mooi uit ,als ik een foto kan plaatsen hier doe ik het maar vraag het wel ff aan m'n zoon die is er handiger in dan ik


  groetjes  Fokje
#820266
wat ik gewoon wil zeggen is dat je gewoon doorgaan moet moet dat compleet voer en niets van aantrekken wat een ander zegt .....jou hond doet het er goed op  en blijf dat vast houden en ik vind hem mooi zo als hij is ..................... ik hou het ook erg geod in de gaten dat die van ons niet te dik word ik kan nog zijn ribben voelen  en dat is mooi .......veel succes er verder mee


Fokje
#821024
Gisteren heb ik via Canis Naturalis naast Carnibest ook Bibi Natuurmix in huis gehaald om af te wisselen. Het ziet er eigenlijk niet veel anders uit als Carnibest Natuurvoer, het is iets donkerder.
Tevens heb ik wat eendennekken, bakjes groente/fruitmix en een zalmkop gekocht om te kijken of Dasko dat ook lust.
#823263
Hallo Gerard,

Je vraag en verhaal gelezen over de CB.
Wij hebben een DH van nu ruim 2jaar  . Als pup van kreeg ze van haar fokster Boschbrokken. Uschi kreeg regelmatig klachten van diarree, oog-en oorontsteking, slecht in haar vacht enz.
Nadat we een hele tijd doorgeklungeld hebben met verschillen soorten brokken en allerlei onderzoeken bij de DA hebben, zijn we op aanraden op Carnibest natuur overgegaan. Ze krijgt dit nu dus bijna 2 jaar en ik zal je vertellen dat we nergens last meer van hebben. Ze glanst als een spiegeltje De Da vindt haar er prachtig uitzien!!!! en gaan ook beslist niet meer over op wat voor brok ook. Deze zomer op de vakantie was het moeilijk om aan CB te komen en heb ik haar energique gegeven.

Succes met je pup.
groetjes Ans
#824869
Hai Gerard, Fedor de hond in mijn onderschrift is een Oud Duitse Herder, maar zoveel scheelt dat allemaal niet ;). Fedor is opgegroeid op Carnibest en Barf. De eerste 6 maanden CB met in het weekend Barf, daarna full-time Barf. CB is compleet, maar het wil niet zeggen dat je hond geen groeipijnen kan krijgen, want daar heeft Fedor desondanks toch last van gehad. Niet al te erg gelukkig en maar een korte periode (paar weken).
Het advies van je hondenschool zou ik lekker in de wind slaan, geen brokken! Maar je kan wel af en toe een kippennekje, kippenvleugeltje, sardientje, haring, penslap, eitje enz. gaan toevoegen aan het menu. Hoe meer variatie hoe beter ;).

Wat een schattige foto trouwens :-*....
#825132
Bedankt voor al jullie reacties.

Dasko krijgt inmiddels verschillende smaken CB en Bibi en hij vindt het nog steeds heerlijk. Daarnaast krijgt hij ook 2x p/w een rauw eitje met schaal. Afgelopen zaterdag heeft hij ook eendennekken gegeten. Na een paar minuten had hij door hoe hij ze moest eten en hij heeft er van genoten volgens mij.

Ik heb ook een zalmkop besteld en ben benieuwd of hij die ook opeet. Volgende keer wil ik ook wat geitvlees bestellen.

Zit nog te twijfelen om volgende keer ook Haaks Barf te bestellen, die hebben meer smaakvarianten, maar ik lees wisselende reacties van gebruikers op dit forum.
Laatst gewijzigd door Gervi op do 13 sep 2007, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door