Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#816493
Hij was zaterdag en zondag al een beetje sloompjes op sommige momenten (en andere momenten weer zijn gewone zelf), maar niet echt iets om je zorgen over te maken. Heb gister nog wel gezegd dat we hem een beetje in de gaten moesten houden, aangezien hij niet helemaal in zijn gewone doen was.
Vandaag leek dat slome er weer af te zijn, maar wel was zijn urine donkerder dan normaal en vanavond was hij behoorlijk aan de dunne.
Vlak nadat hij zijn eten op had (portie kippenbouten) heeft hij de gang opgezocht en spetterpoep is precies de juiste benaming, overal spetters diarree in de gang verspreid.
Over het algemeen heeft hij normale stevige vaste ontlasting (een week of zoiets terug ook diarree, maar dat weet/wijt ik aan teveel orgaan ervoor), dit was dus het tegenovergestelde.
Teveel orgaan heeft hij de afgelopen dagen zeker weten niet gehad, kip (spiervlees en bot) en kvv was de hoofdmoot.
Wel heeft hij af en toe wel eens wat bijgesnoept, zoals een broodkorstje, een dierenwinkelbot en volgens mij vrijdag ook een paar druiven (uh tja, wij hebben hier meerdere druiventrossen tot en met aan de grond hangen en hij is gek op fruit).

De urine van hem wouden we sowieso al een keertje laten controleren, denk dat we er nu maar eens vaart achter zetten.
Maar uh, wanneer krijgt een hond nou helemaal precies donkerder urine?
Dan denk je toch aan iets met de organen?
Maar dat strookt toch weer met de diarree? Want dan denk ik aan iets met de darmen/maag. Iets verkeerds gegeten wat hij er nu aan het uitwerken is of een virusje of zoiets?
En als hij daar naar van zou zijn, zou zijn eetlust toch ook afnemen?

Goed, een keer wat slomer kan, een keer diarree kan, maar dit beide in combinatie met wat donkerder urine?
Heeft dit wel een verband of staat dit los van elkaar?
Plan van aanpak is nog steeds even aankijken, kijken of hij het zelf oplost.
Maar als ik toch naar de DA ga, omdat ik het niet vertrouw of omdat het niet verbetert, waar kan ik dan aan/om denken/vragen?
Nuchter meenemen voor het geval dat, net als een urinemonster.
Maar ook een ontlastingsmonster? Bloedonderzoek?
Als het een virusje is, uit laten zieken of maar meteen aan de AB?

En wat kan ik zelf doen? Mocht de diarree door blijven zetten, hier iets tegen geven en wat dan? Zelfde eten als anders of toch wat aanpassen?
Sowieso wou ik morgen even wat extra Pro-B en Echinacea door de kefir doen.
Door Tanna
#816535
Echinacea is een homeopathisch middel, dat moet je dus niet door eten  doen. Een homeopathisch middel kun je een half uur voor of na eten of drinken geven. Het je wel de Echinacea zonder alcohol?
Door tessa
#816541
Heeft hij geen teken gehad? echt donkere urine en diaree kan een teken zijn van barbesiose.
Zal wel niet zo zijn hoor maar ik heb twee weken geleden een pup uit mijn laatste nest hieraan verloren dus het staat nog vers in mijn geheugen. ::)
Gebruikersavatar
Door chooky
#816580
Tanna schreef: Echinacea is een homeopathisch middel, dat moet je dus niet door eten   doen. Een homeopathisch middel kun je een half uur voor of na eten of drinken geven. Het je wel de Echinacea zonder alcohol?
Echinacea is niet homeopathisch, maar fytotherapeutisch!
Homeopathische middelen zijn over het algemeen gepotenteerd (sterk verdund + geschud), herkenbaar aan benamingen als D6, D12, C6 of ø (wanneer de moedertinctuur gebruikt wordt) achter de naam.
Fytotherapie is planten en kruidengeneeskunde, hierbij worden extracten / oplossingen /  etc van planten of kruiden gebruikt, maar niet sterk verdund.
Echinacea is een plantje en hiervan wordt een 'normaal' extract gebruikt om de weerstand te verhogen.
Door brutus 05
#816675
Op zich is donkere urine niet zo gek bij diarree, aangezien hij meer vocht verliest. Daardoor wordt de urine vanzelf meer geconcentreerd.
Verder kan ik je alleen sterkte toewensen en beterschap met Max! :'(
Door Lizzy
#817357
Welke kleur is de urine? Oranje en theekleurige urine zouden eventueel op een lever-probleem kunnen duiden. Als je hond verder ook echt niet lekker is, denk ik dat je inderdaad misschien even bij de DA langs moet. Als je hond echt niet lekker is: dan heeft hij misschien ook weinig eetlust? Dan zou ik zelf niks geven. Of wat spiervlees.
Door Decibels
#817792
waarschijnlijk is z'n urine ook donkerder omdat ie te weinig drinkt...en ja...met diarree verliezen ze uiteraard ook vocht.
Door MarijeJoanne
#818750
Hij is weer als vanouds hoor 8)
Zet weer lekker de hele boel op stelten :D
Toen ik las dat donkere urine kon komen doordat hij diarree had en dat vocht onttrekt, hadden we hier zoiets, van och ja, dat is het natuurlijk.
Maargoed, daar moet je maar net even aan denken hé als je dat nog niet eerder zo hebt gezien.

Hij heeft een keer flinke diarree gehad, een keer overgegeven en had een dagje donkere urine, maar alles is weer bij het oude.
Zijn eetlust is niet weggeweest ;D
Ik had urine opgevangen om naar de da te brengen, maar dat was te weinig :( dus nieuwe poging na het weekend.
Dit dus niet meer omdat hij afgelopen maandag donkere urine had, maar omdat we al een tijdje ons afvragen of dat wel helemaal klopt.
Is een bloedtest ook zinvol?

Vwb de echinacea, ik had eerst druppels (met alchohol dus), leek mij makkelijker om bij de hond naar binnen te werken, maar dat was dus absoluut niet het geval, waarschijnlijk door de sterke (alchohol)smaak (zelf ook gehad en tis echt niet lekker te noemen).
Heb nu capsules die ik openbreek en door de kefir heen doe.
Ik heb hiervoor gekozen omdat het anders echt een crime is om alles naar binnen te werken (mijn andere hond is er helemaal zat van na een tijd reguliere en alternatieve medicijnen te krijgen en daar hoef ik dus niet met medicijnen zonder door iets gemengd mee aan te komen) en ik het zo zonder problemen binnenkrijg.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door