Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#720109
Omdat ik toch weer aan het twijfelen ben of ik zal gaan proberen om onze 3e hond ook weer aan het barfen te krijgen kwam een vriendin met het idee om vleesbot te malen.
De hond bleef moeite houden met verteren van bot dus zij zei waarom ga je het niet malen dan.
Ik zou kipkarkas, konijnkarkas, eend en kalkoen nek kunnen malen, ribben wordt een te grote uitdaging denk ik.

Nu mijn vraag, wat voor apparaat heb ik hiervoor nodig?
Door Mevroi Kruim
#720131
Een vleesmolen  :D

Nee, serieus, daar doe ik het ook mee. Een grote Husqvarna nr 10, a 5 euro via Marktplaats. Als je op MP zoekt onder vleesmolen of gehaktmolen kom je er een heleboel tegen meestal. Je moet een hoog nummer hebben, minstens 8, beter 10, anders krijg je de karkassen er echt niet doorheen.
Door Cindy de Wolf
#720518
Waarom dan geen goede KVV met gemalen bot erin. Daarna kan je, in jouw geval, altijd nog heeeeeeel rustig wat kippennekjes gaan geven. Wel goed plat slaan.
Door Mevroi Kruim
#720544
Nou, bv omdat je wil weten wat je precies voert, zou ik kunnen bedenken. Dat is iig de reden dat ik de boel voor mijn ouwe katten zelf maal en geen kvv voer.
Door Antonia
#819175
Naast mijn 3 honden heb ik 6 katten. Van deze 6 katten eten er 4 vers. Bij de overige 2 is het omzetten helaas nog niet gelukt.
De 4 die wel vers eten krijgen als basis Carnibest, daarnaast krijgen ze ook steeds vaker "iets van de honden" mee.
Als ik naar de inhoud van mijn vriezers kijk en als ik zie wat ik voor de kattenversie van Carnibest betaal, dan denk ik steeds vaker dat ik eigenlijk gek ben. Ik kan net zo goed, en waarschijnlijk nog wel beter ook voor mijn katten zelf gaan samenstellen. Het enige wat me nog tegenhoud is het feit dat mijn katten geen grote stukken of hele prooidiertjes eten, ik kom dan in de knoei met de vleesbotjes.
Dat wil ik gaan oplossen door een vleesmolen aan te schaffen. Ik wil een vleesmolen waarin ik kipkarkassen, kippennekken en kippenvleugels, eendennekken, konijnkarkasjes en konijnboutjes, sardientjes en stukken zalm (dus geen koppen) en eventueel kalkoennekken (de zachte exemplaren) en de zachte geitenribbetjes van jonge geitenbokjes in kan malen.
Geldwise zit zo'n elektrisch, semi proffesioneel exemplaar als Joke en Lizzy hebben er nu even niet in. Ik denk daarom aan een goede, zware handmolen van Porkert, de nummer 20, 22 of 32. De nummer 20 en 22 zijn bijna gelijk alleen moet je de één (nummer 20) aan je werkblad klemmen en de ander (nummer 22) op je werkblad. Beiden hebben een zwengelarm van 23 cm en een snijschijf met een diameter van 83 mm. De nummer 32 moet je net als de 22 op het blad vastschroeven, heeft een zwengelarm van 28 cm en een snijschijf met een diameter van 100 mm. De vastschroevenopeningen in de snijschijf zijn van alle tuypes standaard 4,5 mm. Er zijn voor deze molens ook schijven met openingen van 3, 6, 8, 10, 12, 14, en 16 mm verkrijgbaar.

Ik zit met de volgende vragen:
- ik heb begrepen dat de lengte van de zwengelarm van invloed is op de kracht die je moet zetten tijdens het malen. Hoe langer de arm hoe makkelijker het gaat zegt men. Zijn er mensen die daar ervaring meehebben? Klopt hetgeen men daarover zegt?
- ik heb een oud keukenblokje in de schuur, het maakt daarom voor mij qua beschadigen niet uit of ik de vleesmolen moet vastklemmen of vastschroeven. Ik heb het gevoel dat een vastgeschroefde vleesmolen steviger staat dan een vastgeklemde. Heeft iemand daar ervaring mee?
- last but not least: de openingen in de snijschijven. Ik heb geen flauw idee hoe grof of hoe fijn het spul door de verschillende maten snijschijven komt. Welke maat of maten openingen in de snijschijven gebruiken jullie en wat is jullie ervaring daarmee?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Tieneke, ik heb in het verleden tot volle tevredenheid een droogmachine bij jou besteld. Als ik er uit ben welke vleesmolen en welke snijschuiven ik wil, zijn die dan eventueel bij jou te bestellen?
Door tieneke
#819233
Kijk even bij www.porkert.cz voor de modellen,snijplaten en prijzen kun je hem meteen zelf bestellen  ;)
Het opsturen kost ong 20 euro voor de nr 12,het zijn dan ook zware gevalletjes  8)
Door Antonia
#819235
tieneke schreef: 12 is nog beter  ;)
Heb je een sterke man?  ::)
Ik dacht dat het enige verschil tussen de nummers 10 en 12 was, dat je nummer 10 aan je blad moet klemmen en dat je 12 moet vastschroeven?
Door Antonia
#819247
Antonia schreef: De openingen in de snijschijf zijn van alle types standaard 4,5 mm. Er zijn voor deze molens ook schijven met openingen van 3, 6, 8, 10, 12, 14, en 16 mm verkrijgbaar.

Ik zit met de volgende vragen:
- ik heb begrepen dat de lengte van de zwengelarm van invloed is op de kracht die je moet zetten tijdens het malen. Hoe langer de arm hoe makkelijker het gaat zegt men. Zijn er mensen die daar ervaring meehebben? Klopt hetgeen men daarover zegt?
- ik heb een oud keukenblokje in de schuur, het maakt daarom voor mij qua beschadigen niet uit of ik de vleesmolen moet vastklemmen of vastschroeven. Ik heb het gevoel dat een vastgeschroefde vleesmolen steviger staat dan een vastgeklemde. Heeft iemand daar ervaring mee?
- last but not least: de openingen in de snijschijven. Ik heb geen flauw idee hoe grof of hoe fijn het spul door de verschillende maten snijschijven komt. Welke maat of maten openingen in de snijschijven gebruiken jullie en wat is jullie ervaring daarmee?
Ik heb gekeken op de internetpagina van Porkert, daar staat inderdaad heel veel informatie op. Maar zelfs met die extra informatie ben ik er nog niet uit. Met name de vraag over de snijschijven houd me nog bezig. Kan ik volstaan met de standaard meegeleverde snijschijf, of heb ik snijschijven met grotere gaten nodig. Hoe fijn.grof is het spul wat er uit komt met de standaard snijschijf?
Door Heloise
#819257
Ik heb gekeken op de internetpagina van Porkert, daar staat inderdaad heel veel informatie op. Maar zelfs met die extra informatie ben ik er nog niet uit. Met name de vraag over de snijschijven houd me nog bezig. Kan ik volstaan met de standaard meegeleverde snijschijf, of heb ik snijschijven met grotere gaten nodig. Hoe fijn.grof is het spul wat er uit komt met de standaard snijschijf?
Ik heb een porkert nr 8 en een snijschijf met gaten van 12 mm. Hier komen de karkassen (konijn/haas/eend/kip & nekken & vleugels) goed doorheen. Er zitten dan nog wat stukjes bot in die de katten kraken en het vlees is als zodanig nog herkenbaar. Zelfs mijn kitten van toen 8 weken, cold turkey overgezet van brok, had hier geen moeite mee.

Denk dat je met een snijschijf van 4,5 mm eerder een soort paté krijgt. En het is een stuk harder werken om het door de molen te krijgen.
Door Antonia
#819268
De firma Porkert houdt er mee op?

Ik las op de site van Duikelman, een bedrijf voor keukenapparatuur, dat de firma Porkert er mee ophoudt.  Nadat ze 120 jaar prachtige gietijzeren keukenbenodigdheden geproduceerd hebben houden ze er nu dus mee op. Waarom? Te weinig belangstelling volgens de zegsman bij Duikelman.
Door tieneke
#819490
Antonia schreef: Ik dacht dat het enige verschil tussen de nummers 10 en 12 was, dat je nummer 10 aan je blad moet klemmen en dat je 12 moet vastschroeven?
Ja klopt maar ik zat nog met de 8 in mijn gedachten  ;)
Door tieneke
#819496
Antonia schreef: Ik heb gekeken op de internetpagina van Porkert, daar staat inderdaad heel veel informatie op. Maar zelfs met die extra informatie ben ik er nog niet uit. Met name de vraag over de snijschijven houd me nog bezig. Kan ik volstaan met de standaard meegeleverde snijschijf, of heb ik snijschijven met grotere gaten nodig. Hoe fijn.grof is het spul wat er uit komt met de standaard snijschijf?
Vanaf de 12 of liever nog groter draai je je molen niet in de soep hoor!
Heb ooit een vleesmolen verkocht aan een vrouwtje dat met een 4,5 mm schijf even dacht om er(knetterharde) moedereend door te rossen...de molen brak(gek he?) bij de aandraai(teveel kracht opgezet) en wij kregen natuurlijk de schuld  :-X
Door ~Joke~
#819516
Antonia schreef: Naast mijn 3 honden heb ik 6 katten. Van deze 6 katten eten er 4 vers. Bij de overige 2 is het omzetten helaas nog niet gelukt.
De 4 die wel vers eten krijgen als basis Carnibest, daarnaast krijgen ze ook steeds vaker "iets van de honden" mee.
Als ik naar de inhoud van mijn vriezers kijk en als ik zie wat ik voor de kattenversie van Carnibest betaal, dan denk ik steeds vaker dat ik eigenlijk gek ben. Ik kan net zo goed, en waarschijnlijk nog wel beter ook voor mijn katten zelf gaan samenstellen. Het enige wat me nog tegenhoud is het feit dat mijn katten geen grote stukken of hele prooidiertjes eten, ik kom dan in de knoei met de vleesbotjes.
Dat wil ik gaan oplossen door een vleesmolen aan te schaffen. Ik wil een vleesmolen waarin ik kipkarkassen, kippennekken en kippenvleugels, eendennekken, konijnkarkasjes en konijnboutjes, sardientjes en stukken zalm (dus geen koppen) en eventueel kalkoennekken (de zachte exemplaren) en de zachte geitenribbetjes van jonge geitenbokjes in kan malen.
Geldwise zit zo'n elektrisch, semi proffesioneel exemplaar als Joke en Lizzy hebben er nu even niet in. Ik denk daarom aan een goede, zware handmolen van Porkert, de nummer 20, 22 of 32. De nummer 20 en 22 zijn bijna gelijk alleen moet je de één (nummer 20) aan je werkblad klemmen en de ander (nummer 22) op je werkblad. Beiden hebben een zwengelarm van 23 cm en een snijschijf met een diameter van 83 mm. De nummer 32 moet je net als de 22 op het blad vastschroeven, heeft een zwengelarm van 28 cm en een snijschijf met een diameter van 100 mm. De vastschroevenopeningen in de snijschijf zijn van alle tuypes standaard 4,5 mm. Er zijn voor deze molens ook schijven met openingen van 3, 6, 8, 10, 12, 14, en 16 mm verkrijgbaar.

Ik zit met de volgende vragen:
- ik heb begrepen dat de lengte van de zwengelarm van invloed is op de kracht die je moet zetten tijdens het malen. Hoe langer de arm hoe makkelijker het gaat zegt men. Zijn er mensen die daar ervaring meehebben? Klopt hetgeen men daarover zegt?
- ik heb een oud keukenblokje in de schuur, het maakt daarom voor mij qua beschadigen niet uit of ik de vleesmolen moet vastklemmen of vastschroeven. Ik heb het gevoel dat een vastgeschroefde vleesmolen steviger staat dan een vastgeklemde. Heeft iemand daar ervaring mee?
- last but not least: de openingen in de snijschijven. Ik heb geen flauw idee hoe grof of hoe fijn het spul door de verschillende maten snijschijven komt. Welke maat of maten openingen in de snijschijven gebruiken jullie en wat is jullie ervaring daarmee?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Tieneke, ik heb in het verleden tot volle tevredenheid een droogmachine bij jou besteld. Als ik er uit ben welke vleesmolen en welke snijschuiven ik wil, zijn die dan eventueel bij jou te bestellen?
Ik heb in de kast verschillende [ 2e hands] handmolens van het merk husqvarna liggen waaronder een grote nr 20 met verschillende snijplaten. Ik kan de handmolens vanwege schouderklachten nooit meer gebruiken en ik heb een electrische. Als je er een ritje naar Roden voor over hebt mag je kijken of je er iets van je gading bijzit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door