Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#818590
Heb besloten mijn menu er ook maar weer eens op te zetten. Ben nu met Pike meer dan een jaar en met Armagnac ongeveer een jaar bezig. Ik heb ooit een menu hier neergezet maar daarna eigenlijk nooit meer. Ik denk wel dat het gewoon goed zit, hier en daar heb ik het mezelf wat gemakkelijker gemaakt (al doende leert men en durft men meer) en de variatie is wat ruimer geworden. Maar misschien heeft iemand nog op- of aanmerkingen?

Pike krijgt 3,5% oftewel 595 gram per dag (ideaal gewicht 17 kg).
Armagnac krijgt 3,65% oftewel 455 gram (ideaal gewicht 12,5 kg).

Verdeling:
50% vleesbot
25% spiervlees
15% orgaanvlees
10% groentemix

Ze krijgen dagelijks een "complete maaltijd", dus uit alle vier de groepen hun deel. Ik vind dat persoonlijk toch het prettigst werken. EN ze doen het er prima op. De "output" is behoorlijk constant en lekker stevig.

Ik ga niet ook nog de hoeveelheden grammen van elk onderdeel neerzetten, kan echt wel rekenen :D

Aan vleesbot is er: kipkarkas, eendenek, parelhoenkarkas, konijnkarkas, en voor Armagnac ook nog haas- en fazantkarkas (Pike lust dat niet).
Dus 4 respectievelijk 6 soorten. (Ik heb ook wel eens lamsrib maar vind dat erg lastig, omdat meerdere ribben aan elkaar  veels te veel wegen voor die van mij. En de vissekoppen zijn vooralsnog not-done  :( maar wie weet)

Aan spiervlees is er kopvlees, haas, hert, struisvogel, geit en (sinds vandaag) wilde zalm. Een enkele keer is er paard of lam (afprijs).

Aan orgaanvlees krijgen ze runderpens, runder- en lamshart, rundernier en runderlever. Ze krijgen 3x per week pens, 2x per week hart, 1x nier en 1x lever. Het orgaanvlees is dus als volgt verdeelt: 42% pens, 28% hart, 15% nier en 15% lever. (Ik heb ook wel eens heel konijn waar alle organen nog inzitten die krijgen ze natuurlijk ook, en soms heb ik een paar lamsniertjes, maar dat soort dingen vormen geen standaard onderdeel van het menu).

Als ik dus goed tel dan krijgen ze 11 (Pike) respectievelijk 13(Armagnac) soorten dus dat zit wel goed.

Groentemix maak ik ca. 1x per maand. De inhoud wordt bepaald door het aanbod maar er zitten vrijwel altijd worteltjes, bataat (eentje), sperzieboontjes, broccoli, tauge, alfafa, andijvie, turkse sla (dat zijn kroppen met grote lange groene bladeren) en courgette in, als het er is waterkers en een handje spinazie.

Dagelijks gaat er een mespuntje knoflookgranulaat bij, en 2x in de week een theelepeltje gedroogd Ijslands zeewier (is dat eigenlijk echt nog nodig?). Ook krijgen ze 2x per week een eitje (zonder schil want die eten ze niet, Pike eet het niet eens als hij het in zijn geheel krijgt, dan loopt hij gauw weg, gatsie daar moet je op bijten :P. niks voor hem)
Een enkele keer krijgen ze elk een halve strot (vanwege het lekkere knaagwerk wat ze er aan hebben) en ook vaak krijgen ze 's avonds een kippevoetje als snackie.
Recreatiebotten doe ik nauwelijks aan, ik heb nu toevallig bij mijn slager 2 kalfsschouderblaadjes besteld met nog wat vlees eraan omdat ik vind dat Armagnac zijn tandjes nog wel wat schoner kunnen.  Kijken of dat helpt. Als hij ze had zou hij aan me denken dus ik ben benieuwd waar hij mee aan komt!

Dat was het wel een beetje geloof ik. Alle (trainings)snoep komt tegenwoordig uit de droogmachine, dus het is wel duidelijk wie hier in huis het verantwoordst en gezondst eet!
Door Lizzy
#818608
pike schreef: Heb besloten mijn menu er ook maar weer eens op te zetten. Ben nu met Pike meer dan een jaar en met Armagnac ongeveer een jaar bezig. Ik heb ooit een menu hier neergezet maar daarna eigenlijk nooit meer. Ik denk wel dat het gewoon goed zit, hier en daar heb ik het mezelf wat gemakkelijker gemaakt (al doende leert men en durft men meer) en de variatie is wat ruimer geworden. Maar misschien heeft iemand nog op- of aanmerkingen?

Pike krijgt 3,5% oftewel 595 gram per dag (ideaal gewicht 17 kg).
Armagnac krijgt 3,65% oftewel 455 gram (ideaal gewicht 12,5 kg).

Verdeling:
50% vleesbot
25% spiervlees
15% orgaanvlees
10% groentemix

Ze krijgen dagelijks een "complete maaltijd", dus uit alle vier de groepen hun deel. Ik vind dat persoonlijk toch het prettigst werken. EN ze doen het er prima op. De "output" is behoorlijk constant en lekker stevig.
Als jij dat het prettigst vindt werken: geen enkel probleem natuurlijk!! Ik heb er wel beeld bij dat de output 'lekker stabiel is' ;D
Ik ga niet ook nog de hoeveelheden grammen van elk onderdeel neerzetten, kan echt wel rekenen :D

Aan vleesbot is er: kipkarkas, eendenek, parelhoenkarkas, konijnkarkas, en voor Armagnac ook nog haas- en fazantkarkas (Pike lust dat niet).
Niet verkeerd! Vier vleesbotsoorten voor Pike en zes voor Armagnac!
Dus 4 respectievelijk 6 soorten. (Ik heb ook wel eens lamsrib maar vind dat erg lastig, omdat meerdere ribben aan elkaar  veels te veel wegen voor die van mij. En de vissekoppen zijn vooralsnog not-done  :( maar wie weet)
Vier tot zes vleesbotsoorten is natuurlijk echt zat. Eventueel kun je de lamribben over-dwars doorhakken. Dan kun je ze kleinere stukken geven. Maar ja nogmaals, het is niet nodig.
Aan spiervlees is er kopvlees, haas, hert, struisvogel, geit en (sinds vandaag) wilde zalm. Een enkele keer is er paard of lam (afprijs).
Toemaar :o! Ziet er perfect uit!
Aan orgaanvlees krijgen ze runderpens, runder- en lamshart, rundernier en runderlever. Ze krijgen 3x per week pens, 2x per week hart, 1x nier en 1x lever. Het orgaanvlees is dus als volgt verdeelt: 42% pens, 28% hart, 15% nier en 15% lever. (Ik heb ook wel eens heel konijn waar alle organen nog inzitten die krijgen ze natuurlijk ook, en soms heb ik een paar lamsniertjes, maar dat soort dingen vormen geen standaard onderdeel van het menu).
Lijkt me prachtig!
Als ik dus goed tel dan krijgen ze 11 (Pike) respectievelijk 13(Armagnac) soorten dus dat zit wel goed.

Dat is echt ruim genoeg!
Groentemix maak ik ca. 1x per maand. De inhoud wordt bepaald door het aanbod maar er zitten vrijwel altijd worteltjes, bataat (eentje), sperzieboontjes, broccoli, tauge, alfafa, andijvie, turkse sla (dat zijn kroppen met grote lange groene bladeren) en courgette in, als het er is waterkers en een handje spinazie.

Nou, heerlijk groentemixje.
Dagelijks gaat er een mespuntje knoflookgranulaat bij, en 2x in de week een theelepeltje gedroogd Ijslands zeewier (is dat eigenlijk echt nog nodig?). Ook krijgen ze 2x per week een eitje (zonder schil want die eten ze niet, Pike eet het niet eens als hij het in zijn geheel krijgt, dan loopt hij gauw weg, gatsie daar moet je op bijten :P. niks voor hem)
Een enkele keer krijgen ze elk een halve strot (vanwege het lekkere knaagwerk wat ze er aan hebben) en ook vaak krijgen ze 's avonds een kippevoetje als snackie.
Recreatiebotten doe ik nauwelijks aan, ik heb nu toevallig bij mijn slager 2 kalfsschouderblaadjes besteld met nog wat vlees eraan omdat ik vind dat Armagnac zijn tandjes nog wel wat schoner kunnen.  Kijken of dat helpt. Als hij ze had zou hij aan me denken dus ik ben benieuwd waar hij mee aan komt!

Dat was het wel een beetje geloof ik. Alle (trainings)snoep komt tegenwoordig uit de droogmachine, dus het is wel duidelijk wie hier in huis het verantwoordst en gezondst eet!
Ja, knap om hier als mens aan te tippen ;D

Mijn honden willen best komen logeren!

Het enige dat ik nog zou kunnen verzinnen is af en toe een blikje vette vis of visolie voor de omega 3 vetzuren, omdat ze geen vis eten. Mocht je eventueel wat haaruitval of droge huid signaleren, dan kun je daar aan denken.
Gebruikersavatar
Door pike
#818635
Lizzy schreef: Eventueel kun je de lamribben over-dwars doorhakken. Dan kun je ze kleinere stukken geven. Maar ja nogmaals, het is niet nodig.
jemig dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb! Ga het proberen.

Mijn honden willen best komen logeren!
Dan heb ik aan één vriezer niet genoeg (heb ik nu trouwens ook al niet want het kleine vriezertje dat voor onszelf is bedoelt ligt ook halfvol met hondenspul  ::)

Het enige dat ik nog zou kunnen verzinnen is af en toe een blikje vette vis of visolie voor de omega 3 vetzuren, omdat ze geen vis eten. Mocht je eventueel wat haaruitval of droge huid signaleren, dan kun je daar aan denken.
Nou ja, vandaag hebben ze rauwe wilde zalmfilet gesmikkeld. Wist niet wat ik zag. Ik hoop dat ze dat blijven doen. Had al elders gevraagd of dat voldoende zou zijn voor de vetzuren, eenmaal per week die filet. Maar goed, er staat hier nog zalm in blik in overvloed (voor de vakantie had ik flink ingeslagen) en ook nog een flesje zalmolie, dus dat mogen ze wel lekker opmaken, en als dat allemaal op is dan bekijken we wel weer in hoeverre ze de rauwe vis nog eten. Na vandaag ben ik wat dat betreft toch weer hoopvol gestemd  :)


Door Lizzy
#818640
Oh ja, verhip, wilde zalm! Van schrik was ik dat direct weer vergeten ;D ;D. Nee zolang ze zalm eet, is blikvis/visolie niet nodig. En ik vind 1 keer per week vette vis wel genoeg, qua vetzuren. Tenzij je merkt aan vacht of huid dat je hond meer nodig heeft.
Gebruikersavatar
Door pike
#818658
Nou daar hoef je niet van te schrikken hoor! Als dat genoeg is dan is dat super, ik hoop dat ze het blijven eten. En dan proberen we langzaamaan wel weer eens een vers sardientje of zoiets. Iets completers in elk geval.
Problemen met vacht/huid heb ik nog niet meegemaakt (behalve dan toen Armagnac steeds in de brandnetels stond te dansen)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door