Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#818663
Frieda is de hele avond al een beetje knorrig, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet echt acht op geslagen heb, want dat is ze wel vaker. Ze is van nature een vrij nerveus poesje, en als er iets gebeurd waardoor ze van streek raakt loopt ze tegen alles en iedereen te mopperen. Zo ook vanavond dus. Ik wilde zojuist naar bed gaan, dus heb de katten hun nachtmaaltijd gegeven. Op momenten dat Frieda in zo'n bui is, is ze over het algemeen ook in hongerstaking, dus ik heb haar opgetilt om haar even naar de etensbak te brengen.
Mevrouw mauwde en miepte, en wilde niet opgetilt worden. Ook nog steeds niets nieuws. Pas bij het bord met eten viel me op dat ze er niet goed bij zat, maar omdat ze zo nerveus tegen de andere katten liep te doen kon ik er niet goed naar kijken.
Ik heb maar bedacht dat ze vannacht bij ons op de slaapkamer mag blijven want daar knapt ze vaak wel van op. Daar aangekomen word pas echt duidelijk dat er iets niet goed is, want de hinkt tijdens het lopen en steunt in het geheel niet op haar linker achterpoot. Ik mag er van haar niet aankomen, en zelfs er naar kijken valt niet in goede aarde. Inmiddels zijn natuurlijk wel een aantal puzzelstukjes op hun plek gevallen.
Wat moet ik nu doen? De nacht-dokter bellen? Zou ik het kunnen aankijken tot morgenochtend?
Ik heb geen flauw idee of het gebroken is of niet, want ze laat me er niet aankomen, maar voor alle zekerheid wíl ik er eigenlijk ook niet al te veel aankomen. Ik wil een eventuele breuk niet forceren. Kijken of ze koorts heeft gaat ook niet werken, want haar hele 'achtergestel' is gevoelig en pijnlijk. Ik heb nog wel even een blik kunnen werpen op haar voetkussentjes, en die zien er ietsjes blauwer uit dan van haar goede achterpootje, en ze lijken ook wat kouder aan te voelen.

Gaarne reacties...  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#818670
ik zou er een dokter na laten kijken. (liefst niet morgen)
misschien is de breuk wel krom en moet deze gezet worden, om een scheefgroeiende poot tegen te gaan.
misschien dat de dokter ook wel een pijnstiller kan geven, om hoge bloeddruk en shock tegen te gaan.

ik heb zelf en mn katten nog nooit gebroken botjes gehad, dus ik kan je niet uit ervaring adviseren.

veel succes en beterschap
Laatst gewijzigd door koekje op za 01 sep 2007, 04:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#818680
Het is natuurlijk wel JOU kat en je huisdier,maar ik zou gewoon tot morgen wachten en dan naar je eigen DA gaan om te kijken waar de breuk is en wat er gedaan kan worden.

1 van de wilde katten die ik had gevangen,liep 'n week nadat ik 'm had laten castreren ook met z'n ene achterpoot te slepen....en was waarschijnlijk door 'n auto aangereden of zo.
Maar het duurde 2 weken voordat ik 'm weer in de kooi kon krijgen om naar de DA te nemen.
Omdat ie wild was,moest ie eerst in de kooi verdoofd worden en toen foto gemaakt van de poot.
Het was 'n rechte breuk,net boven z'n knie.
De DA kon wel pin in de poot zetten,maar omdat 't 'n wilde kat was,kon ik 'm nooit binnen houden of voor 'n maand in kooi laten zitten om te verzorgen, en dan later weer opnieuw naar de DA toe.
Omdat er al wat kalk rond de gebroken bot begon te groeien,besloten we samen met de DA om er helemaal niks aan te doen. De kat zou misschien wel 'n beetje rare poot krijgen maar dat kon geen kwaad.
Dus ik de kat weer mee naar huis genomen en hem weer los gelaten...en de volgende dag was ie er weer om te eten.
Het is nu ongeveer 6 maanden geleden, en je kan eigenlijk niet eens iets aan 'm zien.
Hij klimt in de bomen en over de schutting, hij loopt op 4 poten, en alleen als je weet dat ie z'n ene poot heeft gebroken,zou je niks bijzonders zien.
Katten kunnen tegen 'n stootje hoor!!
Succes met Frieda!
Door Mevroi Kruim
#818717
Ik zie het nu pas maar ik zou ook direct de nachtdokter bellen. Hoe eerder je erbij bent, bij zoiets. hoe beter. Het hoeft geen breuk te zijn, bij Kruimel waren de pezen en banden van de voet gescheurd/uitgerekt. Zij had zich verstopt en we kwamen er te laat achter, gevolg is dat ze nu een poot minder heeft.
Door RupsenStorm
#818728
Mijn inmiddels overleden poes was ooit aangereden en had flinke schade. Ze bleek onder andere  haar heup gebroken te hebben. Wij hebben geen pijn kunnen ontdekken maar ben mezelf toch zeer dankbaar dat ik ondanks dat toch onmiddellijk  naar de dierenartsgegaan ben. Haar heup is recht gezet en hoefde niet in het gips of zo.
Ze moest een aantal weken voor ontlasten van haar heup in een diepe doos. Wonderlijk bleef ze daar zelfs gewoon in. Het gaf haar wel een vielig gevoel. IK heb haar heerlijk apart gezet van alle andere dieren.
Katten hebben anders de neiging gewoon aan te passen aan de kwaal en door te bikkelen. Ze tonen nu eenmaal geen pijn.
Door de rust in de doos (of nu zou ik voor een bench hebben gekozen) is alls mooi genezen en heeft ze geen beperkingen daardoor gekregen. Ook zij werd er zeer rustig van en liet zich goed verzorgen in de televiesie doos waar ze ook haar behoefte deed (in het begin op handdoeken later op een laag bakje met kattegrit)
sterkte en beterschap met Truus!
hoe gaat het nu met haar?
Door Mieuw
#818778
Nou, ik heb dus besloten te wachten, en ben zojuist thuis van het zaterdagmiddagspreekuur.

Het is niet gebroken, gelukkig, maar (en dit is iets waar ik minder blij mee ben) ze heeft wel een loszittende knieschijf (Patella Luxatie). Het is vannacht wel een keer door m'n hoofd geschoten dat het dit zou kunnen zijn, maar omdat ze er een aantal jaar geleden op getest is, en toen helemaal goed door de test kwam, leek het me een kleine kans. Nou ja, wel dus  :-\
Ik baal er een beetje van, want het is erfelijk en er zijn voors en tegens om haar nu om die reden te laten castreren. Daar moet ik me de komende tijd dus maar even goed in verdiepen om te besluiten wat het beste is.
Ze heeft pijnstillers meegekregen en voor de rest moet ze zich een beetje rustig houden de komende dagen. Ik heb nog gevraagd hoe het kwam dat ze een paar jaar terug als goed getest is, en volgens de DA kan het voorkomen dat katten hun benen zó aanspannen, dat er totaal geen beweging in die knieschijf te krijgen is. Dat zal dus destijds wel gebeurd zijn...  :-\

Ik heb ook nog even gevraagd in welke gevallen van breuk je wel midden in de nacht de DA uit z'n bed moest bellen, en daar kreeg ik een diplomatiek correct antwoord op; nl. dat het nog nieteens medische noodzaak hoeft te zijn, maar dat het vaak ook een emotionele aangelegenheid van het baasje is (je dier heeft pijn en je bent zelf machteloos).
Medisch gezien zijn er slechts 2 spoedgevallen in geval van breuk, de eerste is als het een uitwendige breuk is (dus als het gebroken bot door de huid steekt) en wanneer het een kitten betreft van jonger dan 5 maanden, omdat dan over het algemeen de groeischijven gebroken zijn en dat groeiproblemen kan opleveren.
Door Loeka
#818806
Hoi Mieuw,

PL das geen beste diagnose, zeker niet als ze er zoveel last van heeft. Mag ik vragen waar/door wie je ze hebt laten testen? Een orthopeed of een da?

PL komt ook bij de somali en abessijn voor helaas. Vreselijke kwaal, een operatie is niet niks mocht het noodzakelijk zijn.

Ik heb er overigens nog nooit van gehoord dat kat zijn spieren te strak aanspant. Daar zou een goede tester toch mee om moeten kunnen gaan. Als het een te ondiepe groef betreft moet dit altijd te voelen zijn... PL hoeft overigens niet altijd erfelijk te zijn. Het kan ook door een ongeval oid komen...

Sterkte!
Door Mieuw
#818819
Loeka schreef: Hoi Mieuw,

PL das geen beste diagnose, zeker niet als ze er zoveel last van heeft. Mag ik vragen waar/door wie je ze hebt laten testen? Een orthopeed of een da?

PL komt ook bij de somali en abessijn voor helaas. Vreselijke kwaal, een operatie is niet niks mocht het noodzakelijk zijn.

Ik heb er overigens nog nooit van gehoord dat kat zijn spieren te strak aanspant. Daar zou een goede tester toch mee om moeten kunnen gaan. Als het een te ondiepe groef betreft moet dit altijd te voelen zijn... PL hoeft overigens niet altijd erfelijk te zijn. Het kan ook door een ongeval oid komen...

Sterkte!
Tja, ik heb er te weinig verstand van om er op dit moment iets zinnigs over te kunnen zeggen. Als je me nog door kunt verwijzen naar goede lectuur houd ik me aanbevolen.

Ze zijn getest door mijn eigen DA, maar misschien was een orthopeed wel beter geweest  :-\ Ik heb me in elk geval wel voorgenomen om binnenkort al mijn andere katten nogmaals te laten nakijken, want blijkbaar geeft 1 test niet altijd een sluitende diagnose.

Hij heeft goed gevoeld, en het knieschijfje was wel naar binnen te bewegen (mediaal?), maar niet naar buiten (lateraal) en/of schuin. Het knieschijfje van haar andere poot zit prima op z'n plek.

Op dit moment had de DA het nog helemaal niet over een operatie, hij zei dat voor het dier individueel er prima mee te leven valt, maar dat het voor het ras vaak wel van invloed is. Nou ja, da's begrijpelijk. Misschien is een operatie alleen van toepassing op de hele erge gevallen. Hopelijk komt het bij Fried niet zo ver.

Ik heb hem op de man af gevraagd wat zijn fokadvies was, en hij zei dat als ik een betere keus had, ik die betere keus dan moest nemen. Maar hij zei ook dat het niet slim was om elke kat die iets heeft, gelijk maar te laten castreren (ivm verkleining van de genenpool). In dat geval adviseerde hij me een partner te zoeken die perfecte knietjes heeft en ook alleen maar nakomelingen voor de fok te verkopen, die ook perfect getest zijn (maar goed, na deze ervaring vraag ik me dus af hoe betrouwbaar die testen zijn...)

Of het door een ongeval komt weet ik niet. Frieda is wel een stoethaspeltje en loopt regelmatig in 7 sloten tegelijk, maar ze heeft nog nooit echt iets aan haar achtergestel gehad wat dit eventueel zou kunnen veroorzaken. Ik kan alleen wel nog een persoonlijke ervaring aan het lijstje toevoegen, waar ik misschien ook een verklaring uit zou kunnen halen. Dat is namelijk dat ik ook regelmatig gigantische last heb van m'n rechterknieschijf. Ik ben er inmiddels een paar keer mee bij de dokter en de fysio geweest. Het is in mijn geval zo, dat ik te weinig sport ( :-[). Daardoor worden de spieren en banden in m'n benen te slap en die kunnen m'n knieschijf dan niet meer op z'n plek houden (het gevolg is dat er geen kniesmeer meer word aangemaakt in m'n knie, en ook het kraakbeen aan de binnenkant schuurt over elkaar, op dit soort dagen ga ik door de grond van de pijn, dus ik kan me goed voorstellen hoe Frieda zich moet voelen).
In elk geval, volgens mijn doc en fysio moet het met mijn knie weer helemaal goedkomen als ik meer zou sporten en de spieren, pezen en banden in m'n benen sterker maak. Nou moet ik toegeven dat Fried ook niet bepaald van het sportieve type is, dus wellicht heeft zij iets vergelijkbaars? (of klinkt het heel stom en/of als zoeken naar een excuus wat ik nu zeg??)
Door danielle1980
#818821
ik weet niets van pl bij katten...
maar wel bij honden. ( en weet niet of het bij katten hetzelde is )
en vraag me dus af hoe oud de kat is, want het lijkt mij dat als de kat meerdere keren getest is dat ie niet opeens pl heeft. ???
dan moet t eerder gemerkt zijn, dan lijkt me ongeluk waarschijnlijker. :-\

ik zelf heb ook pl gehad met mn rechter knie ( ook andere delen uit de kom van mn lichaam hoor)
dat komt omdat mn spieren niet goed zijn. ::)

het lijkt me trouwens slecht plan als het wel erfelijk is om ermee te fokken.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op za 01 sep 2007, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#818852
Helaas is het zo dat "gewone" da's vaak weinig of geen verstand hebben van kattenknieen. Het zijn toch echt geen kleine honden. Ik laat mijn katten altijd door een orthopeed testen. Ik ken er 2 met kattenervaring: Crama in Rotterdam en Ottenschot in Utrecht. Er zijn er wellicht meerdere.

Zij kunnen je in ieder geval laten weten hoe ernstig het is. Want weet je bijvoorbeeld welke gradatie pl ze heeft? Schiet de patella vanzelf terug?
Door Mieuw
#819119
Nee, ik weet niet welke gradatie ze heeft, ik heb me voorgenomen om daar nog even contact over op te nemen met mijn DA, om te horen of ik misschien toch niet beter een paar vervolgstappen moet nemen (naar een orthopeed bijv.).
Bedankt voor je pbtje.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door